Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Oddvardm said:

Det er slitsomt å høre på. Jeg må si til denne John-B at hvis han tror at vi kan behandle dette som en influensa så er det blitt debatert og avvist gjennom hele levetiden til denne tråden. Dette er bare repetisjon av en teori som er debatert mange ganger før.

Det er jo nettopp det som er så morsomt: Influensasammenligningen har blitt fullstenedig latterliggjort av apokalypse-gutta gjennom hele tråden, men for hver eneste dag som går blir det tydeligere og tydeligere at Corona går nærmere og nærmere Influensa målt i både smittespredning og dødrate blant smittede. I starten av tråden var Corona 100 ganger dødeligere enn Influensa, nå er det vel under dobbelt så dødelig, og det tallet synker stadig.

En ekstra hard influensasesong har gjerne en økning i dødsfall på 30%(?). Ville Corona, uten NOEN tiltak vært verre enn en hard influensasesong? Helt klart.
Ville det blitt flere hundre prosent flere døde enn en vanlig influensasesong? Neppe.

Jeg gleder meg til corona-rapporten til FHI neste år. Det blir nok ganske morsomt å lese gjennom denne tråden når tallenes tale er klare. 

Endret av John-B
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Håper han tar feil, men med haste åpning nå blir jeg ikke overrasket.

Jeg kan ikke skjønne hvordan vi skal kunne ta igjen Sverige? Vi har

a) begrenset og fått meget god på smitten, og forhindret den første dødsbølgen

b) Det er en klar og tydelig strategi og plan på hvordan begrense og stoppe klustere av smitte som skulle oppstå. 

Skulle bølge 2 være mer dødelig og mer smittsom så vil vi ha færre som KANSKJE er immune, og det er vel det eneste som gir Sverige en fordel. Men å legge alle eggene i en kurv på den måten, har kostet Sverige sikkert like mye økonomisk tap som oss frem til nå, men 15x så mange dødsfall. 

Jeg er dog enige om at vi må vente ett år med å måle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (12 timer siden):

Er også i mot denne. Erna Solberg gjorde det rette. Bare se på Sverige og tragedien der.

 

Vi får se om 1års tid om hvem som gjorde hva riktig, hvis Norge plutselig får en oppsving i smitte midt i influensa sesongen og Sverige ikke får det, så ja hva da ? 

Tror mange her inne underestimerer kostnaden av dette over tid på folkehelsen, så helt riktig åpne framover.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (23 timer siden):

Russland rapporterte i dag igjen 10K+ nye tilfeller (11 231), opp fra 165 929 i går til 177 160 totalt nå.
Det er 5. dag på rad med 10 000+ i økning. Over 50 000 opp ila. 5 dager.


Brazil rapporterte i går 11 986 nye tilfeller, totalt 126 611. 

De 3 landene med raskest økende antall tilfeller:

Enda en dag med 10K+ (10699) nye tilfeller rapportert i Russland torsdag.
6. dag på rad med 10K+. Totalen opp til 187 859.


Brazil: 9082 nye tilfeller rapportert torsdag, andre dag på rad med økning nær/rundt 10 000.
Totalen der opp til 135 693.


USA opp 29 531 torsdag, har ligget rundt 25 000 daglig i en lengre periode nå.
Totalt 1 292 623 tilfeller rapportert der ved midnatt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Endret av xRun
Typo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (5 minutter siden):

De 3 landene med raskest økende antall tilfeller:

Enda en dag med 10K+ (10699) nye tilfeller rapportert i Russland torsdag.
6. dag på rad med 10K+. Totalen opp til 187 859.


Brazil: 9082 nye tilfeller raportert torsdag, andre dag på rad med økning nær/rundt 10 000.
Totalen der opp til 135 693.


USA opp 29 531 torsdag, har ligget rundt 25 000 daglig i en lengre periode nå.
Totalt 1 292 879 tilfeller rapportert der nå (inkl. en liten økning siden i går).

https://www.worldometers.info/coronavirus/

xRun. Kan du si hva antall smittede er? Er det totalen (antall som har hatt) eller er det minus friskmelde?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

xRun. Kan du si hva antall smittede er? Er det totalen (antall som har hatt) eller er det minus friskmelde?

Daglig økning og totalen, antall som har blitt smittet. Det varierer med rapportering av friskmeldte i den statistikken.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
John-B skrev (7 timer siden):

Det er jo nettopp det som er så morsomt: Influensasammenligningen har blitt fullstenedig latterliggjort av apokalypse-gutta gjennom hele tråden, men for hver eneste dag som går blir det tydeligere og tydeligere at Corona går nærmere og nærmere Influensa målt i både smittespredning og dødrate blant smittede. I starten av tråden var Corona 100 ganger dødeligere enn Influensa, nå er det vel under dobbelt så dødelig, og det tallet synker stadig.

