Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Morromann said:

Nå er det nok rivninger mellom regjeringen og FHI som har forskjellige ønsker om hvordan viruset skal slås ned. Jeg tror regjeringen helst ønsket å slå ned viruset gjennom en radikal lockdown mens FHI ønsker flokkimunitet etter svensk modell så det har blitt en slags kompromisløsning det vi har.

FHI har gjentatte ganger sagt at flokkimmunitet ikke har vært et mål på noe tidspunkt. Hva får deg til å tro noe annet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Morromann said:

De har ymtet frempå at de mener det kan ha noe for seg men nei de har ikke sagt det rett ut.

Hæ? Hvis du betviler intensjonene tenker jeg at jeg legger diskusjonen død fra min side. Jeg gidder ikke å diskutere mot bisarre konspirasjonsteorier. 

"FHI-direktør Camilla Stoltenberg sier det aldri har vært et mål å oppnå flokkimmunitet i Norge og at det aldri kommer til å bli det."

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/fhi-flokkimmunitet-har-aldri-vert-et-mal-1.1695607

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Morromann said:

Helt greit. Stand corrected. Bare syunes det er mye pussigheter i hvilke vurderinger som gjøres. Grunnen til at jeg skrev det er at FHI har vært mer kritiske til flere av regjeringens nedstengestiltak.

Tommel opp! Det er helt greit å være faglig uenig. Men å begynne å tillegge motiver er et blindspor som i hvert fall ikke gir meg noe som helst. Man kan si og mene mye om den norske responsen, men FHI har lagt ut hundrevis av sider der de går gjennom tilgjengelig forskning, gjør faglige vurderinger, beregninger og faktiske tall. Så det mangler i hvert fall ikke på åpenhet (men kanskje litt på timingen, at rapporter blir holdt tilbake til den politiske avgjørelsen er tatt - men så slippes det).

Tilbake til tema. Min vurdering av tiltakene 12. mars er at de objektivt sett sannsynligvis var unødvendige. Man kunne ha oppnådd tilnærmet lik reduksjon i smitten med mye mindre inngripende tiltak. Så på et vis var det 100% feil. Men verden er ikke objektiv, så jeg mener likevel at det var 100% rett av to grunner: (1) man manglet informasjon da, og med en pandemi bør man heller stenge for mye enn for lite. Men kanskje like viktig, (2) folket innså alvoret. Rådene om håndvask og hostevaner kom ut før stengingen. Folk fulgte det sånn halvveis - på et helt annet nivå enn nå. Jeg tror vi trengte en shutdown mest for bieffektene av det, mer enn tiltakene i seg selv. Så når alt som stengte 12/3 er åpnet igjen tror jeg at vi fortsatt vil ha en betydelig lavere R enn vi hadde før stengingen. 

Endret av Peppep
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men noe som skremmer livet av meg er at det er individer og eksperte samt journalister som snakker om at asosial distansering er noe som bør eksistere for alltid også ETTER pandemien. At vi skal slutte å omgås hverandre som før; at eldre mennesker fra nå av bare må vinke farvel til sine familier og et naturlig liv etter at de har fylt 70. Dette skremmer virkelig og ødelegger nattesøvnen. Et slikt marerittsamfunn bør vi bekjempe. Sosial distanse bør man holde så lenge pandmien varer men ikke et sekund lenger. Når det er over bør menneskene gå ut i gatene og ha feriringer som om det var 8.mai 1945, ikke leve sine liv som ekstreme hypokondere for det er ikke normalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Men noe som skremmer livet av meg er at det er individer og eksperte samt journalister som snakker om at asosial distansering er noe som bør eksistere for alltid også ETTER pandemien. At vi skal slutte å omgås hverandre som før; at eldre mennesker fra nå av bare må vinke farvel til sine familier og et naturlig liv etter at de har fylt 70. Dette skremmer virkelig og ødelegger nattesøvnen. Et slikt marerittsamfunn bør vi bekjempe. Sosial distanse bør man holde så lenge pandmien varer men ikke et sekund lenger. Når det er over bør menneskene gå ut i gatene og ha feriringer som om det var 8.mai 1945, ikke leve sine liv som ekstreme hypokondere for det er ikke normalt.

