Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (1 minutt siden):

Det er lenge siden jeg har opplevd mangel av matvarer på butikken nå. Som noen sa, det var vel rundt midten av mars og noen få uker at det manglet noen få varer. Her i distriktet har det vært særdeles lite mangel - men var vel hvetemel og gjær som var mangelvare en stund. Nå er det ikke noe problem å få tak i. Var en gang på butikken, ganske rett etter nedstengingen og da var det litt glissent i brødavdelingen og noen typer kjøttdeig - men det var ikke sånt at det var helt krise akkurat. 

En gang tok jeg faktisk det siste dopapiret av den gode sorten (var fortsatt First Price igjen), men det ble nok fylt på neste dag (var sent på kvelden).

Lagrene rundt om i Norge er stappfulle av varer, butikker blir fylt opp hver dag og trailere passerer grensen daglig. Var nok bare den unødvendige panikken som slo til over det norske folk de to første ukene når det sto på som verst.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

225.000,- for å utstyre hele Stortingssalen med plexiglass er ikke spesielt dyrt, hvis det er med glassene, montering og alt. Det er en grei pris å betale for å kunne gjøre full sal i viktige saker synes jeg.

Ang. varer i butikken så har det vært mangel på gjær i butikkene rundt meg helt frem til forrige uke. Sist jeg var der hadde de endelig hylla full. Har vært der mange ganger uten å få tak i det de siste månedene. I starten var det på grunn av hamstring, men etterhvert har det nok med en skikkelig bakebølge å gjøre.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

225.000,- for å utstyre hele Stortingssalen med plexiglass er ikke spesielt dyrt, hvis det er med glassene, montering og alt. Det er en grei pris å betale for å kunne gjøre full sal i viktige saker synes jeg.

Kanskje det ikke er så dyrt. Kommer jo an på antallet. Er likevel litt sjokkert over at en noe så simpel tilpassing og oppmontering likevel skal koste så mye. Nå er jo ikke det offentlige alltid beste innkjøper. Nå må jo glasset få avrundede hjørner og kanskje få stukket/boret hull til skruer  og litt, så det er jo ikke klask, klask, helt ferdig på et blunk. Men, bare nesten ferdig på et blunk om man har nok folk noen få timer.

Men, jeg er jo enig i at Staten har råd til å betale for sånt.

Edit:

Dessuten så må jo byggherre sørge for å dokumentere alt som har blitt avtalt ned til minste detalj, for disse folkene på tinget kan fort bli sure, som man vel har eksempler på i fra Stortingsgarasjen, selv om det nok var en betydelig mer avansert konstruksjon. Papirarbeid koster jo også penger, og hvem tør ta sjansen på å ikke ha en solid avtale som beskytter en mot maktmisbruk fra tinget?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

:wee: fantastisk hvordan ting kan oppfattes.

Tenkte mer på dersom det virkelig var en stor krise, noe det ikke helt ser ut å ha blitt. Sånn som under andre verdenskrig, da må det gode i mennesket fram, framfor en skal ha betalt for ditt og for å gjøre datt. Det ble vel byttet en del, men veldedighet er også noe mennesket finner på å drive på med nå og da.. Og det å hjelpe sin neste..

Igjen, jeg er ikke imot det. Men det er desverre ikke slik virkeligheten fungerer. Og medisinen i verden er ofte kontrollert og eid av griske og grådige gribber som aldri kan få nok penger. De vil ikke gi ifra seg medisinen gratis. Hadde vært greit for meg om regjeringer hadde beslaglagt og tatt full kontroll over disse medisinene selv men slik er det desverre ikke.

Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Igjen, jeg er ikke imot det. Men det er desverre ikke slik virkeligheten fungerer. Og medisinen i verden er ofte kontrollert og eid av griske og grådige gribber som aldri kan få nok penger. De vil ikke gi ifra seg medisinen gratis. Hadde vært greit for meg om regjeringer hadde beslaglagt og tatt full kontroll over disse medisinene selv men slik er det desverre ikke.

Det er jo forøvrig et poeng.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (24 minutter siden):

Helt sant, eller allergi. Men dessverre er det slik at dersom man ikke klarer å hoste i albuen, så øker det risikoen for å spre viruset om man hoster, og man er bærer av viruset, selv om hosten i seg selv ikke kommer av viruset. Dessverre så ser jeg mange som hoster ut i løse luften.

Ja, det er ille. Å hoste i albuen er noe alle oppegående vet man skal gjøre. Også før coronaen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Kanskje det ikke er så dyrt. Kommer jo an på antallet. Er likevel litt sjokkert over at en noe så simpel tilpassing og oppmontering likevel skal koste så mye. Nå er jo ikke det offentlige alltid beste innkjøper. Nå må jo glasset får avrundede hjørner og kanskje få stukket/boret hull til skruer  og litt, så det er jo ikke klask, klask, helt ferdig på et blunk. Men, bare nesten ferdig på et blunk om man har nok folk noen få timer.

