Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (7 minutter siden):

Jeg reagerer ikke på at familier i samme husstand ikke holder 1m avstand. Hadde reagert mer om de gjorde det. Ikke akkurat sånn at folk ikke vet hvem de er, og alle skjønner jo at de bor i samme husstand.

Altså det er viktig at folk holder avstand, men skal ikke bli sett ned på om man holder seg nær egen familie.

 

 

Selvsagt ikke, men da bør FHI/Regjeringen være mer tydelig da man ser på bildene av folk som ikke er i nærheten av 1m avstand.  Kun bildet av russejentene som har holdt 1m avstand. Resten rundt kronprinsfamilien et tett som bare det.

 

Kamerafolk, garden, korps og andre sivile. Til og med politiet.

 

Enten 1m avstand eller så får regjeringen//fhi komme å si at 1m ikke gjelder lengre uavgengig omstendighetene

Endret av Laffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Miri skrev (34 minutter siden):

Det har jo ikke høy dødelighet. Vi snakker om under 1 prosent, da er det fremdeles over 99 prosent som overlever. Virus har for øvrig en avgjørende rolle i evolusjonen, fordi nye arter ikke kan oppstå uten tilførsel av nytt arvestoff utenfor arten selv. Virus har en slik rolle, idet dets arvestoff blir en del av vertens DNA.

Intressant! Kan jeg som individ forendre viruset, under tiden den er i meg, og når jeg smitter en annen, følger den informasjonen med og hjelper den andre smittede, for at til slutt finne en balanse, der viruset er ufarlig? 

Sen kan det være interessant og tenke på, når jeg som immun, kommer i kontakt med viruset igjen, bytter vi bare informasjon, uten noen videre krangel, og så drar viruset videre? 

Kansje en ny virus, når den er som dødligst kan ses som en som kriger, mot "gamle" systemene i en kropp, en art, som styrer, fra andre virus. 

Mye som begynner med litt krangel.. ?

Ser og at når et vaccin eller medisin blir tatt frem, mot et virus, er den med i denne informasjonsdelningen, fra virus, til medisin. Ser det nødvendigvis ikke som et "krig" mot viruset. Noen av oss trenger et "modem" for og klare av og håndtere viruset.

Vi ser bare "skaden" et virus gjør, ikke mye informasjon, i sin helhet. 

Elektrisitet er veldig bra for oss mennesker, men uten plast på kablene er den dødelig ved kontakt, og tilstrekkelig sterk styrke.

Endret av Wer2w
Lenke til kommentar
44 minutes ago, superfastjellyfish said:

FHI mener 0,3% var ganske i tråd med forskningen på det tidspunktet når man tok høyde for andel av eldre i befolkningen og muligheter til sosialdistansering på norske eldrehjem. I Norge er det mindre sannsynlighet for at eldre blir smittet sammenlignet med mange andre land, ergo lavere IFT. Det nye 0,7% er basert på en ny fransk studie og er igjen tilpasset forholdene i Norge. Hvorfor mener du at IFT burde være høyere?

Fordi alle de store serologiske studiene viser ifr godt over 1% (new York, Spania, Lombardia osv). I Spania mener jeg at det bare var 1 region med ifr under 1. Høyeste var over 3%.

Tar vi med andelen dødsfall som ikke er telt med (det estimeres ca 50%) så får vi ifr over 1.5%.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Wer2w said:

Intressant! Kan jeg som individ forendre viruset, under tiden den er i meg, og når jeg smitter en annen, følger den informasjonen med og hjelper den andre smittede, for at til slutt finne en balanse, der viruset er ufarlig? 

Sen kan det være interessant og tenke på, når jeg som immun, kommer i kontakt med viruset igjen, bytter vi bare informasjon, uten noen videre krangel, og så drar viruset videre? 

Kansje en ny virus, når den er som dødligst kan ses som en som kriger, mot "gamle" systemene i en kropp, en art, som styrer, fra andre virus. 

Mye som begynner med litt krangel.. ?

