Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (43 minutter siden):

Flytrafikken var på sitt laveste 13. april (Ca. 46.000 flyvninger per uke) men har siden da gradvis økt til nå 96.000 flyvninger per uke. Vi er nå på ca. "halv kapasitet" på normalt antall flyvninger per uke.

Jeg ser eks. akkurat nå et passasjerfly på vei fra Oslo til Etiopia (flightlog nedenfor). Samt at det er en betydelig mengde privatfly med uregistrert destinasjon som flyr over landergrenser (man ser de krysser havområder inn mot andre land eller grenser over land).

Jeg tror ikke vi er fri for smitterisiko og at vi vil oppleve en ny bølge her til lands så lenge folk kan reise med passasjerfly og andre transportmidler over grenser (ikke fraktoppdrag). Det kreves bare 1 glør for å starte skogbrannen.

Steder med høyest risiko for smitte vil da være i områder rundt der man har grenseoverganger, flyplasser, båthavner og lignende.

Alle som jobber i Oslo og er i risikogrupper går nå en spennende tid i møte.
image.thumb.png.70a5a7b9a555403c569658bbca4e78e2.png
 

EDIT:
En annen ting hvor jeg kan ta feil men det ser slik ut.
Starter oppmykningen omtrent likt i mange land på tross av at land ikke er rammet likt - av covid19?

Veldig mange av passasjerflyene går nå kun med cargo. Så ingen eller veldig få passasjerer som flyr fra Norge til Etiopia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Peppep skrev (20 minutter siden):

Mitt inntrykk er at FHI har 100% rett. Bruk av munnbind (enkle munnbind, ikke N95 og tilsvarende) gir veldig liten beskyttelse for den som bruker det, og i verste fall gir det større sjanse for smitte ved feilbruk. Feilbruk kan fort skje for utrente - i prinsippet er det veldig enkelt, i praksis tror jeg veldig mange ubevisst vil ta seg i fjeset for å rette på masken, glemmer bra nok håndhygiene osv. 

 

I likhet med alle andre tøyplagg med andre ord. Forøvrig mener jeg at alle som har vært ute på steder med folk bør ta en dusj og skifte klær rett etter at man er hjemme. Det gjør jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Dette med munnbindet er ekstremt oppsiktsvekkende og det er helt klart at FHI ikke tror selv på sine bortforklaringer. Nå var det i beredskapsplaner for pandemi for noen år tilbake at befolkningen burde ha munnbind. Og når panemien plutselig er her snur de 180 grader og kommer til og med med en helt vill og ekstrem teori om at det fører til mer smitte. Den europesike smittevernsbyråeta nbewfaler munnbind.


Siden du nevner ECDC, er deres uttalte ståsted :

There is no evidence that non-medical face masks or other face covers are an effective means of respiratory protection for the wearer of the mask.

Overall, various non-medical face masks were shown to have very low filter efficiency (2–38%).
In one study, cotton surgical masks were associated with a higher risk of penetration of microorganisms and ILI compared to no masks.

The use of face masks may provide a false sense of security leading to suboptimal physical distancing, poor respiratory etiquette and hand hygiene – and even not staying at home when ill.

There is a risk that improper removal of the face mask, handling of a contaminated face mask or an increased tendency to touch the face while wearing a face mask by healthy persons might actually increase the risk of transmission.

For communication purposes, it is important to emphasise that the people who use face masks in the community want to protect their fellow citizens in case they are infected.
They do not want to unknowingly spread the virus, and wearing a mask should not be misconstrued that they want to protect themselves from others. Wearing a mask is not an act of selfishness and should be promoted as an act of solidarity.

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-use-face-masks-community.pdf

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Promille sjanse for at det kan skje. Sjansen for beskyttelse oppverier flere ganger sjansen for at munnbindet gir mer smitte.

Så lenge det fortsatt er vanskelig å få tak i munnbind kan ikke myndighetene gå ut med krav om det. Institusjoner, bedrifter og personer vil ikke kunne møte kravet. I Tyskland innførte de krav om munnbind først når de hadde det tilgjengelig for de aller fleste, men der er vi ikke i Norge enda. Helsevesenet rasjonerer fortsatt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Promille sjanse for at det kan skje. Sjansen for beskyttelse oppverier flere ganger sjansen for at munnbindet gir mer smitte.


I følge deg ja, men de fleste av oss følger heller WHO, ECDC, FHI og andre eksperters uttalelser om dette, som mener det motsatte.

Det var deg selv som mente at ECDC anbefalte masker, ville det ikke være en god ide å lese hva de sier om masker, å ta det innover seg, i stedet for å bare avfeie alt som ikke passer inn i din egen vrangforestilling?

