Gå til innhold

Anleggsmaskinfører eller betongarbeider


Anbefalte innlegg

Hei. Driver å tenker på om jeg skal velge å bli anleggsmaskinfører eller betongfagarbeider. Ønsker begge deler, men vet ikke hva. Hvilket av yrkene har best lønn, kjekkest arbeidsdag og mest sikker fremtid?

Har planer om å starte eget entrepenør firma etter et par år i jobb så hvilket av yrkene kommer best ut da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at du vil starte eget firma, så ville jeg valgt betongarbeider. Pga det er mye småjobber å få tak i, som gjør det lettere å komme igang med eget foretak. Du bør ta ferdig fagutdannelsen som nok tar litt lengre tid en 2 år, Det å kunne reklamere for deg selv som fagmann vinner du mye på.

Lykke til.

Lenke til kommentar
utenforrekkevidde skrev (6 timer siden):

Med tanke på at du vil starte eget firma, så ville jeg valgt betongarbeider. Pga det er mye småjobber å få tak i, som gjør det lettere å komme igang med eget foretak. Du bør ta ferdig fagutdannelsen som nok tar litt lengre tid en 2 år, Det å kunne reklamere for deg selv som fagmann vinner du mye på.

Lykke til.

Ja jeg tenker litt også det. Bli utdannet betongarbeider og så går det jo an å ta maskinførerbevis utenom. Hva mener du med lengre enn 2 år. Er det mer utdannelse etter fagbrevet er i boks? 

Lenke til kommentar

Betongarbeidere med fagbrev får mellom 260-290 kr timen hos de største firmaene. Mer hvis man er BAS. 

 

Anleggsmaskinførere ligger noe lavere, kanskje max 250 vil jeg si. Men igjen så sparer du kroppen og helsa siden du sitter i en maskin. 

 

Personlig er jeg på vei til å omskolere meg etter 3 år som betongarbeider. Det er ikke noe kjekt å være så utslitt hver dag at du må legge deg i senga etter jobb med vondt i nakke og ryggmuskler. Det går ut over livskvaliteten, humøret og kan ødelegge parforhold. I tillegg må du jobbe ute i all slags drittvær på vinteren. 

Lenke til kommentar
Adrax skrev (2 timer siden):

Betongarbeidere med fagbrev får mellom 260-290 kr timen hos de største firmaene. Mer hvis man er BAS. 

 

Anleggsmaskinførere ligger noe lavere, kanskje max 250 vil jeg si. Men igjen så sparer du kroppen og helsa siden du sitter i en maskin. 

 

Personlig er jeg på vei til å omskolere meg etter 3 år som betongarbeider. Det er ikke noe kjekt å være så utslitt hver dag at du må legge deg i senga etter jobb med vondt i nakke og ryggmuskler. Det går ut over livskvaliteten, humøret og kan ødelegge parforhold. I tillegg må du jobbe ute i all slags drittvær på vinteren. 

Har en onkel som jobber som betongfagarbeider og han sliter ikke med rygg og nakke problemer. Har sier det er veldig fysisk arbeid men ikke slik at det ødelegger han. Blir vell litt kjedelig å kun kjøre gravemaskin dag inn og dag ut

Lenke til kommentar
Motorfreak123 skrev (8 minutter siden):

Ja er jo sant det

Derfor bør du tenke grundig over hva du skal si i eventuelle intervju angående ambisjonene dine, om du skal være ærlig om at du bare skal jobbe der for å bestå svenneprøven og deretter si opp og starte for deg selv, eller om du har tenkt å bli der i 40 år og hele livet. Eller ikke si noe i det hele tatt, si "så lenge som mulig", og heller si etter 2 år at du har et familiemedlem som har lyst til å investere i deg og du vil slutte å begynne for deg selv.

Noe å tenke på. Ikke sikkert alle vil ansette noen i 2 år og investere tid og penger i å lære dem opp bare for at de skal slutte.

Så var det dét med muligheter også; Hvor mange slike firmaer finnes det der du bor, og hvor villig er du til å flytte langt unna hvis ingen vil gi deg lærlingsplass?

