Gå til innhold

Svakheter med minneallokering i Windows


G

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Flin said:

De fleste linux distroer er vel bedre på bruk av resurser ja, men er det virkelig noe som er viktig for den bruken som ble beskrevet her i tråden? Er det viktig for den gjennomsnittlige bruker?

 

Det er faktisk alfa og omega for den gjennomsnittlige Windows-bruker at minnehåndteringen fikses på. Jeg forsøkte å vise en lenke om en tråd jeg oppretter på tema. Der jeg har 64 Gig RAM, og Windows blir memory constrained bare jeg streamer litt youtube videoer og andre streaming-kilder. Jeg ser fort at 25 Gig av minnet mitt blir spist opp og låst ned alt for lenge før det frigis igjen. Det er her problemet ligger, nedlåsing av minneadresser som programmene har stoppet å bruke. Og at det tar alt for lang tid før Windows slipper disse fri igjen så du kan gjenbruke minneadressene.

Jeg begynner å oppleve at det hakker med brukeropplevelsen på en AMD Zen 2 3700x som er en 8-kjerner CPU, allerede når minnet har blitt "spist opp" over 25 Gig et eller annet sted, også fortsetter det å spises opp og ting går i absolutt sirup. Har faktisk opplevde at hele Windows blir uresponsiv i flere halvminutter, mange mange ganger. Det slår aldri feil. Dette er et problem jeg ikke skjønner hvorfor Microsoft er så late med å fikse. Det er jo ikke et nytt problem en gang.

Du vet ordentlige kodere går igjennom alfa, beta-stadier og når de når over versjon 1.0 så er koden kjempemoden og mange år gammel. Slik er det også med et tredjepartsverktøy "Intelligent standby list cleaner" som ligger i v1.0.2.1 allerede som forsøker å frigi minnet om du aktiverer det.

Bare det at det har vokst fram flere enn en tredjepartsaktør som jobber for å hjelpe f.eks. gamere som opplever forsinkelser og stutter i spillopplevelsene sier en del om hvor dypt og langvarig denne fadesen er. Gamere blir det flere og flere av, etterhvert som den eldre garde forsvinner. PC er også fortsatt en mye brukt gamingarena fordi det fortsatt er der du får de råeste grafikkopplevelsene. Så gamere utgjør faktisk en god andel av den gjennomsnittlige bruker, og det blir foreløpig fortsatt mer av slikt. Se bare på hvor mye esporten har utviklet seg.

Her har du altså et Microsoft Windows-miljø, og så får dette fortsette å pågå slik, helt urørt, med unntak av tredjepartene. Sjokkerende.

Så dette er et problem alle kan møte på som Windows-bruker. Jeg hadde forut for det der alltid møtt på problemstillingen i mange år som Windows-bruker, men aldri før riktig forstått hvorfor Windows ga en så dårlig brukeropplevelse før en annen diskusjon.no-bruker pekte på hvor skoen klemmer.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (På 24.1.2020 den 12.44):

Jeg har ikke hatt en eneste Windows PC som ikke har blitt sirup. 

Joda, utgangspunktet er ofte en maskin med crap installert allerede, og så bygger det seg opp med oppdateringer, halvhjertede avinnstalleringer og så videre, så ja det var definitivt et problem før og er det ennå for alt jeg vet. Men det er ikke først og fremst dette jeg forbinder med ordet "minnehåndtering". 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, quantum said:

Joda, utgangspunktet er ofte en maskin med crap installert allerede, og så bygger det seg opp med oppdateringer, halvhjertede avinnstalleringer og så videre, så ja det var definitivt et problem før og er det ennå for alt jeg vet. Men det er ikke først og fremst dette jeg forbinder med ordet "minnehåndtering". 

Greit, jeg har pekt ut en av Windows-synderne. Men, jeg tror på at den er et av de store bidragene til tregheten fortsatt. Men, jeg kan ikke for mye om det.

Lenke til kommentar
G skrev (13 minutter siden):

Greit, jeg har pekt ut en av Windows-synderne. Men, jeg tror på at den er et av de store bidragene til tregheten fortsatt. Men, jeg kan ikke for mye om det.

Jeg tror, husk, jeg bruker ikke Windows, så jeg vet ikke mye om det jeg heller, men jeg tror nok for det bruksscenariet vi har her, som vel er det mest vanlig med veldig god margin, så har Microsoft nok klart å få det til å funke greit for de fleste på middels hardware. Ellers hadde de ikke hatt noe marked? De var jo ute å kjøre med Vista, og forstod vel da at de var på viddene. De har jo også et produkt kalt Windows Server som ikke kan avhenge av jevnlige restarter og om-installasjoner for å fungere.

Så kan det hende det går trått med videoredigering og mer minnekrevende ting, som ikke den vanlige "(hjemme)kontorbrukeren" driver med. For min egen del har jeg kolleger rundt meg som driver med minnekrevende ting (virtualisering, java etc.) på Windows, de kan bytte til annet OS når de måtte ønske, men gjør det ikke. Så jeg regner med det funker for dem. 