Det er en lang skala mellom alt og ingenting her.
Jeg ser for meg at en del bla. får litt bedre håndhygiene-vaner etter å ha gått igjennom en pandemi, også en tid etterpå. At en blir vant til å gjøre enkelte ting på litt forskjellige måter som totalt sett bidrar til å redusere smitterisiko til en viss grad, uten ekstreme ting som "aldri mer menneskelig kontakt" slik enkelte ser ut til å se for seg.
Det kan også tenkes at ting som sneeze-guards som er satt opp i butikker ikke blir borte med det første, og at det kanskje blir mer vanlig å se, slik det også var noen steder utenlands før pandemien, men gjerne i langt mindre grad. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (13 minutter siden):

Men noe som skremmer livet av meg er at det er individer og eksperte samt journalister som snakker om at asosial distansering er noe som bør eksistere for alltid også ETTER pandemien. At vi skal slutte å omgås hverandre som før; at eldre mennesker fra nå av bare må vinke farvel til sine familier og et naturlig liv etter at de har fylt 70. Dette skremmer virkelig og ødelegger nattesøvnen. Et slikt marerittsamfunn bør vi bekjempe. Sosial distanse bør man holde så lenge pandmien varer men ikke et sekund lenger. Når det er over bør menneskene gå ut i gatene og ha feriringer som om det var 8.mai 1945, ikke leve sine liv som ekstreme hypokondere for det er ikke normalt.

Er det virkelig noen som mener dette?

Det høres for meg ut som en slags stråmann flettet sammen av Fox News-republikanere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Morromann said:

Men noe som skremmer livet av meg er at det er individer og eksperte samt journalister som snakker om at asosial distansering er noe som bør eksistere for alltid også ETTER pandemien. At vi skal slutte å omgås hverandre som før; at eldre mennesker fra nå av bare må vinke farvel til sine familier og et naturlig liv etter at de har fylt 70. Dette skremmer virkelig og ødelegger nattesøvnen. Et slikt marerittsamfunn bør vi bekjempe. Sosial distanse bør man holde så lenge pandmien varer men ikke et sekund lenger. Når det er over bør menneskene gå ut i gatene og ha feriringer som om det var 8.mai 1945, ikke leve sine liv som ekstreme hypokondere for det er ikke normalt.

100% enig. Som beboer i en husstand på 1 person og både familie og et par venner i risikogruppe har jeg ikke hatt fysisk nærkontakt med annet enn albuer på to måneder. Eksperter og journalister kan si hva de vil, så snart dette er over skal jeg klemme over en lav sko. De kan jo prøve å stoppe meg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (12 timer siden):

Erna Solberg gjør rett i å åpne landet gradvis, men jeg mener at hun muligens har åpnet for mye for fort her. Det kan føre til at viruset kommer tilbake.

FHI anbefalte åpning ennå tidligere. Det virker som FHI kun er opptatt av at R<1, ikke hvor langt under 1 den er. F.eks at de er fornøyd med 0,99. Jeg tror det er billigere for landet å kjøre 2 uker med "hard" nedstengning og R=0,5 enn å forlenge det til 4 uker med R=0,7 med mildere nedstengning eller 8 uker med R=0,9 med ennå mildere tiltak.

Utbruddskontroll* må vi uansett ha fra smitten er slått ned til vaksinen kommer. Med utbruddskontroll mener jeg opprettholdelse av hygienetiltak, avstand, testing av alle med symptomer, reiserestriksjoner, grensekarantene osv. Kanskje erstatte tiltaket med ledige seter i fly og busser med maskepåbud i fly/busser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

FHI anbefalte åpning ennå tidligere. Det virker som FHI kun er opptatt av at R<1, ikke hvor langt under 1 den er. F.eks at de er fornøyd med 0,99. Jeg tror det er billigere for landet å kjøre 2 uker med "hard" nedstengning og R=0,5 enn å forlenge det til 4 uker med R=0,7 med mildere nedstengning eller 8 uker med R=0,9 med ennå mildere tiltak.

Utbruddskontroll* må vi uansett ha fra smitten er slått ned til vaksinen kommer. Med utbruddskontroll mener jeg opprettholdelse av hygienetiltak, avstand, testing av alle med symptomer, reiserestriksjoner, grensekarantene osv. Kanskje erstatte tiltaket med ledige seter i fly og busser med maskepåbud i fly/busser.

