Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (17 minutter siden):

 

Worldometers bruker VG som kilde. VG henter data for registrert smittede for hver kommune direkte fra meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS). Tror tallforskjellen skyldes mer det at FHI rapporterer mindre aktivt i helgene, det er en trend for alle land at det rapporteres mindre aktivt i helgene. Samtidig bruker VG også FHI som kilde, så dobbeltrapportering skjer nok også ift. når FHI får informasjon fra MSIS. 

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

Endret av WCH911
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (1 time siden):

Hvor er alle i samfunnet rundt oss som er smittet av svartedauen og spanskesyken i 2020? Ut i fra logikken din om at det aldri forsvinner før en vaksine er oppfunnet florerer det vel med svartedauen og spanskesyke overalt gjlør det ikke. Aldri i verdenshistorien har det vært slik at en epidemi har vart for ebig og alltid til det kom en vaksine.

Hvorfor i alle dager skille det vandre foolk rundt med svartedauden og spanskesyken i dag mener du?
Jeg kan jo svare for deg med det samme men du burde sette deg inn i sykddommene du kommenterer før du kaster deg ut i debatten.
Svartedauden hadde en dødelighet på rundt 60% som er en god grunn til at den ikke finnes i befolkningenlengere, nettop fordi mange av de som fikk den døde.
Viruset hadde en for høy dødelighet og forsvant på egenhånd.
Spanskesyken like så med en veldig høy dødelighet som tok livet av mellom 17 til 100 millioner mennesker.
Dette er faktorer som får virus til å dø ut, nettop fordi de er for dødelige.
Et virus kommer seg ikke like lett videre om det tar livet av verten som om det lar værten leve nesten uforstyrret.
Influensaen finnes det jo vaksine mot men lever fortsatt i beste velstand.

EDIT.
https://sml.snl.no/spanskesyken

Sitat

Spanskesyken kom i tre til fire bølger og spredte seg raskt fordi store deler av verdens befolkning hadde lite eller ingen immunitet mot det nye viruset. Den første bølgen med sykdom, som kom i løpet av våren og sommeren 1918, ga relativt lav dødelighet. Høsten 1918 oppsto imidlertid en mer alvorlig bølge, og både da og under den tredje bølgen, som bredte seg fra juletider 1918 og utover vinteren 1919, var dødeligheten mye høyere. To av tre som døde i Norge bukket under for viruset i perioden oktober–desember 1918. En siste og fjerde bølge oppsto første halvår 1920.

 

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Laffe skrev (5 timer siden):

Der ser vi også noe av det som er  motbydelig i hvordan nettdebatten preges. At mennesker i nettdebatten legger til "hehe" om en situasjon som faktisk er ganske tragisk og alvorlig. Agt noen heller vil vinne en diskusjon. Jeg anbefaler deg heller å prøve å ta deg av dine nærmeste fremfor å drive å komme med eplekjekke kommentarer om en soituasjon som er ganske alvorlig. Det er ingen som har ønsket dette.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

Hm... Er du sikker på at FHI har oppdaterte tall på dødsfall? Virker jo litt merkelig, men jeg vet iallfall at det ble rapportert om et dødsfall i Helse Vest på fredag for en som bodde i Bjørnafjorden. Stod om det i BT. Tror kanskje at VG henter inn opplysninger fra andre aviser, uten at jeg kan si det sikkert. Det dødsfallet ble rapportert inn i VG i går, da det stod +1. Det er korrekt at det ikke har blitt registrert noen nye dødsfall i dag. Men er uansett det beste å vente på de offisielle tallene. På worldometers står det også 219 dødsfall på Norge.

De har oppdatert i helgen. På fredag meldte FHI 213 dødsfall, i dag melder de 217. Og som nevnt ovenfor, Worldmeters bruker VG som kilde, så det er ikke noe argument. Enkelte ganger vil nok VG rapportere dødsfall raskere, men det er FHI som har de sikre tallene uten dobbeltrapportering - om så litt forsinket. Ser ikke noen god grunn til å følge dødsfallene «minutt for minutt», spesielt ikke når det er snakk om så få som nå.