Men, jeg er jo enig i at Staten har råd til å betale for sånt.

Det er jo litt billigere enn å få et firma til å renovere et middels stort bad i en leilighet i Oslo, hvis man setter det i perspektiv, så jeg synes det er greit - spesielt når det haster å få gjort unna :)

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Det er jo litt billigere enn å få et firma til å renovere et middels stort bad i en leilighet i Oslo, hvis man setter det i perspektiv, så jeg synes det er greit - spesielt når det haster å få gjort unna :)

Jo sant nok. Det er bare det simple ved å smekke opp noen slik plastikkplater som forbauser meg at prisen fort drar på seg. Men, det kan jo hende det ligger en del tusenlapper bare i plexiglass som materiale og forberedelser også. Det er jo muligens bare meg som synes at 200 tusen kroner er en anseelig sum penger. Dere får bare beklage, jeg er ikke vant med slike nykker mange nordmenn har som å pusse opp hele kjøkkener, bad eller hva det måtte være for den minste skavank de "ikke kan klare å leve med lengre" :wee:

Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Jo sant nok. Det er bare det simple ved å smekke opp noen slik plastikkplater som forbauser meg at prisen fort drar på seg. Men, det kan jo hende det ligger en del tusenlapper bare i plexiglass som materiale og forberedelser også. Det er jo muligens bare meg som synes at 200 tusen kroner er en anseelig sum penger. Dere får bare beklage, jeg er ikke vant med slike nykker mange nordmenn har som å pusse opp hele kjøkkener, bad eller hva det måtte være for den minste skavank de "ikke kan klare å leve med lengre" :wee:

Hehe ja, det er noe med det. 200.000 er mye penger det, men det gir deg likevel ikke en helside annonse i VG... Sikkert ikke bare å schmokke opp ting i Stortingssalen heller, der må historie og materiell beskyttes på best mulig vis. 

Mye plexiglass ute og går nå. På min "lokale" bar er det plexiglass mellom hver bås, og det virker som de fleste butikker og kiosker har fått det foran kassene nå og. Akkurat på butikker og sånt så tror jeg det kan bli værende etter korona.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Jo sant nok. Det er bare det simple ved å smekke opp noen slik plastikkplater som forbauser meg at prisen fort drar på seg. Men, det kan jo hende det ligger en del tusenlapper bare i plexiglass som materiale og forberedelser også. Det er jo muligens bare meg som synes at 200 tusen kroner er en anseelig sum penger. Dere får bare beklage, jeg er ikke vant med slike nykker mange nordmenn har som å pusse opp hele kjøkkener, bad eller hva det måtte være for den minste skavank de "ikke kan klare å leve med lengre" :wee:

Det er snakk om 2700kr per Stortingsrepresentant som nå kan møte i tillegg til det minste antallet de til nå har møtt med i krisen. Mtp hvor mye én stortingspolitiker koster å holde i drift synes jeg det blir en svært rimelig kostnad å ta for å sørge for at de kan gjøre jobben sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Legeerklæring ved lengre fravær gjeninnføres

Fra 1. juni kan man ikke lenger kreve å bruke egenmelding de første 16 dagene av sykefraværet. Det gjelder også covid-19-relatert fravær.

For å dempe arbeidspresset i primærhelsetjenesten besluttet regjeringen 16. mars å utvide retten til å bruke egenmelding til 16. dager, står det i en pressemelding fra Arbeids- og sosialdepartementet.

– Dette var et helt riktig tiltak å innføre i mars. Vi måtte sørge for at fastlegene og legevaktlegene kunne bruke all sin tid og arbeidskraft på å behandle pasienter og ikke skrive sykmeldinger. Nå som smittesituasjonen har endret seg og det rapporteres om god kapasitet i helsetjenestene, fjerner vi retten til utvidet egenmelding, sier arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Endringene gjelder også frilansere og selvstendig næringsdrivende.

©NTB

NTB

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

40 pasienter med koronasmitte innlagt på norske sykehus - to flere enn søndag

Åtte pasienter får behandling i respirator. Det er en oppgang på én fra dagen før, opplyser Helsedirektoratet.

31 pasienter er innlagt i Helse sør-øst. Det er en økning på to. I Helse Midt-Norge er det fortsatt fire innlagte, i Helse nord tre og i Helse vest to.

Blant helseforetakene er flest innlagt på Oslo universitetssykehus med elleve, mens det er fem pasienter innlagt på Akershus universitetssykehus og tre ved Universitetssykehuset Midt-Norge.

Det var ved midnatt registrert 8352 tilfeller av koronasmitte i Norge, ifølge MSIS.

