Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Benbjo said:

Sant nok. Leste at tid fra første symptom til døden er i snitt 14 dager. Tiden fra første symptom til kritisk syk er i snitt en uke. 

Snitt tiden for å bli frisk virker rundt 5 uker. 

Begynner vel å se innleggelser her i Norge snart. Har ikke hørt noe mer fra damen i Tromsø. Legen fra Ullevål meldte sist bare om litt tett i nesa. Det er noen dager siden. Det som er litt interessant er at tett i nesa, vondt i halsen ikke er typiske symptomer for dette virus. Kun 5% har meldt om slike plager. 

Tett i nesa er egentlig veldig atypisk og kan nesten tyde på at hun har noe annet i tillegg...

Dette viruset skal ikke gjøre noe med nesa sånn sett, annet enn å fylle den med virus... enten en litt uvanlig immunrespons, eller så har hun en forkjølelse i tillegg, og har ikke "fått sykdommen" ennå.

Det blir "spennende" å se om en uke. Nå har vi allerede klart å få 56 tilfeller her, så det er verst...

På tide at FHI lager en skikkelig oversikt som Italia der vi kan se status, men jeg tviler litt på at vi får samme transparens her som det vi ser i andre fungerende land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
failern skrev (9 minutter siden):

Lite konkret her da. Hva mener du med reiseforbud? Skal man ikke få lov å forlate kommunen man bor i? Eller fylket? Hvordan søker man om dispensasjon? Hvem behandler søknaden og hvor skal man omplassere disse personene fra, og hva slags kriterier skal ligge til grunn?

Er mistroen til FHI basert på at du vet hva du snakker om, eller driver du bare sofa-synsing?

Om vi bygger et sykehus på 9 dager, skal vi utdanne personellet også på 9 dager? Hvem skal vi da utdanne? Hvem skal bygge dette sykehuset og hvor skal det bygges? Og hva skal det egentlig hjelpe for?

Baserer du tippingen din på noe fornuftig som du kan dele med oss?

I denne sammenhengen er jeg en sofasynser med gode kunnskaper i matematikk (som f.eks kan brukes til å estimere smitterate, dødsrate, antall samtidige syke ved ulike scenarier osv).

Jeg mener reiseforbud fra soner med koronasmitte. Om det er fylke, kommune, land eller by har jeg ikke definert fordi det må deles inn på en sånn måte at det er nogen lunde kontrollerbart. Altså kontrollstasjoner ved veier og andre transportmåter mellom sonene.

Jeg har ikke noe detaljert plan for dispensasjoner. Folk har jo ørten ulike formål og det er umulig å kunne vurdere viktigheten med noen enkle setninger. Ei heller hvem som skal vurdere, det må nok settes ned noen søknadskommisjoner, opprettes nettsider for søknad og veiledning om hva som er god nok grunn. Enkelt forklart: feriereiser er ikke god nok grunn. Leger som skal bistå i andre deler av landet er god grunn. Karantene ved retur vil være et naturlig krav i de aller fleste tilfeller. Politi og forsvar bør stå for håndheving ved sonegrensene.

Eksisterende sykehus har ikke plass nok til den pasientbølgen som kommer. Hensikten med nye sykehus er å hjelpe alvorlig og kritisk syke. Ekstreme situasjoner krever ekstrem innsats, også fra helsepersonell. Det kan f.eks innføres 75-timersuker og alle ikke-kritiske operasjoner og behandlinger kan utsettes til etter Corona-bølgen. Bare med disse to tiltakene kan vi mer enn doble helsepersonellet (målt i antall arbeidstimer). Men det alene gir jo ikke fysisk plass til flere pasienter i allerede fulle sykehus. Mer fysisk plass trengs også. Man trenger ikke følge Kinas eksempel med bygging på samme måte, men f.eks ta i bruk eksisterende offentlige bygg som idrettshaller, skoler etc. (Elevene i rammede soner skal jo uansett holde seg hjemme). Kjøpesentere må begynne med utkjøringstjenester i stedet for at tusenvis av mennesker skal gå og smitte hverandre.

Det brygger opp til å bli en ekstrem situasjon også her i landet og krever dertil ekstreme tiltak. Hva mener du er alternativet? Bare sitte å se på at samfunnet knekker sammen og begynne med tiltak når det allerede har gått for langt?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gouldfan said:

Det er å sammenligne epler og pærer, de ligner men er vidt forskjellige...

