Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

asicman skrev (8 timer siden):

Det blir nok mye aftermath og etterpåklokskap. Men man kan ikke legge all skyld på tiltakene heller. Økonomien i Sverige går ikke akkurat på skinner:

"Hur djup krisen kan bli vet ingen – men fortsätter arbetslösheten att öka i samma takt som nu räknar Arbetsförmedlingen med en arbetslöshet på 10 procent i sommar. Regeringen har redan flaggat för en arbetslöshet på cirka 13,5 procent på helåret. Det är dystra siffror. "

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/redan-djupa-arr-pa-den-svenska-arbetsmarknaden

"Svenske H&M har solgt 57 prosent mindre etter koronakrisen. I Norge går det litt bedre for kleskjeden."
https://www.dn.no/handel/hm/koronaviruset/klar/hm-salget-mer-enn-halvert/2-1-804628

 

En viktig forskjell fra Norge og Sverige er også at helsevesenet i Sverige er nokså slitne nå. Jeg leste at en sykepleier på et av sykehuset åpent gikk ut og fortalte hvordan forholdene er på intensivavdelingene. Intensivsykepleiere som jobber opp mot 60 timer i uken og intensivleger opp mot 50, så noe mindre. Men det er likevel frykteleg mye - og Sverige har valgt en strategi der dette presset vil gå over tid. Hvor lenge vil de orke å holde det gående før det blir utslitte og evt. må sykemelde seg? Og ikke minst den emosjonelle belastningen - den vil kunne få store konsekvenser i tiden etterpå.

Med det økte arbeidspresset er det overhodet ikke overraskende at man får enkelttilfeller av dødsfall blant unge helsearbeidere både i Sverige og verden rundt, knyttet til viruset. Hvordan skal immunforsvaret klare å forsvare seg selv når kroppen er helt utslitt? 

Kommer det en ny bølge i Norge så har vi iallfall ikke slitt ut personellet på intensivavdelinger landet rundt. Bedre tid til å foreberede seg, mer uthvilt og klar for kamp. Vi har også fått tid til å bygge opp beredskapslagrene og innhente kunnskap.

Mange påstår også at Sverige fortsatt har god intensivkapasitet. Dette er jeg også tvilsom til. På wordlofmeters har antall kritiske pasienter stått i ro på 425 lenge. Til tross for at det kommer nye dødsfall hele tiden. Det rører visstnok ikke på seg, veldig merkelig. At det er bygd feltsykehus stemmer nok, så sengeplassene har i teorien økt. Men utifra det jeg har lest så er ikke denne økte kapasiteten særlig hjelpsom, da det mangler nok helsepersonell som kan ta seg av intensivpasienter. Det er vel ikke uten grunn at enkeltpersonell jobber opp mot 50-60 timer i uken.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xRun skrev (1 time siden):

USA:
Et døgn etter at det i går ble kjent at en av Trumps personlige assistenter i WH testet positivt på COVID-19, melder nå flere medier at også en av Pence sine assistenter har testet positivt. Dette skal ha forsinket Pence sin avreise til Iowa for å håndtere denne utviklingen. Flere stabsmedlemmer skal ha forlatt flyet umiddelbart før avreise. Et annet medlem av Pence's stab testet positivt i mars.

Etter at Trumps assistent i WH testet positivt onsdag, skal det ha blitt iverksatt daglig testing for COVID-19 av Trump og personer i nær kontakt med ham.

Vice President Mike Pence staffer tests positive for coronavirus
https://www.cnbc.com/2020/05/08/vice-president-mike-pence-staffer-tests-positive-for-coronavirus.html

  Vis skjult innhold

"WASHINGTON — An aide to Vice President Mike Pence has tested positive for coronavirus, a senior administration official confirmed Friday to NBC News.
The confirmation comes a day after news broke that President Donald Trump’s personal valet had also tested positive.
A spokeswoman for Pence did not immediately respond to CNBC’s request for comment.

Pence was scheduled to travel to Des Moines, Iowa, Friday morning, but his departure from Andrews Air Force Base was delayed by nearly an hour as staff dealt with news of the diagnosis. Reporters traveling with Pence said several staffers disembarked from Air Force Two at the last minute, prior to takeoff."


