Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor stor risiko ved å selge eldre bil privat?


plankeby

Anbefalte innlegg

Hei. Kort sagt så skal jeg selge min 12 år gamle bil med full utstyrspakke, som har vært godt vedlikeholdt og kun gått 100.000.

Den døde for en tid siden og merkeverksted sier det er dynamo. Kjøpte nok litt for raskt en nyere bruktbil, etter mye tull med min lokale Ford forhandler.

Er redd for å selge bilen som privatperson, da man tydeligvis har enorme rettigheter som kjøper av bruktbil. Jeg ønsker å selge den som den er til billig penge, men frykter kjøpere fra helv... som vil klage på ting senere.

Når jeg selger bilen som den er og aldri selv har tullet med bilen. Alt av servicer er tatt på verksteder, samt 11 år gammel bil, med pris som blir veldig billig, da må kjøper ha liten mulighet til å komme med klager senere?

At jeg selger bilen er en trist historie, da jeg ble forespeilet en stor feil når den ble elektrisk død. 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du selger med ødelagt dynamo selger du uansett som rep objekt med ganske lite ansvar. 
 

Selv om det er mange luringer som prøver seg og forsøker å true med advokat er det svært få som faktisk går gjennom, eller får gjennomslag. Jeg solgte en 2007 A6 til 150.000kr og ble trua med advokat da hjullager bråka og bensimåler slutta å funke. Hørte aldri noe mer når jeg sa "vær så god".

Lenke til kommentar
Snylter skrev (9 minutter siden):

Få med følgende i kontrakten: "Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19."

Sitat

§ 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når
(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
(c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

Så sant man er opplyst om feilene ved bilen eller har naf test som gir punktvist informasjon om feil så har man god sak.

Men som regel gidder ikke selger å betale for naf test ved brukt salg.

Lenke til kommentar

Prøv nettbil. Da tar de en naf test på bilen din og du kan takke nei til bud hvis du ikke er fornøyd. Du kan også kjøpe naf testen til en billigere penge enn hvis du leverer den selv til naf for å ta test. 

 

Med nettbil så slipper du alle reklamasjoner i ettertid. 

Lenke til kommentar

Det er alltid ein fare for å møte på vanskelege kjøparar, det er det ingen måte å sikre mot anna enn å gjere ei vurdering av kven du ønsker å selge til.

Det viktigaste er å opptre ryddig.
Dei store tabbane du kan gjere er å selge bilen utan å være ærleg om feil og manglar, samt å selge bilen til overpris.

Ved spørsmål om bilen har ein mangel eller ikkje så vil det ofte koke ned til spørsmålet om bilen er i vesentleg dårlegare stand enn det kjøparen hadde grunn til å rekne med. Her er det stort sett salgssummen som avgjer kva kjøparen hadde grunn til å forvente.
Betalar kjøparen 100 000 kr for bilen så har han også grunn til å forvente å få ein bil som er verdt 100 000 kr. Er bilen verdt 100 000 kr og kjøparen berre har betalt 80 000 kr for den så har du ein del å gå på.

Få med i kjøpsavtalen at bilen er solgt som den er, og vær nøye med å også skriftleg opplyse om dei feil og manglar som du kjenner til.
Dersom du selger bilen gjennom finn.no eller liknande så må du gjerne legge ved utskrift av annonsen med bilder som vedlegg til kjøpsavtalen.

 

Pass også på at du ikkje overleverer bilen før kjøparen har fått den forsikra på seg. I dag kan både forsikring, eigarskifte og betaling gjennomførast der og då via mobiltelefonen.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Jeg er dønn ærlig type og vi snakker om en dumpingpris til 20-25.000 kr på en bil som har fulgt alt av servicer m.m.

Har bare Ford som sier det er død dynamo, og ikke annet. Jeg kjøpte nyere bil for raskt da den døde helt, trodde det kom til å være en enorm feil uten å sjekke først.... Var nok preget av å ha brukt en del penger på merkeverksted på service, bl.a. bytte av partikkelfilter til maaange tusen før dette skjedde.

Enten selger jeg den uten ny dynamo til 15.000 eller bruker litt koroner på en dynamo og tar mer. Bilen er verd kr 50.000 på bruktmarkedet i følge Ford, da den har full pakke av alle fasiliteter og ekstrautstyr inkludert ryggekamera DAB system med touch ++  

Jeg ser at like biler ligger på kr 40-50.000 på finn da med dobbelt og nesten tredobbelt så lang kjørelengde.

