Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var på 2 storsentre på Romerike i dag og damn. Det var fult lørdagskaos som for 1 år siden.

De hadde merket følgende som folk dreit en lang marsj i:
- Max 2 personer i hver heis. Den vi stod i stod det til slutt 8 stykker i så vi gikk ut
- Gåretning "Hold til høyre" det dreit halvparten i og spesielt barnevogn trillende mødre som gikk flere sammen.

Ellers fullstendig kaos som enhver lørdag utenom pandemi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å dra på storsenter på en lørdag er ekstremsport, pandemi eller ei. ?

Romerike har jo vært litt i vinden med tilfeller i det siste. Får håpe helsevesenet har fanget opp majoriteten og satt dem i isolasjon / karantene. 

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

T-celler og jeg tenker umiddelbart på HIV-infeksjon. Dette igjen fører meg til at de skulle teste ut HIV-medisiner mot Corona men at jeg ikke har hørt særlig om resultatet. En annen ting som kanskje bør være kartlagt nå er om de med HIV som går på medisiner er mindre utsatt?

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Nidar2 skrev (6 timer siden):

T-celler og jeg tenker umiddelbart på HIV-infeksjon. Dette igjen fører meg til at de skulle teste ut HIV-medisiner mot Corona men at jeg ikke har hørt særlig om resultatet. En annen ting som kanskje bør være kartlagt nå er om de med HIV som går på medisiner er mindre utsatt?

NRK meldte vel nettopp at testingen fra WHO er stoppet på grunn av manglende resultater. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
8 hours ago, Theo343 said:

Var på 2 storsentre på Romerike i dag og damn. Det var fult lørdagskaos som for 1 år siden.

Det er ikke noe større lokalt utbrudd på gang så da blir det til at folk ikke bryr seg så veldig. Risikoen for smitte på kjøpesenter er middels tenker jeg, ikke så lenge i kontakt med en evt smittet, folk bare passerer hverandre og ventilasjon burde være OK. Langt verre innendørs på en pub for eksempel.

Det var funnet rapportert 6 smittede i går på landsbasis.

Historisk har vi hatt mørketall på 50% vel så kanskje 10 stykk i Norge totalt men noen vil være folk som allerede er i karantene etter innreise. Sjansen for at de som ikke er i karantene er på kjøpesenter og går lenge nok nære nok til noen andre til at det smitter med dråpesmitte er ikke stor. Verste er om noen med smitte har hosteanfall så om en hoster så hold seg hjemme.

Dette er så lave tall at det viruset er på grensen til eliminering om en er flink til kontaktspore og teste, det er viktigst å kontrollere grensene og arbeidere som krysser, slik som de svenske helsearbeiderne.

Så folk har på sett og vis "statistisk rett" i å ikke bry seg så veldig men burde ideelt forsøke å opprettholde de tiltakene som koster lite å gjøre. Ellers kan en prioritere å få økonomien tilbake for fullt.

Ved eliminering så vil det tidvis importeres igjen, ettersom tallene i utlandet synker også i Sverige så blir det mindre issue over tid. Problemlandene som USA, Brasil mm får vi bare stenge ute enn så lenge.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (59 minutter siden):

Ellers ikke så hadde det vært nevnt ikke sant?

Ja jeg er er AB+ tror jeg og alle A og AB gjelder.

Det er nok publisert så skal gå an å få detaljert fagspråk.

Hvordan finner en ut hvilken blodtype man har? Må det testes, eller er dette informasjon som fastlegen har?

Lenke til kommentar
Splitter skrev (9 minutter siden):

Hvordan finner en ut hvilken blodtype man har? Må det testes, eller er dette informasjon som fastlegen har?

Usikker, mor mi og legen vet det.

 

Fastlege bør vite det, du også.

Legen vet blodtypen din, det er legebusiness, de må jo ha info.

 

 

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Leste at 40% av nordmenn har 0. Men er mer vanlig med AB og A...

Sånn jeg har hørt er A og AB typisk nordiske blodtyper?

Lenge siden jeg leste om dette, så åpen for diskusjon klarering.