Så står du selvfølgelig fritt til å bruke maske, det er absolutt ingen som nekter deg, så lenge du først og fremst overholder de andre tiltakene, å ikke tror at en slik maske skal gi deg noen form for beskyttelse mot viruset som gjør at du kan opp lempe på andre ting.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og igjen trenger jeg ikke å høre andre rette moralske pekefingre mot meg og komme med insinueringer om hva jeg gjør og ikke gjør.. Det er det mer enn nok av ellers i livet. Spesielt ikke fra folk som beskylder meg for å ha vrangforestillinger. Slik er ganske ufin og uverdig oppførsel i debattforum. 

Finnes det egentlig noen internasjonal undersøkelse som forteller at munnbind er de dødsmakene som noen påstår? Finnes det studeier og empiriske data på at større grupper med ansiktsmaske har fått smitte? Jeg ser kun synsing og hypoteser, ikke fakta.

Jeg gir komplimenter til folk som passer på seg selv og andre og følger smittereglene. Jeg retter ikke pekefingre og beskylder dem for å ha vrangforestillinger.

https://www.aftenposten.no/norge/i/K3m7OX/det-ene-landet-etter-det-andre-i-europa-snur-naa-ber-europeiske-smittevernmyndigheter-ogsaa-norge-vurdere-bruk-av-munnbind

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NTB
FHI mener regjeringen holdt folk for lenge i karantene

Dokumenter og råd som har vært holdt hemmelige, viser at både FHI og Helsedirektoratet mente regjeringens koronarestriksjoner var for strenge.

Mens helsemyndighetene tok til orde for å gjenåpne Norge 29. april ventet regjeringen helt til 8. mai viser bakgrunnsdokumenter for koronastrategien som Aftenposten har fått innblikk i.

Folkehelseinstituttet (FHI) mener blant annet at praksisen med 14 dagers karantene for 9.000 helseansatte og alle andre som hadde nærkontakt med noen av de 8.000 med påvist smitte var unødvendig lang. Også 129.000 nordmenn som hadde vært på reise i utlandet ble ilagt 14 dagers karantene.

«Karanteneperioden på 14 dager er unødvendig lang», skriver FHI og mente den burde forkortes til 10 dager. Først torsdag fulgte regjeringen rådet.

Videre slås det fast at effekten av stengte skoler og barnehager var liten. Dette tiltaket ble innført 12. mars mot FHIs råd fordi Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og forsvaret anbefalte det av hensyn til «uro i befolkningen».

Da FHI igjen rådet om gjenåpning av skolene fra 23. mars fulgte regjeringen heller ikke dette fordi den mente faren for smittespredning var for stor.

https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er noe som har blitt diskutert før.

Morromann skrev (4 minutter siden):

Finnes det egentlig noen internasjonal undersøkelse som forteller at munnbind er de dødsmakene som noen påstår? Finnes det studeier og empiriske data på at større grupper med ansiktsmaske har fått smitte? Jeg ser kun synsing og hypoteser, ikke fakata.

Bruk av maske er gjennomgått av Dr Cambpell og hvis dere vil høre hva han sier om saken så er videoen her:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 minutt siden):

Denne diskusjonen er noe som har blitt diskutert før.

Bruk av maske er gjennomgått av Dr Cambpell og hvis dere vil høre hva han sier om saken så er videoen her:

 

Innteresant. Jeg har aldri påstått at en maske gir 100% beskyttelse, så om noen trpr det er det en misforståelse. Men det gir økt beskyttelse. Å fraråde munnbind fordi det ikke gir 100% beskyttelse er som å fraråde kondomer og P-piller mot uønsket graviditet for det gir ikke 100% beskyttelse det heller. Litt beskyttelse er bedre enn ingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (42 minutter siden):

Så lenge det fortsatt er vanskelig å få tak i munnbind kan ikke myndighetene gå ut med krav om det. Institusjoner, bedrifter og personer vil ikke kunne møte kravet. I Tyskland innførte de krav om munnbind først når de hadde det tilgjengelig for de aller fleste, men der er vi ikke i Norge enda. Helsevesenet rasjonerer fortsatt.

Fullt mulig å lage egne. Men det er bedre med litt munnbeskyttelse enn ingen munnbeskyttelse. Et åpent ansikt gir 0% beskytttelse. Munnbind øker beskyttelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Morromann said:

I likhet med alle andre tøyplagg med andre ord. Forøvrig mener jeg at alle som har vært ute på steder med folk bør ta en dusj og skifte klær rett etter at man er hjemme. Det gjør jeg.

Her skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg pleier ikke å ta buksen min i nærheten av munn, nese eller øyne. Og jeg tror heller ikke at klær er en smittebombe. Poenget er vel at man kan få kontaktsmitte fra dørhåndtak, handlekurver osv på hendene, for så å videreføre det til munnbindet som er plassert akkurat ved de stedene smitte lettest inntrer i kroppen.

