Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva må til for å få innvilget uføretrygd?


Gjest dfff0...05b

Anbefalte innlegg

Gjest dfff0...05b

Hei, 

Jeg går på sosial og har vært i skade i over 10 år nå. Har gått på aap en liten periode og sliter enormst med smerte pga en operasjon jeg måtte operere. Jeg tenker dette må sikkert være nerveskade. Har søkt på erstatning og fikk avslag, jeg sliter seriøst på hverdagene mine og begynte få mye angst og depresjon itillegg til søvn problemer hverdag. Jeg sitter med store gjelder nå og ingen vil gi meg jobb pga hvor mye fravær jeg har som jeg ikke klarer stoppe. 

Jeg tenker eneste løsning er å få fikset uføretrygd, men jeg vet ikke hvordan jeg fikser det, snakket litt med legen om det men han sier den er lang prosess og følte som han ikke tror på meg/ ikke ville hjelpe meg med det. Jeg er seriøs desperat å få meg noen inntekt. Jeg har ikke kjøpt klær på flere år og vet ikke hvordan jeg kan komme meg ut av dette... 

Jeg også hørte at hvis jeg får innvilget uføretrygd man kan ha rett på etterbetaling fra den datoen man ble skadet (10 år siden for meg). Er det korrekt? Også hvor lang tid tar det før de behandler søknaden. Jeg er seriøst deperat...  

 

Anonymous poster hash: dfff0...05b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest dfff0...05b skrev (7 timer siden):

Hei, 

Jeg går på sosial og har vært i skade i over 10 år nå. Har gått på aap en liten periode og sliter enormst med smerte pga en operasjon jeg måtte operere. Jeg tenker dette må sikkert være nerveskade. Har søkt på erstatning og fikk avslag, jeg sliter seriøst på hverdagene mine og begynte få mye angst og depresjon itillegg til søvn problemer hverdag. Jeg sitter med store gjelder nå og ingen vil gi meg jobb pga hvor mye fravær jeg har som jeg ikke klarer stoppe. 

Jeg tenker eneste løsning er å få fikset uføretrygd, men jeg vet ikke hvordan jeg fikser det, snakket litt med legen om det men han sier den er lang prosess og følte som han ikke tror på meg/ ikke ville hjelpe meg med det. Jeg er seriøs desperat å få meg noen inntekt. Jeg har ikke kjøpt klær på flere år og vet ikke hvordan jeg kan komme meg ut av dette... 

Jeg også hørte at hvis jeg får innvilget uføretrygd man kan ha rett på etterbetaling fra den datoen man ble skadet (10 år siden for meg). Er det korrekt? Også hvor lang tid tar det før de behandler søknaden. Jeg er seriøst deperat...  

 

Anonymous poster hash: dfff0...05b

Du er nødt til å finne noen med spesialistutdannelse, for eksempel psykolog eller terapeut i relevant sykdomsområde, som kan dokumentere din situasjon, og hjelpe deg med å overbevise NAV. Det er trist å lese at fastlegen ikke tar deg seriøst. Jeg ville skrevet livshistorien i grove trekk ned på et papir, tatt det med til fastlegen og lest det opp eller vist det. Hvis han/hun ikke tar degt seriøst da, så sier du at du dessverre vil bytte fastlege fordi du føler du ikke blir tatt seriøst, og at livet ditt ikke er noen spøk.

Det behøver ikke være en så veldig lang prosess, bare du går riktig frem.

Du må være klar på at ja, du prøver å jobbe med egen situasjon i forhold til NAV, men over de siste 10 år har du prøvd hardt på å stå i jobb, men du har ikke lenger overskudd eller ressurser til å prøve.

Det kan hende det kommer en periode du er nødt til å prøve deg i jobb for å få observert hvor mye du klarer. Men da må du bare prøve å møte opp (hvis du ikke møter opp, mister du rettigheten eller noe sånt), prøve å gjøre en innsats, og være genuin om situasjonen. Bare si at du ikke klarer å gjøre jobben når du har fått nok, og dra hjem.

Du må være genuin og åpen, men ikke la deg tvinge og presse til å gjøre mer enn du klarer. Dét blir du dømt på. Hvis de tror du kan gjøre mer enn du kan, så er dét normen de legger til grunn for avgjørelsen. Så derfor mener jeg naturligvis ikke å sykeliggjøre noen, eller lære noen å utnytte systemet, men det er viktig at du har oversikt over din egen ressursmengde, så du ikke blir dømt for å være sterkere enn du egentlig er.

