Gå til innhold

Hjelp til oppgradere gaming PC


Anbefalte innlegg

Hei!

vurderer å få liv i min noen få år gamle budsjett gaming pc igjen. Utstyret ser som følgende ut:

  • CPU: i5 6600k skylake
  • CPU cooler: cooler master hyper 212 evo
  • Strømforsyning: evga supernova 750 watt
  • Motherboard: msi z170a s-1151 motherboard 
  • Lagring: sshd seagate 1tb
  • OS disk: samsung 850 evo 250gb ssd
  • minne: corsair vengeance 8gb (2x4) 
  • GPU: gtx 780, standard (ikke ti eller noe)
  • Chassi: fractal design define støydemping

Det jeg lurer på da er som følgende:

  • Er CPU fortsatt bra? Kanskje overklokke den i så fall?
  • om jeg overklokker cpu, holder den cpu cooleren til 6600k?
  • må jeg bytte motherboard ved eventuelle endringer?

I hovedsak er dette de eneste endringene jeg tenker å gjøre

  • jeg vil gå opp til 16gb i minne, skal jeg kjøpe 2x4gb ekstra av samme modell eller hvordan burde jeg gå frem?
  • jeg vil oppgradere gpu, jeg har sett på rx 580 8gb, som en mye bang for buck gpu. Hva tenker dere om den?

Jeg har også kjøpt en 144hz 27” 1440p skjerm. Jeg ønsker å spille nyere singleplayer spill på høyeste grafikkinnstillinger (death stranding og nyeste star wars for å være spesifik) men også spille online spill som destiny 2, apex, wow, csgo og lol.

  • Vil utstyret jeg har nå og oppgradering til rx 580 være nok for nyeste spill på høyeste innstillinger?
  • Hvor lenge vil en rx 580 vare framover i tid tenker dere? 
  • Vil dette oppsette passe bra til skjermen jeg har kjøpt?
  • om rx 580 ikke er et bra valg, hvilket skal jeg da velge? Jeg kan ikke ha et alt for stort kort siden chassin ikke er så stor
  • pris kan jeg være fleksibel i å gå opp i om det er verdt å gå opp, men rx 580 på rundt 2000kr virker veldig bra mtp alt det bra jeg har lest om det

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Elvis Plesly skrev (9 minutter siden):

Er CPU fortsatt bra? Kanskje overklokke den i så fall?

Den er ikke "the shit" lengre. Men du kan overklokke den for å skvise ut mer ytelse.

 

Elvis Plesly skrev (15 minutter siden):
  • om jeg overklokker cpu, holder den cpu cooleren til 6600k?

Den vil fungere. Men skal du klokke prosessoren maks så vil det bli varmt og muligens bråkete med denne kjøleren.

 

Elvis Plesly skrev (16 minutter siden):
  • må jeg bytte motherboard ved eventuelle endringer?

 

Bare hvis du skal bytte prosessor til en utenfor 6000-serien.

 

Elvis Plesly skrev (17 minutter siden):
  • jeg vil oppgradere gpu, jeg har sett på rx 580 8gb, som en mye bang for buck gpu. Hva tenker dere om den?

 

Kortet vil oppleves som en marginal oppgradering dessverre. RX 5700, 2060 Super, eller 2070 Super ville jeg lagt meg på. Evt et brukt 1080Ti. Disse er hva du minst burde legge deg på hvis du vil spille i 1440p. Eventuelt kommer AMD Radeon RX 5600 snart.

 

Elvis Plesly skrev (27 minutter siden):
  • jeg vil gå opp til 16gb i minne, skal jeg kjøpe 2x4gb ekstra av samme modell eller hvordan burde jeg gå frem?

Sløyf dette inntil videre. Nytt skjermkort er det du vil ha mest nytte av.

 

Gi oss et budsjett så kan vi prøve å bistå med forslag til oppgradering som kan gi pcen din et ansiktsløft :) Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg prioritert slik: Skjermkort > overklokk (ny kjøler om nødvendig) > mer ram. Om sistnevnte blir aktuell så burde du bare kjøpe et helt nytt sett med 2 x 8gb.

Lenke til kommentar

Enig med bruker over, 580 er ikke noe godt kjøp.

Om du ikke kan strekke budsjett på skjermkort ville jeg enten spart opp mer penger for et 2060, eller sett etter 1070 eller 1080 brukt, det burde du kunne få for rundt samme pris.

 

6600k er ikke vits å oppgradere ennå. Du skriver ikke hvordan minne du har, men om det er 2133mhz ville jeg heller kasta det, og kjøpt helt nye brikker 2x8gb på 3200mhz, disse er ikke veldig mye dyrere enn å kjøpe 2x4gb.

