Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

16 hours ago, Windoge said:

Så da kan vi med andre ord også glemme en vaksine, da det er samme prinsipp? 

Neppe helt lik respons på vaksine. mRNA-vaksine har jo blitt omtalt som å skulle kunne gi en sterkere immunrespons enn hva en naturlig virussmitterespons gir, kanskje.

  

16 hours ago, Splitter said:

Ikke nødvendigvis. Finner det ikke igjen akkurat nå, men jeg leste et sted at det slett ikke er umulig å designe vaksiner som gir en sterkere immunrespons enn selve sykdommen.

Noen som vet om dette er riktig, og hvor en kan finne mer informasjon om dette temaet?

Du har sikkert lest det vedrørende noe om mRNA-vaksine antar jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Simen1 said:

Norske bønder har jo lenge ropt at vi skal handle lokalt... bare at ca halvparten av norskdyrket korn ikke har høy nok kvalitet til å kunne kalles menneskeføde og blir derfor dyrefôr, og at selv om vi inkluderer dyrefôret så er det fortsatt ikke i nærheten av nok til å dekke forbruket. Ergo: Vi må legge om kostholdet. Dersom matimport blir et generelt problem så slipper vi heldigvis å sulte. Vi har plenty av fisk og kan spise oss "fete" på det alle mann. :) Og ikke minst, da følger vi oppfordringen om å handle lokalt!

Går an å dyrke andre karbohydrater enn korn. Poteter vokser velvillig i Norge og er nok noe enklere å hanskes. Korn er jo sensitivt for fuktighet og der kan det komme muggsopper til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Oddvardm said:

Mange takk. Dette var informativt. Vet du om det er flere produsenter av disse analyse maskinene?

Så vidt jeg vet er det kun Thermo Fisher som har patent til å produsere Ugelstad-kulene (altså hovedingrediensen) til medisinsk formål. Så der er det produksjonskapasiteten på Lillestrøm som setter en stopper. Men ellers har de jo flere kunder som kjøper Ugelstad-kulene av de, så jeg antar at svaret er ja på alle andre deler i en slik test eller maskin.

Endret av Trontron
Lenke til kommentar
G skrev (16 minutter siden):

 

Samtidig er det slik at mesteparten av kornet som ble importert til Norge i 2017 kom fra Tyskland, Kasakhstan og Canada. Jeg vet at Kasakhstan produserer mer enn de forbruker, antar at det samme gjelder for Tyskland og Canada. Viktig å følge utviklingen i disse landene. 

Det er selvfølgelig bekymringsverdig at Russland stopper eksport, men med mindre det skjer noe drastisk (insektangrep, sopp, sykdommer eller værforhold) i de landene vi importerer fra, så tror jeg det går fint. Korn blir nok en del dyrere, men jeg forventer at alt av mat blir dyrere fremover. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/herfra-kommer-det-norske-brodet-neste-ar/68863071

https://www.framtiden.no/rapporter-mat/778-pa-kornet-harde-fakta-om-norsk-kornimport/file.html

Endret av WCH911
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

k9ALABR.png

Covid-19 og temperatur syns jeg er ganske interessant nå som vi går mot sommer.

Utbredelsen så langt har jo desidert vært verst der det typisk ikke er de varmeste Februar, Mars og April . 
Har hele den sørlige halvkula vært heldige, eller har temperatur hatt en stor påvirkning?

Lenke til kommentar

Sitat fra VG: " Med like høy dødelighet av corona som i Sverige, ville vi i Norge til nå hatt rundt 1100 dødsfall på grunn av covid-19. Dette betyr at på bare litt over en måned, har tiltakene for å slå ned epidemien forhindret rundt 900 dødsfall, 110 av disse under 70 år. "

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Xg1w0r/hadde-vi-gjort-som-sverige-ville-norge-vaert-ille-ute

Så da ser vi hvor viktig det er å ha Norges tiltak i forhold til hvordan Sverige gjør det.

