Gå til innhold

TEST: Nå er nye Edge klar for Windows og Mac OS. Vi har sjekket om du bør bytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men da er det store spørsmålet hvorvidt det er noen forskjell på å synkronisere mot Microsoft-servere og Google-servere. Det skal ikke vi spekulere i.

Hvorfor ikke?

En kan jo sammenligne forretningsmodeller og vurdere hvilket av disse selskapene man tror er minst sannsynlig selger eller utnytter persondataene dine. Det ene lever av å selge målrettet reklame, det andre har foreløpig primært andre inntektskilder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

For den som er det minste opptatt av personvern, finnes ikke annet alternativ enn Firefox. Slik vil det alltid være, fordi Microsoft og Google har andre kommersielle hensyn å ta. I tillegg er Firefox overlegen i håndteringen av mange faner. Powerbrukere velger Firefox.

Lenke til kommentar

Her er en ide: All data som lagres f.eks av Google, Apple, Microsoft, etc. bør istedet lagres i en universal løsning på blockchain eller DAG (kan anbefale Hedera Hashgraph) og være kryptert. Kun brukeren har tilgang til historikk via pluggin i nettleser. For at Google skal kunne selge annonser gjøres annonseutvelging av pluggin, som har tilgang til søkehistorikk. Denne er selvfølgelig open source.

Lenke til kommentar

For mitt vedkommende så er dette veldig interessant spesielt av én årsak: nå kan jeg ha én browser (edge) på hjemme-PC, mobil og jobb-PC som er til jobb-relaterte søk, faner og brukerkonto, og en annen (chrome) som er til privat bruk. Og begge er tilnærmet like gode. Kunne sikkert det før også, men edge var ikke noe jeg brukte med vilje da :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Miri skrev (19 timer siden):

For den som er det minste opptatt av personvern, finnes ikke annet alternativ enn Firefox. Slik vil det alltid være, fordi Microsoft og Google har andre kommersielle hensyn å ta. I tillegg er Firefox overlegen i håndteringen av mange faner. Powerbrukere velger Firefox.

Mens IT-administratorer, utviklere og andre profesjonelle IT-ansatte ender opp med å bruke Firefox (i forskjellige versjoner), Chrome, Edge, nye Edge og Internet Exploder.

Man har nettleseren Brave også som har et temmelig godt arsenal med antisporingsverktøy. Den er riktignok Chromium-basert da. For den som vil dra det enda litt lenger i forhold til sikkerhet, så kan man prøve seg på Tor Browser.

Endret av Svampebob_1
sitat
Lenke til kommentar

Wvis denne kommer til IOS/Ipad is også skifter jeg, fremmtil da er det viktigere for meg å a sunkroniserte faner og bookmarks på tvers av platformer, og jeg har av en eller anna grunn ikje lyst å bytte ut iphone og ipad med surface og (whva nå ms har på telefon siden), men er jo greit at windows endelig får en decent defalt browser med støtte for et allerede stotr addon øko system

Lenke til kommentar
12 hours ago, Bjarne Nilsson said:

Wvis denne kommer til IOS/Ipad is også skifter jeg, fremmtil da er det viktigere for meg å a sunkroniserte faner og bookmarks på tvers av platformer, og jeg har av en eller anna grunn ikje lyst å bytte ut iphone og ipad med surface og (whva nå ms har på telefon siden), men er jo greit at windows endelig får en decent defalt browser med støtte for et allerede stotr addon øko system

https://apps.apple.com/app/id1288723196

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...