Gå til innhold

VG - Overskrift bryter med loven? Eller etisk lovverk?


Taurean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner at... at... nei, jeg bryr meg ikke om det. Jeg ser lite forskjell på dette og alle de årene hvor vi har måttet lese om reisemål hvor det er mest tilfeldig sex, gratis drikke, "påbudte" våt T-skjorte konkurranser og bevisstløse 16-åringer liggende i gatene klare for hvem som helst å ta med til hotellet. Dette er bare en fortsettelse på tonen fra avisene om å overgå hverandre i salgstall ved å stjele fra vårkåte 18-åringer.

Hva som gjør denne spesifikke noe værre er vanskelig å se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det er ikke markedsføring i ordets rette betydning. Det er relativt stor takhøyde for redaksjonell frihet i forhold til begrensninger i lovverk når det kommer til markedsføring, noe som kommer til uttrykk eksempelvis når vinflasker får terningkast. De har i tillegg valgt å merke artikkelen som dokumentar.

Det er imidlertid problematisk å oppfordre til ulovlige handlinger. Jeg kan ikke se at det foreligger en klar oppfordring her.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Cascada81 skrev (På 1.6.2020 den 8.21):

Det er ikke markedsføring i ordets rette betydning. Det er relativt stor takhøyde for redaksjonell frihet i forhold til begrensninger i lovverk når det kommer til markedsføring, noe som kommer til uttrykk eksempelvis når vinflasker får terningkast. De har i tillegg valgt å merke artikkelen som dokumentar.

Det er imidlertid problematisk å oppfordre til ulovlige handlinger. Jeg kan ikke se at det foreligger en klar oppfordring her.

hvem eier VG, er det schibsted ?

journalister er ikke en yrke men tvangstanker , liker å styre mennesker men hvem som sitter i styret i schibsted ? er de lovløse?

Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 29.1.2020 den 6.01):

3A2GxvC.png
 

 

Å avertére en nattklubb som den "hotteste", altså den som er mest "in" og "moderne", ved å ha reklame for fri flyt av dop? Dette er noe som er uetisk overfor barn og ungdom, vel? Det finnes vel lover som skal regulere sånt?

...


Jeg tør tippe at den reklamen har sørget for flere abonnementer hos barn og unge enn noen andre artikler gjennom tidene, bortsett fra han som beskriver livet sitt med gigantisk penis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...