Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
Just now, pappkake said:

 

Jeg skal vente på informasjon fra det regimet som arresterer de legene som prøvde å advare mot dette tidlig? De som har militære i gatene for å "holde orden" og sveiser igjen dørene til folk?

Jajamen.

Det er ikke konspirasjonsteorier, det er videoer, så kan du komme med alternative hypoteser for hva de viser. Hun som deler de to er fra Kina, jeg holder en knapp på at hun vet mer enn deg om hva som foregår, og dette er ikke unike videoer. Det dukker opp slike lekkasjer, selv om de mer eller mindre har sperret internett.

 

Hvordan vet du at disse videoene ikke viser noe annet enn det de gir seg ut til å vise? Hvordan vet du at det de sier er sant?

Viruset er nå i flere andre land hvor jeg regner med at du stoler på myndighetene. Så langt har vi hatt to dødsfall, begge to hadde kroniske sykdommer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (12 minutter siden):

Var det i Vietnam de gjorde et slikt estimat? Men, dette er såpass nytt virus at tallet er antakelser. Det riktige tallet ser man kanskje først om 6 mnd.??

I Vietnam? I dont follow :s
WHO estimerte 2% dødelighet forrige onsdag men vi har så klart ikke noe fastsatt tall ennå. Og uansett så er dødelighet, estimater eller ei litt sånn peking, hos friske folk mellom 20 og 40 i Europa kan dødeligheten være 0% mens hos folk i slummen i Kina som kjederøyker og er 60+ så kan den være >90%.

Vi vet heller ikke hvor mange som er i inkubasjonstiden som ikke vet at de er smittet, vi vet ikke hvor mange ligger hjemme og er syke som ikke har vært hos legen, eller hvor mange som er smittet men som kun har fått en mild forkjølelse. Men vil tro WHO har ganske god peiling.. ?‍♂️

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Noxhaven said:

I Vietnam? I dont follow :s
WHO estimerte 2% dødelighet forrige onsdag men vi har så klart ikke noe fastsatt tall ennå. Og uansett så er dødelighet, estimater eller ei litt sånn peking, hos friske folk mellom 20 og 40 i Europa kan dødeligheten være 0% mens hos folk i slummen i Kina som kjederøyker og er 60+ så kan den være >90%.

Vi vet heller ikke hvor mange som er i inkubasjonstiden som ikke vet at de er smittet, vi vet ikke hvor mange ligger hjemme og er syke som ikke har vært hos legen, eller hvor mange som er smittet men som kun har fått en mild forkjølelse. Men vil tro WHO har ganske god peiling.. ?‍♂️

Det med røyking er et godt poeng. Ikke minst at luftforurensningen i kinesiske byer er helt horribel. Selv under full lockdown med bilforbud er lufta i Wuhan lista som "Unhealthy". Den var nok mye høyere før lockdown ble iverksatt, og dermed har man her altså en befolkning med allerede svekkede lunger.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Noxhaven said:

I Vietnam? I dont follow :s
WHO estimerte 2% dødelighet forrige onsdag men vi har så klart ikke noe fastsatt tall ennå. Og uansett så er dødelighet, estimater eller ei litt sånn peking, hos friske folk mellom 20 og 40 i Europa kan dødeligheten være 0% mens hos folk i slummen i Kina som kjederøyker og er 60+ så kan den være >90%.

Vi vet heller ikke hvor mange som er i inkubasjonstiden som ikke vet at de er smittet, vi vet ikke hvor mange ligger hjemme og er syke som ikke har vært hos legen, eller hvor mange som er smittet men som kun har fått en mild forkjølelse. Men vil tro WHO har ganske god peiling.. ?‍♂️

Husker ikke navnet på disse vanskelig stavede byene. Husker bare jeg leste et eller annet bynavn og flyplass som hadde statistikk fra SARS om det nylig et sted, som de hentet sammenlikningsgrunnlag i fra. Kan være skivebom. Må kikke litt på kart. Kan hende jeg oppdaterer innlegget.

Holder på å lete nå. Kom over dette som er vesentlig uansett:

Quote

Initial fatality numbers don’t tell true case fatality

As with the 2009 pandemic, initial reports from Wuhan described small numbers of both deaths and cases. On January 20, there were six deaths out of 282 confirmed cases. By January 28, there were 106 deaths from about 4,500 confirmed cases.

These numbers taken alone suggest a case fatality rate of around 2%, very high for a respiratory virus. But the true number of infected individuals circulating in the population is not known and is likely to be much higher than 4,500. There may be 50,000 or 100,000 additional cases in Wuhan that have gone undetected, and, if this is the case, it would put the case fatality of 2019-nCoV infections in the range of 0.1% to 0.2%.