Endret av quantum
Lenke til kommentar
14 minutes ago, quantum said:

Jeg tror, husk, jeg bruker ikke Windows, så jeg vet ikke mye om det jeg heller, men jeg tror nok for det bruksscenariet vi har her, som vel er det mest vanlig med veldig god margin, så har Microsoft nok klart å få det til å funke greit for de fleste på middels hardware. Ellers hadde de ikke hatt noe marked? De var jo ute å kjøre med Vista, og forstod vel da at de var på viddene. De har jo også et produkt kalt Windows Server som ikke kan avhenge av jevnlige restarter og om-installasjoner for å fungere.

Så kan det hende det går trått med videoredigering og mer minnekrevende ting, som ikke den vanlige "(hjemme)kontorbrukeren" driver med. For min egen del har jeg kolleger rundt meg som driver med minnekrevende ting (virtualisering, java etc.) på Windows, de kan bytte til annet OS når de måtte ønske, men gjør det ikke. Så jeg regner med det funker for dem. 

Jeg oppdaterte tråden min, og har fått besøk av et fleskefjes (han pleier å like å pirke i ting uten å være til særlig hjelp), er ihvertfall min opplevelse av den forumbrukeren.

Jeg setter et stort spørsmålstegn ved hvor velbygd OS'et er med denne Linus Tech Tips-kommentaren, med funn av en ny bugs:

 

Endret av G
Lenke til kommentar
6 minutes ago, quantum said:

@G dypt ...

Kanskje ikke så dypt. Men funksjonen remote desktop burde være absolutt feilfritt og kjemmet med lusekam. En slik bug burde ikke kunne skje. Vi er alt for tilgivende til bugs som skjer på Windows. Jeg også forstår at det ikke går an å lage feilfri kode. Men, de lagde f.eks. rimelig feilfrie spill til de eldste maskiner vi vokste opp med som aldri kunne kobles mot noe internett. Man har en del maskinkodet kode som er rimelig feilfri. Kanskje ikke alltid feilfri, men det kommer altså an på hva som står på spill. At bedrifter og hjemmebrukere ikke er viktig nok for Microsoft er bare helt åpenbart.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Kanskje ikke så dypt. 

Misforstod poenget ditt, og rakk ikke endre teksten raskt nok ... but here we go:

Bedrifter og hjemmebrukere er alt Microsoft har å leve av, så hvem de ellers skulle bry seg om vet jeg ikke. Men ja, de gjør ikke nok, men vi ser jo forbedringer. Jeg tror de har krav på seg til bakoverkompabilitet som gjør det vanskelig å få alt 100% på stell også.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
18 minutes ago, quantum said:

Misforstod poenget ditt, og rakk ikke endre teksten raskt nok ... but here we go:

Bedrifter og hjemmebrukere er alt Microsoft har å leve av, så hvem de ellers skulle bry seg om vet jeg ikke. Men ja, de gjør ikke nok, men vi ser jo forbedringer. Jeg tror de har krav på seg til bakoverkompabilitet som gjør det vanskelig å få alt 100% på stell også.

Krav og krav. Det blir nok stillet noe krav i fra kravstore organisasjoner. Men det er også en svært sammensatt brukermasse som nytter Windows, så alle brukere er ikke likedan. Det har jo vært forsøkt med Home-versjoner, uten at de har striglet ut alt gammelt bloatware og unødvendigheter som en hjemmebruker helt sikkert kunne ha akseptert endringer på, og tilvendt seg det nye. Bedrifter gis jo også muligheter til selv å forlenge support og feilfiksvarigheten på eldre Windows-versjoner, så de ikke skal føle seg trampet på med sin investerte lisensportefølje.

Også har en jo en rekke forsøkskaninperioder som jeg kan huske at de har utsatt brukerne sine for, som var fiasko:

Windows Me som ikke dugde i det hele tatt.

Det tidligere Windows 95 var også nokså umodent, men ble jo mottatt av gamere på en ok måte. Men det tok vel en del finpuss opp til Windows 98 Second Edition før Win9x fikk det mest optimale de kunne by på.

Så kom Windows NT, som jo ikke var like brukervennlig som påbyggene Windows 2000 og Windows XP. Deretter Windows Vista som var rimelig dårlig utvikling. Så Windows 7 som mange fortsatt liker godt, men Aero var vel noe som ikke var så lettdrevet på gammel hardware. Windows 8 ble jo slaktet på noe så enkelt som en GUI-endring som skulle ha absolutt alle over på et mer mobil og nettbrett brukergrensesnitt (heller ikke så smart).

Samt Windows 10 som er nokså bra i Microsofts kreasjoner, med unntak av mislikte funksjoner som sender telemetrisk data ut fra maskinene. Win10 har fortsatt IE i seg, det har fortsatt mye dårlig arvegods i seg. De har fortsatt tilgode å gjøre GUI'et strømlinjeformet mellom eldre og nye varianter.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@G Ah, Windows 95 var jo et "kvantesprang" opp fra Windows 3.11, om ikke annet. Men fortsatt med seriøse minnehåndteringsproblemer. Windows kunne vel ikke kalles et OS før NT kom på banen, strengt tatt. Og så må vi ikke glemme RT da i rekken av mer eller mindre uheldige varianter ...