- - -
Dagens coronabriefing med guvernøren i New York er i gang, i dag fra Poughkeepsie, NY.
Live i nyhetskanaler:

Andrew Cuomo. Mannen er en mester i 'make believe'.

 

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (38 minutter siden):

Mange påstår også at Sverige fortsatt har god intensivkapasitet. Dette er jeg også tvilsom til. På wordlofmeters har antall kritiske pasienter stått i ro på 425 lenge. Til tross for at det kommer nye dødsfall hele tiden. Det rører visstnok ikke på seg, veldig merkelig. At det er bygd feltsykehus stemmer nok, så sengeplassene har i teorien økt. Men utifra det jeg har lest så er ikke denne økte kapasiteten særlig hjelpsom, da det mangler nok helsepersonell som kan ta seg av intensivpasienter. Det er vel ikke uten grunn at enkeltpersonell jobber opp mot 50-60 timer i uken.

Ifølge Tegnell på pressekonferansen onsdag så var det veldig høyt press på kapasiteten ved noen intensivavdelinger i Sverige, men at det hadde lettet litt i Stockholms-området. 

Mener også å huske at Sverige hadde rundt 550 intensivplasser (færre enn Norge) før korona, mens de nå har over 1000 på grunn av feltsykehus osv, men ja som du sier har de mye større problemer med personell enn vi har i Norge og Danmark. De har også problemer med byråkratiet, som har ført til det store etterslepet i rapportering av dødsfall på hele 10 dager.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
John-B skrev (8 timer siden):

Hør hør!

Corona ligner mer og mer på en litt mer aggressiv variant av Influensa. Det er omtrent kun storbyer som har hatt nevneverdige problemer med Corona. Stockholm og New York står for en ekstremt høy % av tilfellene i henholdsvis Sverige og USA, mens resten av landene har vært lite berørt i forhold til vanlig influensa.

Se f.eks. her: https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/COVID19/index.htm - se spesielt på andelen døde i forhold til vanlig. Så langt i år har det dødd færre personer i USA enn vanlig. Selvfølgelig kan lockdown forklare en del av reduksjonen, men det er tvilsomt at det ville vært veldig mye høyere. I de aller fleste statene har andelen døde vært langt lavere enn vanlig, med unntak av NY som skiller seg voldsomt ut.

Ta en titt på overdødeligheten i forskjellige land i Europa her:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Så vil du se at dette er mye verre enn en hissig influensa.

Som nevnt tidligere så er det flere antistoff studier som har vist IFR på rundt 1,3% Det er MYE verre enn influensa (og hvis du skal sammenlikne med influensa tall så husk å bruke IFR tall, og ikke CFR). Men jeg regner med at du som alle andre som har jattet ivei om "det er bare en hissig influensa" ikke vil ta noe som helst av dette til deg, og vil bare fortsette i samme duren.

John-B skrev (7 timer siden):

Det er jo nettopp det som er så morsomt: Influensasammenligningen har blitt fullstenedig latterliggjort av apokalypse-gutta gjennom hele tråden, men for hver eneste dag som går blir det tydeligere og tydeligere at Corona går nærmere og nærmere Influensa målt i både smittespredning og dødrate blant smittede. I starten av tråden var Corona 100 ganger dødeligere enn Influensa, nå er det vel under dobbelt så dødelig, og det tallet synker stadig.

En ekstra hard influensasesong har gjerne en økning i dødsfall på 30%(?). Ville Corona, uten NOEN tiltak vært verre enn en hard influensasesong? Helt klart.
Ville det blitt flere hundre prosent flere døde enn en vanlig influensasesong? Neppe.

Jeg gleder meg til corona-rapporten til FHI neste år. Det blir nok ganske morsomt å lese gjennom denne tråden når tallenes tale er klare. 

Igjen så er dette totalt på jordet. IFR for influensa er estimert til et sted rundt 0,04%, mens for Covid-19 er IFR fra random antistoff tester estimert til et sted fra 0,2% til 1,3% Det er veldig mye høyere enn for influensa.