During these early stages of the outbreak investigation, it is difficult to estimate the lethality, or deadliness, of this new virus.

So, with all of this uncertainty, how much effort should public health officials put into containment, quarantine and isolation activities? Should all airports be implementing temperature screening for incoming passengers? There are no easy answers to these questions, as there are only a few historical examples to look back on. And, none of them is guaranteed to be a template for this year’s 2019-nCoV epidemic.

Quote

A key characteristic to examine in these two disease profiles is whether symptoms appear before transmissibility – i.e. at a point when patients are not yet able to infect others – or the other way around. For SARS,symptoms usually appeared before transmissibility. This feature made SARS containable.

For the 2009 H1N1 pandemic, transmissibility appeared about one day before symptoms. This meant that even the best control measures missed 20% of transmitting patients, simply because they showed no symptoms.

Quote

For the 2019-nCoV epidemic, it appears that individuals can transmit the virus before being symptomatic. However, at this early stage, this is far from certain.

Quote

Can a pathogen like this have its international spread controlled? Will airport screening and isolation of febrile cases be effective at slowing down the initial outbreak or perhaps containing it entirely?

To answer this question, we can look at data from containment efforts during the 2009 pandemic. In 2009 I was working at the Hospital for Tropical Diseases in Ho Chi Minh City, where containment efforts relied on a live synthesis of airline passenger data, symptoms data, isolation data, and diagnostics data that were coming in on a daily basis.


Data were assembled in Ho Chi Minh City for the first three months of the pandemic, covering a total of 760,000 airline passengers arriving from abroad. About 1,000 incoming travelers were suspected of being influenza-positive. That’s about one passenger for every three incoming flights. The majority of these virus-positive individuals were isolated at the Hospital for Tropical Diseases and treated.

During the early stages of the pandemic, about 80% of these patients’ “infectious days” were spent in isolation, effectively cutting the virus’s transmission rate by a factor of five.

On the one hand, a containment effort like this can be viewed as a success. The virus’s entry into the city was slowed down, and an epidemic that seemed imminent in mid-June was held off until late July.


On the other hand, with about 200 influenza-positive cases coming in during the three-month containment effort, there were likely dozens of cases that came in undetected in their “pre-symptomatic” stage. The influenza pandemic was not destined to be locally containable.

At this moment, 2019-nCoV looks to me like its severity and transmission profile is somewhere between SARS and the 2009 H1N1 influenza.

If this is accurate, airport screening, case isolation, contact tracing and social distancing efforts may be enough in some cities to delay or fend off the arriving stream of new cases. In the next month or two, we will see how easily newly introduced seed cases are able to establish local epidemics outside the Chinese mainland.


With a little luck some cities may be able to control their outbreaks. With open scientific collaboration we may learn which containment strategies work best, in preparation for our next pandemic later this decade.

This article is republished from The Conversation under a Creative Commons license. Read the original article here: https://theconversation.com/is-the-coronavirus-outbreak-as-bad-as-sars-or-the-2009-influenza-pandemic-a-biologist-explains-the-clues-130766.

Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.

Jeg fant nemlig bynavnet jeg trodde det dreide seg om. Så tror det er relatert til Ho Chi Minh City og flyplassen der sin statistikk som du leser om i denne artikkel. Men selvsagt så er dette en sekundær kilde.

Jeg har ikke sitert smitt og smule (obs!)

Lenke:

https://www.mywebtimes.com/2020/01/30/is-the-coronavirus-outbreak-as-bad-as-sars-or-the-2009-influenza-pandemic/a8rnuj2/

 

Her er også et sykdomsforløp beskrevet fra Vietnam om årets virus. Ser ut som om at dette tilfelle smittet før symptomene kom for alvor. Og man kan trygt si at det ikke er sensur av kinesiske myndigheter i denne saken, siden det skjedde i Vietnam:

https://tuoitrenews.vn/news/society/20200128/vietnams-first-novel-coronavirus-patient-has-recovered/52754.html

 

Ho Chi Minh City bygger 500 sengeplassers sykehus for 2019-nCoV mottak:

Quote

Two branches of a US$11-million makeshift hospital are being constructed in Ho Chi Minh City that will have 500 beds in total to treat novel coronavirus patients when there is a sudden surge in the number of infections, the municipal Department of Health said on Monday.

https://tuoitrenews.vn/news/society/20200203/ho-chi-minh-city-building-500bed-makeshift-hospital-for-novel-coronavirus-treatment/52844.html

Så det er ikke snakk om om at det skal skje, men når det skal smitte voldsomt

Endret av G
Lenke til kommentar

Pappkake skrev i sitt innlegg:

" I Kina er det ingen muligheter for å stoppe en landsomfattende krise nå, selv om de låser folk inne og har ekstreme restriksjoner som at de bare lar én fra hver husstand handle annenhver dag, og sjekker temperatur overalt. Det er lenge siden de satt inn ekstreme tiltak i Wuhan, og ingen ting tyder på at det roer seg."

