Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, frohmage said:

Sikkert. Etter helsearbeiderne. Er det en gal prioritering, synes du?

Vet at du ikke spurte meg, men denne er såpass interessant at fikk lyst å si noe.

1. De med svak helse.

2. Helsearbeidere og kanskje kongefamilien, fordi kongen har en viktig reguleringsrolle av lovvedtak og som militærets øverste leder i krisetid.

3. Så er det først til mølla, ingen sniking i køen som burde gjelde synes jeg.

Politikere er mindre verdt enn mannen i gata. Det er folk som ofte kan oppfattes som opportunister. Og hvem er opportunister i dyreverdenen, jo parasitter, åtselsetere med flere.. ?

Eneste som er artig med politikere er Høies skjeggvekst, selv om jeg ikke synes at den er særlig kledelig. Politikeren som er bærer av skjegget er så som så.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, frohmage said:

Sikkert. Etter helsearbeiderne. Er det en gal prioritering, synes du?

Så lenge helsearbeidere får vaksinen først så bryr jeg meg ikke. Jeg bryr meg heller ikke om rike folk kan kjøpe seg en vaksine.

En ting jeg ikke liker med Norge er at man alltid skal late som om ting er bedre enn de er. Som barn fikk jeg høre at I Norge finnes det ingen korrupsjon. Og når man blir voksen så oppdager man at korrupsjon eksisterer i Norge som i alle andre land.

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, torbjornen said:

Ein har vel vore inne på tanken også i Storbritannia. Dei risikerer vel då å ha masseprodusert ei vaksine som ikkje kan brukast. Men eg gler meg litt til å sjå kva FHI kjem til å seie dersom det blir slik at andre land kan starte massevaksinasjon så snart det er slått fast at vaksinen er effektiv og trygg å bruke, samstundes som vaksine her heime er langt unna.

Vi skal vel være glad for å ha en så oppegående innkjøper som Staten kan vise seg å bli. De vil vel forhandle seg til at vaksinen ikke må koste for mange kroner pr. dose, samt at du som nordmann nok ikke får den gratis, men må betale for å få den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Sexylubb1 said:

https://www.uchicagomedicine.org/forefront/patient-care-articles/helmet-based-ventilation-is-superior-to-face-mask-for-patients-with-respiratory-distress

Romdrakter neste stopp på sykehus? Må jo være mye enklere for alle mtp isolering. Lukter sikkert ikke så godt etter noen dager dog. 

Mener å ha sett "hjelm" på sykehus i bruk postet i media allerede, før denne artikkelen kom til diskusjonstråden. Men det var penere enn det der:

helmet-pic1.jpg?h=385&as=1&hash=CE2E7085

Oppfinneren har garantert funnet inspirasjonen fra disse tidligere tilstandene med COVID-19

24084762-7947709-image-a-176_15803973439

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Camlon skrev (31 minutter siden):

Så lenge helsearbeidere får vaksinen først så bryr jeg meg ikke. Jeg bryr meg heller ikke om rike folk kan kjøpe seg en vaksine.

En ting jeg ikke liker med Norge er at man alltid skal late som om ting er bedre enn de er. Som barn fikk jeg høre at I Norge finnes det ingen korrupsjon. Og når man blir voksen så oppdager man at korrupsjon eksisterer i Norge som i alle andre land.

Som barn fikk jeg høre at fjorder bare fantes i Norge. :p

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, ok67 said:

Skal bli interessant å få høre mer om denne konklusjonen. Men abc-nyhetene er raske med å poste alt de kommer over. Har tatt de før i å poste svada jeg.

Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Er ikke vant med en sånn type graf. Kunne du forklart hvorfor den går i slike spiraler?

Y aksen den som ligger loddrett helt til høyre viser antall døde per dag. 

X aksen som ligger vannrett viser endring i antall døde per dag. 

Grunnen til at linjene går i sirkel er endringen i antall døde pga. Epidemien går i bølger. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kryptodebunker said:

X aksen den som ligger loddrett helt til høyre viser antall døde per dag. 

Y aksen som ligger vannrett viser endring i antall døde per dag. 

