Gå til innhold

Norsk minoritet i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
freddy85 skrev (6 timer siden):

Hvor er det du bor enn, Drangedalen?

Man behøver ikke å være rakketforsker for å skjønne at det kun er et spørsmål om tid før etninsk norske blir en minoritet.

Jeg bor sentralt i Oslo. Litt øst for Akerselva.

Hva slags forsker behøver man å være, da?

Endret av frohmage
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er naturligvis uendelig variabler, faktorer, utviklinger, sirkaer og generaliseringer, som kan justeres. Det går selvfølgelig ikke an å beregne dette nøyaktig, man går ut ifra dagens statistiske variabler og tendenser

Skrivefeil, småfeil, og kludrete utregninger & forklaringer nedenfor. Poenget er det som teller ?
Forskjellen i fødselsrate mellom Nordiske kvinner(1.44) og kvinner av muslimsk bakgrunn SIRKA(2.55(Syria har 3.7)) (SSB 2018).
Visuellen tidligere i tråden, som de fleste andre, inkluderer 3. generasjons innvandrere(barnebarn) innen ''befolkningen ellers''.
Fødselsratene for Europeiske kvinner generelt er kraftig i det negative, teller da ikke med de 1m europeerne og blanda osv, som også statistisk ville gått ned.

Går du ut ifra at ~600 000 i dag har muslimsk bakgrunn(nord afrika, dvs asia inkl midtøsten) og at ~25 000 kommer til norge i året, + økt antall barn per kvinne(la oss si 2.4). forenklet matte hippeti boppeti = 1.250.000+600.000=1.850.000 innvandret i 2070 før 50 års vekst. 1.85m ganget med 20%(2.4 barn per kvinne) opphøyd i 3 generasjoner og trekker fra halvparten pga gradvis innvandring = 2.525m. ved 70-tallet.
Tar du de 4.000.000 nordmenn og iverksetter en reduksjon på 28%(1.44 barn per kvinne) per generasjon(3) får du 1.500.000 ved ~2070.
Hadde nordisk folketall vært 4m stabilt, ville de mistet majoritet i år ~2100 ved overnevnt statistikk, ~2190 uten vekst.
Juster en faktor på begge sider så kan tallene kanskje bli 2.3m og 1.8m(Nordisk). Evt. en motsatt justering.
Ved 1.44 barn per kvinne vil tallet nordiske være ~1.5m etter 3 generasjoner, ved overnevnt innvandring selv UTEN statistisk folketallsvekst, er tallet innvandrere ~1.85m.
Antakelig vil tallet 1.44 gå mer opp enn ned, og forhåpentligvis stabilisere seg rundt 2.0 en dag.
En ting er helt klart, om urfolkets vekst er 0(stabilt folketall), og om innvandring fortsetter, vil urbefolkning bli en minoritet før eller siden, eller er ikke 2+2=4, lenger?
Alle mulige om og men og definisjoner kan tas videre i tråden om ønskelig, tar jeg det nå så blir denne posten minst like lang som resten av side 2.
Sverige har ett langt høyere utgangspunkt, og langt høyere innvandringsgrad.

Poenget og spørsmålet er enda det samme, er det greit for dere at/om Nordmenn blir en etnisk minoritet i Norge, om det så er i 2030, eller 2150?

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (29 minutter siden):

Poenget og spørsmålet er enda det samme, er det greit for dere at/om Nordmenn blir en etnisk minoritet i Norge, om det så er i 2030, eller 2150?

Jeg tror de som bekymrer seg mest for slike surrete regneleker er de som behandler minoriteter som mindreverdige. Skummelt å forestille seg at de selv en dag kan bli behandlet på samme måte.

Om "urfolket"(som du skriver) sin vekst er negativ vil de jo dø ut, uavhengig av hvor mange skjeggete innvandrere som kommer.

Hva synes du selv?

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, frohmage said:

Jeg tror de som bekymrer seg mest for slike surrete regneleker er de som behandler minoriteter som mindreverdige. Skummelt å forestille seg at de selv en dag kan bli behandlet på samme måte.