Ser og at når et vaccin eller medisin blir tatt frem, mot et virus, er den med i denne informasjonsdelningen, fra virus, til medisin. Ser det nødvendigvis ikke som et "krig" mot viruset. 

Ja, viruset muterer inne i verten sin. Det er ikke dermed sagt at det blir ufarlig. Kan like gjerne bli mer smittsomt og mer dødelig som mindre smittsomt og mindre dødelig. Eller en kombinasjon. 

Covid-19 er en perfekt storm, svært smittsomt, lang smittsomhetstid, asymptomatisk smitte og ikke neglisjerbar dødelighet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, DiskusDød said:

 

 

Quote

Vi er ett land, ikke land bestående av mange stater. Du ferdes hvor du vil.

Med unntak av  Bergen mener du? ;)

Vi hadde restriksjoner på kommunegrense nivå. Det var dette jeg etterspurte. Videre var det også noe snakk om at fylker, byer eller kommuner i Nord hadde restriksjoner ift. oss sørfra.

Quote

Det er ingen som får virus av å spise flaggermus. 

Jeg sier ikke at man får virus av selve handlingen å spise en flaggermus, men slakt og håndtering av råvaren før den tilberedes og spises.

Quote

Ble testet forrige uke. Negativ, akkurat som alle de andre 99% av testede i kommunen jeg bor i(1t unna Oslo).

Hvilken kommune er dette og hvordan fikk du en test? Er det ikke fortsatt spesifike kriterier?
 

Quote

Hvis Damnark åpner opp til sommeren så drar jeg og familien dit uansett hva Erna dikterer.

Det er også min plan i løpet av sommeren, muligens også sverige.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, torbjornen said:

Å halde avstand og sprite hendene når ein blir beden om det.

Eg er revmatikar og får medisin (infleximab) intravenøst med jamme mellomrom. Eg har vore to gonger på sjukehuset i Førde etter at tiltaka vart innført. Det er kontroll ved inngangsdøra der ein må vise til at ein har time, og ein må svare på spørsmål om korona før ein blir sleppt inn. Inne på sjukehuset blir ein beden om å sprite hendene tidt og ofte. Kvar pasient som får denne behandlinga er no på eige rom med eigen sjukepleiar, medan ein vanlegvis sit 3-4 pasientar på same rom i kvar sin stressless. No sist måtte ein stikke armen under ei glasplate når det skulle målast blodtrykk og setjast veniflon. Mitt inntrykk er at viruset blir teke på høgste alvor, og eg vil tru at dette også gjeld andre avdelingar og sjukehus. Slik sett er dette den tryggaste staden ein kan vere bortsett frå når ein er heime. (Når det er sagt hjelper det jo også at det er små forhold, og at det ikkje har vore meldt om eit einaste smittetilfelle i heile Sogn og Fjordane på ein månad).

Flott, jeg skal også stikkes litt i.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (31 minutter siden):

Fordi alle de store serologiske studiene viser ifr godt over 1% (new York, Spania, Lombardia osv). I Spania mener jeg at det bare var 1 region med ifr under 1. Høyeste var over 3%.

Tar vi med andelen dødsfall som ikke er telt med (det estimeres ca 50%) så får vi ifr over 1.5%.

Altså, det er ingen som kjenner til hvor høye mørketallene for antall smittede er, spesielt pga stor usikkerhet rundt Pa (andel asymptomatiske), så ingen studier kan fastslå IFR med høy sikkerhet; De vil kun være et produkt av smittemodeller, og hvis ulike studier bruker ulike tall så vil produktet (IFR) slå ut veldig forskjellig. Demografiet på de som vil være smittet og behandlingen dem vil få vil også være veldig forskjellig fra land til land. Hvorfor FHI har basert seg på en fransk studie (framfor de studiene du henviser til) for å estimere IFR i Norge vet jeg ikke. Kanskje Norge er mer mer sammenlignbar med Frankrike enn de områdene du nevner? Kanskje studien er av bedre kvalitet? Jeg vet ikke, men IFR er veldig vanskelig å fastslå.

