Gå til innhold

Globalist eller nasjonalist?


Anbefalte innlegg

MetalAndy92 skrev (På 29.1.2020 den 15.34):

Norge er er en liten nasjon med et lite folk på knapt 4,5-5 millioner mennesker. Det finnes kun et norsk land i verden og det er Norge. Det er helt klart at det er nordmenn som skal være den største gruppen i Norge. Norge skal være et norsk land og Norge og nordmenn skal kontrollere vår egne ressurser og vårt eget land. Dette forutsetter ikke folkemord, det åpner for at mennesker som er villig til å tilpasse seg oss kan få bo her og ha en plass i samfunnet.

Jeg går ut fra at alle mennesker favoriserer sin egen familie fremfor andres familier. Jeg er også helt sikker på at Somaliere favoriserer sin nasjon, kultur, religion osv. fremfor andre.

Hele verden er én familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MetalAndy92 skrev (På 29.1.2020 den 17.41):

Hvorfor skal nordmenn integrere seg etter utlendinger i sitt eget land?

Dét har jeg aldri skrevet. Jeg skrev 50/50, både de og vi skal tilpasse oss. Hvis de ikke gjør det, kan de reise hjem. Vi kan rekke ut en hånd, men da må de også rekke ut hånda si, ikke bare forvente å få flere hender.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (18 timer siden):

Dét har jeg aldri skrevet. Jeg skrev 50/50, både de og vi skal tilpasse oss. Hvis de ikke gjør det, kan de reise hjem. Vi kan rekke ut en hånd, men da må de også rekke ut hånda si, ikke bare forvente å få flere hender.

100/0, ellers kan de dra ett annet sted eller dra hjem. Norge skal absolutt ikke integrere seg etter utlendinger, verken individer, folkegrupper, eller land.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Alexander4840 skrev (12 minutter siden):

100/0, ellers kan de dra ett annet sted eller dra hjem. Norge skal absolutt ikke integrere seg etter utlendinger, verken individer, folkegrupper, eller land.

Jeg synes det virker veldig usympatisk. 

Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (På 2.2.2020 den 13.19):

100/0, ellers kan de dra ett annet sted eller dra hjem. Norge skal absolutt ikke integrere seg etter utlendinger, verken individer, folkegrupper, eller land.

Da vil det aldri bli fred i verden. Man kan rekke ut en hånd, men da må andre også rekke ut hånda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Globalist eller nasjonalist: det kommer ann på tidsperspektivet (eller tidsskalaen om en vil). 

Norge og norsk språk eksisterer neppe om 1000 år. Imidlertid, dette er ikke et argument for å oppheve nasjonalstaten så fort som mulig eller innføre fri/ukontrollert innvandring. Raske forandringer skaper friksjon.  Ofte mest for de med minst ressurser.  Mange politikere jukser med tidsperspektivet for å få argumentene sine til å høres rimelige ut. Noen sier at vi alle er innvandrere til Norge og ytterligere stor/rask innvandring er derfor OK uansett - men tidsperspektivet er da gjerne over 1000 år eller gjerne mer  - mens det aktuelle diskusjonen gjelder kanskje 20-50 år.

Analogi: en dag skal jorden gå under - men dette er jo ikke noe argument mot naturvern.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (5 timer siden):

Da vil det aldri bli fred i verden. Man kan rekke ut en hånd, men da må andre også rekke ut hånda.

Er det ikke nok at de får borgeres rett og goder? gratis skole for unger, sikkerhetsnett, penger på konto, hjelp til å lære språk og søke jobb gratis sykehjelp og omsorg. Osv Osv Osv Osv.
Alle som kommer til Norge skal integrere seg til Norge, eller dra ett annet sted eller hjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Alexander4840 said:

Er det ikke nok at de får borgeres rett og goder? gratis skole for unger, sikkerhetsnett, penger på konto, hjelp til å lære språk og søke jobb gratis sykehjelp og omsorg. Osv Osv Osv Osv.
Alle som kommer til Norge skal integrere seg til Norge, eller dra ett annet sted eller hjem.

Hvem er det som ikke integrerer seg i Norge? Hva mener du egentlig med "integrering"? Alle som kommer hit gjør det etter beste evne.

At enkelte idioter gjør det ekstra vanskelig for folk å integrere seg her er en helt annen sak. Du virker som en ivrig representant for den gruppen.

Endret av ism_InnleggNO
Lenke til kommentar

Alle som ønsker globalismen må glemme sin historie, eller slette den.

De som er nasjonalister kan akseptere den.

Eller så kan vi alle være objektive som jeg er nå. Men det er for mye dyre-instinkter ute og går. Og kapitlaistiske psykopater som tror matematikk er svaret, og skaper alturismen.

Mennesker er født likt som dyr, vi simulerer alle utkom av en situasjon, og så handler vi. Vi har blitt mer effektive på kommunikasjon og å skape ting. Dette har også ført til at hjernen vår kan bevege seg inn i fantasien. Forskning handler om og skape noe som ikke eksistere, eller er bevist, og da må man bruke fantasien. Det handler om og bruke fantasien til og finne svar på problemer i virkeligheten, og dette er også en form for belønning.

Globalismen er bra, men jeg er usikker på om det er praktisk mulig.

Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (22 timer siden):

Er det ikke nok at de får borgeres rett og goder? gratis skole for unger, sikkerhetsnett, penger på konto, hjelp til å lære språk og søke jobb gratis sykehjelp og omsorg. Osv Osv Osv Osv.
Alle som kommer til Norge skal integrere seg til Norge, eller dra ett annet sted eller hjem.