De første ukene hadde VG lignende problemer med antall smittede - de hadde ofte dobbeltelling, feil kommune osv. Der har de nå gått over til offisielle tall fra MSIS.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (2 timer siden):

 

Først vil jeg påstå at denne uttalelsen er en selvmotsigelse fordi om det ikke blir utviklet en vaksine mot viruset så vil det ikke stoppe opp.
Selv med vaksine stopper for eksempel ikke influensavisuset opp men muterer og smitter på nytt hvert år.
Om det ikke kommer en vaksine vil dødeligheten til dette viruset bli høy og vi får en høyere dødelighet en før om viruset får gå løst i samfunnet.
Det eneste som kan hindre dette scenariet uten vaksine er om viruset muterer til en mildere versjon og dagens versjon døre ut men det er ikke sikkert det gjør heller.
Så uten vaksine så er dette den nye normalen fremover med mindre du vil ofre 0,2-0,3 prosent av befolkningen.
USA har for eksempel nesten 80 000 døde av covid-19 så langt og spørsmålet der er hvor mange hundre tusen kommer til å dø av det der.
Vil du fortsatt diskutere hva som er en syk tankegang?

 

Look - som sagt kan det ta generasjoner og århundrer før en vaksine blir oppfunnet. Og det er en illusjon å kunne leve i lockdown i en slik evighet. Det helsevesenet vi har er faktisk avhengig av en verdiskapende og skattende befolkning. Varer det for lenge forsvinner verdiskanpningen og vi vil ikke lenger ha penger tiø å finansiere noe helsevesen og vil bit for bit reversere både levestandarden og gjennomsnittelig levealder. Om 0,3% dør? Vel, la oss si det sånn: å stenge ned samfunnet i en evighet kan fort føre til at gjennomsnittelig levealder går ned, samt en økning i selvmord og lignende. Det er ikke urimelig å snakke om "en kur som er verre enn sykdommen". Slik som USA gjorde etter 11.september da de straffet 1 million irakere for 3000 døde i New York, selv om Irak ikke hadde noe med det å gjøre(skjønt det er en annen diskusjon). Drakoniske tiltak som må vare til en hypotetisk fremtid hvor en vaksine kan bli utviklet, noe som kan ta både 1, 10, 100, 1000 år eller mer kan/vil koste oss mer enn 0.3% av befolkningen for å si det sånn.

Og nei; viruset forsvinner kanskje ikke helt, men EPIDEMIEN gjør det. Det kan sirkulere rundt i verden og ramme noen få etter en pandemi før en ny pandemi blusser opp, men vi kan ikke basere våre liv på det. Vi vil jo ikke på nytt gjøre som i vinter, altså slippe fulle flylass fra rammede omrdåer løs på det norske samfunnet. DET vil aldri skje igjen og bra er det. Og DERFOR vil ikke noen ny pandemi bryte ut i Norge.

Angående sammenligningen din med USA. Nordmenn elsker å sammenligne oss med USA men jeg er ikke enig. En grunn(ikke den eneste selvfølgelig, men en av dem)til at USA har høye dødsfall er at de har et sosialdarwinistisk helsevesen som nekter tilgang for den delen av befolkningen som ikke kan betale en formue for behandling. Det er uoverkommelig dyrt for store deler av befolkningen samt at livstilsydkommer er sterkt utbredt hos den fattigste delen av befolkningen i USA fordi noe som vi tar som en selvfølge i Europa med gratis helsevesen er uglesett og sett på som "communism". Ja, alle de fattige som stemmer på Trump fordømmer den vidunderlige ideen med fritt helsevesen; forstå det den som kan. Slikt har vi det heldigvis ikke i Norge. Men altså en grunn til ikke å automatisk sammenligne Norge med USA.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (3 timer siden):


Om det åpnes fullt opp her hjemme mens nabolandene og populære utenlands feriesteder fortsatt har smitte vil jeg fortsatt ikke føle meg trygg for det tok ikke mere en 500 vinterferieturister i Østerike og Sveits for å skape den situasjonen vi har nå så langt med over 8000 smittede i Norge.

