Gå til innhold

Til våren kan du leie elbåt langs Oslofjorden: – Noen må tørre å satse


Adrian Jensen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

 

Rekkevidde i 4 knop:

7 timer, 28nm = 50 km

 

Rekkevidde i 5 knop:

5 timer, 25nm = 45 km

 

Rekkevidde i 7 knop: (maks hastighet):

1,25 timer, 9nm = 16,5 km

 

Husker for ca et år siden jeg argumenterte for hvor mye økt fart faktisk koster i forbruk, og hvor mye det har å si for en elbåt. Her ser man det svart på hvitt. Heldigvis skal dette firmaet sannsynligvis tilby hydrogen rekkeviddeforlengere i sine produkter når kostnader går ned over tid. Da gir dette tilbudet mer mening. 

Er det et sted hvor man helst ønsker å ikke tenke på rekkevidde-angst så må det jo være ute på sjøen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Er det et sted hvor man helst ønsker å ikke tenke på rekkevidde-angst så må det jo være ute på sjøen. 

Hvor mange hydrogenstasjoner har vi langs kysten?

Det sagt så er det jo snakk om å ta en tur på sjøen for å nyte sola og loffe litt rundt på godværsdager. Har man andre ærend så velger man enkelt og greit en annen båt.

Det sagt så synes jeg ikke den skrogtypen der egner seg for elektrifisering. Den har for høyt forbruk. Det finnes langt mer effektive hydrofoil-baserte skrotyper og det er nesten en forutsetning for elektrifisering av fritidsbåter.

Lenke til kommentar

Eg sat på i ein open ein elbåt her om dagen. Kunne fint føre ei normal samtale med sidemannen i 40 knop. Vind og bølgjer overdøyva summinga frå motoren. Anar ikkje rekkjevidda, men heile turen var i alle fall på over 20 km og det gjekk fort mesteparten av tida. Båten hadde plenty batteri til den turen, men det er det greitt å vite at det berre er redusere farten litt for å komme i hamn dersom det vert lite. Fart har veldig mykje å seie for forbruket til ein båt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvor mange hydrogenstasjoner har vi langs kysten?

For dette firmaet så har dem faste utgangspunkt for båtene. På hydrogen så kan du tøffe rundt i dagesvis vs timer på batterier. Og de vil selvsagt også da tilby hydrogenet ved bryggene båtene ligger ved et sted. Fordelen her er jo at man kan beregne forbruk ca fra utleid flåte for stasjonen det gjelder. 

Jo mer vekt, jo lavere ligger båten i vannet, og tilsvarende kvadratmeter volum som båten ligger lavere i vannet  må skyves unna i fart. 

Simen1 skrev (1 time siden):

Det sagt så er det jo snakk om å ta en tur på sjøen for å nyte sola og loffe litt rundt på godværsdager. Har man andre ærend så velger man enkelt og greit en annen båt.

Anbefaler å lese om firmaet her, og formålet med leie/lesingen. Du kan lease i ei hel sesong om du vil. 

Samt de har planer om å utvide tilbudet etterhvert, som inkluderer hydrogen løsninger. Som jo da vil øke bruksområdene hos produktene. 

Simen1 skrev (1 time siden):

Det sagt så synes jeg ikke den skrogtypen der egner seg for elektrifisering. Den har for høyt forbruk. 

Hvis ikke ei snekke kan elektrifiseres så illustrerer det problemet veldig godt. 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ei snekke kan elektrifiseres. Men det er jo ikke den mest optimale kombinasjonen av framdriftsmetode og skrog, så jeg tror ikke det blir veldig vanlig. Men som sagt, andre skrogtyper vil dra bedre nytte av elektrifisering og de vil nok etablere et nytt segment som kan bli populært blant annet på grunn av ingen motorstøy eller eksos som kan forringe friluftsopplevelsen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Ei snekke kan elektrifiseres. Men det er jo ikke den mest optimale kombinasjonen av framdriftsmetode og skrog, så jeg tror ikke det blir veldig vanlig. Men som sagt, andre skrogtyper vil dra bedre nytte av elektrifisering og de vil nok etablere et nytt segment som kan bli populært blant annet på grunn av ingen motorstøy eller eksos som kan forringe friluftsopplevelsen.

Med dagens teknologi så må du få skroget opp og ut av vannet ja. Men det I seg selv er et problem. Det blir ikke store fritidsbåter av det til ok pris. Og båtene tåler mye mindre før de må på land for reperasjoner. Så spørs hvor lønnsomt det ville vært i et slikt tilfelle som dette. 

Samt når man tenker på levetiden på fritidsbåter, så må man finne ei løsning hvor man bruker dagens skråg for å erstatte ICE i dem. Hvis man kun lener seg på nybåt-salg med dyre hydrofoil-løsninger så vil vi bruke 100 år+ på det, er jeg redd. 