Endret av superfastjellyfish
Lenke til kommentar
15 minutes ago, superfastjellyfish said:

Altså, det er ingen som kjenner til hvor høye mørketallene for antall smittede er, spesielt pga stor usikkerhet rundt Pa (andel asymptomatiske), så ingen studier kan fastslå IFR med høy sikkerhet; De vil kun være et produkt av smittemodeller, og hvis ulike studier bruker ulike tall så vil produktet (IFR) slå ut veldig forskjellig. Demografiet på de som vil være smittet og behandlingen dem vil få vil også være veldig forskjellig fra land til land. Hvorfor FHI har basert seg på en fransk studie (framfor de studiene du henviser til) for å estimere IFR i Norge vet jeg ikke. Kanskje Norge er mer mer sammenlignbar med Frankrike enn de områdene du nevner? Kanskje studien er av bedre kvalitet? Jeg vet ikke, men IFR er veldig vanskelig å fastslå.

Studien fra Spania er den beste vi har foreløpig. Høyt antall deltakere og tilfeldig utvalgte. Folk med symptomer var diskvalifisert fra å delta. De testet over 60.000 mener jeg og ca 5% - justert for spesitivitet og sensitivitet, var positive for igG. 

Studien videre tok for seg dødelighet og innleggelsesrate for alle aldersgrupper i intervaller på 10. Tallene er fryktelige i aldersgruppen 80+. Mener det ble anslått at risikoen for å dø hvis man er under 40 år tilsvarer det å kjøre bil 40km (eller noe sånt). 

FHI har vel ikke brukt denne studien fordi den er ny. Kom denne uka. 

 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Benbjo said:

Studien fra Spania er den beste vi har foreløpig. Høyt antall deltakere og tilfeldig utvalgte. Folk med symptomer var diskvalifisert fra å delta. De testet over 60.000 mener jeg og ca 5% - justert for spesitivitet og sensitivitet, var positive for igG. 

Studien videre tok for seg dødelighet og innleggelsesrate for alle aldersgrupper i intervaller på 10. Tallene er fryktelige i aldersgruppen 80+. Mener det ble anslått at risikoen for å dø hvis man er under 40 år tilsvarer det å kjøre bil 40km (eller noe sånt). 

FHI har vel ikke brukt denne studien fordi den er ny. Kom denne uka. 

 

"Er den beste vi har"? Du har da vurdert metodiske svakheter, bias, kvalitet på selve testen de brukte osv? Hvis du tror at "masse deltakere CHECK, tilfeldig utvalgt CHECK" er slik man vurderer kvaliteten på forskning, så må jeg nok skuffe deg. 

Den franske studien som FHI bruker nå kom 13. mai. På onsdag. 

Jeg aner ikke om den spanske studien er god. Om den kan være relevant for norske forhold. Men jeg stoler på at de som vurderer det har kompetanse til å vurdere det, og kommer ikke med "it's the greatest and most tremendous research ever" fordi tallene samsvarer med verdensbildet sitt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, hva tror dere? Kan vi vente oss et nytt kjempeutbrudd i løpet av de neste to ukene siden noen av den oppvoksende generajson synes fest og morro er viktigere enn å unngå kollaps i helsevesenet og nedstenging av samfunnet og økonomisk katastrofe? Har to måneders nøysom nedstenging av samfunnet vært forgjeves?

https://www.dagbladet.no/nyheter/festkaos-flere-steder-i-landet/72475250

I det minste tok politiet i Bodø affære, mens Oslopolitiet ga som vanlig faen:
https://www.dagbladet.no/nyheter/corona-kaos-med-festbrak-og-slassing/72475926

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Ja, viruset muterer inne i verten sin. Det er ikke dermed sagt at det blir ufarlig. Kan like gjerne bli mer smittsomt og mer dødelig som mindre smittsomt og mindre dødelig. Eller en kombinasjon. 