Jeg har hørt at det som er mer smittsomt ofte er mindre dødelig. Dette fra forskjellige leger på tv.

Nå er det jo fokus verden rundt på dette viruset, jeg holder en knapp på verden framfor dette viruset.. 

De er langt likere enn du tror (?). Hovedforskjellen er spike-proteinet (s-proteinet), der det er en del forskjeller, men det koder kun for infeksjonsdelen. Hvis man sammenligner hele genomet er de 80% homogene, mens s-proteinet ligner på det som er i RatG13. Utenom spike er de veldig, veldig like.

Virkemåten er også veldig lik, som forventet. Det har kommet en del litteratur rundt dette de siste ukene, men jeg har ikke tid til å lete det frem. Sammenligningen med SARS i min kontekst var for øvrig bare for å vise hvordan dødsratene steg etter hvert som man fikk fakta på bordet og støvet la seg, ikke så mye hvor like virusene er, men de er veldig like.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (38 minutter siden):

Ifølge ECDC er det påvist 3089 smittede i Italia nå. 107 av disse er døde. Det er ikke 28%.

Ikke for å drive med skremselspropaganda, men om tallene till Benbjo over her er korrekte, så er faktisk "dødelighetsraten" (er det dette ordet man bruker på norsk?) i Italia per nå oppunder 28 prosent.

3089 er kanskje smittet, men det er et irrelevant tall hva dødsraten angår.

For å finne dødelighetsraten må man som Benbjo skriver se hvor stor andel som har dødd av de tilfellene som har hatt et "utfall", altså der pasienten enten har dødd eller er blitt frisk igjen.

Av slike tilfeller er det totalt 383 (107 døde, 276 som er blitt friske). 107 av 383 er nesten 28 prosent.

De resterende 2706 vet vi ennå ikke om vil dø eller leve, de har kanskje først nylig fått symptomer, og er ikke kommet så langt i sykdomsforløpet ennå.

Men som Gouldfan skriver, så er det forhåpentligvis mørketall her i den forstand at mange er eller har vært smittet uten å bli særlig syke, og dermed ikke blitt testet og kommet med i statistikken. Slik at den reelle dødelighetsraten er lavere.

Jeg synes uansett at disse veldig foreløpige tallene tilsier at man burde ta dette viruset på mye større alvor her i landet.

 

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

I denne sammenhengen er jeg en sofasynser med gode kunnskaper i matematikk (som f.eks kan brukes til å estimere smitterate, dødsrate, antall samtidige syke ved ulike scenarier osv).

Jeg mener reiseforbud fra soner med koronasmitte. Om det er fylke, kommune, land eller by har jeg ikke definert fordi det må deles inn på en sånn måte at det er nogen lunde kontrollerbart. Altså kontrollstasjoner ved veier og andre transportmåter mellom sonene.

Jeg har ikke noe detaljert plan for dispensasjoner. Folk har jo ørten ulike formål og det er umulig å kunne vurdere viktigheten med noen enkle setninger. Ei heller hvem som skal vurdere, det må nok settes ned noen søknadskommisjoner, opprettes nettsider for søknad og veiledning om hva som er god nok grunn. Enkelt forklart: feriereiser er ikke god nok grunn. Leger som skal bistå i andre deler av landet er god grunn. Karantene ved retur vil være et naturlig krav i de aller fleste tilfeller. Politi og forsvar bør stå for håndheving ved sonegrensene.

Eksisterende sykehus har ikke plass nok til den pasientbølgen som kommer. Hensikten med nye sykehus er å hjelpe alvorlig og kritisk syke. Ekstreme situasjoner krever ekstrem innsats, også fra helsepersonell. Det kan f.eks innføres 75-timersuker og alle ikke-kritiske operasjoner og behandlinger kan utsettes til etter Corona-bølgen. Bare med disse to tiltakene kan vi mer enn doble helsepersonellet (målt i antall arbeidstimer). Men det alene gir jo ikke fysisk plass til flere pasienter i allerede fulle sykehus. Mer fysisk plass trengs også. Man trenger ikke følge Kinas eksempel med bygging på samme måte, men f.eks ta i bruk eksisterende offentlige bygg som idrettshaller, skoler etc. (Elevene i rammede soner skal jo uansett holde seg hjemme). Kjøpesentere må begynne med utkjøringstjenester i stedet for at tusenvis av mennesker skal gå og smitte hverandre.

