Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kutte Ikea benkeplate med sirkelsag?


Anbefalte innlegg

Er det mulig å kutte en slik plate av typen Lillträsk med håndsirkelsag uten at kanten flises? Den har en ganske hard plastlignende dekkplate på undersiden. Jeg skal også kutte ut et kvadratisk rom til vasken på denne og lurte på hva jeg bør gjøre der. Kan jeg f.eks bruke en bajonettsag?

Og kan jeg bruke hvit Sicaflex som fugemasse, eller bør jeg gå for noe annet?

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bajonettsag bør du ikke bruke for å lage utsparing til vask og koketopp. Stikksag er bedre. Også bør du ha et helt nytt blad, gjerne med mange fine tenner. Og best om du kjøper et stikksagblad for laminat. 

Og sirkelsagen bør også ha et nytt skarpt blad. Også snur du benkeplata opp-ned, teiper med skikkelig teip og kapper rett når du skal gjøre benkeplaten kortere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At man skal bruke ei sirkelsag skjønte jo trådstarter også. Men ikke mye hjelp/tips i den bruksanvisningen som ble postet.

Sjøl ville jeg rigget meg til med ei styreskinne eller hjemmelaget løsning for å ha noe å legge saga inntil mens jeg skjærer. Eks. en 70 cm. bordbit som jeg fester med skruetvinger i korrekt avstand fra der skjæresnittet skal være. Å bare skjære etter en tape-remse ville ikke jeg gjort, hvis håpet er å få det helt rett.

Endret av Hårek
Fjernet sitat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Leser vi samme tråden?

Selv om andre måtte være av samme oppfatning står jeg ved at sirkelsag er for grovt og upresis til denne jobben.

edit: det finnes stikksager med tønnegrep som gir bedre styring som gjør at man kan få rette kutt, også med stikksag. Det finnes også styreskinne som kan hjelpe til med å få det helt rett.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (20 timer siden):

Men ikke mye hjelp/tips i den bruksanvisningen som ble postet.

Det går ikkje så klart fram av bruksanvisninga ettersom bildet ikkje er utbrodert med tekst men tipset er der.
For å unngå at benkeplata blir flisete så er det i bruksanvisninga anbefalt å fyrst snu benkeplata, deretter sette på ein tape som du sager gjennom. På den måten vil tapen holde flisene på plass.

For eit fint beint kutt så bør ein bruke sag med fint sagblad og som er minst mulig utsatt for å sage skeivt, som f.eks. ei sirkelsaga i staden for ei handholdt sag.

Lenke til kommentar

Trådstarter spør om å kutte to forskjellige ting: Enden (for å gjøre plata kortere) og midt i plata for å lage hull til utslagsvasken. 

For endekapping bruker man sirkelsag, med nytt laminatblad. Snu plata og legg en teipbit midt i der man skal kappe for å redusere flising. Styreskinne er lurt. Man kan også bruke en lekt eller annet man klemmer fast med tvinger. 

For å lage utsparing til vasken bruker man først et bor på 10mm for å lage et hull, så bruker man stikksag. Stikksag bør definitivt ha nytt blad, og gjerne et beregnet for laminatkutting. Styreskinne eller lekt festet med tvinger er omtrent påkrevd for å unngå "fyllekjøring" med et stygt resultat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (På 27.1.2020 den 20.13):

Og kan jeg bruke hvit Sicaflex som fugemasse, eller bør jeg gå for noe annet?

kanskje våtromssilikon (sanitærsilikon) de inneholder sopp- og muggdreper.

Sikaflex har lime-egenskaper så spørs om du vil bruke det, hvis oppvaskkummen din er av typen som uansett låses fast med klips på undersiden(?) Tenker på hvis du av en eller annen årsak skal ha løs kummen på et senere tidspunkt så er det jo greit at den kommer lett av.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Jeg har kappet lengden med sirkelsag og det gikk bra. Jeg får vel prøve med stikksag først til hullet. Vasken har en flens på 10mm rundt som vil dekke ujevnheter uansett.

Jeg tenkte på å bruke epoxy til å tette porene i sponplaten der jeg kapper for å forhindre inntrenging av vann, og Biltemas våtromssilikon som fugemasse.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...