Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
superfastjellyfish skrev (32 minutter siden):

Mulig jeg er i mindretall her, men jeg er fortsatt veldig fornøyd med regjeringens håndtering av situasjonen. Det kunne vært langt værre.

  Vis skjult innhold

trump-coronavirus.jpg

 

Stort sett enig, men sitter fremdeles og irriterer meg litt over den sene reaksjonen der turister fikk lov til å komme hjem fra de mest smitteutsatte stedene i Italia uten noen form for testing eller karantene. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (19 minutter siden):

btw, hva slags smitte-kart er Trump holder i hånden? Venezuela og Afrika som "versting" steder? :hmm:

Et infografic laget av statista basert på Global Health Security Index, som er en rangering for hvor gode forutstninger land har for å håndtere en epidemi/pandemi, utarbeidet av 140 ulike kriterier. Dessverre er ikke presidentens evne til å ta kloke beslutninger en av dem.

Endret av superfastjellyfish
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (4 timer siden):

Det er mer sannsynlig at viruset blir mindre dødelig etter hvert som det hopper fra vert til vert.

 

Akkurat. Dette er det som har skjedd under tidligere pandemier.

Under Hongkongsyken var det ikke mange tiltak. Blant annet ble Woodstock arrangert uten at folk var redde for smitte: https://www.aier.org/article/woodstock-occurred-in-the-middle-of-a-pandemic/

H3N2-viruset hadde en dødelighet (IFR) på under 0.2%, første til 800k-2m dødsfall i 1968-1970, så mildnet det samtidig som folk bygget opp immunitet og viruset ble en del av den vanlige sesonginfluensaen.

Ja, det blir en Woodstock til vil jeg tro og litt som musikken, som blitt hverdags musikk blir sikkert Koronan, at føle som etter et par netter i telt på en woodstockfestival, med regn. Og en blåmandag

?

Endret av Wer2w
Lenke til kommentar
4 hours ago, bakstrever said:

Det er mer sannsynlig at viruset blir mindre dødelig etter hvert som det hopper fra vert til vert.

 

Akkurat. Dette er det som har skjedd under tidligere pandemier.

Under Hongkongsyken var det ikke mange tiltak. Blant annet ble Woodstock arrangert uten at folk var redde for smitte: https://www.aier.org/article/woodstock-occurred-in-the-middle-of-a-pandemic/

H3N2-viruset hadde en dødelighet (IFR) på under 0.2%, første til 800k-2m dødsfall i 1968-1970, så mildnet det samtidig som folk bygget opp immunitet og viruset ble en del av den vanlige sesonginfluensaen.

Nei, dette er en myte. Viruset kan like gjerne mutere til å bli mer dødelig. Det er ingenting som sier at virus muterer til å bli mindre dødelig på generelt grunnlag 

Spanskesyken var et kjent influensavirus som muterte og ble mer dødelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (6 minutter siden):

Nei, dette er en myte. Viruset kan like gjerne mutere til å bli mer dødelig. Det er ingenting som sier at virus muterer til å bli mindre dødelig på generelt grunnlag 

Spanskesyken var et kjent influensavirus som muterte og ble mer dødelig. 

Ja, men hygienen har blitt litt bedre sen da. 

Hva som er en sann myte er at Columbus og hans crewmen, Rodrigo de Jerez, skulle vært den som oppdaget tobakk og røyka det som første europé. 

 

 

Endret av Wer2w
Lenke til kommentar
2 hours ago, perpyro said:

Amerikanerne er på vei mot 1,5mill registrerte smittede med snart 90 000 døde.
Virker litt mere skadelig en influensa ettersom influensa tar livet at opp mot 60 000 amerikanere hvert år uten noen form for lockdown og fri smittespredning.

Du fikk kanskje ikke med deg min sammenligning med Hongkongsyken, den skjedde da Woodstock ble arrangert og avisene var ikke spesielt opptatt av epidemien.

https://www.aier.org/article/woodstock-occurred-in-the-middle-of-a-pandemic/

De regner med at 80 000 døde i Storbritannia av Hongkongsyken i 1968-1970 (tilsvarer ca 100 000 med dagens befolkning).

https://quadranting.com/2020/03/08/hong-kong-flu-in-uk-relatively-6000-times-worse-than-coronavirus-in-china-so-far/

Per nu er det rundt 35 000 døde i Storbritannia og det antas at landet er svært nær flokkimmunitet.

Tallene for Asiasyken i Storbritannia var rundt 33 000 (tilsvarer ca 43 600 med dagens befolkning).

I USA var tallene rundt 100 000 for Hongkongsyken (tilsvarer ca 165 000 med dagens befolkning) og 70 000–116 000 for Asiasyken (134 000–222 000 med dagens befolkning).