Det brygger opp til å bli en ekstrem situasjon også her i landet og krever dertil ekstreme tiltak. Hva mener du er alternativet? Bare sitte å se på at samfunnet knekker sammen og begynne med tiltak når det allerede har gått for langt?

Jeg tror helt oppriktig at et team av "sofasynsere" (ikke alle selvfølgelig) kunne gjort en langt bedre jobb enn FHI og myndighetene her. Det skal for så vidt ikke mye til.

Punktene du nevner burde være helt åpenbare for folk som har et minimum av logiske evner. Dette er ikke kritikk av at du sier noe som er helt åpenbart, men kritikk av de som har klart å ikke se dette i løpet av den måneden de har hatt til å forberede seg. Jeg har ikke sett maken til udugelighet.

Slik det styres nå er det rett mot isfjellet i turbofart, og "skipet" vil synke, med livbåter til et fåtall... det er et absurd skue.

Endret av pappkake
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
25 minutes ago, Oddvardm said:

Dagsrevyen 04.03.2020 viser at idretten ikke bryr seg om COVID19 viruset. Holmekollen skal gjennomføres komme det som vil. Ski helvete på sitt beste.

Det er å bry seg om viruset hvis du gir viruset nye  verter å spre seg igjennom. 

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Dagsrevyen 04.03.2020 viser at idretten ikke bryr seg om COVID19 viruset. Holmekollen skal gjennomføres komme det som vil. Ski helvete på sitt beste.

De tåler vel en "mild forkjølelse"? 

"Vi er enige om at vi som arrangør må forholde oss til de faktiske forholdene med hensyn til sykdomsrisiko og den informasjonen som Folkehelseinstituttet har kommet med"

Er nå dette egentlig så lurt?

Endret av FranZe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Folkehelseinstituttet har ikke peiling (!) på hva de driver med. Jeg vet om en sak der en person kom tilbake fra reise i stort risikoområde, og spurte om å bli testet. Han ble fortalt om å bare leve som normalt, og flyttet rett inn i kollektiv på 15 stk. Ingen informasjon ble gitt til med-beboere annet enn beskjeden fra FHI om å implisitt kjøre på og potensielt spre smitte. 4 dager (!) senere blir personen testet. Hvis positiv prøve, har han hatt god tid til å potensielt smitte sine med-beboere, og de smitte andre, uten at noen har kontroll på situasjonen. 

Tilsvarende situasjonen på Oslo universitetssykehus: ligg alltid ett steg bak. Først advar mot reiser til Nord-Italia, som har vært kilden til utbruddet mange steder i Norge, etter at viruset er importert og smitten har spredd seg som ild i tørt gress. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (På 3.3.2020 den 18.02):

Nei. Men folk dør hvert år av influensa. Av og til fordi leger går på jobb syke.

Når skal folk slutte å sammenligne SARS-CoV-2 med vanlig influensa som har en dødsrate på rundt 0.1%? Alle tall tyder på at dette er den "nye spanskesyken" hvis man skal sette det i perspektiv. Eneste positive i forhold til spanskesyken er at vi har bedre teknologi nå og det at SARS-CoV-2 ikke oppfører seg like unormalt som spanskesyken med tanke på hvilke aldersgrupper det dør flest av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Synchroz said:

Folkehelseinstituttet har ikke peiling (!) på hva de driver med. Jeg vet om en sak der en person kom tilbake fra reise i stort risikoområde, og spurte om å bli testet. Han ble fortalt om å bare leve som normalt, og flyttet rett inn i kollektiv på 15 stk. Ingen informasjon ble gitt til med-beboere annet enn beskjeden fra FHI om å implisitt kjøre på og potensielt spre smitte. 4 dager (!) senere blir personen testet. Hvis positiv prøve, har han hatt god tid til å potensielt smitte sine med-beboere, og de smitte andre, uten at noen har kontroll på situasjonen. 