Om "urfolket"(som du skriver) sin vekst er negativ vil de jo dø ut, uavhengig av hvor mange skjeggete innvandrere som kommer.

Hva synes du selv?

Jeg synes det er en helt legitim bekymring. Hvis du ser på andre steder i verden så blir stort sett minoriteter ikke behandlet spesielt bra. På seg selv kjenner man andre, så det er jo lett å tenke at over alt blir minoriteter behandlet like fantastisk som de blir her, men det er altså ikke normen i det hele tatt. Så at en majoritet skulle tilsvare en annen majoritet og det samme med minoriteter er jo ikke så sikkert.

Når det gjelder tallene i denne tråden kan ikke jeg si noe som helst, statistikk er statistikk og fremtiden har ikke skjedd ennå. Men for å svare på trådstart også så for min del nei, jeg er ikke spesielt komfortabel med at nordmenn skal være en minoritet i Norge. Det sagt så er det vel ikke verdens ende heller, hvis man havner i den situasjonen og ikke er fornøyd med det så kan jo Norge potensielt balkaniseres.

Lenke til kommentar
10 hours ago, frohmage said:

Jeg tror de som bekymrer seg mest for slike surrete regneleker er de som behandler minoriteter som mindreverdige. Skummelt å forestille seg at de selv en dag kan bli behandlet på samme måte.

Om "urfolket"(som du skriver) sin vekst er negativ vil de jo dø ut, uavhengig av hvor mange skjeggete innvandrere som kommer.

Hva synes du selv?

 

Skjer dette i Sør-Afrika at majoriteten undertrykker minoriteten?  Det er ikke antallet som teller mest, det er makthavernes etnisitet.  Så lenge Norge ikke blir invaderte av folk mektigere enn Nordmenn, så blir det lite undertrykkelse av nordmenn

USA har blitt invadert av mange folkegrupper verden rundt siden 1776 men det har ikke endret kulturen noe særlig. Jeg er sikkert i 2040 når det finnes ingen flertall rase at det blir ingen store endringer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

Skjer dette i Sør-Afrika at majoriteten undertrykker minoriteten?  Det er ikke antallet som teller mest, det er makthavernes etnisitet.  Så lenge Norge ikke blir invaderte av folk mektigere enn Nordmenn, så blir det lite undertrykkelse av nordmenn

Jeg har ikke skrevet at jeg er spesielt bekymra heller ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (På 28.1.2020 den 3.28):

Grove utregninger og forklaringer etter ønske finnes ca på side 2(?)
Om du ikke tror på beregningene, svar gjerne på hoved-spm som om det er ett hypotetisk spm.

Har laget min egen tråd med mine beregninger: Blir etniske nordmenn en minoritet, og muslimer i overtall i Norge i 2070? Noen tall og beregninger. Dette fordi TS ønsker at denne tråden skal handle om det er greit eller ønskelig om nordmenn blir en minoritet i Norge. Så kan min handle om tallene, uavhengig av om det er ønskelig. :)

Geir :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (På 29.1.2020 den 9.18):

Men dei er ikkje norske nok for deg då altså?

De er ikke av nordisk opphav, nei, er det faktisk det du spør om?
Jeg skiller ikke mellom 2. og 3. generasjons innvandrere.
Om folk er av mikset opphav, ville jeg kategorisert dem som ''mikset'' eller liknende.
SSB har bare vært veldig lat, i sin missvising av folkets opphav.

ism_InnleggNO skrev (21 timer siden):

De fleste som er født og oppvokst i Norge er etnisk norske så nordmenn vil aldri bli en minoritet i Norge.

Jeg tror ikke du helt forstår tallene, eller konseptet.
I dag er det absolutt ett sterkt flertall av nordmenn, og barn av nordiske foreldre, det vet alle.
Om du leste hele posten så ser du dette samme poenget, om norsk folketall er 4m stabilt, og innvandringen fortsetter, vil det stabile folketallet bli en minoritet, det er ett matematisk faktum.
Hvor raskt det vil skje, er umulig å vite nøyaktig.