Sverige er noe det samme altså ca 32 prosent.  type O

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gouldfan said:

Usikker, mor mi og legen vet det.

Fastlege bør vite det, du også.

Legen vet blodtypen din, det er legebusiness, de må jo ha info.

Kan sikkert finne det på https://helsenorge.no/ der en har tilgang til det mest sentrale i helse-mappa si, det er den infoen som skal til for å gi bra behandling om du blir innlagt akutt på annet sted enn hjemkommunen.

Lenke til kommentar

Bare en liten notis fra koronahverdagen:

Er i gang med en av flere små Norges-ferier denne sommeren og har vært innom Trondheim et par dager. Der er holdningen til folk tilsynelatende en litt annen enn i Oslo og litt lavere skuldre. Folk er tett i tett sammen på utestedene og restauranter, det er veldig lite og dårlige tiltak for hygiene og avstand. Ingen antibac noe sted, bordene står tett inntil hverandre. Folk nyser og hoster overalt. Spesielt på Solsiden og det området der. Måtte innom en butikk inne på Trondheim Torg og det var som å gå i kø mellom nysene.

Nå sitter jeg på toget nordover, og i vogna jeg sitter nyses og hostes det både fra ekteparet i setet over midtgangen, på setet bak OG foran.

Hva i all verden skjedde med å holde seg hjemme når man er syk eller har luftveissymptomer? Pandemien føles nok fjernere for en del nordlendinger men dette er overraskende slapt. 

Man blir jo mer oppmerksom på hosting og nysing nå under korona, så jeg tror ikke det er jeg som er paranoid heller. Er vel ganske stor mulighet for at minst ett av nysene jeg har vært i nærheten av er en som har viruset.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bra og for slapt, heldigvis er sjansen for at noen av de har korona veldig liten for øyeblikket ut fra tallene på nye smittede. Vi tester mer enn hundregangern de som vi finner smitte så det er fakstisk veldig få som har det og sikkert ofte i mere isolerte miljøer slik som arbeidsfolk fra utlandet.

Slappheten kan være at de egentlig aldri hadde noe særlig smittede der for en stoppet spredningen innad i landet og så er det slik at folk tar etter hva andre gjør.

Vi får se hvordan det blir nå over sommerferien hvor det blir mere bevegelse rundt i Norge, hvis det blir et lokalt utbrudd utenfor Oslo pga ferierende så får en håpe folk tar seg sammen igjen.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar

Nysing er jo normalt nå pga pollen allergi, man kan hoste litt slim også av allergi og astma.

Så nysing må være tillatt, jeg er ikke så utsatt men har merket allergi siden før mai, man kan ikke holde seg hjemme nesten et halvår pga allergi i Corona sesong.

Corona har vel ikke nysing og snørr så mye heller?

Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 3.7.2020 den 12.45):

Mange på strendene og festing i parkene har ikke gitt høyere smittetall
For to uker siden ba helsedirektøren folk om å skjerpe seg. Nå viser FHIs rapport at koronasmitten gikk ned i uke 26.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Opw0Pq/mange-paa-strendene-og-festing-i-parkene-har-ikke-gitt-hoeyere-smittetall?

Det kan tyde på at forskeren som - spisforumlert vil jeg anta - hevdet at sjansen for å bli smittet utendørs var som sjansen for å vinne i Lotto?

Kan nok stemme godt i sommervarmen, men hva når høsten kommer for alvor?:ohmy:

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (37 minutter siden):

Nysing er jo normalt nå pga pollen allergi, man kan hoste litt slim også av allergi og astma.

Så nysing må være tillatt, jeg er ikke så utsatt men har merket allergi siden før mai, man kan ikke holde seg hjemme nesten et halvår pga allergi i Corona sesong.

Corona har vel ikke nysing og snørr så mye heller?

Jepp, det stemmer jo. Men har man korona i tillegg vil det naturligvis spre seg med nyset. Jeg reagerer mer på at folk ikke nyser/hoster i albuen enn at de nyser i seg selv. Tørrhoste har jeg større problemer med, da bør man holde seg hjemme i disse dager - ikke sette seg på tog, buss eller steder det er trangt mellom folk.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...