Tilsvarende situasjonen på Oslo universitetssykehus: ligg alltid ett steg bak. Først advar mot reiser til Nord-Italia, som har vært kilden til utbruddet mange steder i Norge, etter at viruset er importert og smitten har spredd seg som ild i tørt gress. 

 

Clown shoes. ?

"just a cold, bro"

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 time siden):

SÅ hvilken preppemat anbefaler folket? :)

Fiskeboller kan bli litt kjedelig, men det holder seg vel lenge, og er forholdsvis billig.

Preppet med innkjøp av matvarer med langvarig holdbarhet for godt over en måned siden. Hvis du skal handle nå anbefaler jeg at du gjør det sent på kvelden på en hverdag da det mindre kunder, husk å desinfisere det maten er pakket inn i med antibac (det har du vel allerede kjøpt). Bruk åndedrettsvern (ikke munnbind), vernebriller og engangshansker, av med klær og rett i dusj når du kommer hjem.

Jeg for min del handlet mye diverse mat med god holdbarhet.

Fiskeboller, joikaboller, skinke på boks, tomatsaus på boks, diverse annet på boks, forskjellige typer pasta, ris, nudler, sauser på flaske, posesauser, pålegg på boks, mel, gjær, matolje, olivenolje, smør, ost, salt, pepper, sukker, kaffe, diverse tørket krydder, og selvfølgelig fylte jeg fryserne med kjøtt, fisk og grønnsaker. Dette er jo bare mat, kan og være lurt å handle inn diverse andre ting; vitaminer, batterier, antibac, engangshansker, åndedrettsvern (engangsbruk), halvmaske, vernebriller.

Etter mine beregninger har jeg nok til i alle fall 6 måneder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

I denne sammenhengen er jeg en sofasynser med gode kunnskaper i matematikk (som f.eks kan brukes til å estimere smitterate, dødsrate, antall samtidige syke ved ulike scenarier osv).

Jeg mener reiseforbud fra soner med koronasmitte. Om det er fylke, kommune, land eller by har jeg ikke definert fordi det må deles inn på en sånn måte at det er nogen lunde kontrollerbart. Altså kontrollstasjoner ved veier og andre transportmåter mellom sonene.

Jeg har ikke noe detaljert plan for dispensasjoner. Folk har jo ørten ulike formål og det er umulig å kunne vurdere viktigheten med noen enkle setninger. Ei heller hvem som skal vurdere, det må nok settes ned noen søknadskommisjoner, opprettes nettsider for søknad og veiledning om hva som er god nok grunn. Enkelt forklart: feriereiser er ikke god nok grunn. Leger som skal bistå i andre deler av landet er god grunn. Karantene ved retur vil være et naturlig krav i de aller fleste tilfeller. Politi og forsvar bør stå for håndheving ved sonegrensene.

Eksisterende sykehus har ikke plass nok til den pasientbølgen som kommer. Hensikten med nye sykehus er å hjelpe alvorlig og kritisk syke. Ekstreme situasjoner krever ekstrem innsats, også fra helsepersonell. Det kan f.eks innføres 75-timersuker og alle ikke-kritiske operasjoner og behandlinger kan utsettes til etter Corona-bølgen. Bare med disse to tiltakene kan vi mer enn doble helsepersonellet (målt i antall arbeidstimer). Men det alene gir jo ikke fysisk plass til flere pasienter i allerede fulle sykehus. Mer fysisk plass trengs også. Man trenger ikke følge Kinas eksempel med bygging på samme måte, men f.eks ta i bruk eksisterende offentlige bygg som idrettshaller, skoler etc. (Elevene i rammede soner skal jo uansett holde seg hjemme). Kjøpesentere må begynne med utkjøringstjenester i stedet for at tusenvis av mennesker skal gå og smitte hverandre.

Det brygger opp til å bli en ekstrem situasjon også her i landet og krever dertil ekstreme tiltak. Hva mener du er alternativet? Bare sitte å se på at samfunnet knekker sammen og begynne med tiltak når det allerede har gått for langt?

