Gå til innhold

IT-bransjen og fagorganisasjoner


Anbefalte innlegg

Hvordan er det om dagen med IT-bransjen og fagorganisasjonene - lønner det seg å være fagorganisert før man søker sin første jobb? 
Jeg vet at i noen andre bransjer (offentlig) får man jo høyere lønn som fagorganisert da man får tariff, men ellers får man noe lavere.. Er det slik innen IT og? Leste noen som skrev de trodde man ville få lavere lønn som fagorganisert nettopp fordi man da fulgte tariff som var lavere enn "standarden" på markedet? 

Nå tenker jeg kun lønn og om arbeidsgivere innen IT føler det er negativt evt. at man er organisert. Ikke billig forsikring osv. :)
Tanker? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok lite og ingenting å hente lønnsmessig på å være organisert, i hvert fall om du søker jobb i det private. Fagforeningene sier at de kan hjelpe med lønn, men det viktigste er at du er frempå i forhandlinger selv. Når du skal søke din første jobb er det ikke så mye å hente i forhandlinger uansett. Da er du stort sett prisgitt det de ulike arbeidsgiverne har satt som begynnerlønn, så det handler mest om å finne riktig arbeidsgiver.

Jeg har aldri støtt på arbeidsgivere i Norge som synes det er negativt at du er fagorganisert. Det er nok mest et amerikansk fenomen.

For meg ga det absolutt ingenting å være organisert, så jeg meldte meg heller ut istedenfor å kaste de tusenlappene ut vinduet.

Lenke til kommentar

Vanligvis er det ikkje så mykje å hente lønnsmessig som direkte følge av at du er fagorganisert.

Som fagorganisert (hos fagorganisert arbeidsgiver) kan du kreve minst tarifflønn. Lønnsnivået for uorganiserte vil normalt være forholdsvis likt tariffnivået ettersom arbeidsgiver ikkje ønsker ulik lønn for likt arbeid og ettersom ei forskjellsbehandling vil gjere arbeidsgiver utsatt for diskrimineringsanklager. Arbeidsgiver har også plikt til å ivareta dei uorganiserte sine interesser.
I virksomheiter med generelt høgare lønnsnivå enn tarifflønna så får ein høgare lønn, tarifflønna bestemmer den nedre grensa for kva ein arbeidstakar skal ha i lønn, men arbeidsgiver kan fint betale meir enn tarifflønna om det er nødvendig. Ofte vil det være nødvendig å betale meir enn tarifflønn for å rekruttere dei rette arbeidstakarane, for å tilpasse seg lokale forhold eller for å belønne god kompetanse og/eller arbeidsvilje.

Der fagforeningstilhøyrligheit kan ha betydning er ved framtidige lønnsforhandlingar der dei uorganiserte ikkje nødvendigvis får sleppe til ved forhandlingsbordet.

Husk også at forskjellige avtaleområder kan ha forskjellige tariffavtalar, det vil altså være forskjell på om du skal jobbe i staten, ved eit sjukehus (som er det som heiter spekterområdet) eller om du skal jobbe i det private.

 

Den store fordelen med å være fagorganisert når du skal takke ja til eit jobb- og lønnstilbod er at du då har ein representant som du kan snakke med om lønnstilbodet som du har fått. Arbeidsgiver har interesse av å få tilsett deg så billig som mogleg, så det kan være mykje å tene på å sjekke opp om du har fått eit lønnstilbod som er på høgde med resten av arbeidstakarane.

I tillegg er sjølvsagt fagorganisering ei forsikring som sikrar deg både rådgjevning, advokattilgang og opplæring om det skulle oppstå eit eller anna i arbeidsforholdet ditt.

Lenke til kommentar

Det er synd at ikke flere i IT bransjen har organisert seg, og at fagforeningen har fått så liten betydning som det den har.

Man har kanskje hatt det altfor bra i mange år.

Så helt uten protester har man latt arbeidsplasser blitt flyttet til lavkostland, først Outsourcung til India og så nå nearshoring som i Polen.

I dag kan man kanskje velge og vrake i jobber, men det er ikke sikkert det er mulig i fremtiden.

Man kan umulig konkurrere med lønningene med lavkostnadsland. Så man burde jobbet for tollbarrierer.

men fagforeningene sitter stille i båten

Lenke til kommentar
obergeru skrev (På 29.1.2020 den 18.45):

Så helt uten protester har man latt arbeidsplasser blitt flyttet til lavkostland, først Outsourcung til India og så nå nearshoring som i Polen.

Ja, og det er ikke bare it bransjen dette gjelder. Det er som å pisse i buksa, vi sender pengene ut og lar våre egne gå arbeidsledige for å spare litt penger der og da. Og så er det en hel haug med andre problemer som følger med på lasset også.

 

Lenke til kommentar
Gjest 79e01...52f
Frk.S skrev (På 29.1.2020 den 8.48):

Hvordan er det om dagen med IT-bransjen og fagorganisasjonene - lønner det seg å være fagorganisert før man søker sin første jobb? 
Jeg vet at i noen andre bransjer (offentlig) får man jo høyere lønn som fagorganisert da man får tariff, men ellers får man noe lavere.. Er det slik innen IT og? Leste noen som skrev de trodde man ville få lavere lønn som fagorganisert nettopp fordi man da fulgte tariff som var lavere enn "standarden" på markedet? 

Nå tenker jeg kun lønn og om arbeidsgivere innen IT føler det er negativt evt. at man er organisert. Ikke billig forsikring osv. :)
Tanker? 

Nei, det lønner seg IKKE å være fagorganisert, hvis du tenker kun på lønn. Å være medlem i fagorganisasjon er det samme som å betale en forsikring på uheldige situasjoner som oppstår på arbeidsplassen.

Anonymous poster hash: 79e01...52f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...