Kultur er i konstant forandring.

Å tviholde på kulturen man hadde for tjue, femti og hundre år siden gjør mennesker til hva de konservative muslimene har blitt, og skaper mennesker som terroristen fra Utøya.
Det er hva som gjør gamle mennesker som ikke takler den nye teknologien eller de nye tidene bitre.

Mangel på kulturell utvikling er hva som gjør at folk fremdeles er abortmotstandere, tror på kreasjonisme, er rasister, nasjonalister og motstandere av homofili.
Mangelen på evne til å tilpasse seg andre er holdningene du selv er motstander av, i muslimsk ekstremister.

Det er ingen som ønsker å tilpasse seg ekstremister.

Og det virker ikke helt som du forstår hva kultur er.
Kultur er hva man gjør.

Å være redd for at kulturen vår blir forandret virker ekstremt barnslig, helt banalt, når du faktisk vet hva kulturen består av -- og klarer å se det hele fra utsiden.

Er du redd for at folk skal bo hjemme uten å skamme seg, fordi det er ekstremt økonomisk fordelaktig for alle parter..?
Jeg ser flere og flere norske barn som flytter tilbake til foreldrene, og sparer fem til ti tusen kroner hver måned.
Femti til hundre tusen kroner i året.
Og likevel så skjemmes de og foreldrene, og de dømmes som tapere om barna har lav inntekt, eller sære om barna har middels inntekt.
Tapere som sparer millioner av kroner.

Redd for at barn skal ta bedre vare på sine foreldre, og la dem bo i samme hus som seg selv når de blir eldre, i stedet for å kaste bort hundretusener på pleiehjem?

Redd for at folk plutselig skal snakke sammen på gaten eller på butikken, uten å kjenne hverandre fra før?
En gang i tiden snakket folk sammen uten å kjenne hverandre, uten at noen umiddelbart antok at personen er tilbakestående eller i beste fall mildt autistisk.
...

Men for all del.

Den politiske høyresiden er nærere å fjerne demokratiet, etter inspirasjon fra Russland og USA, enn muslimske innvandrere -- som faktisk engasjerer seg i å bevare demokratiet, fordi de vet at alternativet er håpløst.
https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/jVryz/norske-muslimers-norske-verdier-andreas-slettholm

Ytterste høyre ønsker diktatur, og mangler bare en leder -- som Trump eller Putin, som er villig til å kuppe makten.

Helt konkret;
Hva er du redd for å miste ved å importere kultur fra utlandet..?
Og da mener jeg totalt konkret;
ikke bare "Den norske norskheten som gjør oss norske norske!"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg er for nøktern globalisering. Er imot polarisering av begge.  Internett og handel har bidratt enormt til å globalisere verden. Og det er til det bedre. Syns eg vertfall. Nasjonalistane vil vel ha global handel, global komunikasjon og. Men uten global migrasjon. Dei er vel med det, meir globalister, enn nasjonalister?

Lenke til kommentar

Jeg vil vel si at å være nasjonalist er å bære  videre kultur og tradisjon i landet en etnisk tilhører. å være nasjonalist er i mindre grad  å være tihenger av en konsentrert folkerase noe som viser seg at vi ofte har større aksept for utlendinger som deler vår kultur og delvise tradisjoner mens vi er langt mer skeptisk og motstandere av kultur og tradisjoner som er ulik vår egen, så dette er ikke et folkerasespørsmål. Jeg vil hevde at det går helt fint å være nasjonalist med et sunt forhold til utlendinger med ulike kulturer og tradisjoner , slik vi nordmenn alltid har vært. vi har vært et handelsreisende folk siden jernalderen, vi er vant til  kontakt og handel med ulike kulturer. når møter vi grensene til skepsisen ? når går vår tusenårige handelstradisjon og kontakt med ulike kulturer over i skepsis ? ved landegrensene slik dem var , sier noen .. via media , sier andre. vårt syn på andre kulturer blir påvirket av nyhetsbildet og det som skjer ellers i verden.  og svaret er muligens begge deler.. vi ønsker ikke det vi ser i media over våre landegrenser...i en moral der det er greit å gi til en trengende uten at vedkommende flytter inn i huset ditt..  islam er involvert i mye av det som formidles av nyheter med minusfortegn, og derved uønsket i landet...mens andre kulturer i verden er hjertlig velkommen og høster ingen skepsis ..for vi er ikke skeptisk og uvennlig i vår tradisjon og vi reiser til fjerne strøk på ferier for å bli brun og nyte landene deres..

men , vi har fått en debatt med to sprengelement som er svært minusladet nasjonalist og dem , muslimer og oss ...den ene siden mot den andre , vi og dem..polariseringen..nasjonalisme er hitler og co , vi er fremtiden og det bærekraftige flerkulturelle og de intelligente.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Globalismen og den internasjonale sosialismen  , fra hver sin kant i politikken. globalismen er høyresidens ønskesamfunn , en verden , ett folk ett marked , uten landegrenser som gir hindringer og reguleringer.. ett folk der alle er blandet med alle, gir samme vaner og samme livsstil og gjøre et marked enda større ... den internasjonale sosialismen er arbeiderpartiets internasjonalisme for intl solidaritet og kampen for likestilling og sosialrettferdighet  og har ingenting med marked osv å gjøre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...