Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WCH911 skrev (1 time siden):

Kjøpte 3 stykker til 199 fra Apotek 1 nylig, de kan brukes opptil 20 ganger. Må bare desinfiseres med kokende vann. Gjennomsnittlig bakteriell filtreringseffektivitet (BFE) er på 81,5%. Det var vel 10 000 som ble produsert. 

https://www.apotek1.no/produkter/munnbind-ull-847905p

Veldig overpriset, men greit nok. Hvis de hadde tenkt til å selge disse til helsevesenet til noe i nærheten av slike priser så må de ha vært veldig optimistiske, eller helsevesenet veldig desperate.

Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Meget dårlig nytt for Trump som har påstått at han bruker legemiddelet, og anbefalt den amerikanske befolkningen å bruke det (det er nå mangel på det i USA fordi så mange har hørt på Trump). Så nå er det vel bare å vente på at Trump går ut mot forskning han ikke liker igjen.

Her er direktelink til studien: https://www.thelancet.com/lancet/article/s0140673620311806

Utdrag: 

Ganske spesielt at den amerikanske presidenten har proklamert for et legemiddel som ikke har noen effekt mot Covid-19 og samtidig øker risikoen for å dø til sin egen befolkning. Helt utrolig.

Tallene gir ikke mening. Denne malariamedisinen er blitt gitt ut i milioner av doser over flere tiår uten noe særlig allvorlige bivirkninger å rapportere om. Også skal det nå plutselig bli dødelig?

Kan bare tenke meg to muligheter her. Enten at de har gitt alt for store doser slik som med han svensken som gikk en runde i mediene for en stund siden, eller feil og biaser med studien slik som f.eks at det kanskje ble gitt til de mest syke passientene og at det vil påvirke statistikken uten at det har med medisinen å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (8 minutter siden):

Går det virkelig ikke få testet seg i Oslo ved mistanke ? Virker som de fortsatt kun tester helseansatte og div risiko grupper.

Samboeren min har testet seg i Oslo ved mistanke. Mange blir også tilbudt test via jobb nå vet jeg, som psykologer, fysioterapeuter osv.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er lite fan av å bruke anekdoter, men tror det er viktig å nevne dette ettersom bias rundt studiet nevnes. Det har kommet ut en historie om en kvinne i Wisconsin som har lupus, og brukt hydroxychloroquine i 19 år som fikk COVID 19. Det kan være tilfeldigheter, men det er kommer mer og mer bevis for at hydroxychloroquine og chloroquine ikke hjelper mot viruset, selv preventivt. 

Det er dumt, men det frigir ressurser til å teste annen medisin slik som Remsidivir. 

https://detroit.cbslocal.com/2020/05/20/how-can-i-be-sick-woman-who-took-hydroxychloroquine-for-19-years-to-treat-lupus-still-got-covid-19/

Endret av WCH911
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, WCH911 said:

Jeg er lite fan av å bruke anekdoter, men tror det er viktig å nevne dette ettersom bias rundt studiet nevnes. Det har kommet ut en historie om en kvinne i Wisconsin som har lupus, og brukt hydroxychloroquine i 19 år som fikk COVID 19. (....)

Men selv om hydroxychloroquine skulle ha virket så er det hverken snakk om at man ikke skulle kunne bli smittet eller at det ville virke på alle. Det hadde vært snakk om at en statistisk signifikant andel ville fått betydelig mildere sykdomsforløp. Så om f.eks. 20% Av de som bruker hydroxychloroquine får halvert risiko for å få lungebetennelse, eller at dødeligheten reduseres med 15%, så vil det være slik at hydroxychloroquine er ett virksomt legemiddel mot CoViD19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (9 minutter siden):

Men selv om hydroxychloroquine skulle ha virket så er det hverken snakk om at man ikke skulle kunne bli smittet eller at det ville virke på alle. Det hadde vært snakk om at en statistisk signifikant andel ville fått betydelig mildere sykdomsforløp. Så om f.eks. 20% Av de som bruker hydroxychloroquine får halvert risiko for å få lungebetennelse, eller at dødeligheten reduseres med 15%, så vil det være slik at hydroxychloroquine er ett virksomt legemiddel mot CoViD19

Jepp, derfor er jeg lite fan av anekdoter. Reelt sett burde det velges ut et representativt utvalg av lupuspasienter, så burde de fordeles på de som tar hydroxychloroquine og ikke. Deretter må de disse deles på hverandre, og da er det ikke sikkert det finnes nok personer med lupus. 