 

Men Norge vil jo ha grensene STENGT til de landene om de fortsatt har smitte. Norge fikk tross alt ikke smitte fra Wuhan i Kina, men fra Italia, Østerrike og Sveits. Det er ikke en automatikk om at det er en epidemi et sted i verden så kommer den hit. Norge gikk jo ikke i lockdown da ebolaen, som VIRKELIG er dødelig herjet i Vest-Afrika. Selv om Norge hadde hjelpearbeidere i de landene. Og heller ikke ble de nordmenn som levde vanlige liv mens ebolaen herjet i deler av Vest-Afrika anklaget av noen for å være som aggreside hunder med rabies.

Smitten eksploderte fordi vi slapp fulle flylass fra smitteområder løs på det norske samfunnet i slutten av februar men vi vil jo ikke gjøre den samme tabben på nytt. Det er en viss forskjell på 500 vinterturister som går rett løs i Norge på vinteren enn land ingen turister returnerer fra og, om de gjør det nå må rett i karantene. Og det er nok FHI godt klar over også.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Og nei; viruset forsvinner kanskje ikke helt, men EPIDEMIEN gjør det. Det kan sirkulere rundt i verden og ramme noen få etter en pandemi før en ny pandemi blusser opp, men vi kan ikke basere våre liv på det. Vi vil jo ikke på nytt gjøre som i vinter, altså slippe fulle flylass fra rammede omrdåer løs på det norske samfunnet. DET vil aldri skje igjen og bra er det. Og DERFOR vil ikke noen ny pandemi bryte ut i Norge.

Om pandemien slipper taket men viruset fortsatt forblir i deler av verden eller befolkningen så kan ikke alle tiltak som er innført slippes opp.
Folk kan ikke reise til syden som de gjorde før og selv noe så banalt som svenskehandel burde det fortsatt være karrantene for.
Utfordringen slik jeg ser det er at når det er sluppet opp så vil det på et tidspunkt bli spørsmål om å åpne helt opp for utenlandsreiser og da er det igjen potensiale for flylaster fra utlandet med smittede.
Noen former for tiltak må det altså være.
Sett at viruset aldri blir borte men sirkulerer rundt i verden, hvordan skal dette løses i overskuelig fremtid med reiseglade nordmenn?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (2 timer siden):

 

Smittetallene taler vel for seg selv og de 8000 smittede i Norge blei vel ikke smittet alle sammen fordi de var så flike med å vaske seg.
Mange gå på do uten å vaske seg etterpå så jo 2020 var året folk lærte å vaske seg skikkelig.

 

Jeg kjenner ingen som ikke vasker seg etter å ha vært på toalettet. Mulig du gjør det men ikke jeg. Og alle de jeg kjenner som vasker seg etter dobesøk gjorde det også før 12.mars 2020. Jeg tror ikke jeg kjenner slike griser jeg. Håper jeg ivhertfall. Grøsser ved tanken på om det virkelig har vært noen hjemme hos meg noen gang som ikke vasker seg etter å ha tørket seg bak. Men som sagt så tviler jeg på at noen jeg kjenner er slik en gris. God hyugiene har vært vel etablert hos oss i generasjoner. Kanskje ikke alle, men en såpass overveldene del av befolkningen at om noen få som ennå ikke kan hygiene i 2020 plutselig lærte ordet hygiene på grunn av coronaen så er det snakk om noen få. Veldig få. Alt foir få til at de kan slippe smitte og massedød løs på samfunnet.

Men jeg håper det kan bli påbudt å alltid ha vaskemidler klare foran panteautomater i butikker. Har alltid irritert meg grønn når jeg har kommet dit og det har vært tomt for våtservietter og vaskemidler foran panteautomaten og hendene er klissete og skitne. Så mye at jeg har passet på å ta med våtservietter hjemmefra når jeg skal pante flasker.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
perpyro skrev (Akkurat nå):

Om pandemien slipper taket men viruset fortsatt forblir i deler av verden eller befolkningen så kan ikke alle tiltak som er innført slippes opp.
Folk kan ikke reise til syden som de gjorde før og selv noe så banalt som svenskehandel burde det fortsatt være karrantene for.
Utfordringen slik jeg ser det er at når det er sluppet opp så vil det på et tidspunkt bli spørsmål om å åpne helt opp for utenlandsreiser og da er det igjen potensiale for flylaster fra utlandet med smittede.
Noen former for tiltak må det altså være.
Sett at viruset aldri blir borte men sirkulerer rundt i verden, hvordan skal dette løses i overskuelig fremtid med reiseglade nordmenn?