Grunnen til at linjene går i sirkel er endringen i antall døde pga. Epidemien går i bølger. 

Så det er ikke slik at eksempelvis (150) i parantes er lik 150 uten parantes på X-aksen altså?

EWnLyP_WAAA-YZm.jpeg.0adf3e4c75822549c2e

Edit:

Tror jeg kanskje forstår den nå. Når jeg leser hjelpeteksten en gang til: "INCREASE OR DECREASE IN DEATHS PER DAY. Men dette var uvant merker jeg på meg. Har Excel og liknende en funksjon for å tegne slike grafer montro?

Endret av G
Lenke til kommentar
WCH911 skrev (1 time siden):

Jepp, de produserer faktisk mer enn Russland. Er visstnok mye god jord for kornvekster i Ukrainia, i tillegg til stadig bedre teknologi  som gjør at de klarer å produsere på et høyt nivå. De har et utbytte på nivå med EU land nå, så vet ikke hvor mye mer de kan øke.

Her er en oversikt over hvem som produserer mest:

World-corn-exports-2018-19.png

http://www.worldstopexports.com/corn-exports-country/

https://www.europeanagriteltour.com/corn-explosion-in-ukraine/

Husk at det engelske ordet "corn" betyr mais, og ikke korn, på norsk. Briter og amerikanere og andre engelsktalende folk bruker vel "grain" (inkluderer også belgfrukter) eller "cereals" om det som vi kaller korn her i landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, SuperKrokodille said:

Husk at det engelske ordet "corn" betyr mais, og ikke korn, på norsk. Briter og amerikanere og andre engelsktalende folk bruker vel "grain" (inkluderer også belgfrukter) eller "cereals" om det som vi kaller korn her i landet.

Husk da at mais gjerne bare kan være enda mer varmekrevende. Ukraina er jo sikkert perfekt i så måte så dypt som det ligger i innlandet. Innlandsklima pleier å ha styggvarme sommere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Coronadøde i Sverige: Nesten 80 prosent hadde høyt blodtrykk

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/g7l7eA/coronadoede-i-sverige-nesten-80-prosent-hadde-hoeyt-blodtrykk

 90 prosent av dem som døde var over 70 år gamle, og halvparten over 86. Kun én prosent var under 50 år.

 

Av andre risikofaktorer blant de omkomne hadde: 

  • 48,5 prosent hjerte- og karsykdommer 
  • 29 prosent diabetes 
  • 14,6 prosent en form for lungesykdom

14,4 prosent hadde ingen av de nevnte underliggende sykdommene.

 

Forekomst og dødelighet av COVID-19 og sesonginfluensa i Sverige, Norge og Danmark

https://www.med.uio.no/helsam/forskning/grupper/klinisk-effektforskning/aktuelle-saker/2020/norge-sverige-dk.pdf

Hovedbudskap

  • Norge og Danmark har innført strenge tiltak mot COVID-19 som stenging av alle skoler og utdanningsinstitusjoner og forbud mot idretts- og kulturarrangementer. Sverige har hatt langt mindre strenge tiltak og ikke stengt barne- og ungdomsskolene.

  • Vi sammenlignet antall personer som testet positivt og som døde av COVID-19, i Norge, Sverige og Danmark fra 26. februar til 11. april 2020, og sammenlignet mortalitet av COVID-19 med den for sesonginfluensa i landene fra 2015/2016 til og med 2018/19.

  • Kumulativmortalitet av COVID-19 fra 26. februar til 11. april 2020 var høyest i Sverige (8,6 per 100 000 innbyggere), lavest i Norge (2,1 per 100 000), med Danmark i midten (4,3 per 100 000 innbyggere). For sesonginfluensa er de tilsvarende ratene per 100 000 innbyggere 27,49 i Norge, 36,86 for Sverige og 28,06 for Danmark.

  • I perioden fra 11. mars da første person døde i Sverige til 11. april, døde i gjennomsnitt 4 personer i Norge, 28 personer i Sverige og 8 personer i Danmark hver dag av COVID-19, mens overdødelighet av sesonginfluensa i gjennomsnitt er 21, 53 og 23 daglige dødsfall.

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...