Gå til innhold

Kan man akseptere mer nedetid for BankID framover?


G

Anbefalte innlegg

Er dette holdbart at en så viktig samfunnsfunksjon som BankID har nedetid i hytt og gevær? Ser ut som det oftest er Telenor som sliter med det.

Bør det gis bøter i milliionklassen hver gang dette skjer, slik at aktøren /-e skjerper seg?

Har vi så dårlig IT-kompetanse i enkelte norske bedrifter, at de ikke kan komme til bunns i slike problemer?

https://e24.no/teknologi/i/0nlkmM/bankid-troebbel-for-telenor-kunder-rettet

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor? Bank-Id er såvidt jeg vet et privat selskap som leverer en autentiseringstjeneste som andre også tilbyr. Staten har f.eks MinID.

Det at akkurat du eller andre har bruk for bank-id betyr ikke at det kan bøtelegges når en tjeneste er nede. Det ville vært tilsvarende å bøtelegge TU Media hver gang diskusjon.no var nede.

Endret av Revolution
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, men BankID nyttes vel av brorparten voksne mennesker i Norge. Jeg har selvsagt ikke tall for det.

Jeg vil kategorisere det som en samfunnskritisk tjeneste, da det nyttes som digital signatur, innloggingsmellomledd .. Ergo mener jeg at staten har mandat til å bøtelegge de som ikke drifter tjenesten bra nok, spesiellt når det har skjedd mange ganger. Jeg tipper at folk irriterer seg en del over det. Men, kanskje ikke nok til at de løper til neste BankID-løsning for å sikre seg?

Artikkelen sa at det var Telenor-kunder som ble rammet, ikke selve BankID.

Endret av G
Lenke til kommentar
Merko. skrev (21 minutter siden):

Tror nok ikke Telenor har noe mer nedetid enn feks Telia, er vel jevnt over galt på begge. BankID på mobil er noe dritt. :D

Jeg har faktisk aldri hatt problemer med BankID på mobil hverken hos Telenor eller Ice og har kun brukt det de siste årene. Ellers har man jo alltid vanlig BankID med kodebrikke som backup ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Merko. skrev (52 minutter siden):

Tror nok ikke Telenor har noe mer nedetid enn feks Telia, er vel jevnt over galt på begge. BankID på mobil er noe dritt. :D

Dette forstår jeg meg ikke noe på. Jeg har brukt BankID i flere år uten et eneste problem. Hvorfor er det noe dritt? 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Merko. skrev (Akkurat nå):

Mye nedetid på bankid på mobil, men sånn har det vært lenge.

Kan ikke si jeg har opplevd mye nedtid med BankID på mobil som jeg benytter meg av. Bruker du Telenor eller Telia? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Rasjonelt skrev (7 minutter siden):

Det er langt billigere å tilby en tjeneste som er oppe meste parten av tiden enn en som er oppe hele tiden. Dette er et valg Telenor har tatt.

Isåfall er det et problem med Telenor og ikke BankID. Selv har jeg Telia og har jeg aldri opplevd dette. 

Lenke til kommentar
Merko. skrev (1 time siden):

Tror nok ikke Telenor har noe mer nedetid enn feks Telia, er vel jevnt over galt på begge. BankID på mobil er noe dritt. :D

Jeg har hatt BankID på mobil i mange år, hele tiden med Telia sitt nett men forskjellige operatører, har aldri hatt noen problemer, nå har jeg det med Telenor sitt nett men ikke Telenor som operatør og det er veldig tregt, liksom det går i sirup.

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Jeg vil kategorisere det som en samfunnskritisk tjeneste, da det nyttes som digital signatur, innloggingsmellomledd ..

Ja, bankid er faktisk klasifisert som samfunnskritisk. En sommer for 7-8 år siden var bankidløsningen nede over en lengere periode (husker ikke nøyaktig hvor lenge), da ble det eskalert opp på regjeringsnivå og noen ledere i netts måtte stå skolerett og forklare hva som hadde skjedd og hvilke tiltak som ble gjort for at det ikke skulle skje igjen. Dette var den "vanlige" bakid løsning og ikke bankid-mobil.