Burde Norge hatt ekstreme tiltak da ebolaen herjet i Afrika? Ebola er da vitterlig mye mer dødlig enn corona.

Svaret er dette: karanteneplikt eller testing om tilgjengelig. Med effektiv testing på flyplassen kan man slippe karantene om man er frisk.

Men om både Norge og Sverige blir coronafrie bør det ikke være karantene mellom oss.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Burde Norge hatt ekstreme tiltak da ebolaen herjet i Afrika? Ebola er da vitterlig mye mer dødlig enn corona.

Svaret er dette: karanteneplikt eller testing om tilgjengelig. Med effektiv testing på flyplassen kan man slippe karantene om man er frisk.

Men om både Norge og Sverige blir coronafrie bør det ikke være karantene mellom oss.

Så var det det kjedelige fakta at en virus som raskt tar livet av verten sin ikke klarer å spre seg mens et som ikke gjør det greier det.
Viruset rakk ikke å komme hit og godt var det men det blei altså gjort tiltak også her hjemme om du ikke var klar over det.
Men man trenger som du sikkert vet ikke å stenge ned et samfunn der ingen er smittet men heller ha kontroll på grensene.
Det blei laget en beredskapsplan mot ebola i 2014 som du finner her https://www.legeforeningen.no/contentassets/63cdc5efcbc143d589b2f658e7859451/nasjonal-beredskapsplan-mot-ebola.pdf

Til sammenligning, om vi hadde fått stoppet de skiglade turistene som hadde vært på vinterferie i Østerike, Sveits og Italia i vinterferien og satt de i karrantene hadde det vært omtrent det eneste tiltaket Norge hadde trengt å foreta seg istedenfor å slippe det løs i samfunnet slik det blei.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (3 minutter siden):

Så var det det kjedelige fakta at en virus som raskt tar livet av verten sin ikke klarer å spre seg mens et som ikke gjør det greier det.
Viruset rakk ikke å komme hit og godt var det men det blei altså gjort tiltak også her hjemme om du ikke var klar over det.
Men man trenger som du sikkert vet ikke å stenge ned et samfunn der ingen er smittet men heller ha kontroll på grensene.
Det blei laget en beredskapsplan mot ebola i 2014 som du finner her https://www.legeforeningen.no/contentassets/63cdc5efcbc143d589b2f658e7859451/nasjonal-beredskapsplan-mot-ebola.pdf

Til sammenligning, om vi hadde fått stoppet de skiglade turistene som hadde vært på vinterferie i Østerike, Sveits og Italia i vinterferien og satt de i karrantene hadde det vært omtrent det eneste tiltaket Norge hadde trengt å foreta seg istedenfor å slippe det løs i samfunnet slik det blei.

Nå skriver du ingenting som jeg er uenig i. Godt å se at vi faktisk er enige i et innlegg tross alt:)

Jeg har faktisk ikke tatt til orde for at vi ikke skal ha beredskapsplaner mot å få smitte fra utlandet. Det er jeg for - veldig for. Og det var her Norge virkelig dr*it seg ut nå i vinter. OG som vi nå betaler en svindyr pris for. Med god beredskap i februar kunne vi ha reddet vårt land og vårt samfunn. Og menneskeliv.

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (28 minutter siden):

Jeg har faktisk ikke tatt til orde for at vi ikke skal ha beredskapsplaner mot å få smitte fra utlandet. Det er jeg for - veldig for. Og det var her Norge virkelig dr*it seg ut nå i vinter. OG som vi nå betaler en svindyr pris for. Med god beredskap i februar kunne vi ha reddet vårt land og vårt samfunn. Og menneskeliv.