========

Vi har ingenting å tjene på å utsette det uunngåelige. Til nå har vi brukt hundrevis av milliarder på å utsette smitten av de som uansett ikke kommer til å dø, samtidig har vi gjort lite for å beskytte de mest sårbare. Er det så feil å ønske å få lov til å feire 17. mai, å ønske at barna, som uansett ikke kommer til å dø av smitte, kan få gå i tog?

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Fnugle said:

Ikke undervurder effekten av å føle seg trygg i eget samfunn. 

"Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." – Benjamin Franklin

Så kan jeg legge til at de som kjøper midlertidig trygghet også blir blakke.

Det er dessuten hovedsakelig lavtlønnede som mister jobben på grunn av lockdown. Hadde vi gjort som i Sverige hadde vi i det minste fått mindre økonomiske konsekvenser enn det vi har nå.

Lenke til kommentar
bakstrever skrev (14 minutter siden):

Du fikk kanskje ikke med deg min sammenligning med Hongkongsyken, den skjedde da Woodstock ble arrangert og avisene var ikke spesielt opptatt av epidemien.

https://www.aier.org/article/woodstock-occurred-in-the-middle-of-a-pandemic/

De regner med at 80 000 døde i Storbritannia av Hongkongsyken i 1968-1970 (tilsvarer ca 100 000 med dagens befolkning).

https://quadranting.com/2020/03/08/hong-kong-flu-in-uk-relatively-6000-times-worse-than-coronavirus-in-china-so-far/

Per nu er det rundt 35 000 døde i Storbritannia og det antas at landet er svært nær flokkimmunitet.

Tallene for Asiasyken i Storbritannia var rundt 33 000 (tilsvarer ca 43 600 med dagens befolkning).

I USA var tallene rundt 100 000 for Hongkongsyken (tilsvarer ca 165 000 med dagens befolkning) og 70 000–116 000 for Asiasyken (134 000–222 000 med dagens befolkning).

========

Vi har ingenting å tjene på å utsette det uunngåelige. Til nå har vi brukt hundrevis av milliarder på å utsette smitten av de som uansett ikke kommer til å dø, samtidig har vi gjort lite for å beskytte de mest sårbare. Er det så feil å ønske å få lov til å feire 17. mai, å ønske at barna, som uansett ikke kommer til å dø av smitte, kan få gå i tog?

 

Hvor smitsom var Asiasyken og Hongkongsyken da? 

Covid-19 er ekstremt smittsom.

80 000 døde på 2 år, men hvor mange intensivplasser opptok Hongkongsyken på sykehusene i løpet av 2 måneder? 

Jeg skal love deg at det hadde vært langt flere døde enn 80 000 i Storbritannia i løpet av 2 år om det ikke hadde vært for tiltak.

Ikke usannsynlig at det hadde vært over 80 000 døde etter 2 måneder.

Jeg vil også gjerne vite hvor du tar det fra at Storbritannia snart har oppnådd flokkimmunitet. Storbritannia satte inn strenge tiltak, bare senere enn mange andre. Sverige som ikke har satt inn like ekstreme tiltak, er fortsatt langt i fra flokkimmunitet. 

Veldig få har faktisk antistoffer i blodet.

Skal du drive å sammenligne dødsfall på den måten burde du forøvrig ta med alle de EKSTRA dødsfallene som har oppstått på grunn av overfylte sykehus.

 

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Benbjo said:

Nei, dette er en myte. Viruset kan like gjerne mutere til å bli mer dødelig. Det er ingenting som sier at virus muterer til å bli mindre dødelig på generelt grunnlag 

Spanskesyken var et kjent influensavirus som muterte og ble mer dødelig. 

Det er kun en teori at spanskesyken muterte og ble mer dødelig i 1918. Dette er på ingen som helst måte bevist. Og det finnes mange andre forklaringer på dette.

Derimot kan vi se at "The researchers explain that descendents of the H1N1 influenza A virus that caused the pandemic of 1918–1919 have persisted in humans for over 90 years, and have continued to contribute their genes to new viruses that have caused epidemics, new pandemics and epizootics (epidemics in animal populations)." https://www.nhs.uk/news/heart-and-lungs/h1n1-traced-to-1918-pandemic/

Altså har H1N1 dempet seg betydelig etter spanskesyken. Dette er noe vi vet.

Det er selvfølgelig mulig at virus kan mutere til å bli mer dødelig når det hopper fra ett menneske til et annet. Men i neste hopp er det mest sannsynlig at det blir mindre dødelig. Det at vi plutselig kan få en langt mer dødelig mutasjon er kun en teoretisk mulighet.

