Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uskiftet bo, salg av bolig.


Nitramsten

Anbefalte innlegg

Hei, min mor sitter i uskiftet bo etter at min far gikk bort i 2016. Vi er 3 barn, der mine 2 søsken ønsker at jeg skal overta huset. Min mor er delvis dement og har fra 2 januar fått fast plass på sykehjem, men har enda ikke fått oppnevnt noe verge, men fylkesmannen har fått melding om at hun starter å bli dement fra fastlege. Jeg fikk tidligere fullmakt fra min mor til å hjelpe henne med regninger i banken. Hvordan går vi fram for å evt ordne med uskiftet og salg/overdragelse av bolig? 

Endret av Nitramsten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremtidsfullmakt kan ikke brukes når personen det gjelder allerede er i ferd med å miste evnen til å forstå hva det dreier seg om. 

Hvordan man går frem her vil avhenge av flere til dels komplekse vurderinger, som for eksempel om det lønner seg å skifte uskifteboet og dele ut arv, eller om det lønner seg å selge eiendommen fra uskifteboet (det er ikke tillatt å gi bort fast eiendom fra et uskiftebo). Dette vil avhenge av gjelds- og formuesforhold, og har også en skattemessig side både for deg og din mor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en veldig saksspesifikk vurdering, som avhenger av hvilket spørsmål man skal ta stilling til. Å skifte et uskiftebo er en mer kompleks og sammensatt vurdering enn å overdra en eiendom - det er lettere å ha oversikt over konsekvensene, så man kan være i stand til (rettslig sett) å samtykke til det ene men ikke til det andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...