Gå til innhold

Anklager Volvo for utslippsjuks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, er det ikke spesifisert noe om lavere temperaturer kan neppe Volvo lastes, om de eksempelvis følger standarden er de på rett plass juridisk.

En annen sak er om det er tekniske utfordringer med rensingen ved lave temperaturer som kommer i tillegg, og som kan vere årsaken til utformingen av kravene.

Kjemiske prosesser er vanligvis mye tregere ved lave temperaturer, så kanskje effekten må bli dårligere(?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, keramikklampe said:

Det står:

"Selv om bilene slipper ut mer enn grenseverdiene, betyr det ikke at lover brutt. Euro-standardene forplikter bilprodusentene til å holde utslippet under grenseverdien under bestemte forhold i laboratorietester og kan ikke automatisk sammenliknes med reelle tester."

Så... er det virkelig noe å grine om?

Det spørs om det er dei formelle krava i seg sjølv som er viktige for deg, eller om det er dei reelle utsleppa når det er kaldt ute.  Er det grunn til å bry seg om smutthol i lova, eller er det heilt i orden å utnytte smutthol berre dei har det formelle i orden?  Vi veit at luftforureining tek liv.

 

Volvo har uansett utvikla sin siste dieselmotor, og reknar ikkje med å tilby han lenger enn til 2023.  No er det elektrifisering som gjeld.  Det er positivt: https://www.tu.no/artikler/volvo-kan-ha-utviklet-sin-siste-generasjon-dieselmotor/383202

Endret av Sturle S
  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

@Viggo Stenbekk

Fake News! Jeg har lest sannheten i det lokale kommentarfeltet på Facebook at Euro6 motorer renser luft. Sånne hersens elbiler tar livet av omtrent 1 milliard kongolesiske barn hvert år! Forstå det den som kan!!

Når jeg kjeder meg så bruker jeg aktivt å søke opp Facebooksidene til Dinside, Motor, NAF, Broom osv for å få meg en latter av kommentarfeltet.

Utrolig mange er fastlåste på at Euro6 renser luften og elbiler tar fyr bare man ser hardt på dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk skrev (4 timer siden):

For de som ikke orker å lese selve rapporten:

Det dreier seg om et moderat forhøyet utslipp(ca 50% over kravet) under rensing av partikkelfilteret og det skjer ca 7 minutter for hver fulle tank man kjører og har null å si for gjennomsnittsutslippet.

Skal jeg tippe så er målingene for Volvo noe av det samme, en marginal hendelse ekstrapolert til hysteri.

La oss gjette på hva det neste stuntet fra disse aktivistene blir.

GJENNOMSNITTSFORBRUK TRE GANGER SÅ HØYT SOM OPPGITT!! (Liten skrift: Test ble gjort ved å kjøre opp Trollstigen med campingvogn.)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

Det spørs om det er dei formelle krava i seg sjølv som er viktige for deg, eller om det er dei reelle utsleppa når det er kaldt ute.  Er det grunn til å bry seg om smutthol i lova, eller er det heilt i orden å utnytte smutthol berre dei har det formelle i orden?  Vi veit at luftforureining tek liv.

 

Volvo har uansett utvikla sin siste dieselmotor, og reknar ikkje med å tilby han lenger enn til 2023.  No er det elektrifisering som gjeld.  Det er positivt: https://www.tu.no/artikler/volvo-kan-ha-utviklet-sin-siste-generasjon-dieselmotor/383202

Var kanskje litt skudd fra hofta den kommentaren, mente at det er ingen grunn til å svartmale Volvo ettersom de har forholdt seg til kravene som ble satt.

Spesielt med tanke på at artikkelen er skrevet på en slik måte at en med første øyekast får oppfattning at Volvo hadde tatt en VW.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (7 timer siden):

@Viggo Stenbekk

Fake News! Jeg har lest sannheten i det lokale kommentarfeltet på Facebook at Euro6 motorer renser luft. Sånne hersens elbiler tar livet av omtrent 1 milliard kongolesiske barn hvert år! Forstå det den som kan!!

Nå tror jeg du overdriver. Har Kongo kraftverk så er de nok bygget etter Word bank standard. For oljefyrte kraftstasjoner er dette ca 13gram nox PR kWh. Bruker el bilene 150wh PR km blir dette 13000mg ganger 0,15kwh som er 1950mg pr km du kjører med el bil.

Flere ganger høyere enn en diesel bil men at du tar livet av en milliard er helt usannsynlig. Det finnes ikke en milliard barn i Kongo.

kommer kraften fra brunkull kan du nok ta livet av flere pga tungmetall og div annet som kommer ut pipa på kraftverket

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...