Helt enig i at disse tiltak er nødvendige, legg til stenging av kollektivtransport så er vi på god vei.
Dette kunne faktisk virke, men kjenner jeg Norge rett så blir enhvert tiltak å utføres for sent. Bare så synd staten ikke valgte den billigste og beste løsningen fra starten av, å stenge av Norge fra omverdenen til dette var over.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Allinuse said:

Når skal folk slutte å sammenligne SARS-CoV-2 med vanlig influensa som har en dødsrate på rundt 0.1%? Alle tall tyder på at dette er den "nye spanskesyken" hvis man skal sette det i perspektiv. Eneste positive i forhold til spanskesyken er at vi har bedre teknologi nå og det at SARS-CoV-2 ikke oppfører seg like unormalt som spanskesyken med tanke på hvilke aldersgrupper det dør flest av.

Det er en helt absurd sammenligning.

Jeg tror jeg har skrevet dette før, men "dødsrate" for influensa er bare estimater, og regnes ikke i det hele tatt som dødsfall for SARS-CoV-2. Kort forklart så tar de dødstallene når det er "influensasesong" og sammenligner med en lik periode hvor det ikke er influensa. Forskjellen blir forklart som "død av influensa". Litt forenklet, men det er ikke langt unna.

Den ene gangen de faktisk telte direkte dødsfall som kom av -> syk av influensa -> død på sykehus (evt. død på sykehus, testet for influensa fordi det var sannsynlig) var i 2009 da det var svineinfluensa og hysteri. Den gangen kom de til 25 dødsfall i løpet av 2009.

De andre dødsfallene er stort sett veldig indirekte, f.eks. at det er siste strået for noen som er innlagt på sykehus med svake lunger og nyresvikt som er 95 år og blir smittet av noen.

Kina har ekstremt få dødsfall av influensa hvert år, med sin regnemåte (som er å telle direkte dødsfall). Jeg tror det var 56 eller noe i hele 2016.

En viktig forskjell mellom spanskesyken og SARS-CoV-2 er at spanskesyken trolig ikke hadde drept mange flere selv om de hadde fått "god legehjelp" etter den tids standard, med andre ord var det ikke noen "kollaps" i helsevesenet som gjorde at så mange døde. Her snakker vi om 20% med alvorlig sykdom som vil ha dårlige sjanser om de blir liggende på en madrass i en gymsal.

Som du sier er det nok også større sjanse for å overleve dette om man er 24 år og frisk, enn spanskesyken, men spanskesyken hadde også aller flest dødsfall blant de eldste og svakeste...

image.png.de65de60ff31d0f19aa4b3f8a7425ccd.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FranZe skrev (2 minutter siden):

Det er kjørt for meg. Med 3 unger i barneskole alder i hus er det helt klart at dette kommer til oss. Da jeg også er over 30 får jeg nesten bare be til herren (selv om jeg ikke har trua på noe slikt) at jeg får den milde varianten av "forkjølelsen".

Ta de ut av skolen og sykemeld deg/søk permisjon fra jobb. De over 30 har ikke så ekstremt mye høyere dødsrate enn 20-29, hadde vært verre om du var 50+

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (1 time siden):

Ikke for å drive med skremselspropaganda, men om tallene till Benbjo over her er korrekte, så er faktisk "dødelighetsraten" (er det dette ordet man bruker på norsk?) i Italia per nå oppunder 28 prosent.

3089 er kanskje smittet, men det er et irrelevant tall hva dødsraten angår.

For å finne dødelighetsraten må man som Benbjo skriver se hvor stor andel som har dødd av de tilfellene som har hatt et "utfall", altså der pasienten enten har dødd eller er blitt frisk igjen.

Av slike tilfeller er det totalt 383 (107 døde, 276 som er blitt friske). 107 av 383 er nesten 28 prosent.

De resterende 2706 vet vi ennå ikke om vil dø eller leve, de har kanskje først nylig fått symptomer, og er ikke kommet så langt i sykdomsforløpet ennå.

Men som Gouldfan skriver, så er det forhåpentligvis mørketall her i den forstand at mange er eller har vært smittet uten å bli særlig syke, og dermed ikke blitt testet og kommet med i statistikken. Slik at den reelle dødelighetsraten er lavere.

Jeg synes uansett at disse veldig foreløpige tallene tilsier at man burde ta dette viruset på mye større alvor her i landet.

 

Hovedpoenget mitt er egentlig at Kinas tall har mye mørketall positivt og negativt.

Og at det i Italia er alt for tidlig å regne dødelighet nå. Ikke for annet enn å telle uten grunn....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...