Uføretrygd er en avgjørelse som er vanskelig å få omgjort, så derfor tar det litt tid å få den gjennom. Men aldri gi opp, så øker sjansen drastisk for at det skjer en dag.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest dfff0...05b

Takk for svaret Taurean. Jeg har vært mye på skolen og en del i arbeid i det siste uten lykke. Det er pga mye fravær og klarer ikke holde fokus pga smerte og dårlig søvn, i tillegg til angst og depresjon. Jeg har aldri tenkt på uføretrygd ikke før nå og selvom jeg hadde det så dårlig, var det ingen så anbefalte meg det. Så kort og presis om livet mitt er at jeg levde på sosial og veldig lite inntekt. Rundt 50-maks 120k per år siden da....

Jeg er bare redd at dette tar så lang tid og tilslutt mister jeg håp med et avslag...

Anonymous poster hash: dfff0...05b

Lenke til kommentar

Igjen, skriv ned en mer eller mindre grov oversikt over arbeidslivet ditt, og din egen helsesituasjon, hvordan du har hatt overskudd og ressurser i livet til å jobbe. Skriv litt om din økonomiske situasjon, som du har gjort her. Det du skriver om inntekt, er jo trist. Man burde ha opp mot 180 000 etter skatt i dag for å leve et normalt liv. Så skriv at du har jobba hardt for å klare deg på så lite som du gjør, og dette har krevd mye ressurser igjen. Til slutt skriver du litt om det psykososiale, familieliv, eventuell manglende støtte. Dette henger jo gjerne sammen med alt mulig. Skriv at du har klart deg mye alene i livet, men at du nå er sliten og utbrent og vil ikke ha mer overskudd til å klare å stå i delvis full jobb.

Dette er i grove trekk dét du må fokusere på hos psykologer, terapeuter, fastlegen og NAV.

Én ting til: Hvis du får avslag, så betyr ikke dét at du ikke kan søke igjen. Du kan søke uendelig antall ganger. Så hvis du får avslag, så må du lese grunnen til avslaget, jobbe mer med situasjonen så mye du orker, og prøve igjen.

Men det er derfor du skal ha psykolog og/eller relevant terapeut, for de ordlegger det på en medisinsk og juridisk måte som NAV må ha for å gi riktig grunnlag for din helsesituasjon.

Det er viktig at du ber fastlege om psykolog.

Hvis de ter lang ventetid, spør hvilke andre muligheter som finnes, eventuell betaling på frikort. Se på dette som investering. Frikortgrensen er ca 2300 kr og det går automatisk.

Lenke til kommentar

Det krever en varig nedsatt arbeidsevne. Du kan oppnå delvis eller full uføretrygd. Taurean har noen poeng om spesialistutredning. Bytt fastlege?

Nå er jo ikke uføretrygd noen drømmesituasjon, men for enkelte så har de ingen andre valg, eller det letter på belastningene dine i hverdagen. Faren er at du kan få en mer usunn livsstil, tilegne deg mange uvaner som ikke er så lett å tilegne seg når man står i forpliktelser som det arbeidslivet gir. Nå er jo ikke det helt sant, da en del uføre kan ha litt restarbeidsevne. Det går an å arbeide gratis for noen for å tilføre livet sitt den aktivitetskomponenten som ellers ville vært fraværende. Om ikke det går an for deg, så kan du prøve å finne aktiviteter som ikke er arbeidsrelaterte. Det går an å få en liten kompensasjon i fra arbeidsgiver for det arbeidet du gjør også, og det er mest naturlig å spør om dette før dere skriver kontrakt. Arbeidsgiver tar jo da i mot en arbeidstaker som da kan være svært uforutsigbar (hos enkelte individer) blant de uføre om har den riktige dagen, som det kreves for å møte forpliktelsen. Så en kan jo ikke forvente full lønn ihvertfall, antar jeg.

Jeg har hørt om uføre som har fått 100 % ufør, som jobber 100 % gratis og frivillig. Virker litt rart, men har du sosial angst, så kan det bare være snakk om å få tilrettelagt med den trygghet om at det går an å gå hjem på en dårlig dag for deg, uten å føle forpliktelsespress. En kan gjerne si at på den personen så må utredningen ha vært litt mangelfull kanskje? Regn med at det er svært individuellt hva slags utredning som blir tilbudt deg.