Lenke til kommentar
Taurean skrev (9 minutter siden):

Derfor bør du tenke grundig over hva du skal si i eventuelle intervju angående ambisjonene dine, om du skal være ærlig om at du bare skal jobbe der for å bestå svenneprøven og deretter si opp og starte for deg selv, eller om du har tenkt å bli der i 40 år og hele livet. Eller ikke si noe i det hele tatt, si "så lenge som mulig", og heller si etter 2 år at du har et familiemedlem som har lyst til å investere i deg og du vil slutte å begynne for deg selv.

Noe å tenke på. Ikke sikkert alle vil ansette noen i 2 år og investere tid og penger i å lære dem opp bare for at de skal slutte.

Så var det dét med muligheter også; Hvor mange slike firmaer finnes det der du bor, og hvor villig er du til å flytte langt unna hvis ingen vil gi deg lærlingsplass?

Jeg tenker ikke å starte for meg selv. Gjerne etter 8-10 år hvis jeg føler jeg er klar. Er en god del byggefirmaer i område men beveger meg gjerne litt hvis læreplassen er langt vekke

Lenke til kommentar
Motorfreak123 skrev (3 minutter siden):

Jeg omformulerte meg gjerne litt feil men mener etter kanskje 8-10 år

Forståelig, og mer realistisk og også sikkert mer akseptabelt for eventuell arbeidsgivere. Noen ledere forstår dette konseptet, at samfunnet er i utvikling og alltid trenger flere flinke fagfolk, men noen ledere er tyranner og ser deg bare som fremtidig konkurranse som spiser av sitt marked. Som min første sjef gjorde. Så du må være forsiktig når du snakker om sånne ting. Si at du kanskje holder det litt åpent. Men vær heller ærlig enn uærlig, for dét blir stilen din gjennom livet. Du skal sikkert ha med lærlinger selv en vakker dag, og da må du ha 100% integritet, ellers er det poengløst.

Lenke til kommentar

Og.. hvis du skal bli betongarbeider, så prøv å spesialiser deg på kjerneboring. Det er de som borrer hullene til avløpsrør, kabler osv. i hulldekkene i store nybygg. Disse folka tjener PER hull de borer og prisen på per hull er ekstremt godt betalt, spesielt når det kan være flere hundre hull i ett bygg. I tillegg er det lite fysisk krevende. Du trenger bare feste maskinen til gulvet eller en vegg og la den gjøre jobben. Det er i tillegg svært få som er spesialisert for å håndtere disse maskinene, så å starte opp eget firma senere innen kjerneboring er ikke så dumt. Hadde jeg kunne skrudd tilbake tia hadde jeg prøvd å ordnet meg jobb innen det.

Lenke til kommentar
Adrax skrev (22 minutter siden):

Og.. hvis du skal bli betongarbeider, så prøv å spesialiser deg på kjerneboring. Det er de som borrer hullene til avløpsrør, kabler osv. i hulldekkene i store nybygg. Disse folka tjener PER hull de borer og prisen på per hull er ekstremt godt betalt, spesielt når det kan være flere hundre hull i ett bygg. I tillegg er det lite fysisk krevende. Du trenger bare feste maskinen til gulvet eller en vegg og la den gjøre jobben. Det er i tillegg svært få som er spesialisert for å håndtere disse maskinene, så å starte opp eget firma senere innen kjerneboring er ikke så dumt. Hadde jeg kunne skrudd tilbake tia hadde jeg prøvd å ordnet meg jobb innen det.

Har tenk litt på kjærneboring, men ønsker helst å bli forskalingsnekker

Lenke til kommentar
Motorfreak123 skrev (8 minutter siden):

Har tenk litt på kjærneboring, men ønsker helst å bli forskalingsnekker

Forskalingsnekker er det samme som betongarbeider. Forskalingsnekker ble brukt som yrkestittel før i tiden, men etterhvert kom det under Betongfagarbeider. Man gjør de samme tingene. Forskaler og støper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...