Det mangler data, og det er et gjennomgående tema rundt viruset. På et punkt vil det også være en mangel av pasienter for å gjennomføre store nok studier, slik som i Kina. 

Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (2 timer siden):

Personlig mener jeg rejeringen også reagerte alt for sent og alt for mildt. Tenk så mye smitte, sykdom og dødsfall vi kunne spart hvis vi ikke hadde fått inn store mengder folk fra vinterferie i Italia og østerike med smitte. Denne pandemien var kjent i god tid før vinterferien og reiserestriksjoner kunne ha vært innført lenge før folk i det hele tatt dro ut på vinterferie.

Selv var jeg helt klar over at dette kom til å bli en stor global pandemi tilbake til slutten av januar. Og når jeg kjøpte inn noe masker, sprit, ol. da så hadde det allerede begynt å bli tomt mange steder.

Det er helt sant, jeg reagerte også på at de var så tafatte når folkene kom tilbake frå spesielt Italia, da man allerede visste om pågående utbrudd der, og valgte å ikke sette de som kom derifra i karantene, men evt. vente til de utviklet symptomer... Hadde vi vært skikkelig føre var, så kunne vi jo isolert de som kom fra utlandet og stengt grensene, og dermed unngått å stenge ned hele landet, ikke bare grensene... Men det er lett å være etterpåklok. Det er iallfall bra de handlet når de gjorde og ikke senere/i retning Sverige. 

Det virker som en del her inne mener at vi skulle hatt langt færre tiltak den 12.mars, på et tidspunkt vi visste veldig lite om hvordan det ville utarte seg, når vi hadde lav kapasitet i helsevesenet og lite smittevernutstyr..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

The COVID-19 pandemic is caused by the coronavirus SARS-CoV-2, which jumped into the human population in late 2019 from a currently uncharacterised reservoir. Due to this extremely recent association with humans, SARS-CoV-2 may not yet be fully adapted to its human host. This has led to speculations that some lineages of SARS-CoV-2 may be evolving towards higher transmissibility. The most plausible candidate mutations under putative natural selection are those which have emerged repeatedly and independently (homoplasies). Here, we formally test whether any of the recurrent mutations that have been observed in SARS-CoV-2 to date significantly alter viral transmission. To do so, we developed a phylogenetic index to quantify the relative number of descendants in sister clades with and without a specific allele. We apply this index to a carefully curated set of recurrent mutations identified within a dataset of over 15,000 SARS-CoV-2 genomes isolated from patients worldwide. We do not identify a single recurrent mutation convincingly associated with increased viral transmission. Instead, recurrent SARS-CoV-2 mutations currently in circulation appear to be either neutral or weakly deleterious. These mutations seem primarily induced by the human immune system via host RNA editing, rather than being signatures of adaption to the novel human host. There is no evidence at this stage for the emergence of more transmissible lineages of SARS-CoV-2 due to recurrent mutations.

https://twitter.com/BallouxFrancois/status/1263745877702737920

Ingen bevis for at enkelte mutasjoner av SARS-CoV-2 sprer seg bedre.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Går det virkelig ikke få testet seg i Oslo ved mistanke ? Virker som de fortsatt kun tester helseansatte og div risiko grupper.

Nå begynner jeg lure.

Ikke bruk av masker, testing er dårlig.Ønsker de økt spredning ?

Vet ikke hvordan det er i Oslo, men der jeg bor oppfordret nylig kommunen folk om å kontakte legesenteret og bli testet om de har misstanke, så har vertfall inntrykk av at det er mye enklere å bli testet om en vil nå. Ellers tilbyr eksempelvis Aleris både PCR og Antistoff test mot betaling for den som ønsker det. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Evil-Duck said:

Vet ikke hvordan det er i Oslo, men der jeg bor oppfordret nylig kommunen folk om å kontakte legesenteret og bli testet om de har misstanke, så har vertfall inntrykk av at det er mye enklere å bli testet om en vil nå. Ellers tilbyr eksempelvis Aleris både PCR og Antistoff test mot betaling for den som ønsker det. 