God kunnskap kommer ofte dyrkjøpt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Boris Johnson er ferdig med talen sin til nasjonen og dette er noen av de nye reglene. De gjelder kun for England:

  • Ubegrenset trening fra nå av vil bli lovlig. Frem til i dag har det kun vært lov med en daglig treningsøkt
  • Det vil bli lov til å være utendørs med egen familie
  • Hagesenter kan åpne, mens det fortsatt vil være retningslinjer for andre butikker
  • Butikker og skoler kan muligens åpne fra 1. juni. Det vil bli en gradvis åpning av barneskolene i England, hvor seksåringene er først ut
  • Restauranter og puber forblir stengt
  • Arbeidere oppfordres til å dra tilbake på arbeidsplasser som har vært åpne gjennom «lockdown»-perioden dersom det er trygt
  • Hotellnæringen vil åpne igjen tidligst i juli
  • Personer som kommer til landet vil bli satt i to ukers karantene
  • Anbefalt bruk av munnbind
  • Det varsles høyere bøter for brudd på reglene

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/BR9ml0/boris-johnson-for-tidlig-aa-heve-britisk-nedstengning

Meget forsiktig letting på de strenge restriksjonene. Johnson har jo fått massiv kritikk for å ha reagert alt for sent i begynnelsen, så han vil neppe gjenåpne for tidlig. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Boris Johnson er ferdig med talen sin til nasjonen og dette er noen av de nye reglene. De gjelder kun for England:

  • Ubegrenset trening fra nå av vil bli lovlig. Frem til i dag har det kun vært lov med en daglig treningsøkt
  • Det vil bli lov til å være utendørs med egen familie
  • Hagesenter kan åpne, mens det fortsatt vil være retningslinjer for andre butikker
  • Butikker og skoler kan muligens åpne fra 1. juni. Det vil bli en gradvis åpning av barneskolene i England, hvor seksåringene er først ut
  • Restauranter og puber forblir stengt
  • Arbeidere oppfordres til å dra tilbake på arbeidsplasser som har vært åpne gjennom «lockdown»-perioden dersom det er trygt
  • Hotellnæringen vil åpne igjen tidligst i juli
  • Personer som kommer til landet vil bli satt i to ukers karantene
  • Anbefalt bruk av munnbind
  • Det varsles høyere bøter for brudd på reglene

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/BR9ml0/boris-johnson-for-tidlig-aa-heve-britisk-nedstengning

Meget forsiktig letting på de strenge restriksjonene. Johnson har jo fått massiv kritikk for å ha reagert alt for sent i begynnelsen, så han vil neppe gjenåpne for tidlig. 

Anbefalt bruk av munnbind ja. Som ifølge FHI, Tengnell og "ekspertise" på diskusjon.no hevder med brask og bram er selve snarveien til coronadøden. Jeg har stafdig flere på min side i synet på at munnbind ER vikrig og riktig. I går kunne jeg lese at jeg hadde vrangforestillinger fordi jeg forsvarte munnbind. Boris Johnson har vel vrangforestillinger han også da. Ikke det at mange ikke mener han hadde det allerede, for eksempel de mest mest aggreside remainerne. Jaja....

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Anbefalt bruk av munnbind ja. Som ifølge FHI, Tengnell og "ekspertise" på diskusjon.no hevder med brask og bram er selve snarveien til coronadøden. Jeg har stafdig flere på min side i synet på at munnbind ER vikrig og riktig. I går kunne jeg lese at jeg hadde vrangforestillinger fordi jeg forsvarte munnbind. Boris Johnson har vel vrangforestillinger han også da. Ikke det at mange ikke mener han hadde det allerede, for eksempel de mest mest aggreside remainerne. Jaja....

Tror kanskje heller det folk reagerer på er at du aldri gir deg med å gnåle om det :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Anbefalt bruk av munnbind ja. Som ifølge FHI, Tengnell og "ekspertise" på diskusjon.no hevder med brask og bram er selve snarveien til coronadøden. Jeg har stafdig flere på min side i synet på at munnbind ER vikrig og riktig. I går kunne jeg lese at jeg hadde vrangforestillinger fordi jeg forsvarte munnbind. Boris Johnson har vel vrangforestillinger han også da. Ikke det at mange ikke mener han hadde det allerede, for eksempel de mest mest aggreside remainerne. Jaja....

Munnbind eller ei tror jeg vil være en evig diskusjon som jeg vil tro må bli avgjort av individet. Men når prisene er 5£ for et bind og varigheten er ca 1/2 time så er det vel praktiske grunner for å tenke for eller imot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...