Gå til innhold

Norsk mat


X109

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
X109 skrev (Akkurat nå):

Det er bare i Norge hvor det er så fattig matkultur med så mye rikdom. Det er fordi det er et lite land, hvor eierene innen dagligvare og mat generelt er kompiser og samarbeider. Det er kanskje et paradoks at et såpass "kontrollert" land som Norge, at dette skal være mulig...

Det er et godt poeng, det også. Vi har fått mye penger av oljen, og det betyr at folk har mye penger å rutte med, og dermed er det store muligheter for utnyttelse i det du nevner, dagligvarehandelen. Omtrent alt vi spiser er vannet ut, blandet ut og kvernet ut med alt mulig rart for å få ned kiloprisen. Vi lures trill rundt på så mange områder.

Jeg er også enig i at vår kultur for å opprettholde matvaner og restaurantkultur kanskje er litt svak. Men igjen, jeg har ingen førstehåndserfaring, og har ikke studert det her, så jeg kan ikke svare noe dypere på det.

Samtidig; Det er jo lett for en liten nasjon som har skrapet og strevd fra tidenes morgen, som plutselig får oljemilliarder mellom fingrene, å slappe av litt og ty til enklere vaner. Men det er jo en del som etterlyser norsk kulturmat og vaner, som deg også. Så det vokser nok muligens fram over tid.

Lenke til kommentar
Just now, Taurean said:

Det er et godt poeng, det også. Vi har fått mye penger av oljen, og det betyr at folk har mye penger å rutte med, og dermed er det store muligheter for utnyttelse i det du nevner, dagligvarehandelen. Omtrent alt vi spiser er vannet ut, blandet ut og kvernet ut med alt mulig rart for å få ned kiloprisen. Vi lures trill rundt på så mange områder.

Jeg er også enig i at vår kultur for å opprettholde matvaner og restaurantkultur kanskje er litt svak. Men igjen, jeg har ingen førstehåndserfaring, og har ikke studert det her, så jeg kan ikke svare noe dypere på det.

Samtidig; Det er jo lett for en liten nasjon som har skrapet og strevd fra tidenes morgen, som plutselig får oljemilliarder mellom fingrene, å slappe av litt og ty til enklere vaner. Men det er jo en del som etterlyser norsk kulturmat og vaner, som deg også. Så det vokser nok muligens fram over tid.

Norsk dagligvare eies vel i praksis av bare 3 forskjellige. Sier seg selv at de samarbeider for å tilpasse tilbudet dem selv best mulig i et slags semi-monopol.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Hvorfor snakker vi om fattig matkultur i en tråd der dere også klager over fremmed mat, bulgur, couscous, vegetarmat og mangel på kjøttkaker? Vi bør i hvert fall unngå slike selvmotsigelser om vi skal klage.

Ta bensinstasjon og fastfood generelt, det er jo fattig utvalg. Men jeg innser at jeg kan virke selvmotsigende her.

Jeg mente egentlig ikke å klage på "fremmed" mat.

Lenke til kommentar
Just now, Gavekort said:

At norske dagligvarekjeder har dårlig utvalg skal jeg ikke protestere mot, men man har ærlig talt ingrediensene til å lage det meste av tradisjonsrik norsk mat om det var det som var poenget med tråden.

Jeg syns det er litt "fattig" at man må på "nisjesteder" for å få noe så vanlig som kjøttkaker.

Lenke til kommentar
X109 skrev (Akkurat nå):

Ta bensinstasjon og fastfood generelt, det er jo fattig utvalg. Men jeg innser at jeg kan virke selvmotsigende her.

Jeg mente egentlig ikke å klage på "fremmed" mat.

Ok. Så forstår jeg deg rett så synes du at vi har for lite fast food utvalg, og at du vil at f.eks. kjøttkaker skal komme tilbake? I så fall så er jeg enig i at utvalget kunne vært enda bedre, selv om det aldri har vært bedre enn det er nå.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, X109 said:

Det er bare i Norge hvor det er så fattig matkultur med så mye rikdom. Det er fordi det er et lite land, hvor eierene innen dagligvare og mat generelt er kompiser og samarbeider. Det er kanskje et paradoks at et såpass "kontrollert" land som Norge, at dette skal være mulig...

At Norge har fattig matkultur er et faktum, men vi er nok ikke alene om det. Og det har blitt mye bedre de siste 10-20 årene, og det er heller ikke noe unikt. Om du er ute etter årsaker så ville jeg begynt med hvor mye tid nordmenn tilbringer i sitt eget hjem sammenlignet med land som har matkultur.

Lenke til kommentar
X109 skrev (12 minutter siden):

Norsk dagligvare eies vel i praksis av bare 3 forskjellige. Sier seg selv at de samarbeider for å tilpasse tilbudet dem selv best mulig i et slags semi-monopol.

Når det bor så lite folk her som det gjør så er det umulig å ha et så stort utvalg som man skulle ønske. Det eksisterer mange BYER i verden med større befolkning enn hele Norge. Det gjør at utvalget blir begrenset

Lenke til kommentar
Softis12 skrev (6 minutter siden):

Når det bor så lite folk her som det gjør så er det umulig å ha et så stort utvalg som man skulle ønske. Det eksisterer mange BYER i verden med større befolkning enn hele Norge. Det gjør at utvalget blir begrenset

Det hadde ikke skadet med litt konkurranse heller da.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Feynman said:

At Norge har fattig matkultur er et faktum, men vi er nok ikke alene om det. Og det har blitt mye bedre de siste 10-20 årene, og det er heller ikke noe unikt. Om du er ute etter årsaker så ville jeg begynt med hvor mye tid nordmenn tilbringer i sitt eget hjem sammenlignet med land som har matkultur.

Mye ensomhet i Norge.

Det er for dyrt å gå ut å spise, det er ikke mange som kan det mer enn en gang av og til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, X109 said:

Det er bare i Norge hvor det er så fattig matkultur med så mye rikdom. Det er fordi det er et lite land, hvor eierene innen dagligvare og mat generelt er kompiser og samarbeider. Det er kanskje et paradoks at et såpass "kontrollert" land som Norge, at dette skal være mulig...

Det handler mer om at de fleste nordmenn er svært tradisjonelle i matveien, spesielt hjemme. Folk som reiser ut til butikker med større utvalg som feks i sverige kommer hjem med kjøttdeig, norvegia og billig og dårlig bacon. Det er derfor halve butikkene i norge er fyllt opp med kjøttdeig, gørrkjedelige pølser og frossenpizza.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...