Så det er klart:
Jeg syns absolutt at Norge skal ha ett sterkt flertall av Norsk opphav. Er det noe galt med det?
Jeg syns det er kjempe bra å bevare nasjonal kultur, historie, og kultur arv.
Jeg er da tvert imot åpne grenser.
Jeg avskyr diskriminering, og flere av mine nærmeste venner er innvandrere, så slipper vi kanskje spm om hat eller rasisme.

tom waits for alice skrev (På 29.1.2020 den 21.30):

Kan du linke til den, er du snill?

Geir :)

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/fruktbarheten-til-innvandrerkvinner-gar-ned
Se nederst på siden. ''Innvandrere'' inkluderer svensker og polske, derfor er den også lav.
Visuellen viser den høye fruktbarheten fra Nord-afrika og midtøsten.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Alexander4840 said:

De er ikke av nordisk opphav, nei, er det faktisk det du spør om?
Jeg skiller ikke mellom 2. og 3. generasjons innvandrere.
Om folk er av mikset opphav, ville jeg kategorisert dem som ''mikset'' eller liknende.
SSB har bare vært veldig lat, i sin missvising av folkets opphav.

Trur du verkeleg at 2. og 3. generasjons innvandrere forblir "rene"? Faen heller, eg veit ikkje kva eg skal gjera med ein som er så skamløst rasistisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (8 minutter siden):

Se nederst på siden.

Tusen takk! Den jeg pleier å bruke var eldre. Da hadde de somaliske høyere tall, og de syriske var ennå ikke kommet med. Da skal jeg prøve å huske den til senere bruk. :) 

Vi ser hvordan botid og antall påvirker tallene. Når det blir flere med lang botid setter befolkningen seg, og fruktbarheten går ned med årene og generasjonene. Som blant somalierne. Mens i nye innvandrergrupper som den syriske så dominerer de nyinnvandrede, og de har heller ennå ikke noen 2. generasjon.

Geir :) 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Alexander4840 said:

Rene? hva er det du snakker om? hva er det som er rasistisk?
Forklar det gjerne i detalj, for jeg forstår oppriktig ikke.

Kva som er rasistisk? Her drive du og pushe rase-reinhet, det er per definisjon rasisme frå byrjinga. Når du også utestenger evolusjonen av norsk minoritet (konsekvensen av å ikkje kalla "miksa" "opphav" etnisk norske) så lager du eit soleklart skille basert ekslusivt på dagens skilje i etniske grupper.

Stort meir tydeleg rasisme kan det neppe bli.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Kva som er rasistisk? Her drive du og pushe rase-reinhet, det er per definisjon rasisme frå byrjinga. Når du også utestenger evolusjonen av norsk minoritet (konsekvensen av å ikkje kalla "miksa" "opphav" etnisk norske) så lager du eit soleklart skille basert ekslusivt på dagens skilje i etniske grupper.

Stort meir tydeleg rasisme kan det neppe bli.

Vil du ha 200 000 innvandrere per år fra midtøsten, om du kunne velge det? om Norge åpnet for det, så hadde folk kommet, det kan jeg garrantere. Er det rasistisk å svare nei på det?
Er det rasistisk å ville ha mindre innvandring?
Jeg ville ikke være overrasket om du var av den typen som kaller SD i sverige for rasister fordi de vil ha mindre innvandring.
Du burde nok lese om definisjonen av rasisme, men jeg kan gi deg den, så slipper du å lete:
Rasisme er det å angi visse raser mer og mindre verdi.
Om jeg hadde barn med en japaner, så kan du ikke kalle barnet ''Nordisk'' alene eller ''japansk'' alene, da blir ungen ''japansk-norsk'', eller så huker man av for ''annet'' opphav eller ''mikset'' opphav, når man ikke bare har ett opphav.
Det er ingen som er mindre verdt av de overnevnte, eller noen andre opphav i verden, alle mennesker er like mye verdt.
Er det rasistisk å si at afrikaneres gener resulterer i større pikk? Eller at nederlendere er høye? Eller at nordmenn, kanadere og russere håndterer kulde bedre enn de fleste andre folkeslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...