Ikke vits å gå fra 8gb tregt minne til 16gb med like tregt minne.

Skal du overklokke CPU må du ha annen kjøler enn stock. Kjøp en rimelig 2x240 rad AIO fra Corsair, disse er ikke så dyre, men veldig effektive.

 

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar! Budsjett er jeg fleksibel med, men i total oppgradering (ikke for bare skjermkort) hadde jeg kanskje tenkt meg rundt 5000kr +-. Kan strekke meg enda mer om man får vesentlig bedre ytelse og samtidig levetid i form av hvor lenge det varer på spillmarkedet.

 

Minnekort er 2x4gb 2400mhz.

 

Jeg er litt usikker på rad aio fra corsair, kan du linke meg det du tenker på?

 

Jeg tenker ikke først å begynne med oppgradering før om 1-2 måneder. Så om det kommer en oppgradering av skjermkort i nærmeste framtid så venter jeg gjerne!

Lenke til kommentar
Elvis Plesly skrev (8 minutter siden):

Hei, takk for svar! Budsjett er jeg fleksibel med, men i total oppgradering (ikke for bare skjermkort) hadde jeg kanskje tenkt meg rundt 5000kr +-. Kan strekke meg enda mer om man får vesentlig bedre ytelse og samtidig levetid i form av hvor lenge det varer på spillmarkedet.

 

Minnekort er 2x4gb 2400mhz.

 

Jeg er litt usikker på rad aio fra corsair, kan du linke meg det du tenker på?

 

Jeg tenker ikke først å begynne med oppgradering før om 1-2 måneder. Så om det kommer en oppgradering av skjermkort i nærmeste framtid så venter jeg gjerne!

Vel, det er ikke verdt å oppgradere tregt minne. Om du må ha 16gb kjøper du heller disse: https://www.komplett.no/product/1076307/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-rgb-pro-ddr4-3200mhz-16gb og kvitter deg med de du har i dag.

Rimeligste Corsair kjøleren er denne: https://www.komplett.no/product/1008752/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/corsair-hydro-h100i-pro-rgb-cpu-kjoeler

Men denne er på tilbud: https://www.komplett.no/product/972292/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/corsair-hydro-h115i-pro-rgb-cpu-kjoeler , bedre pumpe enn på h100.

Men viktigste oppgradering er skjermkort. Tatt i betrakning ditt budsjett ville jeg sett etter et GTx 1080 på brukmarkedet, også kjøpt ny kjøler og minne.

Lenke til kommentar
Elvis Plesly skrev (8 minutter siden):

Aha, men jeg behøver ikke sånne rgb farger, så ser jeg at det finns 1-200kr billigere minnekort på 3200mhz 16gb, er det noe forskjell på dem?

for eksempel https://www.komplett.no/product/945683/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3200mhz-16gb

Ingen forskjell på de, begge har lik timings og spenning.

Minnebrikker med lavere latency og spenning koster mer, men eneste forskjell på de jeg linket til og disse er rbg :) 

Nå er jeg over-the-top på rgb da jeg har rgb på alt hardware xD 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (47 minutter siden):

Ingen forskjell på de, begge har lik timings og spenning.

Minnebrikker med lavere latency og spenning koster mer, men eneste forskjell på de jeg linket til og disse er rbg :) 

Nå er jeg over-the-top på rgb da jeg har rgb på alt hardware xD 

Ja rgb er fint men om jeg har helt lukket chassi ser jeg ingen grunn til det ?

Å kjøpe en 1080 ti låter veldig rimelig, men jeg glemte å nevne at jeg bor i utlandet for tiden. Ser at på finn så selges disse for 5000kr ca, men ikke noe på bruktmarkedet her jeg bor.

 

etter lite googling av deres forslag ser det ut som at rx 5700 xt er det som er mest verdt for pengene sammenlignet med f.eks 2070 super? Ser ut til at benchmarks er ca det samme men opptil 1000kr billigere.

 

Endret av Elvis Plesly
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Elvis Plesly skrev (16 minutter siden):

Ja rgb er fint men om jeg har helt lukket chassi ser jeg ingen grunn til det ?

Å kjøpe en 1080 ti låter veldig rimelig, men jeg glemte å nevne at jeg bor i utlandet for tiden. Ser at på finn så selges disse for 5000kr ca, men ikke noe på bruktmarkedet her jeg bor.