Anyways, TS har jo klart å installere Windows 7, så jeg tror neppe han vil ha problemer med Linux-installasjon. Så hvis applikasjonene dekker bruksbehovet tror jeg han kommer til å bli fornøyd.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, quantum said:

@G Ah, Windows 95 var jo et "kvantesprang" opp fra Windows 3.11, om ikke annet. Men fortsatt med seriøse minnehåndteringsproblemer. Windows kunne vel ikke kalles et OS før NT kom på banen, strengt tatt. Og så må vi ikke glemme RT da i rekken av mer eller mindre uheldige varianter ...

Anyways, TS har jo klart å installere Windows 7, så jeg tror neppe han vil ha problemer med Linux-installasjon. Så hvis applikasjonene dekker bruksbehovet tror jeg han kommer til å bli fornøyd.

Med unntak av at Windows 7 har nådd End Of Life for lenge siden, og begynner å bli et direkte farlig OS å ha tilknyttet internettet heretter. Unntaket er de bedriftene som er villige til å betale mange millioner kroner til Microsoft for å kjøpe feilfikser.

Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Med unntak av at Windows 7 har nådd End Of Life for lenge siden, og begynner å bli et direkte farlig OS å ha tilknyttet internettet heretter. Unntaket er de bedriftene som er villige til å betale mange millioner kroner til Microsoft for å kjøpe feilfikser.

Ja, det var  W7 EOL som forårsaket hele spørsmålet om hva TS skulle oppgradere til tror jeg.

Lenke til kommentar
8 hours ago, quantum said:

@G Ah, Windows 95 var jo et "kvantesprang" opp fra Windows 3.11, om ikke annet. Men fortsatt med seriøse minnehåndteringsproblemer. Windows kunne vel ikke kalles et OS før NT kom på banen, strengt tatt. Og så må vi ikke glemme RT da i rekken av mer eller mindre uheldige varianter ...

Anyways, TS har jo klart å installere Windows 7, så jeg tror neppe han vil ha problemer med Linux-installasjon. Så hvis applikasjonene dekker bruksbehovet tror jeg han kommer til å bli fornøyd.

Akk ja, Windows 3.11 mitt første bekjentskap med Windows. Googlet konseptet registry, og visste faktisk ikke at Win 3.11 hadde et registry, fordi brukeren gjerne ikke ble belemret med det. Men siden da en eller annen gang så har en jo sett tredjepartsverktøy legge sin elsk til å rydde opp etter annen tredjeparts og microsoft programvare som legger slagg igjen der, og PC-er blir noe smidigere. Er jo ganske hårreisende at sletting av gamle registerlinjer som ikke leder til noen reell innstallasjon lengre kan dra ned et OS på den måten.

Forsøk på en sammenlikning: Blir omtrent som om at du skulle måtte prosessere 5 kjæresteforhold konstant videre i livet som om de var en del av din hverdag ennå. Kan jo ikke være noe sunt Windows-design. Men, du har de som skryter av hvor bra det er å ha dette registeret. Har ikke for god peiling på det. For meg så virker det ihvertfall halvveis som om at folk som har windowssertifiseringer bare har akseptert at sånn er det bygget, også har de blitt omvendt. Men, akkurat der så finnes det jo ca. 80 % mulighet for at jeg ikke har innsikt og forståelse på hvorfor de har latt seg omvende. Men, jeg synes at det er unødvendig at de forsvarer ting med nebb og klør, hvilken egeninteresse skal de liksom ha av å forsvare andre sin melkeku (Microsoft's).

Jeg husker mine dårlige erfaringer med Windows 3.11 Du var heldig at det holdt seg flytende og ikke stivnet etter litt bruk. Jeg tror ikke man kan skylde på at det var 16-bits heller. For folk har nå greid å kode flotte ting på andre "bit-standarder" før i tiden. FAT32 var vel kanskje ikke helt optimalt med sine 16+16 bit eller hva det gikk i. Kan hende at det var en rekke realisasjoner som Microsoft måtte gjøre seg erfaringer med. Windows 3.11 var så umodent at man må kunne påstå at man der ble behandlet som forsøkskaniner.

Men hele Bill Gates sin filosofi i starten var jo å få kommet først til mål og få kapret flest antall kunder. Kvalitetene på OS'et behøvde ikke å være det største. MS-DOS 5.0 til 6.22 uten forsøket med double-ett-eller annet som de måtte fjerne var fjellstabilt, som gamere omfavnet den gang med glede - foran det å måtte utsettes for horrible Win 3.11 skall-OS'et til gaming. Husker at jeg spillet Civilization i ganske mange timer. Kanskje 2-3 timer inn i strategispillet så frøs alt til pga. Win 3.11-skallet det kjørte i.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...