Gå til innhold

Norsk forsker mener han har svaret på hvordan du kan trene deg yngre og leve lenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Taurean skrev (4 timer siden):

Hvordan skal et bilde av kroppen klare å nøyaktig analysere fett- og muskelprosent?

Hvordan klarer du å se på noen sin kropp og avgjøre om de er feite eller for tynne?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Taurean said:

Det vet jeg heller ikke. Blir det samme som BMI, og de slanke-programmene når de senker deltagerne i kar med vann. Hvordan vet de hvor mange prosent som er fett og muskler?

Akkurat vannmetoden er ikke så gal rent vitenskapelig. Muskler har annen tetthet enn fett, så du kan få en god ide med å måle oppdriften. Beinmasse har for eksempel vist seg å være relativt konstant, og bidrar ikke så mye til total kroppsvekt uansett.

Når det gjelder bilder, er det nok en maskinlæringsmodell i bakgrunnen, og den fungerer omtrent slik som at du ser på en (naken) person og ser om BMI på 30 er fordi de er den neste Arnold Schwarzenegger, eller fordi de kanskje har spist for mye og trent for lite. Ikke helt eksakt vitenskap, men kanskje nok for å gi folk treningsveiledning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Taurean skrev (7 minutter siden):

Det vet jeg heller ikke. Blir det samme som BMI, og de slanke-programmene når de senker deltagerne i kar med vann. Hvordan vet de hvor mange prosent som er fett og muskler?

Fett og muskler oppfører seg forskjellig. Og med masse data om hvordan mennesker faktisk fordeler fett og muskler via kjønn, alder og andre parametere så treffer en ganske så bra. Dette er vitenskap og de store talls magi. 

Lenke til kommentar
CXSUB4BA skrev (11 timer siden):

"Trene seg yngre, leve lenger...."

Tror raskt den klokka kan ta over livet ditt....Enda en besettelse i hverdagen

Med andre ord; Akkurat det folk ønsker seg. Det produkter paier ikke med det første....Dette blir en salgssuccezz..

Sånn jeg leste artikkelen ser det heller ut som dette kan frigjøre tid ved å gjøre treningen mer effektiv og målrettet. Sagt på en annen måte, skal du gå av bussen 5 stopp før du er hjemme hver eneste dag bare så du får matet skrittelleren med nok skritt, *eller* kanskje det holder med 2 joggeturer i uka, forutsatt at begge rundes av med en halvtimes intervall-løp?

Lenke til kommentar

Av egen erfaring er to joggeturer på 30-45 minutter pr. uke tilstrekkelig for å oppretteholde 100+ PAI. Trenger ikke noe intervalltrening for å få 100 PAI, selv om intervall selvfølgelig er bra for form og helse.

Glem 10.000 skritt. Disse skrittene når du lett med helt hverdagslige aktiviteter om du ikke sitter for mye stille. Men det trenger ikke innebære noe som helst som kan kalles trening. Jeg har vært borti registrering av aktivitet i jobbsammenheng, der alt mulig regnes om til skritt. Det gir skritt å stå oppreist, det gir skritt å drive med husarbeid osv. Til og med å gå en omvei på tur til skriver eller kaffemaskin ble trukket fram som et pluss for å få flere skritt.

For å illustrere: I dag har jeg gått 20 minutter tur med bikkja i ulendt terreng. Vasket 2 biler inkludert å finne fram slanger, HT-spyler og bære tunge bøtter, samt opprydding. Hengt opp klesvask. Laget mat. Gått 1,5 time tur med bikkja. Senere 25 minutter tur med bikkja i ulendt terreng. Til sammen ca. 9500 skritt, og 0 PAI! Jepp, null. Deretter 10 minutter lett jogging som oppvarming, etterfulgt av 9 minutter med høy intensitet. Det ga 18 PAI. Og jeg føler at jeg har trent.

No pain, no gain gjelder fremdeles.

Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap skrev (5 timer siden):

Glede i hjertet gir god helse.

Vel, jeg blir ganske glad av å sitte i sofaen og drikke rødvin og spise ostepop. Kan for så vidt være bra for den mentale helsa da. Og den er undervurdert viktig. Hjelper ikke mye med god kondisjon om livet er så miserabelt at en legger seg på kappsaga.

Fri diskusjon og kunnskap skrev (5 timer siden):

Greier du å utføre dagens oppgaver, utfra ditt behov, er du i god nok form til ditt liv.

Ifølge forskningen blir da dette livet noen år kortere, i snitt. Men jeg er på sett og vis enig. Formen blir akkurat så bra den trenger å bli for å utføre jobben. 

Lenke til kommentar

Har aldri skjønt det der med at 10 000 skritt er "lett" med hverdagslig aktivitet. Har prøvd å telle litt tilfeldig, jeg bruker kanskje 200 skritt til bussterminalen, like mange når jeg handler i butikken, og like mange hjem. Ved vanlig husarbeid tråkker jeg kanskje 500-600 ganger rundt omkring før jeg setter meg ned igjen.

Da jeg jobba på lager kan jeg tenke meg at jeg nådde 10 000, men da var jeg dævvsliten på slutten av dagen. Selvfølgelig på grunn av løft, stress og ansvar også da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 hours ago, Taurean said:

Har aldri skjønt det der med at 10 000 skritt er "lett" med hverdagslig aktivitet. Har prøvd å telle litt tilfeldig, jeg bruker kanskje 200 skritt til bussterminalen, like mange når jeg handler i butikken, og like mange hjem. Ved vanlig husarbeid tråkker jeg kanskje 500-600 ganger rundt omkring før jeg setter meg ned igjen.

Da jeg jobba på lager kan jeg tenke meg at jeg nådde 10 000, men da var jeg dævvsliten på slutten av dagen. Selvfølgelig på grunn av løft, stress og ansvar også da.

10 000 skritt er lett hvis man klarer å få inn 30 minutt med fysisk aktivitet hver dag (altså dedikert til fysisk aktivitet). 

Nå aner jeg ikke hva slags livssituasjon eller muligheter du har, så skal ikke si om eller hvordan det ville vært mulig for akkurat deg, men jeg har inntrykk av at flere nok kunne beveget seg en god del mer med enkle grep. For eksempel erstatte bilen med sykkelen for (deler av) turen til jobb. Eller få inn en søndagstur. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Hanhijnn said:

Med stillesittende kontorarbeid (på pc), så er man heldig om man når 3000 skritt i løpet av en dag uten annen trening.

Hmm.  Eg har 9 steg til kaffiautomaten og 9 steg attende, og eg tek sikkert eit par steg til når eg sjekkar avisene medan eg ventar på at koppen skal fylle seg opp.  150 koppar kaffi om dagen, so er eg der!  All kaffien aukar pulsen min sopass at kravet om auka puls skulle vere innfridd.  No har eg treningsprogrammet i boks. :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, Sturle S said:

Hmm.  Eg har 9 steg til kaffiautomaten og 9 steg attende, og eg tek sikkert eit par steg til når eg sjekkar avisene medan eg ventar på at koppen skal fylle seg opp.  150 koppar kaffi om dagen, so er eg der!  All kaffien aukar pulsen min sopass at kravet om auka puls skulle vere innfridd.  No har eg treningsprogrammet i boks. :thumbup:

Lar seg lett løse ved å flytte kaffeautomaten et stykke unna.

Hvis det ikke lar seg gjøre, legg til en tredemølle foran kaffeautomaten, med en kobling til kaffeautomaten, som kun får strøm etter 1482 skritt. Da trenger du bare to-kaffeturer for å oppnå 3000 skritt ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...