Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

SuperKrokodille skrev (39 minutter siden):

Husk at det engelske ordet "corn" betyr mais, og ikke korn, på norsk. Briter og amerikanere og andre engelsktalende folk bruker vel "grain" (inkluderer også belgfrukter) eller "cereals" om det som vi kaller korn her i landet.

Det er sant. Hvis vi ser på hvete som den opprinnelige artikkelen tok for seg, så importerer Norge mest fra Russland. De er verdens største hveteeksportør, og Norge har importert opp mot 23 000 tonn hvete fra dem enkelte år. Etter det kommer Canada og USA, men også Kasakhstan og Tyskland er store eksportører. 

Derfor tror jeg det finnes løsninger med disse landene, hvis man ikke får tak i hvete fra Russland og blir nødt til å importere. På gode år er Norge også 75% selvforsynte på hvete, så vi får håpe det ikke blir en tørkesommer. 

https://www.nrk.no/nyheter/hveteimport-fra-russland-naer-doblet-1.14308983

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_wheat_exports

https://www.nibio.no/nyheter/norsk-mathvete-fra-100-prosent-import-til-75-prosent-selvforsyning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange som har fått pålegg om å dra på jobb igjen når man helt fint kan gjøre og gjør jobben sin via hjemmekontor?

Ellers noen gladsaker om barnehage og skoleåpning:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLaLaO/5060-personer-i-karantene-i-karmoey-trygg-paa-at-alle-relevante-naa-er-i-karantene

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kJVW46/daarlige-nyheter-foer-skoleaapning

Quote

Men det er riktig at skoler kommer igang nå. At flere ansatte og barn i barnehage har fått påvist smitte, viser at systemet fungerer.

Har vi ansatt Tegnell i Norge?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Theo343 said:
Quote

Men det er riktig at skoler kommer igang nå. At flere ansatte og barn i barnehage har fått påvist smitte, viser at systemet fungerer.

 

Har vi ansatt Tegnell i Norge?

Det de mener, er kanskje at systemet for å fange opp smitte fungerer. Antagelig jubler de ikke for at flere blir smittet.

Ellers håper jeg at koronafundamentalistene i denne tråden greier å slappe av et par uker og se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Leste forøvrig litt i flere fagforbund at hvis man skyves tilbake på kontor i Oslo nå når man kan gjøre jobben sin helt greit fra hjemmekontor så skal arbeidsgiver ha en særdeles god begrunnelse for at det er nødvendig samt en god handlingsplan for å hindre smittespredning etc.

Jeg ser for meg noen mulige etterspill i kjølevannet av dette når folk som er i risikogrupper eller har folk i risikogrupper hjemme pushes tilbake på kontorene i Oslo allerede nå (når de ikke ønsker det selv og stillingen ikke krever det).

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, LangtGjesp said:

Det de mener, er kanskje at systemet for å fange opp smitte fungerer. Antagelig jubler de ikke for at flere blir smittet.

Ellers håper jeg at koronafundamentalistene i denne tråden greier å slappe av et par uker og se hvordan det går.

Slappe av et par uker når man har folk hjemme (godt under høy alder) som ligger tynt ann om de får denne smitten? Ja da er man nok fundamentalist :rofl:

At noen har tatt ekstra forbehold helt siden begynnelsen av mars er jo selvsagt fordi det har vært nødvendig for de husstandene det gjelder. Så skal den innsatsen og belastningen det har vært spoleres av noen rastløse og handlingskåte toppledere i Oslo?

Snakker da selvsagt ikke om de bedriftene som er avhengig av folk onsite for å ha inntekt eller de som må være onsite for å gjøre jobben sin. Da får man heller ta familieråd og vurdere sin stilling.

Det gir veldig lite mening når eks. samboeren din har fått hjemmekontor på ubestemt tid (om så over sommeren) fordi hun er i en veldig utsatt risikogruppe og meget viktig for sin bedrift mens du som hennes samboer får beskjed om å møte på jobb denne uken fordi toppsjefen er rastløs med folk hjemme.

"Kan vi ikke bare se et par uker hvordan det går med dere da?" haha...

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Benbjo said:

Er man under 50, selv med underliggende sykdommer, så er det gode muligheter for å klare seg 

Gode muligheter? Hva hvis man er 51 og hva hvis "gode muligheter for å klare seg" er fullstendig synsing og et evt. dødsfall blir bortforklart som vanlig? Ingen ville tatt ansvar for det ovenfor familiene det gjelder.
Hva da med de 1-3 barna på 4-10 som mister en far eller mor som var 50+ i den gruppen?

