Gå til innhold

Beste sted for å lære koding?


Anbefalte innlegg

Hei!
Har lenge vurdert å lære meg å kode, og har nå bestemt meg for å begynne. Har lest mye forskjellig om forskjellige websider der man kan lære litt generelt, for å få en forståelse for hvordan alt fungerer + så litt på de forskjellige programmeringsspråkene. Har sett litt på på coursera, Team Treehouse, Codecadamy, Udemy osvosv.

Noen som har noe erfaring med noen av disse, og som kunne gitt meg tips?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hva tenker du på med koding?

Tenker du frontend webutvikling så er HTML,  CSS og etterhvert Javascript veien å gå. Hvis det er programmering du er ute etter (backend) så kunne kanskje Java være noe? Vi hadde grunnleggende Java på høgskolen, helt okey sted å starte det.

Jeg har brukt noe Udemy, mye bra der hvertfall (også noen ålreite som ikke koster penger).

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kommer veldig ann på hva du tenker deg å lære.

 

Jeg begynte selv med CodeCademy og tok kursene der i HTML, CSS og litt JavaScript. De to første er teknisk sett ikke programmeringsspråk og går veldig fort å lære slik at du du bygger litt engasjement og moment.

Prøv deg litt frem med disse først så anbefaler jeg at du kansje prøver litt Python, det er et relativt enkelt programmeringsspråk å lære seg med enkel syntax slik at du kan fokusere på å lære deg de logiske prinsippene. Spåket kan brukes til alt ifra spill til datavitenskap og er svært anvendelig til mange formål.

 

Selvfølgelig hva du velger å legge mest fokus på kommer helt ann på hva som interesserer deg mest. Hvis du prøver deg frem med litt forskjellig å blir litt fortrolig med hva de fleste disiplinene innebærer så kan du begynne å spesialisere deg etterhvert som du får en interesse for det. Programmeringsprinsippene er i de fleste tilfellene de samme men vil tro at det er lettere å fokusere mest på selve programmeringen med ett lettlest språk som Python i begynnelsen :)

 

Har også utallige kurs innen programmering fra Udemy, pass på å lese litt om hva som er inkludert i kursene og at de har gode og ekte reviews :)

Prøv å la det bli en vane å holde på litt hver eneste dag, du får mer ut av å jobbe tre kvarter til dagen en du får ut av 7 timer på en lørdag siden du må tenke logisk hver dag :)

I forhold til Python synes jeg også boka: The Self-taught programmer er ganske god og informativ :)

 

Lykke til! :D

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...