En ekstra hard influensasesong har gjerne en økning i dødsfall på 30%(?). Ville Corona, uten NOEN tiltak vært verre enn en hard influensasesong? Helt klart.
Ville det blitt flere hundre prosent flere døde enn en vanlig influensasesong? Neppe.

Jeg gleder meg til corona-rapporten til FHI neste år. Det blir nok ganske morsomt å lese gjennom denne tråden når tallenes tale er klare. 

Vel.

Ble det ikke for noen dager siden anslått at bare rundt 50 000 hadde vært koronasmittede i Norge? Altså mindre enn én prosent av befolkningen.

217 er så langt døde.

Hvor mange mener du ville blitt smittet uten tiltak? 40 prosent? 60 prosent? 80? Med samme dødsrate ville det innebære henholdsvis 8680, 13020 og 17360 dødsfall (har her for enkelhets skyld regnet med én prosent smittede og en befolkning på fem millioner).

Hvis en normal influensasesong gir 900 dødsfall (https://www.fhi.no/nyheter/2020/influensautbruddet-er-pa-sitt-hoyeste/), vil den "ekstra harde" influensasesongen din gi 1170 dødsfall.

Med bare 40 prosent koronasmittede ville vi altså fått mer enn 640% flere døde av korona enn av en hard influensa.

 

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 5/6/2020 at 4:04 PM, Peppep said:

Som forventet har usikkerheten for Re2 gått ned nå - og medianen (0,58) er nå faktisk lavere enn Re1. Ytterpunktet (worst case) har gått ned fra 1,41 til 1,16 og sannsynligheten for at den er over 1 er kun 11%.

image.png.17d003c8209707a44e175b5afe158552.png

Det er fortsatt lite data og stor usikkerhet etter 20. april. Estimatet på prevalens (antall med aktiv smitte, uavhengig av testing) om tre uker har gått ned til et sted mellom 8 og 4 430 personer, med 864 som mest sannsynlig. I dag er det estimert å være rundt 1 300.

Her er hele rapporten: https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-rapporter/2020.05.06-corona-report.pdf

Usikkerheten fortsetter å gå nedover, og Re2 (dvs. fra 20/4) er i dag beregnet til 0,55. De er nå 96% sikker på at Re2 ikke er over 1.

image.png.ebe23a08dc4f7c52a654081395cf06b3.png

Beregnet prevalens (antall med aktiv smitte) om tre uker er nå mellom 8 og 2 979 personer, med 600 som mest sannsynlig. Over halvparten av disse 600 er forventet i Oslo, Viken og Rogaland.

image.png.e0f5deb39d1752716a9256d712e9480f.png

Hele rapporten: https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-rapporter/2020.05.08-corona_report.pdf

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
2 hours ago, Pc Lynet said:

Håper han tar feil, men med haste åpning nå blir jeg ikke overrasket.

Tviler sterkt på at vi nærmer oss svensk nivå i løpet av året. I så fall må alt gå galt samt at FHI får bestemme og legger seg på ei tengele-linje samtidig som sverige plutselig skal få kontroll på coronasmitten i landet. Har meir tru på at nokon av mine nærmaste vinner i lotto. Det kan jo faktisk skje.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (4 minutter siden):

Tviler sterkt på at vi nærmer oss svensk nivå i løpet av året. I så fall må alt gå galt samt at FHI får bestemme og legger seg på ei tengele-linje samtidig som sverige plutselig skal få kontroll på coronasmitten i landet. Har meir tru på at nokon av mine nærmaste vinner i lotto. Det kan jo faktisk skje.

Det er fremdeles opp til «oss» om åpningen fungerer eller ikke. Dette er «frihet under ansvar» og jeg håper folk fortsetter med god hygiene og lite fysisk kontakt selv om vi nå kan sosialiseres litt igjen

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 timer siden):

Håper han tar feil, men med haste åpning nå blir jeg ikke overrasket.