Så noen kyndige kan nok gjøre et supert kupp, det er bare å ikke komme over superspekulanter som prøver seg på bøse ting etterpå.

Tapet med bilen og at jeg kjøpte nyere bil for raskt har gitt søvnløse netter og kvalme økonomisk i lang tid. Nå er det bare å få annonsert bilen og komme over tapet. 

Størst idioti var å glemme å få en innbyttepris når jeg kjøpte ny Ford.

Jeg har aldri solgt bil privat før. Selger jeg den med ødelagt dynamo vil vel kjøpere komme med skampriser og jeg ser for meg mer kjøpere i "gråsonen" som vil tjene litt på å selge den videre...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg har solgt flere biler og båter og ikke hatt noen problemer med de. Ikke bekymre deg alltfor mye. Bare vær ærlig, list opp alt du kommer på som er feil eller du er usikker på.

 

Ta gjerne masse bilder, også av alle feil og skader. Husk at du skal ikke fremstille denne som i topp stand, du er ikke interessert i kjøper som ønsker en strøken bil, du er interessert i en kjøper som liker å mekke litt og kan leve med de skavanker som bilen måtte ha. 

 

Og som andre skriver, for all del ikke bruk beskrivelser som strøken, i topp stand osv.

 

Kjøper man en bil til 30k så forventer man en bil til 30k, dvs at det meste av deler er ganske slitt og man forventer å bruke 5k i året på reparasjon/vedlikehold.

 

De "skrekksakene" som har vært i media er nesten utelukkende saker der selger bevisst har kamuflert eller skjult feil og mangler. Det er svindel og egentlig også straffbart. 

Lenke til kommentar

Jeg er nok preget av voldsomt mye uflaks siste årene, så jeg er nok blitt litt pessimist. Googlet litt om rettigheter ved bruktkjøp av bil og det kom masse advokater som spesialiserer seg på å kjøre saker på privatkjøp av bil...

Bilen har forøvrig ingen skader av noe slag å ta bilde av. Nå vedlikeholder jeg også bil langt over snittet. Vask, renhold, filter og olje mye oftere enn nødvendig, alt annet på merkeverksted...

Jeg har ikke planer om å beskrive bilen med noe som fin stand osv. Folk ser nok sitt ved oppmøte, ikke en rift eller flekk i interiør eller eksteriør, finnes ikke synlig slitasje osv. ?

Prøvde bruktbiler som var 4 år med mye mer visuell slitasje enn min.

Men perfekt vedlikehold er jo ingen garanti for noe som helst. Jeg vet jo at det brått kan skje noe mer med den om to uker. Akkurat som en bil som havarerer uten brukerfeil 3 mnd etter nybilgaranti....

Takk for innspill. Da blir det å legge den for salg snart og kanskje unngå kjøpere som fremstår som bråkmakere.

Dilemmaet er å bruke penger på ny dynamo eller ikke. Uten dynamo som virker får man jo ikke prøvekjørt den ordentlig. Bare startet den og kjøre litt, om jeg lader opp batteriet med lader.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hvis dette er en bil du har hatt en del problemer ned så er det kanskje lurt å selge den billig til en forhandler, evnt nettauksjon.

Har selv måtte ut med tusenvis av kroner etter at servopumpa takka for seg på en bil jeg solgte

Også måtte kjøpe tilbake en pga overflaterust under på en 15 år gammel bil, noe absolutt absolutt alle av den modellen har.

Men pga de stygge beskyldningene og at han var så flink til å ordlegge seg så var det enkleste for meg å kjøpe den tilbake for å slippe alt styret.

Lenke til kommentar

Er skuffet over en del utgifter på verksted når jeg har velholdt alt. Partikkelfilter til 10.000 og annet småtteri. Er skuffet over dynamo også. Har byttet en del slitasjedeler og det er vel mer beregnelig. Når dynamo nå røk, så tenkte jeg at man må si stopp. Selv om  første tanke var at det var en mye mer avansert feil. 

Jeg er nok litt preget av en opplevelse der en gikk til fysisk angrep på meg i ettertid og til og med satte fyr på et hus til noen andre han ikke likte. En som trolig levde av å skape kvalme og bråk og lure folk.

Nå runder jeg av tråden, da jeg selv sklir ut.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...