De fleste folk ville ikke ha drevet med BASE hopping fordi det er så risikofyllt. Men det har altså en dødelighet på ca 0,1% per hopp. Så det er mye tryggere å hoppe BASE en gang enn å bli smittet av korona en gang.

Endret av Storm_Eagle
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Norge ger Sverige rätt om skolstängningarna

Quote

 

Stängningen av skolor och förskolor hade troligtvis en liten effekt i kampen mot coronaviruset.

Det misstänker nu den norska folkhälsomyndigheten. 

– Vi har försökt studera detta brett och funnit mycket lite kunskap som säger att det har en stor effekt, säger smittskyddsexperten Frode Forland på Folkehelseinstituttet. 

 

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ger-sverige-ratt-om-skolstangningarna/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (13 minutter siden):

Nå kan Sverige juble...Hva er dette for noe tøv? Svenskene har åpenbart gått på en enorm blemme her. De kan få opptil 10 000 dødsfall. Et liv er like mye verdt uavhengig av om det er 20 år eller 40 år igjen av det. Svenskene spekulerte i at 500-2000 mennesker døde av influensa hvert år der borte og de mente at det var akseptabelt. Nå har tallene blitt høyere enn de trodde.

Erna Solberg har gjort det rette i denne saken når man ser Sverige, Brasil og England tatt i betraktning. Å komme med etterpåklokskap som til og med er feil, er idiotisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
23 minutes ago, helsten2 said:

FHI er ikkje mykje til rettesnor å følge. Ikkje kan di rekne og forsatt surrer di på med denna R'n sin som om den kan fortelle noko om dagens tilstand. Hadde norge holdt skulane åpne ville vi hatt eit heilt anna senario enn det vi fekk. Vil ikkje ha svenske tilstander i norge og av den grunn bør ikkje FHI få bestemme noko som helst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 6c765...aec
Maabren skrev (22 minutter siden):

FHI er ikkje mykje til rettesnor å følge. Ikkje kan di rekne og forsatt surrer di på med denna R'n sin som om den kan fortelle noko om dagens tilstand. Hadde norge holdt skulane åpne ville vi hatt eit heilt anna senario enn det vi fekk. Vil ikkje ha svenske tilstander i norge og av den grunn bør ikkje FHI få bestemme noko som helst.

Enig. Jeg er rett og slett redd FHI etterhvert fordi de kommer med så mange påstander som åpnebart strider så kraftig mot sunn fornuft at det er skrevet i stein at de tar feil. Jeg vil ha helsemyndigheter som serverer fakta, ikke ville påstander som virker dradd ut av løse luften som dette her: 

-munnbind har ingen funksjon fordi det kun beskytter mot å smitte andre (hvis folk lar være å smitte andre har munnbind en udiskutabel betydelig funksjon)

-barn har lav risiko for død, derfor er ca alle tiltak som omhandler barn overflødig (barn bor ikke alene på en hybel og har uvanlig dårlig personhygiene, så hvilken jævla relevans har det at ungen selv er relativt trygg om den blir syk?)

Jeg syns og det er lite tillitsvekkende  at de hele tiden har virket svært så ivrig på å kjøre Sverige sin strategi her og. Norge og Danmark hadde lenge mye høyere smittetall enn Sverige som er dobbelt så stort, så ikke bare kunne noe sånt ha ført oss samme sted som Sverige, men faktisk til et enda verre sted. Sverige har også snart tapt minst 2500 flere menneskeliv enn de hadde behøvd nå, som begynner å bli et betydelig antall.. 

 

Anonymous poster hash: 6c765...aec

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (2 timer siden):

Nå kan Sverige juble...Hva er dette for noe tøv? Svenskene har åpenbart gått på en enorm blemme her.


Hehe, ja nå kan de juble, Norge har registrert 218 døde så langt, Sverige har registrert 234 døde .... kun i går og i dag !
Det går glimrende i Sverige om dagen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men svenskane har uansett rett i at Norge følgjer etter Sverige. Og dei har rett i at ein i Norge no har komme til same konklusjon som svenskane har hevda heile tida, nemleg at stenging av barnehagar og skular ikkje har effekt på smittetala.