Trur nok gutta i dette firmaet er inne på en bedre løsning. Diversifisering og utnytter flere løsninger. 

Endret av oophus3do
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

I dag opererer de med dagsleie til 3200 kroner og sesongmedlemskap fra 25.000 til 44.000 kroner, avhengig av båten.

Er ikke dette ekstremt dyrt? får jo kiel priser til 500 kr eller godt under hvis man har medlemsklap.

Tar man de prisene blir sverigeturen eller tysklandsturen ganske dyrt. Med mindre man får mere en gratis strøm?

 

5,5 meterSagen 25 fot med defekt motor

er det noe slik båt man får servert med byttet til elmotor for er jo skeptisk å leie når man ikke vet hva man får kan godt mulig prisen er fast men båtkvaliteten varierer. Tipper de som eier kjøper opp billig båter og båtplass så man får vel lite for pengene.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

430 Liter Bensin er tallenes tale pr Norske motordrevet fritids båt i året.

Ref (540 000 båter, 2,3 kg CO2 pr Liter):

https://www.tu.no/artikler/det-er-pa-tide-a-snakke-om-batskam-motorbaten-er-en-versting-br/469614

24 000 - 44 000 kan vi si renter 1,5 millioner, og 3 200,- er nok til avskrivninger om Du bruker objektet i 469 dager. Alt vel og bra så langt.

Kva skal vi si er levetid på en båt med litt stell og rett propell aksel, 50 år á 9 dager bruk i året er da ingen umulighet. Ta den på land å kjør litt der også, 469 dager (fjord og fjellhopping), og Du har bruksverdi til å bytte/oppgradere batteri vertfall 1 gang. Nu har Du brukt objektet i 18 dager pr år, som ikke er en umulighet om man har litt intresse.

Men joda, Du er litt blåst om Du ikke har en kamerat med båt som er lokalkjent og vil vere skipper for en dag for 3 200,- (inklusive ØL og varmrøkt makrell). Realøkonomisk ca samme pris som en pub runde Du husker heller lite av og en drosje heim.

3200,- er 1 person t/r Bergen - Trondheim med hurtigruten, utenom sesong inkludert 4 frokostbufeer eller en natt for 2 på hotell med kveldsbufe, aktivitet, natt, frokost, aktivitet og utskriving. Tja..... 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg tror kundegruppa til denne båten ikke er så opptatt av rekkevidde og pris. De er nok mer fokusert på å teste ut noe nytt og kult , 1 gang, for å få et tema å snakke om. Tar man et årsmøtet i styret i bedriften om bord kan det jo hende styrehonoraret dekker hele morroa.

Var å prøvde «Visjon of the Fjords» for et par år siden. Fin opplevelse, bare gli fremover høre fugl, vatn og vind.

Solgt til China det selskapet nu.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg tror kundegruppa til denne båten ikke er så opptatt av rekkevidde og pris. De er nok mer fokusert på å teste ut noe nytt og kult , 1 gang, for å få et tema å snakke om. Tar man et årsmøtet i styret i bedriften om bord kan det jo hende styrehonoraret dekker hele morroa.

25,000kr for tilgang til sjøen hele båtsessongen for båtfolk som ikke orker maset med mekanikk og vedlikehold er omtrent samme kostnad som om du har båt selv per sesong. 

Det vil være nok av slike folk. Hadde jeg hatt et slikt tilbud her der jeg bor, så hadde jeg slått til selv. For det er jo ingenting i veien for å spleise på slikt tilgang for hele familien slik det er normalt å ha familiehytter her i Norge. 

Utrolig koselig med båtliv, men faen for et herk å vedlikeholde dem mellom sessongene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er noe forbauset over at noen tror foilbaserte skrog er så saliggjørende, og bare det(!)

Fortrengerskrog er lette å drive om de ikke blir "misbrukt" i et dyrt og ineffektivt forsøk på å oppnå hastighet.

"Motbakken" blir bare verre jo høyere fart, og koster i krefter og drivstoff, uansett type.

Slikt er blitt gjort i så stort omfang at

kunnskapen om hvorfor det virker så dårlig når en må spare energi, som i dette tilfelle er strøm for å komme noe sted, blir ignorert. Hastigheten er blitt fredet.

Det er fremdeles naturlovene som bestemmer når man våkner opp fra drømmen.

Da blir spørsmålet, skal du bare ut og få fartsvind i håret og så hjem igjen(?) Eller skal du på tur?

Det første oppfattes ikke helt som en tur av alle.

For og få i pose og sekk må en vente en god stund til.

I mens må den som skal på en ordentlig tur bruke seil og årer som tidenes reneste rekkeviddeforlengere.

Eller å starte det eneste som enda virker om hastigheten er uunnværlig, en varmekraftmaskin.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...