Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Magekatar behandling og kosthold samt andre råd?


Gjest 5c014...35d

Anbefalte innlegg

Gjest 5c014...35d

Hei.

Jeg var og tok gastroskopi før på torsdag og fant ut at jeg hadde magekatar og har Helicobacter Pylori bakterien i kroppen. Jeg begynte da med antobiotika behandling for å få fjernet bakterien samt en protonpumpehemmer for å redusere magesyre. Jeg skal da ta Amoxicillin Mylan 500mg 3 ganger daglig,  Flagyl 400 mg 3 ganger daglig samt Pantoprazol Krka 40 mg morgen og kveld i ti dager.

Noen som vet hvilket og hvilket matvarer jeg ikke bør spise disse dagene. Jeg merker nå allerede etter tredje dagen at jeg "mangler" noe. Jeg har kun spist to ganger daglig. Havregryn med mandelmelk til frokost samt middag midt på dagen. Drikker et glass vann per time jeg er våken og et glass biola to timer etter hver gang jeg tar medesinene for å fylle på med gode bakterier som antibiotikaen dreper. 

Noen som vet om andre metoder for å få dagene til å bli bedre? Kjenner og spesielt HØRER at magen jobber.

Takk for hjelp.

Anonymous poster hash: 5c014...35d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studier viser at grønnsaker hver dag hjelper mot magesår, men jeg vet ikke hvor god effekt det har i trippelbehandling/under behandling.
Studier viser også at probiotika som du allerede drikker hjelper.

Jeg tror ikke kullsyre drikker vil gjøre noe forskjell i trippelbehandlingen din, men jeg ville allikevel ha skippet det. La behandlingen få full effekt ved å unngå syre produserende matvarer og drikke. Unngå sukker og spist sunt de dagene du står på behandling.

Usikker på årsaken til at du kun spiser to ganger daglig, om det er fordi du ikke er sulten/føler deg dårlig.
Spis mer hyppig og varierende kost, trippelbehandlingen vil mest sannsynlig være en suksess uansett.

Lenke til kommentar

Forøvrig er det et sunnhetstegn med hørbare tarmlyder, og at det er bevegelser i tarmen. 

Husk også at antibiotika kan gi deg litt løs. Men viktig du går kuren og tar den punktlig. 

Jeg skjønner godt du føler deg litt tom i magen, du spiser jo ikke så mye og jeg tipper appetitten din ikke er den største, og at du muligens er løs?  Tenk heller mindre, men hyppigere måltider. Du trenger ikke å gå på noen diett (i så fall ville du fått beskjed om dette), hvis du bare spiser normalt sunt kosthold og variert så går det greit.  

Det er bra å hydrere, men jeg tror du kunne drukket litt mer jevnt og hyppig, enn å drikke for mye på en gang (hvis du heller ned på vann én gang i timen) Dette for at væsken ikke bare skal gå rett gjennom men kunne bli tatt opp slik det skal, og nå som du andre antakeligvis mister litt mer væske normalt er jo dette desto enda viktigere.  Men du trenger ikke å drikke hver time du er våken. 

Ligg unna alkohol, tobakk og NSAIDs nå, spesielt under behandlingen 

 

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...