Kva som er rett er ikkje godt å seie, men FHI hevdar no som nemnt ovanfor at R var på veg ned allereie før 12/3. Om dette stemmer viser det at dei enkle tiltaka som å halde avstand, vaske hendene ofte, hoste i armkroken og å halde seg heime ved symptom på forkjølelse/covid19 betyr meir enn stenging av barnehagar og skular osv.

Eg håpar uansett at ein ikkje no også fjernar kravet om karantene for dei som kjem frå Sverige. Gjer dei det får vel svenskane også rett i at Norge vil ta att Sverige i antal smitta. Snakk om å skyte seg sjølv i foten! Etter mi meining er den største feilen som vart gjort at ein ikkje innførte karantenereglar for ALLE land i Europa då ein såg tilstandane i Italia, men venta med å stenge grensene til ETTER at alt skifolket var komne heim frå Austerrike og smitten i Norge var ute av kontroll.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

USA:
FDA-direktør Stephen Hahn går i karantene i 14 dager, etter å ha vært i kontakt med Mike Pence sin pressesekretær Katie Miller, som fikk påvist COVID-19 fredag. 

FDA chief self-quarantines after exposure to Pence aide
https://www.politico.com/news/2020/05/08/fda-chief-hahn-quarantine-pence-245646
"FDA Commissioner Stephen Hahn will self-quarantine for 14 days after exposure to White House spokesperson Katie Miller, who tested positive for Covid-19 on Friday, three administration officials said."

 

Katie Miller er forøvrig pressetalsperson for "The White House Coronavirus Task Force" som ledes av VP Mike Pence. Miller er gift med Stephen Miller som er Trumps seniorrådgiver. Herr og fru Miller har ikke brukt maske de siste dagene, i likhet med Pence og Trump, tross CDC's anbefalinger om å gjøre dette, og som arbeidsgruppen hun er pressetalsperson for har anbefalt publikum å gjøre.

Katie Miller her i samtale med pressen torsdag, den eneste uten maske, dagen før hun testet positivt.

image_kbn22k212.jpg

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Sandy Koufax said:

Nå kan Sverige juble...Hva er dette for noe tøv? Svenskene har åpenbart gått på en enorm blemme her. De kan få opptil 10 000 dødsfall. Et liv er like mye verdt uavhengig av om det er 20 år eller 40 år igjen av det. Svenskene spekulerte i at 500-2000 mennesker døde av influensa hvert år der borte og de mente at det var akseptabelt. Nå har tallene blitt høyere enn de trodde.

Erna Solberg har gjort det rette i denne saken når man ser Sverige, Brasil og England tatt i betraktning. Å komme med etterpåklokskap som til og med er feil, er idiotisk.

Hva gjør man ikke for å fremstå som at man hadde rett? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flytrafikken var på sitt laveste 13. april (Ca. 46.000 flyvninger per uke) men har siden da gradvis økt til nå 96.000 flyvninger per uke. Vi er nå på ca. "halv kapasitet" på normalt antall flyvninger per uke.

Jeg ser eks. akkurat nå et passasjerfly på vei fra Oslo til Etiopia (flightlog nedenfor). Samt at det er en betydelig mengde privatfly med uregistrert destinasjon som flyr over landergrenser (man ser de krysser havområder inn mot andre land eller grenser over land).

Jeg tror ikke vi er fri for smitterisiko og at vi vil oppleve en ny bølge her til lands så lenge folk kan reise med passasjerfly og andre transportmidler over grenser (ikke fraktoppdrag). Det kreves bare 1 glør for å starte skogbrannen.

Steder med høyest risiko for smitte vil da være i områder rundt der man har grenseoverganger, flyplasser, båthavner og lignende.

Alle som jobber i Oslo og er i risikogrupper går nå en spennende tid i møte.
image.thumb.png.70a5a7b9a555403c569658bbca4e78e2.png
 

EDIT:
En annen ting hvor jeg kan ta feil men det ser slik ut.
Starter oppmykningen omtrent likt i mange land på tross av at land ikke er rammet likt - av covid19?

