Gå til innhold

Snart kan du ta nattog fra Sverige til London


Anbefalte innlegg

Sovevogner kan fort bli ganske så billige dersom forholda ligg til rette for det. Men det krever sjølvsagt at ein får opp volumet av transporterte passasjerar gjennom å utvide tilbodet med fleire vogner, og kanskje også ved å redusere personellkostnaden gjennom å bruke europeisk arbeidskraft som er litt billigare enn norsk arbeidskraft, gjennom automatisering av arbeidsoppgåvene, eller ved å flytte meir av jobben over på passasjeren.

Den virkelig store fordelen til tog framfor fly er at tilbodet forholdsvis lett kan skalerast opp utan at kostnaden blir så mykje høgare. Eit par ekstra vogner gir mange fleire betalane passasjerar mot berre ei lite aukning av driftkostnadane.

 

Er ellers heilt enig i at høghastigheits tog og infrastruktur er heilt avgjerande for å kunne konkurrere fult ut mot fly. I dag så konkurrerer tog tidsmessig mot fly berre på korte distanser og på mellomdistanser der ein med tog kan reise frå bysentrum til bysentrum, men der ein med fly må reise ein time i feil retning for å kome til flyplassen for så å lande på ein flyplass ein time unna reisemålet.
For å få til å flytte tidskritiske reiser ned på landjorda så er ein heilt avhengig av å bygge ut høghastigheits ekspresstog som enten har få stoppeplassar som dreg ned gjennomsnittshastigheita, eller som finn ei teknisk løysning som minimerer tidsbruken ved mellomstasjonar.
Det vil f.eks. i teorien være mulig å lage eit system der passasjerar som skal av på ein mellomstasjon flytter seg over i bakerste vogn som blir kopla frå resten av toget i fart slik at det berre er denne eine vogna som stopper med resten av toget fortsetter. Motsatt med påstigane passasjerar er vanskelegare å få til, men ein kan i teorien gjere det same berre omvendt der påstigane passasjerer sett seg i ei eiga vogn som blir skutt ut med langt kraftigare akselerasjon enn toget og som på den måten tek igjen og kan hekte seg på ekspresstoget i fart. Dette er nok på ingen måte realistisk, før ein er i stand til å få til ei slik løysning på ein forsvarleg måte så har ein nok heilt andre transportalternativ som er meir aktuelle å bygge ut, som til dømes eit hyperloop-nettverk med personlege køyretøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, The Avatar said:

Det vil f.eks. i teorien være mulig å lage eit system der passasjerar som skal av på ein mellomstasjon flytter seg over i bakerste vogn som blir kopla frå resten av toget i fart slik at det berre er denne eine vogna som stopper med resten av toget fortsetter. Motsatt med påstigane passasjerar er vanskelegare å få til, men ein kan i teorien gjere det same berre omvendt der påstigane passasjerer sett seg i ei eiga vogn som blir skutt ut med langt kraftigare akselerasjon enn toget og som på den måten tek igjen og kan hekte seg på ekspresstoget i fart.

Det du beskriver her er egentlig ikke noe annet enn at man tillater at avstanden mellom separate tog er helt minimal - tett konvøykjøring. Er usikker om det er målbar energiforbruksforskjell dersom togene/vognene kjører med cm-avstand istedenfor å være koblet til hverandre. Finnes jo i spesielle (eksperimentelle) tilfeller allerede i veitraffiken og krever ikke teknisk utstyr jeg vet om i infrastrukturen, men kun i kjøretøyene. Veien slår toget også der.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 30.1.2020 den 9.21):

Den virkelig store fordelen til tog framfor fly er at tilbodet forholdsvis lett kan skalerast opp utan at kostnaden blir så mykje høgare. Eit par ekstra vogner gir mange fleire betalane passasjerar mot berre ei lite aukning av driftkostnadane.

Den fordelen er stort sett borte. Nå brukes det togsett, og en kan sette sammen to i noen tilfeller, men enkeltvogner er sjeldent noe en bare kobler på. Endringer i avgangstider gir også enorme ringvirkninger og endres kun til ordnede tider.

Med fly kan selskapene sjonglere litt med hvilken flytype som får betjene rutene og dermed skalere opp og ned, men det er ingen av disse transportmåtene som egentlig lar seg skalere opp og ned etter behov.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Bengt Who said:

Den fordelen er stort sett borte. Nå brukes det togsett, og en kan sette sammen to i noen tilfeller, men enkeltvogner er sjeldent noe en bare kobler på. Endringer i avgangstider gir også enorme ringvirkninger og endres kun til ordnede tider.

Med fly kan selskapene sjonglere litt med hvilken flytype som får betjene rutene og dermed skalere opp og ned, men det er ingen av disse transportmåtene som egentlig lar seg skalere opp og ned etter behov.

vel, man kan i prinsippet skalere opp tog en del lengre og høyere i høyden med planlegging ,men det begrenses av Plattformlengder og hvordan resten av infrastruktur er bygd opp

Det begrenses også av tyngde og hvor mye som er praktisk mulig å trekke.

Å bare koble opp en ekstra vogn eller sett inn alternativ her sånn på sparket er det ingen massettransportformer som takler

til det er det for store logistiske utfordringer og andre hensyn å ta.

Å få ett annet fly som ertatning for ett annet fly  ved en kansellering eller andre forhold vil forekseksempel ta noe tid selv om flyet er akkurat likt det en erstatter.

Men det er mulig å skalere opp eller ned med planlegging og hvis man tar hensyn til til litt andre ting da.

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...