Gå til innhold

Nedbetaling av boliglån


Anbefalte innlegg

Her er jeg inne på økonomi, ett helt ukjent terreng. Men jeg er nå litt forvirret så må spørre. Jeg satte inn/betalte ned 80000kr ekstra på boliglånet i fjor ettersom det ble dratt ett billån inn i det. Personlig tenkte jeg at dette var lurt. Lånesummen ble mindre og da så jeg for meg at jeg ville tjene på det i form av sparte renter totalt sett. Men så leser jeg at det motsatte vi skje om man ikke også korter ned lånetiden og får høyere faste avdrag. Jeg så bare for meg at å betale inn ekstra hvert år ville gjøre at lånet automatisk gikk over kortere tid da lånesummen er tilbakebetalt på kortere tid.

Jeg har ett annuitetslån på 1600000kr på 15år som da blir 7000kr i avdrag og 3800kr i renter. Jeg kan fint betale inn ett sted mellom 5 og 10000 ekstra hver måned og lurer da på hvordan man gjør det? Senke lånetid ,som kan bli ett problem om 1,2,3,4år om ting skjer eller betale ned ekstra så mye jeg greier hver mnd så lenge jeg greier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket med banken din hva de faktisk gjør?

Jeg har hatt annuitetslån i DNB og i Gjensidige. Begge disse beholdt samme månedlige innbetaling etter jeg hadde betalt ned ekstra. De satte i stedet ned nedbetalingstiden for å bli kvitt lånet fortere.

Dersom din bank beholder nedbetalingstid og reduserer månedlig avdrag, ville jeg snakket med dem for å få det endret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...