Neh, veldig lite godt planlagt dette. Hadde man planlagt det godt hadde man åpnet for og lagt sterke føringer for å vurdere individuelle hustanders situasjon/behov fremfor en "Ok nå skal vi tilbake til jobb dere og jeg håper ingen av dere gjør dere vanskelige".

EDIT:
Jeg snakker opplagt ikke om folk og husstander som er utenfor risikogrupper, men det trodde jeg kom klart frem. De har jo veldig lite å bekymre seg for i dette :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

USA - Live nå:
Coronabriefing fra WH.
Her er det varslet nye retningslinjer for åpning av økonomien i landet, til tross for advarsler om at anbefalte gating-kriterier gitt i samråd med CDC ikke er oppfylt i de fleste stater.

Live nå i nyhetskanaler og på nett:

 

Endret av xRun
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Theo343 said:

Slappe av et par uker når man har folk hjemme (godt under høy alder) som ligger tynt ann om de får denne smitten? Ja da er man nok fundamentalist :rofl:

Vel, hva mener du vi skal gjøre? Slik jeg forstår saken, får vi ikke stanset epidemien før en større andel av befolkningen er immun. Immunitet kan oppnås ved bruk av vaksine eller ved at mange nok blir smittet. Siden vi ikke har noen vaksine (foreløpig), er en forsiktig spredning av smitte det eneste vi kan satse på de nærmeste månedene. Skulle gjerne sett at det var andre muligheter, men det ser ikke slik ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Sexylubb1 said:

Min arbeidsplass ble i dag enige med foreningen å fortsette avtalen vår om tiltak godt utpå sommeren. Nettopp for å hindre at folk møtes unødig. 

Et meget klokt og fornuftig valg så lenge man ikke er helt avhengig av folk på den fysiske lokasjonen i Oslo.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, LangtGjesp said:

Vel, hva mener du vi skal gjøre? Slik jeg forstår saken, får vi ikke stanset epidemien før en større andel av befolkningen er immun. Immunitet kan oppnås ved bruk av vaksine eller ved at mange nok blir smittet. Siden vi ikke har noen vaksine (foreløpig), er en forsiktig spredning av smitte det eneste vi kan satse på de nærmeste månedene. Skulle gjerne sett at det var andre muligheter, men det ser ikke slik ut.

Jeg skrev hva jeg mener man bør gjøre :) (editering kan ha ført til at du ikke så det)
 

Quote

Hadde man planlagt det godt hadde man åpnet for og lagt sterke føringer for å vurdere individuelle hustanders situasjon/behov fremfor en "Ok nå skal vi tilbake til jobb og jeg håper ingen av dere gjør dere vanskelige".

Uten en god veiledende føring på hvordan man skal håndtere "tilbakeføringen" er er det nesten kunstnerisk frihet på hva man kan vurdere som "vi mener vi har ivaretatt de nødvendige tiltak for å minimere smitterisiko på vår arbeidsplass" og "vi anser denne funksjonen som viktig å være tilstede på fysisk lokasjon".

Det kan føre til noen mindre gunstige kontrontasjoner mellom arbeidsgiver og arbeidstaker fordi man har fått veldig vage føringer. Arbeidstaker er først og fremst tro (eller bør være) mot sin husstand og familiemedlemmer.

Det vil heller ikke føre til noen bra dynamikk senere på arbeidsplasser om slike unødvendige konflikter oppstår. Ergo mener jeg føringen bør være at man hensyntar så langt det er mulig husstanden til arbeidstakeren og ikke bare individet og så langt det er mulig innvilger hjemmekontor om man er i en eller flere risikogrupper i sin husstand.

Slikt blir også en veldig følsom materie for en arbeidstaker å skulle gå inn på ovenfor en arbeidsgiver og derfor er vage føringer veldig ugunstige.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 hours ago, LangtGjesp said:

Ærlig talt, Theo. Vær så snill å skrive nye innlegg istedenfor å redigere tidligere innlegg.
 

Når jeg legger til noe nytt annet enn å rette dårlig norsk så legger jeg til en "EDIT:" seksjon. Men akkurat der er jeg enig med deg, men forsøker å ikke "spamme" tråden.
 

Quote

Edited 52 minutes ago by Theo343

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...