Er helt enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

FHI anbefalte åpning ennå tidligere. Det virker som FHI kun er opptatt av at R<1, ikke hvor langt under 1 den er. F.eks at de er fornøyd med 0,99. Jeg tror det er billigere for landet å kjøre 2 uker med "hard" nedstengning og R=0,5 enn å forlenge det til 4 uker med R=0,7 med mildere nedstengning eller 8 uker med R=0,9 med ennå mildere tiltak.

2-8 uker? Vi er nå på uke 9. Smitten er nå på et så lavt nivå at vi er nede på ca 1 nyinnleggelse i snitt pr dag (6 personer innlagt på 5 døgn). I uke 13 var det 250 nyinnleggelser. Argumentet for å stenge ned var for å unngå å overbelaste helsevesenet. Selv med en økning til Re på 1.1, som vi er langt unna, vil ikke en ny smittetopp komme før i ca. februar/mars 2021.

21. april var det estimert 381 smittede per dag. Neste uke er det estimert 80 per dag. Så kanskje 5-600 pr uke nå, mot over 13 000 per uke i første halvdel av mars ut fra innleggelsene*. Pandemien er under kontroll. Det er nesten ikke smitte lengre. Å ha et annet mål nå enn "minst mulig tiltak, men nok til at R fortsatt er under 1" er hodeløst slik jeg ser det. Da holder smittenivået i sjakk på et lavt nivå, med minst mulig skade for økonomi og enkeltpersoner. 

 

* Korrigering: starten/midten av mars, ikke slutten. Høyest antall innleggelser pr dag var i andre halvdel av mars, som tilsier smitte 10-14 dager tidligere.

Endret av Peppep
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. diskusjon om lockdown-effekt og få R lav på kort tid, for så å gjenåpne. Mulig jeg tar feil nå, men jeg mener å huske at Singapore var tidlig ute med å sette inn stramme tiltak, samme med Japan.

Jeg husker å ha lest at i Japan en periode måtte stenge igjen på et skisted etter at smittetallene begynte å stige. Noen som har fulgt med på hva de gjør av tiltak både der og i Singapore?

Prøvde å se litt på nye tilfeller nå både i Japan og Singapore og der ser vi få tilfeller i starten (lockdown) men en jevn strøm med nye tilfeller, med noen topper:

Tallene er vel antageligvis ikke særlig dramatisk med tanke på innbyggertall og befolkningstetthet, men lurer litt på hva slags tiltak de har nå.

Skjermbilde 2020-05-09 kl. 15.11.42.png

Skjermbilde 2020-05-09 kl. 15.13.10.png

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (På 8.5.2020 den 13.25):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Vbvk53/r-tallet-har-steget-til-055

Gleder med til R- minutt for minutt. 

Snakk om å koke suppe på spiker i denne saken 

 
Smittetallet har falt til 0,49

 

Spoiler

 

Smittetallet R som viser hvor mange personer hver koronasmittet har smittet videre, har det siste døgnet falt fra 0,55 til 0,49.

Det fremgår i en dagsrapport fra Folkehelseinstituttet (FHI) lørdag.

Smittetallet steg fra onsdag til torsdag, før det nå altså faller igjen.

FHI har understreket at smittetallet er basert på tall knyttet til stor usikkerhet, men at det er det beste estimatet man har på smittespredningen i samfunnet per i dag.

At smittetallet holder seg under 1 har vært helsemyndighetenes mål, for å unngå at antallet smittede i Norge øker.

 

Lenke til kommentar
NTB
Kjøttbedrift i Oslo rammet av koronasmitte – stanser all produksjon

FG Kjøttsenter i Oslo opplyste tidligere i uka at de har stanset all produksjon etter at flere ansatte har fått påvist koronavirus.

Kjøttbedriften ligger på Furuset og driver med kjøttskjæring. Selskapet eies av Grilstad og Fatland, skriver Nationen.

– Alle de smittede har milde symptomer, ingen er alvorlig syke og ingen er på sykehus. Samtlige er satt i isolasjon, og personer som har hatt nær kontakt med dem, er satt i karantene, skrev selskapet i en pressemelding mandag.

– Vi samarbeider nå med lokalt smittevernteam og bydelsoverlegen for å følge opp situasjonen, fortalte styreleder Ståle Gausen i pressemeldingen

NTB
Færøyene helt friskmeldt fra korona

Færøyene kan nå erklære seg helt fri for koronasmitte, to måneder etter at det første tilfellet ble oppdaget.