Lenke til kommentar

 

7 minutes ago, toreae said:
18 minutes ago, bakstrever said:

Per nu er det rundt 35 000 døde i Storbritannia og det antas at landet er svært nær flokkimmunitet.
Snip

Hvor i alle dager har du det i fra? Blir det PL i neste uke med fulle tribuner?

Et sted mellom 4,6–33,5mill (6,7–49,3% av befolknignen) antas a være smittet i UK (https://www.dailymail.co.uk/news/article-8265143/How-people-REALLY-caught-COVID-19-UK-London.html). Dette er basert på en dødelighet på 0,1%–0,8%. Altså er det øvre anslaget innenfor flokkimmunitet, som antakelig inntreffer når rundt 40-45% er immune. Anslagene på over 0,3% dødelighet er nok litt vel høye og med en dødelighet på 0,1%–0,3% tilsvarer det 11–33,5mill (16–49,3%).

Det blir sannsynligvis ikke PL med fulle tribuner i neste uke, men vi får håpe de åpner opp så fort som mulig slik at flokkimmunitet kan bli realisert og samfunnet kan gå tilbake til normalt!

Lenke til kommentar
nirolo skrev (3 minutter siden):

Hva har det med hvorvidt et virus muterer til en mer eller mindre farlig variant?

Mutasjonene er tilfeldige og konsekvensene er tilfeldige.

VI har mer tid at arbeide opp hva som trengs i vår kropp, kontra et virus/pandemi som får spre seg fritt ved dårlig hygiene/Inga tiltak får mer tid og utrymme. Vekse fritt, da blir den sterkere og risk for tilfeldige mutasjoner og konsekvenser. Tid spiller selvfølgelig en stor rolle i mutasjoner, og hygiene.

seR heller at menneskelige relasjoner og forhold, gis friheten til tilfeldige "mutasjoner" og konsekvenser ? Så langt det går. Enn coviD.

Uten tiltak, og hygiene som er dess ytre forsvar hade menneskeheten vært borte vekk for lang tid siden.

 

 

Lenke til kommentar
Wer2w skrev (16 minutter siden):

VI har mer tid at arbeide opp hva som trengs i vår kropp, 

Nei, det får du ikke. Om viruset spres pga dårlig hygiene eller ei kan jeg ikke se at påvirker dette.

Wer2w skrev (18 minutter siden):

kontra et virus/pandemi som får spre seg fritt ved dårlig hygiene/Inga tiltak får mer tid og utrymme. Vekse fritt, da blir den sterkere og risk for tilfeldige mutasjoner og konsekvenser.

Jeg kan ikke se noen sammenheng mellom det du skriver og dårlig hygiene. Virus lever i all hovedsak inne i vertene og det er der de utvikler seg/muterer. Hygiene påvirker ikke dette. Hygiene påvirker kun hvor fort viruset sprer seg, ikke hvordan den oppfører seg inne i verten. Viruset blir ikke sterkere av dårlig hygiene. 

Wer2w skrev (22 minutter siden):

Uten tiltak, og hygiene som er dess ytre forsvar hade menneskeheten vært borte vekk for lang tid siden.

Nei, det hadde vi neppe vært. 

Jeg kan ikke se at du viser til noen grunn til at hygiene spiller noen rolle for om mutajsoner gjør viruset mer eller mindre farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Fnugle said:

Hvor smitsom var Asiasyken og Hongkongsyken da? 

R0 på 1.06–2.06 under første bølge og R0 på 1.21–3.58 under andre bølge.

38 minutes ago, Fnugle said:

80 000 døde på 2 år, men hvor mange intensivplasser opptok Hongkongsyken på sykehusene i løpet av 2 måneder? 

Så vidt jeg har skjønt var det noen uker da helsevesenet var overveldet. Men jeg har ikke tall på hvor mange intensivplasser Hongkongsyken opptok i løpet av 2 måneder.
 

39 minutes ago, Fnugle said:

Jeg skal love deg at det hadde vært langt flere døde enn 80 000 i Storbritannia i løpet av 2 år om det ikke hadde vært for tiltak.

Det blir ikke sant bare fordi du lover meg det. De tiltakene jeg ønsket meg var tiltak for å beskytte eldre (smittesluser på gamlehjem, med ikke-smittede ansatte som flyttet inn for en uke av gangen), oppfordre alle å ta vitamin D og gi det gratis til alle eldre og andre grupper med lav vitamin D-status og tiltak for å raskt øke kapasiteten på sykehus hvis nødvendig.

 

44 minutes ago, Fnugle said:

Veldig få har faktisk antistoffer i blodet.

