Gå til innhold

Ny pc - Ram opererer på lavere frequency enn reklamert for?


Schweigaard

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt G. Skill Ripjaws V DDR4 16GB 3200Mhz, sammen med Ryzen 3600 og MSI Tomahawk Max B450.

Når jeg går inn på bios, står det at Current DRAM Frequency er på: 2133 MHz. Dette er jo myere lavere enn det skal være? Hva kan være årsaken til det, og er dette noe jeg bør gjøre noe med? (I så fall, hvordan?)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Schweigaard skrev (59 minutter siden):

Jeg har kjøpt G. Skill Ripjaws V DDR4 16GB 3200Mhz, sammen med Ryzen 3600 og MSI Tomahawk Max B450.

Når jeg går inn på bios, står det at Current DRAM Frequency er på: 2133 MHz. Dette er jo myere lavere enn det skal være? Hva kan være årsaken til det, og er dette noe jeg bør gjøre noe med? (I så fall, hvordan?)

 

 

Helt vanlig, man må slå på xmp profil eller overklokke de manuelt i bios til den hastigheten som er reklamert. 

Vanlig at minnebrikker blir resetta til 2133mhz når de kobles til nytt hovedkort. 

Lenke til kommentar

En setting ja. Du finner en overskrift i bios, under Performance, Tweaking eller lignende, alt etter hvilken bios hk har. Se under der på RAM, og velg XMP Profile (står som off/disabled nå vil jeg tro).

Ingen risiko, bios setter den hastighet og de timings som brikkene har oppgitt. 

Til surfing og slikt merker du nok ingen forskjell, men i spill, 3d-modelling, videorendering osv kan du få bra forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...