187 har testet positivt siden det første tilfellet ble bekreftet 4. mars. Alle er nå friskmeldte, og ingen er døde. Det er foretatt 8.403 tester på øygruppen, som har litt over 50.000 innbyggere, og som er en selvstyrt del av Danmark.

– Ingen på Færøyene har vært alvorlig syke av koronavirus, og vi vil snart kunne gå tilbake til hverdagslivet så langt det lar seg gjøre, uttaler statsminister Bárður à Steig Nielsen på myndighetenes hjemmesider.

Lørdag 9. mai sparkes fotballsesongen i gang som en av de første i Europa under koronakrisen. TV 2 sender direkte, og kampene ventes å bli fulgt av en mengde fotballentusiaster i mangel av andre tilbud.

https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (23 minutter siden):

Ang. diskusjon om lockdown-effekt og få R lav på kort tid, for så å gjenåpne. Mulig jeg tar feil nå, men jeg mener å huske at Singapore var tidlig ute med å sette inn stramme tiltak, samme med Japan.

Jeg husker å ha lest at i Japan en periode måtte stenge igjen på et skisted etter at smittetallene begynte å stige. Noen som har fulgt med på hva de gjør av tiltak både der og i Singapore?

Prøvde å se litt på nye tilfeller nå både i Japan og Singapore og der ser vi få tilfeller i starten (lockdown) men en jevn strøm med nye tilfeller, med noen topper:

Tallene er vel antageligvis ikke særlig dramatisk med tanke på innbyggertall og befolkningstetthet, men lurer litt på hva slags tiltak de har nå.

Har vært mye i Japan, så jeg har hatt et halvt øye til situasjonen der. 

De reagerte ganske sent, og fikk mye kritikk for det internt. Mange husker vel at de tviholdt lenge på at OL skulle arrangeres i sommer, før de snudde. Likevel ble det aldri noe voldsomt førsteutbrudd slik som i land her i Europa. Mange grunner til det, og mye er nok kultur: folk er vant med munnbind og vet hvordan det skal brukes, og det er muligens verdens mest renslige land. Ekstrem fokus på hygiene. De håndhilser heller ikke, og japanerne er sosialt reserverte med lite klemming og fysisk kontakt. 

Men Japan har også verdens eldste befolkning og en av tingene de lykkes med var å isolere de eldre tidlig. De fleste skoler er stengt, arrangementer og sånt er stengt, men ellers har mye vært som før. Fortsatt fulle tog og t-baner lenge, i hvert fall frem til andre uka i april hvor det ble satt inn tiltak som hjemmekontor og frivillig stenging av bedrifter som har mulighet til det. Tror det fortsatt er gjeldende. Lokale myndigheter kan stenge offentlige bygg, eller kinoer og lignende, men det er ikke ulovlig å likevel holde åpent.

De har som du sier veldig få registrerte tilfeller i forhold til befolkning, men de tester ekstremt få. Mener å huske at de bare hadde testet rundt 40.000 i starten av april. Nå har de økt testingen betraktelig, og det er nok mye av grunnen til at det er en økning i positive. 

Er helt klart en bekymring blant japanere nå for at tiltakene kom for sent, og at det skal komme et stort smitteutbrudd i for eksempel Tokyo hvor det bor 40 millioner tett. Det kan i verste fall bli en forferdelig katastrofe.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
xRun skrev (På 8.5.2020 den 12.41):

De 3 landene med raskest økende antall tilfeller:

Enda en dag med 10K+ (10699) nye tilfeller rapportert i Russland torsdag.
6. dag på rad med 10K+. Totalen opp til 187 859.


Brazil: 9082 nye tilfeller rapportert torsdag, andre dag på rad med økning nær/rundt 10 000.
Totalen der opp til 135 693.


USA opp 29 531 torsdag, har ligget rundt 25 000 daglig i en lengre periode nå.
Totalt 1 292 623 tilfeller rapportert der ved midnatt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Oppdatering; 3 på topp i daglig økning.

Russland: 10 817 nye tilfeller rapportert siste døgn, Det er en hel uke med 10K+ nye tilfeller daglig.

Brazil: 10 199 nye tilfeller rapportert siste døgn, 3. dag på rad med rundt 10K.

USA: 29 162 nye tilfeller rapportert siste døgn. 
Samtidig starter 40+ stater denne uken gjenåpning av økonomien, noen startet forrige uke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...