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6c765...aec skrev (11 timer siden):

Enig. Jeg er rett og slett redd FHI etterhvert fordi de kommer med så mange påstander som åpnebart strider så kraftig mot sunn fornuft at det er skrevet i stein at de tar feil. Jeg vil ha helsemyndigheter som serverer fakta, ikke ville påstander som virker dradd ut av løse luften som dette her: 

-munnbind har ingen funksjon fordi det kun beskytter mot å smitte andre (hvis folk lar være å smitte andre har munnbind en udiskutabel betydelig funksjon)

 

 

Anonymous poster hash: 6c765...aec

Dette med munnbindet er ekstremt oppsiktsvekkende og det er helt klart at FHI ikke tror selv på sine bortforklaringer. Nå var det i beredskapsplaner for pandemi for noen år tilbake at befolkningen burde ha munnbind. Og når panemien plutselig er her snur de 180 grader og kommer til og med med en helt vill og ekstrem teori om at det fører til mer smitte. Den europesike smittevernsbyråeta nbewfaler munnbind. Min teori er:

1)det vil være et prestrisjenederlag å annbefale det nå. De frarådet munnbind fordi det manglet det da pandemien brøt ut og de ikke ville skape panikk i befolkningen

2)den norske servitliteten til FN-organer. WHO er et FN-organ og selv om det har representasjon av korrupte og dysunskjonelle stater  i den tredje verden følger Norge lydig deres anbefalinger i motsetning til den europeiske smittevernsbyrået som består av representanter for demokratier. Men for Norge er det stor prestisje å være servile ovenfor FN, en internasjonal organisasjon hvois flertallet av statene er dysfunksjonelle diktaturer og skinndemokratier

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Morromann said:

Dette med munnbindet er ekstremt oppsiktsvekkende og det er helt klart at FHI ikke tror selv på sine bortforklaringer. Nå var det i beredskapsplaner for pandemi for noen år tilbake at befolkningen burde ha munnbind. Og når panemien plutselig er her snur de 180 grader og kommer til og med med en helt vill og ekstrem teori om at det fører til mer smitte. Den europesike smittevernsbyråeta nbewfaler munnbind. Min teori er:

1)det vil være et prestrisjenederlag å annbefale det nå. De frarådet munnbind fordi det manglet det da pandemien brøt ut og de ikke ville skape panikk i befolkningen

2)den norske servitliteten til FN-organer. WHO er et FN-organ og selv om det har representasjon av korrupte og dysunskjonelle stater  i den tredje verden følger Norge lydig deres anbefalinger i motsetning til den europeiske smittevernsbyrået som består av representanter for demokratier. Men for Norge er det stor prestisje å være servile ovenfor FN, en internasjonal organisasjon hvois flertallet av statene er dysfunksjonelle diktaturer og skinndemokratier

Mitt inntrykk er at FHI har 100% rett. Bruk av munnbind (enkle munnbind, ikke N95 og tilsvarende) gir veldig liten beskyttelse for den som bruker det, og i verste fall gir det større sjanse for smitte ved feilbruk. Feilbruk kan fort skje for utrente - i prinsippet er det veldig enkelt, i praksis tror jeg veldig mange ubevisst vil ta seg i fjeset for å rette på masken, glemmer bra nok håndhygiene osv. 

Likevel tror jeg Tyskland og andre som har anbefalt eller pålagt det på kollektivtransport har gjort rett, og at det bør komme i Norge. Ikke for å beskytte den som bruker det, men alle rundt. For at det skal bli effektivt må alle bruke det der tett kontakt er uunngåelig, slik at asymptomatiske og presymptomatiske ikke smitter videre. Jeg håper og tror at det ikke har gått prestisje i det, og at det vil komme som et råd eller pålegg senest i august. Jeg tror det blir et viktig tiltak for å forhindre større utbrudd når vi skal komme nærmere normalen igjen. 

Hvorfor ikke før? Smittetallet er veldig lavt nå, så ut fra kost/nytte har det lite effekt. Jeg har flere ganger reist kollektivt, vært på kafé o.l. de siste ukene, og det har ikke vært noe problem å holde avstand. Når flere og flere avslutter hjemmekontor og oftere reiser som før vil det bli trangere, og effekten av munnbind blir større. Først da bør det komme. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...