Covid-19 er en perfekt storm, svært smittsomt, lang smittsomhetstid, asymptomatisk smitte og ikke neglisjerbar dødelighet. 

Ja, perfekt storm er rett beskrivelse. Utrolig perfekt. Jeg ser intelligensen i denne stormen den skapt, som helt utrolig, med så relativt lav dødelighet. Og at den samtidlig, er så vanskelig og lage en vaksine for. Vi MÅ tenke nytt. 

☆                 !??

  God 17mai

Er ikke dop i meg baba, bare stjernestøv

Endret av Wer2w
Lenke til kommentar

New Zealand:

En mann kom til land torsdag etter flere måneder på havet, ble overrasket over karantenespørsmål.

Canadian sailor, oblivious to Covid-19 pandemic, lands in Christchurch after months at sea
https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/canadian-sailor-oblivious-covid-19-pandemic-lands-in-christchurch-after-months-sea
"The 67-year-old set out from Canada on his yacht ‘Pixie’ back in September, and has spent the last nine months sailing across the globe, passing South America, Africa and Australia on his way to New Zealand.
The pandemic caught him by surprise when New Zealand officials started to query whether he was planning to spend 14 days in self isolation upon landing.
“Initially they said, 'You can't come here,' so I was like, ‘Where am I gonna go, right,’” he says, laughing it off.
“I was the most isolated person on the planet, they didn't want to let me in. It was too funny!”
The regional harbourmaster, Jim Dilley, revealed with a grin today that the relevant officials quickly came to the decision that Mr Norrie was in the clear.
"

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra dette:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8326823/Landmark-study-Virus-didnt-come-animals-Wuhan-market.html

Det kommer ikke fra markedet i Wuhan, og er høyst sannsynligvis genetisk laget i et laboratorium.

PS! Daily Mail er sensasjonalistisk journalistikk, men det er link til en artikkel fra Harvard, MIT og Universitetet i British Columbia (Canada) der.

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Vel, hva tror dere? Kan vi vente oss et nytt kjempeutbrudd i løpet av de neste to ukene siden noen av den oppvoksende generajson synes fest og morro er viktigere enn å unngå kollaps i helsevesenet og nedstenging av samfunnet og økonomisk katastrofe? Har to måneders nøysom nedstenging av samfunnet vært forgjeves?

https://www.dagbladet.no/nyheter/festkaos-flere-steder-i-landet/72475250

I det minste tok politiet i Bodø affære, mens Oslopolitiet ga som vanlig faen:
https://www.dagbladet.no/nyheter/corona-kaos-med-festbrak-og-slassing/72475926

Dersom det faktisk er så få smittede som det gis uttrykk for gjennom antall tester og andelen negative tester, så kan det gå bra. Selv om mange fester, så blir få smittet, da vi har så god kontroll og isolert de syke.

Dersom det er store mørketall nå og det er mer smitte en vi tror, kan det fort gå ille.

Det som er dumt med første scenarioet er at flere kan tolke det som et tegn på at viruset ikke smitter så lett eller er så farlig likevel. Kommer det en ny bølge til høsten så kan det være at flere gir blaffen lenge fordi det gikk jo så bra med gjenåpning nå og festene, så de kommer til å trykke det argumentet til brystet for alt det er verdt. At det var fordi det var lite smitte i samfunnet og at situasjonen kan ha endret seg, tror de sikkert ikke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Vel, hva tror dere? Kan vi vente oss et nytt kjempeutbrudd i løpet av de neste to ukene siden noen av den oppvoksende generajson synes fest og morro er viktigere enn å unngå kollaps i helsevesenet og nedstenging av samfunnet og økonomisk katastrofe? Har to måneders nøysom nedstenging av samfunnet vært forgjeves?

https://www.dagbladet.no/nyheter/festkaos-flere-steder-i-landet/72475250

I det minste tok politiet i Bodø affære, mens Oslopolitiet ga som vanlig faen:
https://www.dagbladet.no/nyheter/corona-kaos-med-festbrak-og-slassing/72475926

Utifra hva jeg har sett siste dagene så er 1meter greia helt borte blant de fleste utenom når de må stå i butikker.