Forøvrig tror jeg telenor har vesentlig mer problemer med bankid mobil enn hva telia har og det har de hatt hele tiden tror jeg. Men en jeg har ingen nøyaktige tall på det.

Endret av nirolo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (3 timer siden):

Er dette holdbart at en så viktig samfunnsfunksjon som BankID har nedetid i hytt og gevær? Ser ut som det oftest er Telenor som sliter med det.

Bør det gis bøter i milliionklassen hver gang dette skjer, slik at aktøren /-e skjerper seg?

Har vi så dårlig IT-kompetanse i enkelte norske bedrifter, at de ikke kan komme til bunns i slike problemer?

https://e24.no/teknologi/i/0nlkmM/bankid-troebbel-for-telenor-kunder-rettet

Kanskje heller øke støtten de evt får, evt gi ut millionstøtte om de ikke får støtte nå, evt ta betaling for tjenesten?

100% oppetid er ekstremt dyrt, så de trenger betydelig mer penger enn de bruker nå. Å gi store bøter gir ikke mer penger til en mer stabil tjeneste..

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (45 minutter siden):

Isåfall er det et problem med Telenor og ikke BankID. Selv har jeg Telia og har jeg aldri opplevd dette. 

RAVKØM skrev (39 minutter siden):

Jeg har hatt BankID på mobil i mange år, hele tiden med Telia sitt nett men forskjellige operatører, har aldri hatt noen problemer, nå har jeg det med Telenor sitt nett men ikke Telenor som operatør og det er veldig tregt, liksom det går i sirup.

Jeg får tilfeldigvis melding hver gang BankID på mobil er nede, så kan trygt si at det er nede ofte. :)

 

nirolo skrev (28 minutter siden):

Forøvrig tror jeg telenor har vesentlig mer problemer med bankid mobil enn hva telia har og det har de hatt hele tiden tror jeg. Men en jeg har ingen nøyaktige tall på det.

Jeg tror du tar feil ? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, Merko. said:

Jeg får tilfeldigvis melding hver gang BankID på mobil er nede, så kan trygt si at det er nede ofte. :)

 

Jeg tror du tar feil ? 

Tror er vel stikkordet her.. ?

Jeg var skeptisk til "Bankid på mobil" i sin tid.
Da dette var nytt var den ikke akkurat stabil, og virket heller ikke i utlandet husker jeg.

Men nå er det lenge siden jeg har brukt "brikka" og det er jo i prinsipp samme tjeneste via to ulike grensesnitt.

Når "bankid er nede" er det som regel en *tjeneste-yter* ("bruker" av autentiserings-tjenesten "Bankid") som har problemer med sine IT-systemer.
F.eks. DnB (stadig vekk) og nå i det siste.. også Telenor. ?

 

Lenke til kommentar
RAVKØM skrev (1 time siden):

Er det på Telia sitt nett?

Normalt sett ikke nettet som er feil, men leverandører, databaser, server osv. så ekstremt mange ledd som kan være feilkilde.

Om man bruker BankID for mobil "en sjelden gang" så er det klart at det skal noe til før man opplever problemer, men om man får beskjed hver gang det skjer så skjønner man fortere omfanget hvor ofte det oppstår problemer. Men blir jo fikset normalt sett veldig kjapt :)

Lenke til kommentar
Merko. skrev (20 minutter siden):

Normalt sett ikke nettet som er feil, men leverandører, databaser, server osv. så ekstremt mange ledd som kan være feilkilde.

Om man bruker BankID for mobil "en sjelden gang" så er det klart at det skal noe til før man opplever problemer, men om man får beskjed hver gang det skjer så skjønner man fortere omfanget hvor ofte det oppstår problemer. Men blir jo fikset normalt sett veldig kjapt :)

Det at jeg fikk ekstremt tregt bruk av BankID for mobil etter at jeg koblet det opp mot tlf.nr. fra Happy Bytes, som bruker Telenor sitt nett, det har med Happy Bytes å gjøre og ikke Telenor?

Endret av RAVKØM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...