Endret av Svein M
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke utenkelig at temperatur kan ha mye å si slik som med de andre fire corona virusene som forårsaker vanlig forkjølelse. Jeg håper at sol og varmt vær hjelper. Andre faktorer kan være at folk tilbringer mer tid ute i sommerhalvåret. Viruset smitter lettere når vi er tett sammen innendørs. Viruset smitter og overlever best i kalde tørre klima. som her på vinteren eller feks. innendørs i en resturant med aircondition. Blir spennede å se hvordan det går i Afrika, Sør-Amerika og Australia når det nå går mot vinter der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WCH911 skrev (15 minutter siden):

Samtidig er det slik at mesteparten av kornet som ble importert til Norge i 2017 kom fra Tyskland, Kasakhstan og Canada. Jeg vet at Kasakhstan produserer mer enn de forbruker, antar at det samme gjelder for Tyskland og Canada. Viktig å følge utviklingen i disse landene. 

Det er selvfølgelig bekymringsverdig at Russland stopper eksport, men med mindre det skjer noe drastisk (insektangrep, sopp, sykdommer eller værforhold) i de landene vi importerer fra, så tror jeg det går fint. Korn blir nok en del dyrere, men jeg forventer at alt av mat blir dyrere fremover. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/herfra-kommer-det-norske-brodet-neste-ar/68863071

https://www.framtiden.no/rapporter-mat/778-pa-kornet-harde-fakta-om-norsk-kornimport/file.html

Intressange artikler det der. Nye kornsorter som tåler mer varme og fuktighet må altså til her på berget. Russland har stoppet exporten før (2010) og det har ført til nye eksportører på markedet. At Tyskland skulle være netto exportør var en overraskelse. Kashakstan er et sletteland som jeg trodde ikka hadde kapasitet nok (mekanisert landbruk) for eksport. Så feil kan man ta ? Russerne har vel satt stopp pga intern beredskap (noe jeg kan forstå). Da er jeg opplyst ?

Lenke til kommentar

Dr Shiva Ayyadurai (holder av 4 PhD titler fra MIT https://en.wikipedia.org/wiki/Shiva_Ayyadurai) forklarer Amerikansk helsepolitikk, patentlover og gir oss en bakgrunn for hvorfor helsesystemet er som der 'over there'. Mannen er kontroversiell og har uttalt senest i Februar 2020 at Corona COVID-19 kan helbredes med en stor dose av vitaminer. Intressant å høre denne mannen snakke. Om han er en opportunist er et åpent spørsmål.

 

Endret av Oddvardm
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Jarmo said:

og  https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/2000-talets-hogsta-dodstal-har-uppmatts/

358 døde i gjennomsnitt per dag, over dobbelt så mye som gjennomsnittet de siste 5 årene.  Det vil si at gjennomsnittet for corona-dødsfall antakelig er minst 180 per dag, også det ca. det dobbelte av det de faktisk rapporterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (1 time siden):

Covid-19 og temperatur syns jeg er ganske interessant nå som vi går mot sommer.

Utbredelsen så langt har jo desidert vært verst der det typisk ikke er de varmeste Februar, Mars og April . 
Har hele den sørlige halvkula vært heldige, eller har temperatur hatt en stor påvirkning?

Det kan godt være temperatur har en del å si, dråper faller fortere i varmere temperatur og overlever litt kortere på varmere overflater, men dette er nok veldig sekundært. I kaldt vær har vi også en tendens til å samles innendørs med kortere avstand til hverandre, men jeg tror heller ikke det er den største forskjellen. Hovedgrunnene til smittespredning i vesten og på den nordlige halvkule er nok andre grunner enn temperatur, som reisevaner.

At det spredde seg så fort til og på den nordlige halvkule er nok først og fremst fordi vi reiser veldig mye både i næringsliv og privat. Vi flyr ekstremt mye i vesten, og i Europa er det millioner på millioner som tar toget også mellom land. I starten ble det snakket mye om at viruset rammet de rikeste hardest først, før det senere sprer seg til alle. I Europa og Nord-Amerika har vi også typisk god struktur i samfunnet som gjør det raskere å oppdage spredning, spore og se omfanget av smitte.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

Det kan godt være temperatur har en del å si, dråper faller fortere i varmere temperatur og overlever litt kortere på varmere overflater, men dette er nok veldig sekundært. I kaldt vær har vi også en tendens til å samles innendørs med kortere avstand til hverandre, men jeg tror heller ikke det er den største forskjellen. Hovedgrunnene til smittespredning i vesten og på den nordlige halvkule er nok andre grunner enn temperatur, som reisevaner.