Alt har med Eldrehjem og spredning der, jeg tror Norge har en bedre holdning til smittevern, beskyttelses masker, og sykemeldinger. Vi har mer i sykelønn også. Sverige har en tapsdag og 60%?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Oddvardm said:

Camelon. Du bor i Kina og er nær sammfunnet der. Du har god kunnskap om hva som har skjedd der i løpet av COVID-19. Vi blir nå bombardert med propaganda fra USA og jeg ville gjerne høre om du har noen meninger om disse propaganda kanalene. De som jeg har identifisert er NTD, China Uncensored og The Epoch Times. Disse er veldig aktive med mye informasjon som ser ut til å ha en rot i hendelser som kan dokumenteres. Hva vet du?

NTD = New Tang Dynasty Television. Finansiert av Falun Gong
China Uncensored er en av NTD sin youtube kanaler
The Epoch Times er en del av Epoch Media Group, som også drifter NTD.

En del av pengene for Falun Gong kommer fra amerikanske myndigheter og endel er donasjoner. På grunn av overgrepene de opplevde på 90-tallet så har de en sterk drivkraft til å kjempe imot det kinesiske regimet.

Det er ikke galt i seg selv, det er definitivt en del man kan kritisere Kina for. Men dette er ikke nøytrale aktører og de har enhvert insentiv til å lyve og overdrive.

Endret av Camlon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, bshagen said:

Det er fremdeles opp til «oss» om åpningen fungerer eller ikke. Dette er «frihet under ansvar» og jeg håper folk fortsetter med god hygiene og lite fysisk kontakt selv om vi nå kan sosialiseres litt igjen

Går greit her rundt om enn så lenge, men er redd østlandet vil ta for lett på det nok ein gang. Venter bare på at forsmådde harrytur-handlere skal krisemaksimere.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 timer siden):

Du misforstår totalt. Type B som Kina og Wuhan har hatt mest av er et virus som gjør folk sykere. Den strenge karantenen i Wuhan der de omtrent gikk fra dør til dør og tok med seg alle med feber førte til at Type A som er en mindre agressiv variant spredde seg lettere uoppdaget fra Wuhan til Europa og USA. Om du kaller det A eller B eller L  eller S er det samme.

 

 

 

SuperKrokodille skrev (18 timer siden):

Jeg leste faktisk ikke resyméet - jeg bare skummet selve artikkelen. Jeg ser hva de skriver i resyméet nå, men det er vel ikke noe grunnlag i selve artikkelen i form av data eller resonnementer som kan underbygge de drastiske konklusjonene dine. Det eneste jeg fant om forekomsten av A-varianter i artikkelteksten, var de ni personene smittet med A-varianten som jeg nevner i det forrige innlegget mitt - alle med tilknytning til Asia. Ellers synes jeg du melker dette resyméet for det det er verdt da: det står at det er "betydelige" forekomster av variant A og C utenfor Øst-Asia, og at B er den varianten som er vanligst der. Det er et stykke fra det temmelig svart-hvite bildet som du skisserer.


Selve datagrunnlaget for artikkelen er grafisk fremstilt i denne figuren:


F1.large.jpg?width=800&height=600&carous


og den representerer ikke mer enn 160 virusprøver. Følger du stien fra det antatte opprinnelsesviruset i en flaggermus nederst til høyre, kommer du til to noder, én helkinesisk, og én noe mindre som riktignok har et stort innslag av amerikanere. Men hvor mange amerikanere tror du det er i denne noden totalt sett, gitt at hele figuren skal representere bare 160 prøver? Neppe så veldig mange flere enn de to jeg nevnte i det forrige innlegget mitt, de to som bodde i Wuhan. Isolert sett er i alle fall dette et ganske svakt grunnlag for en forestilling om at koronaviruset kommer fra USA.
 

Jeg tar utgangspunkt fra studiet til Peter Forster, University of Cambridge.

Og denne artikkelen, sitat nedenfor:

"To trace the pandemic origins, apart from the paper that was published on the PNAS, Forster told the Global Times that they also finished an analysis of 1,001 genomes, which is still unpublished.  

Forster said he understands the topic of the viral origin is a "hot potato" after the political dispute between China and the US, but neither the PNAS paper nor the unpublished paper could offer a clear explanation for it. "
 

Oppsummert: 100% klart svar ikke funnet angående kilden til viruset. Men de fleste får anta som de vil, jeg har mine egne mistanker, selv om forskningen selv har ikke funnet svaret enda. 
Enige om å være uenige.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (20 minutter siden):

Lurer på kor lenge sverige vil forsette denne hasardiøse corona-politikken. Vil jo dø jamnt og trutt ca 3-500 pr veke i sverige resten av året på detta viset.

Det som har skjedd nå er at det har gått prestisje i saken. Dette vil fortsette helt til disse folkene får sparken. De har nemlig ikke noe valg lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...