I Oslo og flere områder rundt blir man avvist.

Jeg ble også avvist hos Aleris i mars.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

I Oslo og flere områder rundt blir man avvist.

Jeg ble også avvist hos Aleris i mars.

I mars var det nærmest umulig å bli testet over hele landet. Jeg er vel en av de få her i landet som faktisk har blitt testet 2 ganger, en gang i mars og en gang på tirsdag denne uken(begge var negative). Testen i mars vet jeg fastlegen min måtte virkelig krangle med myndighetene for at de skulle godta til tross for at jeg hadde lungebetennelse, nedsatt almentilstand og er i stor grad i risikogruppen for korona. Mens testen som ble gjort denne uken var bare for sikkerhetsskyld før jeg skulle inn til legen da jeg fortsatt har noen luftveisplager. 

Men akkurat nå kan du som sagt få testet deg med Aleris selv om du er asymptomatisk eller har lette symptomer.  https://www.aleris.no/medisinsk-senter/korona-test/ 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Storm_Eagle said:

Veldig overpriset, men greit nok. Hvis de hadde tenkt til å selge disse til helsevesenet til noe i nærheten av slike priser så må de ha vært veldig optimistiske, eller helsevesenet veldig desperate.

Tallene gir ikke mening. Denne malariamedisinen er blitt gitt ut i milioner av doser over flere tiår uten noe særlig allvorlige bivirkninger å rapportere om. Også skal det nå plutselig bli dødelig?

Kan bare tenke meg to muligheter her. Enten at de har gitt alt for store doser slik som med han svensken som gikk en runde i mediene for en stund siden, eller feil og biaser med studien slik som f.eks at det kanskje ble gitt til de mest syke passientene og at det vil påvirke statistikken uten at det har med medisinen å gjøre.

Jeg tror bivirkningene har vært godt kjent fra før av. Sikkert et risiko vs. nytte vurdering gjort av leger. Dosering har jeg null begrep om hva som er blitt nyttet mot COVID-19.

På tross av en stupid president i USA, så må en ikke glemme at de har hatt store dødstall, og hatt et stort ønske å å bremse det, på let etter en eller annen kur.

Norge blir jo da heldige som ser på at USA har vært den største prøvekanin, sånn at nordmenn slipper det i denne desperasjonen.

Amerikanernes desperasjon har likevel muligens allerede gitt en svært tidlig vaksineoptimisme, som eller ville ha tatt mye lengre tid.

Endret av G
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Vet ikke hvordan det er i Oslo, men der jeg bor oppfordret nylig kommunen folk om å kontakte legesenteret og bli testet om de har misstanke, så har vertfall inntrykk av at det er mye enklere å bli testet om en vil nå. Ellers tilbyr eksempelvis Aleris både PCR og Antistoff test mot betaling for den som ønsker det. 

970kr for å teste seg.

Dette burde myndighetene ha oppe og klart i Oslo for alle som ønsker asap, koster minimalt i forhold til ny stor bølge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Allostasis said:

Hvilke etiske komiteer eller lovverk er det som tillater vaksineselskaper å direkte gjøre studier på mennesker uten testing på dyr først? Har ikke hørt en eneste kritisk stemme i media. Disse risikerer jo sterilitiet, kreft og det som verre er.

Hvis folk melder seg frivillig ser jeg ikke problemet. Det vet risikoen. 

Alternativet er jo at ca 1% av verdens befolkning dør hver gang dette blusser opp 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Større sjans for at folk blir utnytta samt skriver under på noko di ikkje ville gjort om di fekk tenkt seg om. Vaksineselskapa får heller ta den tida som trengst for å utvikle ei vaksine som er tryggast mulig for folk flest samt teste vaksinen som seg hør og bør utan snarveier. Ei ny "pandemrix-vaksine" treng vi ikkje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...