At det spredde seg så fort til og på den nordlige halvkule er nok først og fremst fordi vi reiser veldig mye både i næringsliv og privat. Vi flyr ekstremt mye i vesten, og i Europa er det millioner på millioner som tar toget også mellom land. I starten ble det snakket mye om at viruset rammet de rikeste hardest først, før det senere sprer seg til alle. I Europa og Nord-Amerika har vi også typisk god struktur i samfunnet som gjør det raskere å oppdage spredning, spore og se omfanget av smitte.

Jeg kan godt være med på det meste du sier her, men jeg tror likevel det må ha mye å si med tanke på hvor tett de bor i f.eks India.

Lenke til kommentar
Trontron skrev (6 minutter siden):

Jeg kan godt være med på det meste du sier her, men jeg tror likevel det må ha mye å si med tanke på hvor tett de bor i f.eks India.

Ja, det kan godt hende. Det er veldig interessant og det gjøres sikkert studier nå som det blir interessant å se utfallet av. I Indias tilfelle blir det sagt at de har store problemer med rapportering og testing, så det er et av landene det blir spennende å etterhvert se på overdødeligheten i for å få et bilde av hvor mye smitte og dødsfall det egentlig er. Det kan kanskje si noe om eventuell temperaturpåvirkning også sammen med nye studier.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Sverige:

Én av fem sykehusansatte har hatt corona

En test av ansatte på Danderyd sykehus utenfor Stockholm, viser at 20 prosent har utviklet antistoffer mot coronaviruset. Den siste uken har 527 medarbeidere ved sykehuset blitt testet for antistoffer. En femdel av testene var positive og viser dermed at de ansatte har hatt eller har covid-19.

– Spontant synes jeg det er en høy andel, men det er veldig ferske data og vanskelig å vite hva man kunne forvente seg, sier overlege Charlotte Thålin ved Danderyd sykehus, som er ansvarlig for studien.

Nå skal flere tester gjennomføres, og det skal analyseres hvor mange av de smittede som har hatt symptomer på sykdommer. Ifølge den svenske Folkhälsomyndigheten beregnes en firedel av innbyggerne i Stockholm å være eller ha blitt coronasmittet innen begynnelsen av mai. (NTB)

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5ea6a382bc3402001131ac18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

Sitat fra VG: " Med like høy dødelighet av corona som i Sverige, ville vi i Norge til nå hatt rundt 1100 dødsfall på grunn av covid-19. Dette betyr at på bare litt over en måned, har tiltakene for å slå ned epidemien forhindret rundt 900 dødsfall, 110 av disse under 70 år. "

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Xg1w0r/hadde-vi-gjort-som-sverige-ville-norge-vaert-ille-ute

Så da ser vi hvor viktig det er å ha Norges tiltak i forhold til hvordan Sverige gjør det.

Om de økonomiske ødeleggelsene ikke betyr noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Svein M skrev (1 time siden):

Sitat fra VG: " Med like høy dødelighet av corona som i Sverige, ville vi i Norge til nå hatt rundt 1100 dødsfall på grunn av covid-19. Dette betyr at på bare litt over en måned, har tiltakene for å slå ned epidemien forhindret rundt 900 dødsfall, 110 av disse under 70 år. "

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Xg1w0r/hadde-vi-gjort-som-sverige-ville-norge-vaert-ille-ute

Så da ser vi hvor viktig det er å ha Norges tiltak i forhold til hvordan Sverige gjør det.

Meh, vi kan fortsatt ikke vite sluttresultatet. Det ser ut som sykehusinnleggelser stiger igjen etter åpningen av samfunnet og da kan man forvente flere dødsfall. Om vi da begynner å nærme oss Sverige i dødstall så har vi virkelig driti på draget.

Gitt at helsevesenet ikke saturerer selvfølgelig. Noe det ikke har gjort i Sverige meg bekjent.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Oddvardm said:

Dr Shiva Ayyadurai (holder av 4 PhD titler fra MIT https://en.wikipedia.org/wiki/Shiva_Ayyadurai)

Hvis du ikke har noe informasjon utover wikipedia siden så sier den at han har fire grader, ser ut som  en B.Sc, to Master og en PhD i biological engineering. Dette er ikke en medisinsk grad. Wikipedia siden sier han ikke fikk undervise mer i bioengineering: "MIT also revoked Ayyadurai's contract to lecture at the bioengineering department".

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...