Gå til innhold

Fiber og mulighet for å bytte leverandør etter bindingstid


Anbefalte innlegg

Bor litt grisgrendt og fikk endelig tilbud om fiber fra Viken fiber (altibox). De skal ha 10k for oppkobling / etablering og jeg må binde meg et år til 500/500 + TV-pakke (som jeg ikke trenger) for 1059,- mnd ... som er ganske drøyt, men OK, det er verdt det ettersom vi bor 5 km unna nærmeste ADSL-sentral og kun har 4G-nett pr idag.

Spørsmålet er hvorvidt det er mulig å bytte leverandør etter at avtalen på ett år har gått ut, og eventuelt hvilke leverandører jeg har å velge imellom. Synes det er vanskelig å finne god informasjon om dette på nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor er egentlig pålagt å leie fiberen, så vi håper at det blir åpninger for andre levrandører.

Ellers er nok telenor man bør velge med tanke på valgfrihet, nextgentel og homenet har omtrent ikke fiber selv i så fall er det ganske lite.

så skal jo kobberen forsvinne i 2023 så enten blir det mobildata eller fiber.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste internetlevrandører lokker med det er billigere å kjøpe pakke, og nødvendig for borettslag\sameie.

https://www.vikenfiber.no/priser

Altibox Fiberbredbånd 100/100*    639,-  7 668,-
Altibox Fiberbredbånd 200/200*    739,- 8 868,-
Altibox Fiberbredbånd 500/500*   999,-

11 988,-

Så vil ikke si altibox er så særlig billig.

https://www.telenor.no/privat/internett/fiber/?t=T-We-Bloggen&k=alle&p=1

med telenor får man 300 mbit til 789 kr uten tv. Så syns det er rart altibox ikke har samme tilbudet lengere.

Tror det ikke finnes lovverk på hva som er lov eller ikke. Ellers følges det ikke opp.

Men siden du har få høy etableringspris ville jeg ventet på telenor og kanskje sjekke om de kan levere billigere.

For de har også planer om fiber hvis du ikke trenger 1 gigabit hastighet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hos meg driver de å legger fiber nå, dette er Telenor og Canal Digital. Der fikk vi beskjed at etter 1 års bindetid, så er det en fiber som andre tilbydere kan benytte hvis de ønsker. Det er nok annerledes med Viken, da de er privateid, og vel ikke havner under samme som Telenor. Viken legger og eier nettet, slik at man blir låst til det.

Hos oss legges det til tomtegrense, og resten må de som har enebolig grave selv. Alle får gratis tilkobling, og ca. halv pris på TV pakke og 500/500 i 2 år.

Håper jeg kan bytte til Altibox etter tilbudet går ut, og var meget stabilt de 2 årene jeg hadde det der jeg bodde før.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Men har ikke hørt om noen som har fritt fiber valg hos telenor. Sikkert noen som har fiber, men ferreste får velge levrandør.

Med untakk av opennet.no

Før dere løper å kjøpe fiber bør dere sjekke:

https://www.telenorwholesale.no/wp-content/uploads/2019/12/Bredband_VULA_bilag_4.3_prisliste-2020-03-01.pdf

Hvis det koster kun 478 kr for 500\500 mbit per kunde, uten moms så er det ikke så ille, blir jo 600 kr med moms ca.

 

Lenke til kommentar
22 hours ago, LMH1 said:

Men har ikke hørt om noen som har fritt fiber valg hos telenor. Sikkert noen som har fiber, men ferreste får velge levrandør.

Med untakk av opennet.no

Før dere løper å kjøpe fiber bør dere sjekke:

https://www.telenorwholesale.no/wp-content/uploads/2019/12/Bredband_VULA_bilag_4.3_prisliste-2020-03-01.pdf

Hvis det koster kun 478 kr for 500\500 mbit per kunde, uten moms så er det ikke så ille, blir jo 600 kr med moms ca.

 

Alle har fritt ISP valg på Telenor fiber når bindingen er over 

Lenke til kommentar
On 1/28/2020 at 1:44 AM, kim_InnleggNO said:

Er det i det hele tatt lov å kreve at du skal ta tv-tilbud? Hvis ja, hør om du heller kan binde deg 1 år ekstra.. alle selskaper elsker bindingstid.

Det er ikke lov å kreve TV, men det er lov å gi bedre pris med TV enn uten. 

Det nye lovverket tilsier vel forøvrig at du kun kan binde deg i 12mnd om jeg ikke husker feil 

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
5 hours ago, V-by said:

Ta kontakt med din kommune og hør om de kan subsidiere etableringen på fiberen, har sett at kommuner går økonomisk inn og subsidierer fiber utbygging, spesielt i grisgrendte strøk.

Når det ellers gjelder fiberutbygging som har fått offentlig støtte, er det vel regulering om videresalg. Dvs. også f.eks. Viken Fiber må kunne tilby videresalg av tjenesten for nett som er bygget med offentlig støtte. Mulig her at det er forskjeller mellom der staten har gått inn med støtte via midler aktører kan søke om, kontra kommuner som støtter konkrete prosjekter. Strengt kan man jo si at mange fibernett er "offentlige" ettersom mange er eid av kraftleverandører, som vel ofte har kommune(r) som majoritet på eiersiden.

Nå har ikke jeg noen spesiell oversikt over strukturen og hva som har skjedd etter hvert etter initiell bygging, men Viken Fiber har vel et fibernett som i hvert fall i utgangspunktet var eid av en rekke forskjellige aktører - altså f.eks. kraftleverandører. Ikke peiling om nettene er overtatt nå, mot at forksjellige aktører har gått inn en plass på eiersiden eller at nettene har blitt kjøpt. Inntrykk av at eierstrukturen her i hvert fall har blitt ganske kompleks etter hvert.

 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...