 

etter lite googling av deres forslag ser det ut som at rx 5700 xt er det som er mest verdt for pengene sammenlignet med f.eks 2070 super? Ser ut til at benchmarks er ca det samme men opptil 1000kr billigere.

 

Jeg har åpen chassi, og ja rbg kommer nok mer på sin plass der enn om det var lukket. 

Om man har en skjerm med freesync så er absolutt rx 5700 xt beste kjøpet man kan gjøre i sin prisklasse, uten tvil. Eneste grunnen jeg ser for å heller gå for 2070 er om man har g-sync skjerm fra før av, da låser man seg litt til nVidia.

 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Ja det glemte jeg å nevne. Skjermen jeg kjøpte har freesync (dog har jeg lest att man kan bruke nvidia kort på freesync skjermer?)

 

men da tror jeg at jeg har funnet det jeg skal ha!

  • oppgradering till 3200mhz 16gb ram
  • rx 5700 xt skjermkort
  • corsair hydro cpu kjøler

da har jeg to spørsmål som gjenstår:

  • med disse nye oppdateringene behøver jeg altså ikke gjøre noen andre endringer i mitt oppsett? Alt kommer til å funke med hverandre?
  • av det jeg kan lese er corsair kjøleren vannkjøler, men jeg har aldri riktig forstått vannkjøling. Skal jeg fylle på med vann regelmessig? Eller hvordan funker denne corsair kjøleren? Beklager hvis det er det mest noob spørsmålet som har kommet fram på det forumet her ?
Lenke til kommentar
Elvis Plesly skrev (1 time siden):

Takk for svar, er 1080 ti bedre enn 2070 super? Hvorfor skulle jeg valgt den ene over den andre?

 

https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-2070-super-gaming-x/9.html

Test der alle kortene jeg har nevnt er tatt med. Bla om sidene hvis du vil se tallene fra flere spill/andre tester.

Elvis Plesly skrev (1 time siden):

og jeg er ikke ute etter en killer maskin, bare noe jeg kan nyte høye innstillinger med og som passer med den nye skjermen min.

Kriteriet ditt er at du "ønsker å spille nyere singleplayer spill på høyeste grafikkinnstillinger (death stranding og nyeste star wars for å være spesifik) men også spille online spill som destiny 2, apex, wow, csgo og lol." Skal du utnytte skjermen fullt (dvs 144 fps og 1440p oppløsning) så kan det hende du blir skuffet. AAA-titler som Battlefield og Battlefront er tunge å drive. CSGO og League er noe helt annet.

 

Elvis Plesly skrev (1 time siden):

Jeg er litt usikker på rad aio fra corsair, kan du linke meg det du tenker på?

 

Kjøp tårnkjøler heller. Noctua NH-D15, Noctua NH-U12A, eller be quiet! Dark Rock Pro 4.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (10 minutter siden):

Kult! Da tror jeg at jeg er enda mer sikker på valget på 5700 xt siden den er jevn med 2070 super
og da kanskje 5700 xt vil duge for disse tunge AAA-spillene som battlefield og battlefront? ?

Endret av Elvis Plesly
Omformulering
Lenke til kommentar
Elvis Plesly skrev (25 minutter siden):

Ja det glemte jeg å nevne. Skjermen jeg kjøpte har freesync (dog har jeg lest att man kan bruke nvidia kort på freesync skjermer?)

 

men da tror jeg at jeg har funnet det jeg skal ha!

  • oppgradering till 3200mhz 16gb ram
  • rx 5700 xt skjermkort
  • corsair hydro cpu kjøler

da har jeg to spørsmål som gjenstår:

  • med disse nye oppdateringene behøver jeg altså ikke gjøre noen andre endringer i mitt oppsett? Alt kommer til å funke med hverandre?
  • av det jeg kan lese er corsair kjøleren vannkjøler, men jeg har aldri riktig forstått vannkjøling. Skal jeg fylle på med vann regelmessig? Eller hvordan funker denne corsair kjøleren? Beklager hvis det er det mest noob spørsmålet som har kommet fram på det forumet her ?

Vel, ja nVidia kort kan brukes med freesync skjermer, men det er helt forferdelig. Opplevelsen er veldig varierende etter hvilke skjerm man har og drivere. I tillegg varierer det mye fra spill. I noen spill fungerte det overhode ikke i mitt tilfelle, og det var nesten et pluss. Fordi i andre spill fikk jeg så mye flickering at det ble umulig å bruke skjermen. Jeg brukte freesync skjerm fra Samsung. Skal du ha skikkelig adaptiv sync kjører du enten AMD med freesync eller g-sync og nVidia. Annet blir bare krøll, iværtfall av det jeg har erfart.