Legger man til at det festes overalt og at mange vil nok ikke la en liten snufs med litt sår hals stå i veien for å gå ut, så ja..

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (21 minutter siden):

Dersom det faktisk er så få smittede som det gis uttrykk for gjennom antall tester og andelen negative tester, så kan det gå bra. Selv om mange fester, så blir få smittet, da vi har så god kontroll og isolert de syke.

Dersom det er store mørketall nå og det er mer smitte en vi tror, kan det fort gå ille.

Det som er dumt med første scenarioet er at flere kan tolke det som et tegn på at viruset ikke smitter så lett eller er så farlig likevel. Kommer det en ny bølge til høsten så kan det være at flere gir blaffen lenge fordi det gikk jo så bra med gjenåpning nå og festene, så de kommer til å trykke det argumentet til brystet for alt det er verdt. At det var fordi det var lite smitte i samfunnet og at situasjonen kan ha endret seg, tror de sikkert ikke på.

"Coronavirus could 'burn out naturally' so vaccine not needed, former WHO director claims"

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/05/16/coronavirus-could-burn-naturally-vaccine-not-needed-former-director/

 

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (1 time siden):

Fra dette:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8326823/Landmark-study-Virus-didnt-come-animals-Wuhan-market.html

Det kommer ikke fra markedet i Wuhan, og er høyst sannsynligvis genetisk laget i et laboratorium.

PS! Daily Mail er sensasjonalistisk journalistikk, men det er link til en artikkel fra Harvard, MIT og Universitetet i British Columbia (Canada) der.

Hva i alle dager, det er jo ikke det studien sier (med mindre jeg har misforstått den). Slik jeg forstår det så har de forsøkt å sammenligne Covid-19 genomer fra markedet, med det i pasienter, basert på de få prøvene de har hatt. Funnene fra de 4 prøvene de kunne bruke (som ble innhentet fra markedet i Januar 2020) var at prøvene sansynligvis stammet fra mennesker, ikke fra smittekilden, og prøvene er derfor ikke verdt noe, siden genomet er så likt det de hadde funnet hos smittede i Desember 2019. De fant ikke det de letet etter. Konklusjonen deres er å ta forbehold om at smitten kan ha kommet fra hvor som helst, siden kilden enda ikke er identifisert. Jeg har dog ikke på noe tidspunkt i studien lest at de antyder tegn til at den ikke kan ha oppstått der.

Men igjen, ta et viss forbehold om at jeg kanskje misforstår det som står i studien.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.05.01.073262v1.full.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Benbjo said:

Fordi alle de store serologiske studiene viser ifr godt over 1% (new York, Spania, Lombardia osv). I Spania mener jeg at det bare var 1 region med ifr under 1. Høyeste var over 3%.

Tar vi med andelen dødsfall som ikke er telt med (det estimeres ca 50%) så får vi ifr over 1.5%.

 

Det er mange grunner til at det kan være høyere dødelighet i New York. En av dem er at de tvang gamlehjemmene til å imot corona-syke eldre. https://nypost.com/2020/04/22/forcing-nursing-homes-to-take-coronavirus-patients-is-just-insane-and-evil/

I Nord-Italia fikk gamlehjem betaling for å ta imot COVID-19 pasienter https://www.politico.eu/article/the-silent-coronavirus-covid19-massacre-in-italy-milan-lombardy-nursing-care-homes-elderly/

Man spredte altså smitte til de mest sårbare gruppene...

Studien fra Spania viste et lavt nivå av antistoffer blant barn. Det tyder enten på at de ikke utviklet antistoffer eller at de ikke har blitt smittet. Dermed blir IFR overestimert når man ikke justerer for alder for de som har blitt testet for antistoffer. Dessuten vet man ikke hvor mange falske negativer man får på antistofftestene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...