NTB

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

8 tusen er jo en del folk det som kan spre smitte, dersom kontakten blir mer løssluppen igjen for fort. (la det i eget innlegg, gitt at forrige innlegg allerede hadde fått tommel, tilfelle noen ikke var så begeistret for begge ting)

Er relatert, derfor redigert inn:

Edit:

Quote

Undersøkelse: Mange mener gjenåpningen av samfunnet går i riktig tempo

Nesten syv av ti mener myndighetenes ønske om å åpne samfunnet igjen går i riktig tempo. Nær to av ti mener det går for fort, ifølge en ny undersøkelse.

Ifølge Norsk koronamonitor fra Opinion svarer 68 prosent av de 6000 spurte at samfunnet åpnes i riktig tempo etter koronautbruddet. 19 prosent mener det går for fort, mens 14 prosent svarer at det går for sakte.

Andelen som mener det går i riktig tempo, går opp fra 63 prosent i forrige måling, mens andelen som synes det går for fort, har falt fra 23 til 19 prosent.

Regjeringen la 7. mai frem planen for hvordan gjenåpningen av landet skal foregå. Flere tiltak ble innført med umiddelbar virkning, og det meste som har vært stengt, skal være åpnet igjen innen 15. juni.

Undersøkelsen viser også at annenhver nordmann (51 prosent) har tillit til at folk flest følger råd og retningslinjer for å unngå smitte. 28 prosent svarer at de ikke har denne tilliten, mens 21 prosent er usikre eller svarer vet ikke.

NTB

Quote

I GÅR22:03

0f8607fc6ef94415f37c70abf85c4654?t%5B%5D
FOTO: Marianne Løvland / NTB scanpix

Frykter mer smitte i Tromsø etter festhelg

Smittevernoverlege Trond Brattland i Tromsø kommune frykter mer smitte etter en helg der folk mange steder samlet seg på fester og arrangementer, skriver avisen iTromsø

– Det er akkurat slike hendelser som kan føre til lokale oppbluss av smitte, sier Brattland til avisen. 

Natt til lørdag skal hundrevis av mennesker ha vært samlet i alpinbakken Kroken. Natt til søndag måtte politiet avbryte en fest med mer enn 50 deltagere på Kvaløysletta. 

Fredag var det rapportert om 252 tilfeller av koronasmitte i Troms og Finnmark, ifølge en dagsrapport fra FHI.

Marianne Stensland

 

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

 

Sverige

Quote

I GÅR21:20

Tidligere statsepidemiolog: – Sverige burde ha stengt ned

Annika Linde, forgjengeren til Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell, sier at Sverige burde ha stengt ned samfunnet for å begrense koronasmitten i et intervju med den britiske ukeavisen The Observer

– Om vi hadde stengt ned veldig tidlig ... Da hadde vi kunnet, på den tiden, forsikret oss om at vi hadde det som behøvdes for å beskytte de utsatte, sier Linde til avisen. 

Linde har ifølge den svenske avisen Expressentidligere uttrykt sin støtte til den svenske strategien, men gjør nå helomvending. Tidligere denne uken sa den tidligere statsepidemiologen at hun hadde begynt å tvile på den svenske strategien. 

– Jeg tror ikke vår strategi på sikt kommer til å gi det beste utfallet, sa Linde til avisen Dagens Nyheter.

Marianne Stensland

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

 

Sniker inn denne urelaterte.

Medisin

Quote

18:23

WHO stanser utprøving av hydroksyklorokin mot covid-19

Verdens helseorganisasjon WHO stanser inntil videre utprøving av malariamedisinen hydroksyklorokin i behandlingen av covid-19.

Årsaken er bekymring om risikoen knyttet til medisinen, melder nyhetsbyrået AFP.

En fersk studie med nesten 100.000 koronasmittede pasienter viser at malariamedisinene hydroksyklorokin og klorokin er uten effekt på koronaviruset. I stedet tyder funnene på økt risiko for alvorlige hjerteproblemer og økt dødsrisiko, ifølge studien som ble publisert i forskningstidsskriftet The Lancet forrige uke.

Uttalelser fra USAs president Donald Trump og flere andre kjente personer har bidratt til mye omtale av legemidlene. Enkelte regjeringer har kjøpt opp store partier i håp om at de kan hjelpe mot koronaviruset.

Medisinene er også testet ut på pasienter på en rekke sykehus verden over, blant dem Oslo universitetssykehus, St. Olavs hospital og Sykehuset Levanger, som alle har testet hydroksyklorokin siden mars. Testingen har skjedd i samarbeid med WHO.

NTB

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Hehe ja, det er noe med det. 200.000 er mye penger det, men det gir deg likevel ikke en helside annonse i VG... Sikkert ikke bare å schmokke opp ting i Stortingssalen heller, der må historie og materiell beskyttes på best mulig vis. 