Det trenger ikke å bety noen verdens ting, blant annet fordi:

  • Testene for antistoffer kan være for spesifikke, slik at de man ikke ser de antistoffene folk har.
  • Antistoffstudien fra Spania viser at barn hadde mindre antistoffer, det kan være fordi milde sykdomsforløp kan gi lite eller ingen antistoffer.
  • Kryssimmunitet er et godt kjent fenomen der immunitet fra et virus gir beskyttelse mot et annet.
  • En antistoff-test sier ingenting om immunsystemets "minne", T-cellene
  • Antistoff-tester kan av mange grunner ha falske negativer
50 minutes ago, Fnugle said:

Skal du drive å sammenligne dødsfall på den måten burde du forøvrig ta med alle de EKSTRA dødsfallene som har oppstått på grunn av overfylte sykehus.

Og jeg må ta med alle de ekstra dødsfallene som kommer på grunn av hysterien rundt COVID-19, jeg må ta med at mange av dødsfallene som blir tilskrevet COVID-19 kan være av helt andre årsaker, jeg må ta med de ekstra dødsfallene som kan ha kommet av å sette pasienter på ventilatorer (https://www.businessinsider.com/coronavirus-ventilators-some-doctors-try-reduce-use-new-york-death-rate-2020-4?op=1&r=US&IR=T), jeg må ta med alle COVID-19 dødsfallene som kunne vært unngått om leger faktisk fikk gjøre jobben sin og finne ut hvordan de kunne behandlet sykdommen mer effektivt istedenfor å måtte følge dårlige behandlingsregimer, osv...

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 timer siden):

Vel, det var jo spesielt det var Oslo det var snakk om og politiet der annonserte også på forhånd at de i all hovedsak ikke kom til å løfte en finger for å stanse større fester. Vel, nå har jo regjeringen sagt at nye utbrudd vil bli møtt med strengere tiltak i de områdene utbruddet er i fremfor å stenge ned hele landet. Helt riktig. Innfør full lockdown i Oslo og sett opp sperringer for inn- og utreise til byen. Det er ikke riktig at resten av oss i Norge skal straffes for at noen ungdommer fra Oslo Vest ikke bryr seg om smittehensyn. Jeg kommer ihvertfall ikke til å sette mine føtter i Oslo så lenge pandemien varer. Erna fraråder reiser til utlandet. Hun burde i samme slengen frarådet reiser til Oslo også. Om det innføres full lockdown i Oslo er ikke det det store tapet for norsk økonomi uansett, den byen er ikke akkurat kjent som stedet i Norge hvor det foregår mest verdiskapning.

Alltid ment at Oslo må behandles ulikt i forhold til resten av landet, det gjelder egentlig alle storbyer i Norge om det dukker opp smitte.

Helt meningsløst at små byer skal måte lide når de ikke har noe smitte.

Oslo er ikke noe sted være under en pandemi, ikke vært noe gøy se hva alkohol gjør med folk idag, bestemoren min skulle ta bussen hjem så var det 20 fulle ungdommer på bussen som ga faen i alt av sosial distanse og normal folkeskikk.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Nei, dette er en myte. Viruset kan like gjerne mutere til å bli mer dødelig. Det er ingenting som sier at virus muterer til å bli mindre dødelig på generelt grunnlag 

Spanskesyken var et kjent influensavirus som muterte og ble mer dødelig. 

Vet ikke helt hvordan jeg skal svare deg uten personangrep, du må være det mest negative menneske jeg har opplevd diskutere noe sted.

Alt tyder på at viruset her ikke vil bli mer dødelig ( godt å klare være positivt), men noe svar på det får man ikke før om minst 4-6 måneder vil jeg tro.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (18 minutter siden):

Nei, det får du ikke. Om viruset spres pga dårlig hygiene eller ei kan jeg ikke se at påvirker dette.

Jeg kan ikke se noen sammenheng mellom det du skriver og dårlig hygiene. Virus lever i all hovedsak inne i vertene og det er der de utvikler seg/muterer. Hygiene påvirker ikke dette. Hygiene påvirker kun hvor fort viruset sprer seg, ikke hvordan den oppfører seg inne i verten. Viruset blir ikke sterkere av dårlig hygiene. 

Nei, det hadde vi neppe vært. 

Jeg kan ikke se at du viser til noen grunn til at hygiene spiller noen rolle for om mutajsoner gjør viruset mer eller mindre farlig.

Nemlig. Ser tid som noe veldig viktig i all utvikling. Og i spill, hvis gevinsten ses som mutationen, og 1 rekke er 1 smittet, er sjansen for mutation større ved 2 rekker, for gevinst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...