Uføretrygd likner litt på borgerlønnsprinsippet egentlig. Du mottar en grunnytelse som har basis i hva du har prestert igjennom livet ditt. Det finnes ung ufør, for de som innfrir det på innvilgelsestidspunktet. Den ekstraytelsen ung ufør får du ikke tatt med deg ved å bosette deg i utlandet.

Det finnes spesielle ordninger for folk som har uføre i basis yrkesskade. Skulle bare mangle!

Så ønsker deg lykke til. Nåløye er trangt, og ikke gå rundt å tenk stygge tanker om du ikke får det innvilget. Da bør du kreve det du har rett av om oppfølging og tilrettelegging i fra NAV med det sykdomsbilde du har.

Det er faktisk ofte rimeligere for NAV å uføretrygde noen framfor å måtte holde på med årelange utredninger og arbeidsutprøving. Så selv om NAV har et mandat i det å få folk ut i arbeid igjen, så kan det hende at enkelte saksbehandlinger møter en slik snarvei, hvor ufør sparer Staten for masse penger.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er ganske lett å få seg 100% jobb, om man jobber gratis, men om man skal ha betalt for samme jobben så får man ikke jobbe
Tilrettelegging med NAV = Noen måneder der og der og der, så får man kanskje en praksis hos et firma, hvor NAV betaler deg det samme som om du ikke hadde jobbet, så du jobber i praksis gratis, så folk blir sykere, får til slutt 100% ufør, og etter noen måneder/år som ufør, finner de ut at de ER arbeidsfør og prøver å finne seg noe å gjøre, og da er gratis arbeid bedre enn ingenting, men da på egen tid uten press fra NAV eller firma

Lenke til kommentar
Gjest dfff0...05b

Jeg har time hos legen imårå. Tenkte bare å si til han å kjøre full gang på aap og uføretrygd saken, og at dette er eneste løsning for meg. Jeg skal nevne at dette er så seriøst og at han må ta dette seriøst. Fra andre siden kontakter jeg nav for å sette meg i plan for å jobb/praksis. Og tusen takk alle sammen for hjelpen. Jeg skal oppdatere om hva skjer med legen og nav imårå. 

Anonymous poster hash: dfff0...05b

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest dfff0...05b said:

Jeg har time hos legen imårå. Tenkte bare å si til han å kjøre full gang på aap og uføretrygd saken, og at dette er eneste løsning for meg. Jeg skal nevne at dette er så seriøst og at han må ta dette seriøst. Fra andre siden kontakter jeg nav for å sette meg i plan for å jobb/praksis. Og tusen takk alle sammen for hjelpen. Jeg skal oppdatere om hva skjer med legen og nav imårå. 

Anonymous poster hash: dfff0...05b

Å be lege om uføretrygd er vel heller ikke veien å gå. Legen har helt klart en dokumentasjonsrolle. Du får beskrive plagene du har så godt det lar seg gjøre nå til din fastlege, slik at han (hun) har noe å skrive som anbefaling til NAV, når NAV ber om dokumentasjon.

Ergo må du ta rundene med NAV. Det kan også hende at NAV vil komme til å kjøre litt utprøving i arbeidslivet for å få kartlagt deg der først, og så kan det hende at NAV bestiller spesialistutredning i enkelte saker også. Det viktigste du kan gjøre nå er å finne ut av hvor skoen trykker, om det er mulig å tilrettelegge slik at du får et verdig arbeidsliv med de utfordringene du har.

Uføretrygd er kun en siste type greie de tyr til når alle andre tiltak er prøvd ut som de har å ty til hos NAV. Regn med at det kan gå mange år før uføretrygden innvilges for noen. Mens for folk som har kjente sykdommer så kan det ta 14 dager å få uføretrygd, men da er det f.eks. sykdommer de ser null håp om bedring for. For eksempel MS (multiple sklerose)..

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest dfff0...05b

Jeg skal si at jeg vil søke uføretrygd pga jeg prøvde alle muligheter uten lykke. Også forklarer hvor lenge jeg slet og at det er på tida å søke uføretrygd.

Anonymous poster hash: dfff0...05b

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Guest dfff0...05b said:

Jeg skal si at jeg vil søke uføretrygd pga jeg prøvde alle muligheter uten lykke. Også forklarer hvor lenge jeg slet og at det er på tida å søke uføretrygd.

Anonymous poster hash: dfff0...05b

Det er NAV som åpner for å kunne søke om uføretrygd. Legen din kan ikke søke. Det er du som må søke, men først må du få saksbehandleren din hos NAV til å innse at det er det riktige steget.