Mye plexiglass ute og går nå. På min "lokale" bar er det plexiglass mellom hver bås, og det virker som de fleste butikker og kiosker har fått det foran kassene nå og. Akkurat på butikker og sånt så tror jeg det kan bli værende etter korona.

200000 i Stortinget er ingenting, dette er rundt i alle butikker her jeg bor.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (10 timer siden):

Vi har ikke orket å se i alle, jeg har kun vært på Coop og Ica när pga krisen.

Jeg ble litt sjokkert når kona ringte med messenger. Trodde det verste var over, når Corona kom til Nord Europa så var butikkene i Sverige uten dopapir i to uker.

Vi hadde da, for vi hamstret litt.


Sverige er en av verdens største produsenter av toalettpapir, så det fantes mer enn nok toalettpapir på lager i Sverige, problemet er at ICA er ufattelig trege til å fylle hyllene. På Eurocash og Maxi Mat hadde de toalettpapir nesten hele tiden.

Jeg er stadig innom ICA Kvantum og Hedemyhrs, når noe er tomt så tar det generelt en måned før de får det inn igjen, men det kan ha noe med at betjeningen har gardinen så langt nedtrukket at de nesten like gjerne kunne latt å være komme på jobb.

Skal på Eurocash i morgen 08:00, har ikke vært i butikken på 3 uker, så begynner å bli litt tomt, håper virkelig ikke hyllene er tomme ?
De svenske butikkene ved grensen tar vel inn mindre varer nå også, de får jo ikke solgt stort når nordmennene er hjemme, Maxi Mat på Nordby ser nesten ut som det er stengt ned, ingen ferskvareprodukter, alt av melk, kjøtt, frukt og grønnsaker er stengt ned, er nesten bare frysediskene som er i drift.

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):


Sverige er en av verdens største produsenter av toalettpapir, så det fantes mer enn nok toalettpapir på lager i Sverige, problemet er at ICA er ufattelig trege til å fylle hyllene. På Eurocash og Maxi Mat hadde de toalettpapir nesten hele tiden.

Jeg er stadig innom ICA Kvantum og Hedemyhrs, når noe er tomt så tar det generelt en måned før de får det inn igjen, men det kan ha noe med at betjeningen har gardinen så langt nedtrukket at de nesten like gjerne kunne latt å være komme på jobb.

Skal på Eurocash i morgen 08:00, har ikke vært i butikken på 3 uker, så begynner å bli litt tomt, håper virkelig ikke hyllene er tomme ?
De svenske butikkene ved grensen tar vel inn mindre varer nå også, de får jo ikke solgt stort når nordmennene er hjemme, Maxi Mat på Nordby ser nesten ut som det er stengt ned, ingen ferskvareprodukter, alt av melk, kjøtt, frukt og grønnsaker er stengt ned, er nesten bare frysediskene som er i drift.

Willys er bra, jeg har ikke vært der selv men kona har med mye godt.

Jobber du, bor du i Sverige eller?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (19 minutter siden):

Willys er bra, jeg har ikke vært der selv men kona har med mye godt.

Jobber du, bor du i Sverige eller?


Ikke så veldig begeistret for Willys, synes det var bedre når det var Strømstad Mat.

Bor og jobber i begge landene, har vært i Norge litt nå, kom til Sverige i dag å blir noen uker her.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

 

Mye plexiglass ute og går nå. På min "lokale" bar er det plexiglass mellom hver bås, og det virker som de fleste butikker og kiosker har fått det foran kassene nå og. Akkurat på butikker og sånt så tror jeg det kan bli værende etter korona.

Skrekkelig. "Den nye normalen". Hvor alle skal være livredde for all mulig slags smite som forskremte hypokondere med Obserssive Compulsive Disorder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Skrekkelig. "Den nye normalen". Hvor alle skal være livredde for all mulig slags smite som forskremte hypokondere med Obserssive Compulsive Disorder.

Noen plexiglass mellom et par handlebånd gjør oss ikke til livredde og forskremte hypokondere. Vært sånn i mange land lenge før koronaviruset uten at det er noen kollektiv OCD på gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Noen plexiglass mellom et par handlebånd gjør oss ikke til livredde og forskremte hypokondere. Vært sånn i mange land lenge før koronaviruset uten at det er noen kollektiv OCD på gang.

I Norge skyldes det massefrykt og panikk for smitte. I andre land har det vært ment som et vern mot ran. Men det er helt klart at vi alle nå er oppfordret til å være hypokondere og være livredde for våre medmennesker, også etter at coronaen er over. Det er budskapet i evangeliet om "den nye normalen"; det mest radikale prosjektet i menneskehetens historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...