Det er mange som har hatt nærkontakt med personer med bekreftet smitte, uten å ha blitt smittet selv. Hvis det var så smittsomt som du synes å tro, så hadde smittetallet vært langt høyere enn 3 fra starten. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Innteresant. Jeg har aldri påstått at en maske gir 100% beskyttelse, så om noen trpr det er det en misforståelse. Men det gir økt beskyttelse. Å fraråde munnbind fordi det ikke gir 100% beskyttelse er som å fraråde kondomer og P-piller mot uønsket graviditet for det gir ikke 100% beskyttelse det heller. Litt beskyttelse er bedre enn ingen.

Konklusjonen er at munnbind beskytter andre for å bli smittet. For at du skal beskytte deg selv mot smitte er distanse og håndhygiene samt ikke å ta seg i ansiktet med kontaminerte hender. Maske beskytter andre mot DEG. Så sier han at masken har en levetid og at den mister effekt når den er våt. Det er foskjell på medisinske masker (N95) og vanlige masker som ikke beskytter mot små partikler. Så er det behandlingen av konterminerte (brukte masker) å ta hensyn til. Masker er ikke bare bare får vi vite.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Peppep skrev (1 minutt siden):

Her skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg pleier ikke å ta buksen min i nærheten av munn, nese eller øyne. Og jeg tror heller ikke at klær er en smittebombe. Poenget er vel at man kan få kontaktsmitte fra dørhåndtak, handlekurver osv på hendene, for så å videreføre det til munnbindet som er plassert akkurat ved de stedene smitte lettest inntrer i kroppen.

Det er mange som har hatt nærkontakt med personer med bekreftet smitte, uten å ha blitt smittet selv. Hvis det var så smittsomt som du synes å tro, så hadde smittetallet vært langt høyere enn 3 fra starten. 

Nei, forsåvidt ikke. Klesplagg like lite som det for mange forhatte munnbindet gir ikke direkte smitte med mindre man tar seg rundt på ting og på tøyet og så i munnen. Men det gjør jo ikke jeg og heller ingen andre som tar smittefaren på alvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (Akkurat nå):

Konklusjonen er at munnbind beskytter andre for å bli smittet. For at du skal beskytte deg selv mot smitte er distanse og håndhygiene samt ikke å ta seg i ansiktet med kontaminerte hender. Maske beskytter andre mot DEG. Så sier han at masken har en levetid og at den mister effekt når den er våt. Det er foskjell på medisinske masker (N95) og vanlige masker som ikke beskytter mot små partikler. Så er det behandlingen av konterminerte (brukte masker) å ta hensyn til. Masker er ikke bare bare får vi vite.

Det er jeg fullstendig klar over og jeg har aldri ment noe annet. Maske+sosial distanering+hånd- og kroppshygiene. Både klær og munnbind bør renses etter bruk og opphold i butikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Nei, forsåvidt ikke. Klesplagg like lite som det for mange forhatte munnbindet gir ikke direkte smitte med mindre man tar seg rundt på ting og på tøyet og så i munnen. Men det gjør jo ikke jeg og heller ingen andre som tar smittefaren på alvor.

Like lite? Det jeg har lest er at viruset dør fort på klær fordi det tørker ut. Ved munnbind tilfører man fuktighet og det overlever lengre. Har du noe faglig grunnlag for å mene at klær er like smittsomt som munnbind? 

"Det gjør jo ikke jeg" er en ganske bastant påstand. Det har blitt gjort flere studier på ubevisst berørelse i fjeset, og det viser seg at det er ekstremt vanskelig å unngå. Selv i korte perioder der man blir filmet mens man aktivt prøver å unngå å gjøre det. Selv helsepersonell som er drillet i dette har blitt smittet. Joda, de har kanskje hatt mangel på utstyr, men jeg tror at utstyrssituasjonen og effekten for helsepersonell med rasjonering fortsatt er bedre enn den jevne mannen i gaten som på egenhånd skal sette i gang med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Restaurantene åpnes, skjenkestoppen er avblåst, avstandsbegrensningen er redusert til 1 meter og åpningstidene er utvidet ...

Virker ikke veldig gjennomtenkt hvis du tenker på risikoen for smittespredning. Så en interesssant video fra NHK for noen uker siden:

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/ondemand/video/9999604/

Gå til 2:20 hvor de illustrerer en vanlig samtale ...

EDIT:

Virker som om dette allerede er glemt:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8mkaKd/corona-baren

Endret av helsten2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (Akkurat nå):

Jeg tror at FHI m.fl. store redsel nå er at corona skal dø helt ut i Norge. Det er (kanskje) bedre å ha noe smitte gående, siden vi før eller senere må åpne grensen. Derfor ønsker de ikke å anbefale munnbind.

Det tror ikke jeg er grunnen. At de ikke vil at myndighetene skal anbefale eller innføre krav om munnbind tror jeg er fordi det er for ressurskrevende i forhold til gevinst. Med dagens mangel på smittevernutstyr er det ikke realistisk å vente at folk møter et slikt krav. Det er rett og slett ikke nok munnbind tilgjengelig til at dette er mulig per dags dato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...