Gå til innhold

Bil med "nybilgaranti" som ikke hadde det likevel


Anbefalte innlegg

Kjøpte i starten av januar en Mercedes 2015 C-klasse.

Bilen så fin ut og kjøtre fint, aller servicer tatt hos merkeverksed og nybilgaranti, så jeg så ikke store risken med og kjøpe og slo til. I dag hadde jeg bilen inne hos NAF for en garantiutløpstest der det viste deg seg at det ligger inne en permanent feilkode (P052E) på veivhusventilasjon. Regulator sitter fast, estimert pris for fix er 5000-10000kr. Men jeg ser på nett at enkelte i statene har måtte ut med $2500-3000..

Viser seg nå at siden bilen er bruktimport fra Tyskland så er nybilgaranien på 2 år og ubegrenset KM. Ergo den har ingen garanti lengre og hadde ikke det da jeg kjøpte den heller slik som selger sa og skrev i kontrakten. Jeg kjøpte bilen i god tro at den hadde nybilgaranti og eventuelle feil ved en garantiutløpstest ville bli dekket av garanti. Det er første gang jeg handlet soppas ny bil  og første gang jeg handet via forhandler. Første jeg spurte om var om det fortsatt var nybilgaranti på denne og det bekrefter forhandeleren via email, nybilgaranti ut februar (5 år eller 100.000km). Det har jeg også som vilkår i kjøpekontrakten.

Hva burde jeg gjøre?

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo en sterk sak om det i tillegg står i kontrakten, slik du skriver. Alternativt er det vel bare å melde seg inn i NAF (om du ikke er medlem) og la dem ta saken. Det er enkelte ting NAF er brukandes til... Men det spørs jo også når bilen er registrert i Tyskland, den kan jo være registrert i 2014 og være en 2015-modell. Uansett burde selger opplyst om at det er en bruktimportert bil.

Som Marzo også skriver så har du fra forhandler også 5 års reklamasjonsrett på en nyere bruktbil som dette defineres som. Kjøpte du den nå i januar er det liten tvil om at dette uansett bør fikses av forhandleren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette løser seg fint - helt uavhengig av hva fabrikken garanterer for, har du 5 års reklamasjonsrett fra kjøpsdato mot forhandler, og feil som må antas å ha vært tilstede ved salg er det aller letteste å dekke. Glem alt om fabrikkgarantier, ring bruktbilbutikken du kjøpte av og si du vil reklamere på defekt regulator.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flott og høre at det ikke ser så mørkt ut med tanke på om dette blir en kostbar reperasjon, og må si jeg er glad det ikke ble avdekket flere og mere alvorlige feil nå. Er veldig fornøyd med bilen ellers.. men må si jeg føler meg litt lurt av selger da det er andre småting som viser seg og ikke stemme helt, men som i realiteten ikke har noe og si nå.

Men det gir meg bare en bekreftelse på at du ikke kan stole på noen i denne bransjen, og du må kryssjekke alt selv om du vil være sikker. Jeg liker å følge opp og fikse på bilene mine selv, men siden denne var soppas ny og skulle være dekket av nybilgaranti og med komplett historikk på merkeverksted så var jeg ikke så på hugget som jeg skulle vært kanskje.. Aldri eid bil som hadde noe garanti ved kjøp, alltid kjøpt privat før. Viser seg at vinterdekkene bak er under 3mm mønsterdybde, så må ha nye vinterdekk også. Jeg gikk ikke rundt og målte mønsterdybde før jeg kjøpte, men de var nok ikke godkjente på kjøpsdato.

Er NAF medlem, har ikke kontaktet forhandleren enda.

Lenke til kommentar

Det er lurt å ta en full NAF-test på bilen om du ikke har gjort det enda. Jeg vil ikke påstå at en fem år gammel bil er "såpass ny" som du hevder, om for eksempel forrige eier har herjet og grisekjørt med den. Jeg regner med at den har gått ca 100 000 km og det er ofte da de første problemene begynner. Om det er en dieselbil ville jeg undersøkt om den bør ha en rens av innsprøytningsdyser, EGR-ventil og DPF. Dette er feil som kan være vanskelig å oppdage før bilen står stille langs veien og må kjøres på verksted med bergningsbil. Du sparer mye penger på å sjekke opp i alt med en gang om du tenker å få dekket feil og mangler og ønsker å beholde bilen. Ellers er det bare å få hevet kjøpet.

Lenke til kommentar
On 1/29/2020 at 8:00 PM, FrihetensRegn said:

Det er lurt å ta en full NAF-test på bilen om du ikke har gjort det enda. Jeg vil ikke påstå at en fem år gammel bil er "såpass ny" som du hevder, om for eksempel forrige eier har herjet og grisekjørt med den. Jeg regner med at den har gått ca 100 000 km og det er ofte da de første problemene begynner. Om det er en dieselbil ville jeg undersøkt om den bør ha en rens av innsprøytningsdyser, EGR-ventil og DPF. Dette er feil som kan være vanskelig å oppdage før bilen står stille langs veien og må kjøres på verksted med bergningsbil. Du sparer mye penger på å sjekke opp i alt med en gang om du tenker å få dekket feil og mangler og ønsker å beholde bilen. Ellers er det bare å få hevet kjøpet.

Det er det jeg har tatt, eller en garantiutløpstest. Du tipper riktig den har nå rullet 99100km, ikke diesel, så slipper og tenke på det. Har fått svar fra forhandler nå at han skulle sjekke opp også får jeg svar på mandag. Sende en mail der jeg forklare situasjonen og krevde at selger dekker med samme betingelser som for nybilgaranti i den perioden de har gitt garanti for, som Snylter skrev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/31/2020 at 5:40 PM, FrihetensRegn said:

Ok, håper det ordner seg da! ??

Ja det ligger an for det, skal inn med den i morgen hos Mercedes og de skal ta en gjennomgang på den og se nermere på hva som må fikses, å generelt gjennomgå bilen før den garantien egentlig skulle gått ut. Har 29km igjen før den runder 100.000kr nå så bilen blir ikke brukt før den blir kjørt til verkstedet ? Forhandleren skulle ta dette videre, de sier de også har blitt feilinformert om nybilgaranti, men jeg holder på at bilen ble solgt med garanti og at de må fikse opp og dekke med samme betilgelser, så får de eventuelt ta det videre med de som feilinformerte de.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nomore skrev (18 minutter siden):

Selv om selger kan ha blitt feilinformert så er de den profesjonelle part og burde ha sjekket opp i dette, før de så selger den videre med nybilgaranti.

Ja, uten at jeg kan jussen så har en forhandler fulle muligheter til å gi deg en "nybilgaranti" når de selger bilen, også helt uavhengig av hva de kan kreve videre.
Kjøperen har kjøpt bilen med denne garantien, og den profesjonelle selgeren må da levere dette.
På meg høres det ut som kjøper burde ha en god sak.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...