Gå til innhold

Trener på ubåtjakt med NH90 fra fregatter – Forsvarssjefen tør likevel ikke friskmelde helikoptrene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det norske "forsvaret" baserer seg på inngrodd byråkratisk tenking, der et ti-tyvetalls mer eller mindre obskure konsulentbyråer (venner og venner av av venner av styresmaktene), skal betales først. Takk vårherre at våre fiender er så høflig at de venter til vi har alt på plass ;) *Stupid is as stupid does.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det virker som å være mye kameraderi og vennetjenester i politikken og i det norske Forsvaret. Bare se på denne saken med Andøya flystasjon og flyttingen av overvåkingsflyene til Evenes. Nå 2 år før de nye P-8 flyene skal være på plass i Norge så er det ingen som veit noe som helst når,hvor og om det skal bli bygget en stor hangar på Evenes og om den får godkjennelse fra Luftfartstilsynet. Og så er det sagt at flyene pga forsinkelser på Evenes må fases inn på en annen flyplass. Alle veit at det kun er Andøya som kan ta seg av en slik kompleks jobb som det er å drifte 5 store overvåkingsfly med alle støttefunksjoner og etterretningstjenesten som en sømløs del av jobben. I månedsvis har Forsvarsdepartementet fortalt at nå skulle det raskt avgjøres hvor overvåkingsflyene skal plasseres. Det skulle avgjøres i desember,så nå i januar. Men fortsatt er det ingen som veit noe som helst og viktige personell fortsetter å slutte på Andøya flystasjon. Man lurer på om norske politikere egentlig er ute etter å rasere den norske MPA-overvåkingen og få den nedlagt for godt? Ja jeg vil strekke det så langt som å si at man får en snikende mistanke om at det er fremmede makter som har infiltrert det norske Forsvarsdepartementet og med sin påvirkningskraft legger til rette for at overvåkingen av nordområdene og de russiske ubåtene,skal bli så svekket som mulig. Noe som jo selvfølgelig vil falle i god jord i den russiske forsvarsledelsen. Jeg finner ikke noe bedre måte å forstå den situasjonen som er nå rundt de norske overvåkingsflyene og det norske MPA miljøet,for noe meir molboakig enn den man er vitne til fra den norske forsvarsledelsen,har vi vel aldri opplevd i historien.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan mener forsvaret at disse helikopterene skal kunne holdes operative i fremtiden, om det faktisk stemmer at de krever 14 ganger mer vedlikehold enn de skal, splitter ny fra fabrikk? Det vil jo si at flytiden vil være kraftig begrenset og kostnadene langt over budsjett, og problemet vil bare øke over tid. Har de bare tenkt å ha en ikke-fungerende helikoptergren de neste 30 årene?

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Forsvaret mangler ikke teknikere i den forstand. De ønsker ikke egne teknikere. Om det er politisk styrt eller manglende forståelse fra forsvarets ledelse av hva logistikk innebærer er usikkert.

Omorganiseringene som til stadighet gjennomføres alt etter fra hvilken vei den politiske vinden blåser gir ikke grunnlag for å bygge opp et stabilt korps med teknisk kompetanse i forsvaret. Er det noe som lønner seg når det kommer til å få ned vedlikeholdskostnadene og øke tilgjengeligheten er det egne erfarne teknikere.

Tror ikke de vedlikeholdskontraktene som inngås er til økonomisk fordel for forsvaret. Det er vel heller næringslivet som tjener på det. Det er også helt i tråd med hva dagens regjering ønsker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
likferd skrev (På 26.1.2020 den 13.11):

Hvordan mener forsvaret at disse helikopterene skal kunne holdes operative i fremtiden, om det faktisk stemmer at de krever 14 ganger mer vedlikehold enn de skal, splitter ny fra fabrikk? Det vil jo si at flytiden vil være kraftig begrenset og kostnadene langt over budsjett, og problemet vil bare øke over tid. Har de bare tenkt å ha en ikke-fungerende helikoptergren de neste 30 årene?

Fryktelig dyre, men det vil normalisere seg etter hvert. Skjønt, om man oppnår målene kan man med rette stille spørsmål ved. Men det er normalt at kompliserte systemer som fly og fartøyer er dyr i drift ved innfasing. Man skal bygge organisasjon og erfaringer, tekniske problemer lukes ut, leverandørkjeden optimaliseres osv. Kostnadskurven går etter hvert nedover og når et slags optimalt punkt helt til den igjen øker mot slutten av levetiden på grunn av økende vedlikehold og strammere tilgang på reservedeler og utstyr.

Et av problemene er mangel på flytimer. Kostnadene fordeles på antall flytimer pr. år, så et lav antall timer i luften gir automatisk høyere timepris. I øyeblikket flyr NH90 90 timer mot stipulert 430 ved full operasjonell kapasitet. Så omregnet kan man si at kostnadene er rundt fem ganger høyere enn stipulert, basert på dette premisset. Men her vil det garantert skje en innsats for å få kostnadene ned, så tiden vil vise hvor man til slutt ender. 

 

Lenke til kommentar

Hva har Andøya og overvåkningsfly med denne artikkelen å gjøre? Luftforsvaret har vært norgesmestre i å trenere både interne omorganiseringer i Forsvaret, samt stortingspålagte omorganiseringer, mens HÆR og Sjø har fulgt lojalt opp. Her har det sviktet fra generals nivå, og nedover i luftforsvaret.. Luftforsvaret, luftdelen i FLO og FMA har også til de grader sviktet i NH90 prosjektet, her burde "noen" har sett konturene av katastrofen for mer enn 10 år siden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...