Selv om alle årene folk går på forskjellige utprøvinger hos NAV kanskje ikke er det mest artige, eller for noen kan være litt nedbrytende, når det er store pauser mellom hvert tiltak. Så bør du prøve å se på dette med positive øyne, som om at det er et privilegie at NAV orker å bruke tid og krefter på deg.

Havner du f.eks. inn i det dårlige sporet med NAV, slik at de f.eks. finner på at du ikke en gang har rett til AAP, så har du helvete gående for deg. Da er du bare siste sortering som de ikke ønsker å hjelpe å støtte så mye. Altså at du selv må finne given og komme deg ut av det du der ender opp med, altså sosialstønad. Siste sort, lover deg!

Anbefaler deg å kontakte NAV og beskrive like mye overfor dem de plagene du har, som det du også er nødt til å beskrive overfor fastlegen din.

Også dersom det er feil spor, så er det bedre å kanskje lide seg gjennom litt arbeidsliv, og heller finne ut at nei dette går ikke, slik at du har gode beskrivelser om hva som ikke går, enn å vente med all slags utredninger, eller havne feil og få sosialstønad.

En annen ting du skal være klar over, er at du fort ender som minstepensjonist. Dersom du ikke har nok opparbeidete arbeidsår, og/eller noe sånn som en durabelig fin lønn som uføregrunnlag.. Tankegods dette. Skal ikke være rett fram. Og det er jo bra at det er litt nåløye også slik at ordningene ikke misbrukes.

Regn også med at alle årene du står i tiltak er litt der for å slipe ned inntektsgrunnlaget de baserer seg på, ift. bestemmelsen om NÅR du ble syk. Tror ikke du får noen til å innrømme dette, eller at det er lurt å lufte slike tanker tilbake til NAV. Spill med, og gjør ditt beste så kommer du nok godt ut av det, enten med tilrettelagt arbeid eller kanskje uføretrygd dersom de finner ut at det behøves.

Jeg tror at det er en stor misoppfatning i samfunnet om at det er så lett å få uføretrygd. Men, selvsagt så er jo noen heldigere i uføretrygdlotteriet. Det er også forskjeller på leger. Men de fleste legene er nokså strenge og ønsker ikke at du ender på uføretrygd. Det er kanskje lett å tenke at, åh legen er på statens side. Men, det kan like gjerne være helsemessige grunner bak vurdering, for det beste er om en kan være noe i aktivitet. Å passiviseres er negativt for alle. Selv de som behøver uføretrygd mest. Se på folk som blir sengeliggende. Blir muskelavmagret før du vet ordet av det, får liggesår og sikkert et kortere livsløp fordi de ikke kan trene kroppen.

Samme skjer jo i litt mindre grad om du sitter hjemme og glaner inn i veggen uten noe å finne på. Eller blir TV-slave. Du får fort dårlig kondisjon da. Legger til deg en masse uvaner vil jeg tro..

Jeg ønsker ikke å dømme noen.

Ønsker deg lykke til. Håper at bidragene mine har åpnet litt for refleksjon.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 1/25/2020 at 8:25 PM, Guest dfff0...05b said:

Jeg også hørte at hvis jeg får innvilget uføretrygd man kan ha rett på etterbetaling fra den datoen man ble skadet (10 år siden for meg). Er det korrekt? Også hvor lang tid tar det før de behandler søknaden. Jeg er seriøst deperat...  

 

Anonymous poster hash: dfff0...05b

Det der kan jeg for lite om. Men tenker at de fort kan komme til å kreve dokumentasjon for det du hevder du har krav på. De er ganske tøffe på slikt. Det kan godt hende at NAV vil avkorte den tiden du ser for deg at du kan få tilbakebetalt for til f.eks. et mer nærliggende tidspunkt som har en tydeligere historikk å vise til enn 10 år tilbake.

Men, alt er vel mulig, men jeg tror ikke du skal være overoptimistisk om at det vil være noe de fleste lett kan få. Du får ta det som en bonus, dersom uføretrygd i det hele tatt blir aktuellt å søke på for deg.

Lenke til kommentar

Nei, du må ha hatt en form for stønad fra NAV for å få etterbetaling. Har en hatt sosialstønad så får en ikke etterbetalt. Har en hatt AAP stønad f.eks får en etterbetalt mellomlegget for den tiden en hadde AAP stønad, hvis en kvalifiserer for dette. Men det er vel egentlig ingenting å tenke på akkurat nå. Ta det heller når/hvis det blir aktuelt. 
 


 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...