Lukket AIO skal ikke etterfylles, den har du til den ryker. Har hatt en slik i mange år, så burde ikke være noe problem.

Alt skal være kompatibelt, synes listen ser ut som en fornuftig og god oppgradering :)

 

Noctua er forferdelig. Nå overdriver jeg, men poenget er at en AIO er et langt bedre alternativ av den enkle grunn at tårnkjøler eller luftkjøler som bruker over anbefaler deg generer varmen utover hovedkortet og minnebrikker. Med overklokket minne og prosessor kan det bli et problem. Fordelen med AIO er et den frakter varmen ut av kabinettet. 
 

Skal du overklokke, eller er ute etter kvalitet går du ikke for en luftkjøler. Luftkjøler er bra om man skal spare penger, eller ikke bryr seg med overklokking.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Jeg forstår! 5700 xt har blitt et sikkert valg nå mtp at jeg har freesync på skjermen min.

å oppgradere minne er også sikkert.

lander nok også på AIO som du linket, får også kanskje litt mer plass så det ikke blir så stappfullt i midten av maskinen.

 

tusen takk for gode råd! Har ikke gamet på 2 år så det her er veldig etterlengtet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (27 minutter siden):

poenget er at en AIO er et langt bedre alternativ av den enkle grunn at tårnkjøler eller luftkjøler som bruker over anbefaler deg generer varmen utover hovedkortet og minnebrikker. Med overklokket minne og prosessor kan det bli et problem. Fordelen med AIO er et den frakter varmen ut av kabinettet. 

Dette stemmer jo på ingen måte? Prosessoren genererer like mye varme uavhengig av hva som er tvunget fast oppå. Viftene som er på tårnet og generelt i kabinettet flytter varme og luft vekk fra hovedkort og minne.

Fordelen med tårnkjøler er at du slipper å kvele enten luft-inntak eller -eksos med en radiator. I tillegg er det mindre som kan bli ødelagt, og mindre deler som lager støy. På vannkjølere kan pumpen bli ødelagt, ting kan gå lekk, eller rett og slett algevekst i kjølevannet med årene.

Emile the rat skrev (35 minutter siden):

Skal du overklokke, eller er ute etter kvalitet går du ikke for en luftkjøler. Luftkjøler er bra om man skal spare penger, eller ikke bryr seg med overklokking.

Også feil.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (1 time siden):

Dette stemmer jo på ingen måte? Prosessoren genererer like mye varme uavhengig av hva som er tvunget fast oppå. Viftene som er på tårnet og generelt i kabinettet flytter varme og luft vekk fra hovedkort og minne.

Fordelen med tårnkjøler er at du slipper å kvele enten luft-inntak eller -eksos med en radiator. I tillegg er det mindre som kan bli ødelagt, og mindre deler som lager støy. På vannkjølere kan pumpen bli ødelagt, ting kan gå lekk, eller rett og slett algevekst i kjølevannet med årene.

Også feil.

Aner ikke hvilke kompetanse du har, men er vel ingen vits å diskutere om man skal være bias. 
 

Kveler luft-inntak og eksos? Hva i alle dager har eksos å gjøre med en AIO? Ikke kveler en AIO luftinntak eller luftuttak. Greit du er uenig med meg, men dette blir for dumt. Du kan heller ikke nekte for at en AIO flytter varmen ut av kabinettet. Anbefaler deg å måle temp på både hovedkort og minne under AIO vs luftkjøler, da hadde du visst at det jeg skrev ikke er så langt ifra sannheten. At du personlig mener at det ikke stemmer, betyr bare at du ikke vet. Med å generere varme, mente jeg at Noctuaen sender den varme luften rett på minnebrikker og hovedkort, noe som aldeles ikke er gunstig om man overklokket CPU og minne. Så der kunne jeg nok formulert meg bedre.

Eneste grunnen til at Noctua har mindre støy er fordi det følger med low-profile vifter. Bytter du viftene på en AIO til low-profile er det like lite støy som Noctua. 
 

Det med algevekst, og draining av loop er et problem med custom loop, slik som EK. Dette problemet har man ikke med en vanlig AIO, og ikke lekker de heller med mindre du er særdeles uforsiktig med monteringen. Har hørt at pumper ryker, men det er et mer kjent problem på budsjett AIOene med 1x80/1x60 rad, men selv der er det usannsynlig.

En AIO har vanligvis levetid på 6-10 år, men innen den tiden vil også en luftkjøler ha fått slitasje.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...