Gå til innhold

Til våren kan du leie elbåt langs Oslofjorden: – Noen må tørre å satse


Adrian Jensen

Anbefalte innlegg

Hvis man "skal et sted" på fjorden er det vel behagelig å gjøre unna båtetappen raskest mulig.

Men mange finner glede i å "bare være på sjøen". "Tøffe" lydløst omkring i 5 knop i noen timer. "Turen er målet".

Vet ikke hva slags skrogfasong som gir minst friksjon i det lave fartsområdet? (og samtidig stabilitet). Seilbåtskrog, eller en variant som er "spiss" i begge ender.? En stuttkjukk vikingeskipvariant....med lugar...i glassfiber..elektrisk drevet..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CXSUB4BA

Du har jo svarene selv, det som kan roes eller seiles er det som krever

minst energi å forflytte.

Den som har forsøkt å ro selv en liten båt med relativt bredt akterspeil som også stikker ned i vannet og med en påhenger bakpå vet forskjellen.

Du ror ikke uten at du må, for det er fysisk "motvilje" hele veien. Det krever mye kraft.

Og du greier al...d...ri å få den opp i plan der den skal ha mindre motstand, for den flytter seg ikke uten overmakt da heller!

For det er ikke noe lettere å "løfte" den med årenes bruk.

Å du kan glemme å få den til å gli lett og uanstrent dit du vil, med årer.

En velskapt robåt derimot, har et lett deplasementskrog og kommer velvillig med en gang.

Selv med flere i robåten går det utmerket.

Skalerer man dette opp så får man et skrog som tåler vekten av det som behøves, og batterier, men trenger ingen stor motor for å nå sin skrogfart.

Jeg mener det er slik man må tenke.

Skal vi verne om natur og miljø så må vi tåle å ta i bruk gammel kunnskap på nytt.

Vi trenger helt andre batterier for å tvinge hastighet på en langtursbåt. Vi er ikke der i dag.

Så enkelt, og så vanskelig er det.

Så snekka er slett ikke det dummeste sted å prøve eldrift, den er jo ikke så ille å ro den heller.

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 25.1.2020 den 15.56):

Ei snekke kan elektrifiseres. Men det er jo ikke den mest optimale kombinasjonen av framdriftsmetode og skrog, så jeg tror ikke det blir veldig vanlig. Men som sagt, andre skrogtyper vil dra bedre nytte av elektrifisering og de vil nok etablere et nytt segment som kan bli populært blant annet på grunn av ingen motorstøy eller eksos som kan forringe friluftsopplevelsen.

Jeg vil nå heller si at snekke/sjekteskrog er nettopp det som egner seg best for elektrifisering. 5-7 timer i marsjfart er da veldig innafor for de fleste. Legger man til 2-3 timer på en holme med bading og grilling så har man omtrent en hel dag,  ihvertfall lengre enn de fleste båtturer i landet vil jeg tro.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...