Det var essensen i innlegget mitt. Kina har et troverdighets problem i alle sammenhenger. Sosialt, økonomisk, teknisk og i alle sammenhenger skal vi ikke tro på Kinesiske offisielle kilder.

Lenke til kommentar

Det er nesten latterlig at det store tiltaket både i Kina og på internasjonale flyplasser er å ha temperaturmålere som kan se om folk har feber. 
2019-nCoV smitter under inkubasjonstiden som er på opp til 14 dager så det å sjekke om folk har feber er kun en falsk trygghet.

Oddvardm skrev (20 minutter siden):

Det var essensen i innlegget mitt. Kina har et troverdighets problem i alle sammenhenger. Sosialt, økonomisk, teknisk og i alle sammenhenger skal vi ikke tro på Kinesiske offisielle kilder.

WHO og andre organisasjoner som har besøkt Kina lyver vel ikke? Div. andre land som samearbeider med Kina vil vel rynke litt på nesen om Kinesiske offisielle kilder fremmer regelrett løgn?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Noxhaven said:

Det er nesten latterlig at det store tiltaket både i Kina og på internasjonale flyplasser er å ha temperaturmålere som kan se om folk har feber. 
2019-nCoV smitter under inkubasjonstiden som er på opp til 14 dager så det å sjekke om folk har feber er kun en falsk trygghet.

WHO og andre organisasjoner som har besøkt Kina lyver vel ikke? Div. andre land som samearbeider med Kina vil vel rynke litt på nesen om Kinesiske offisielle kilder fremmer regelrett løgn?

Kan du lage en rask liste over hvem som har besøkt og inspisert Kina?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
pappkake skrev (1 time siden):

Kan du lage en rask liste over hvem som har besøkt og inspisert Kina?

Heh jeg har nok ingen liste over hvilke som har vært der. Jeg vet at WHO besøkte regjeringen for lage en plan/delte informasjon i forrige uke. At også andre har har vært og fortsatt er involverte var en antagelse fra min side da dette har blitt en global sak.

https://www.who.int/news-room/detail/28-01-2020-who-china-leaders-discuss-next-steps-in-battle-against-coronavirus-outbreak

Lenke til kommentar

Det er vel naturlig at WHO skal hjelpe et hvilket som helst land med helseutfordringer da. Nå tror jeg at kinesiske leger studerer veldig hardt og nødvendigvis må ha litt kompetanse. Men, det kan være litt verre muligens på hvor mye penger som har vært brukt med et offentlig helsevesen man ser i et kommunistisk land. Det blir sikkert ala at man hadde hatt noen som var ti ganger verre med offentlige anskaffelser enn Arbeiderpartiet i Norge. Da vil det gå ut over noe. Dessuten så er populasjonen enorm, så Kina har sikkert 1000 gangeren verre forutsetninger for å skulle kunne lage et ordentlig godt offentlig helsevesen.

Men, jeg tror faktisk at kinesiske myndigheter tar ting på alvor på den måten et kommunistisk regimé har forutsetninger for å kunne fungere. Men, det er sannsynligvis litt skorting på hva som blir presentert verdenen, det kan jeg også tro på. Og det kaoset og den apatien som må råde der borte må sikkert være enorm både i styre og vanlig befolkning. De kan umulig ha det særlig greit. Det er bra at det blir presentert noen videoer fra befolkningen, selv om det kan være vanskelig for oss her i diskusjonsforumet å forstå språket.

 

Økningen ser fortsatt noenlunde stabil ut, selv om den har tatt av smått:

Quote

Coronavirus Cases:

24,552
of which 3,223 (13%)
in critical condition

Deaths:

492

Recovered:

907

https://www.worldometers.info/coronavirus/

 

Coronavirus påvist i Belgia:

Quote

A Belgian woman who was on board a flight returning UK citizens from the coronavirus-stricken city of Wuhan has tested positive for the deadly virus, Public Health England has confirmed.

Belgium’s health agency said the woman was one of nine of its citizens to board the British flight back to Europe, which carried passengers from 30 other countries.

Some 11 UK citizens and family members on the flight were then flown on to RAF Brize Norton in Oxfordshire.

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-uk-belgium-flight-plane-china-wuhan-virus-symptoms-latest-a9317786.html

 

En nyhet til, denne gang om ting og tang som produseres i Asia:

Quote

Report: Coronavirus May Shield Intel From Market Share Loss In 2020

https://wccftech.com/report-coronovirus-may-shield-intel-from-market-share-loss-in-2020/

Og:

Quote

NAND, DRAM Supplies Unhampered By Coronavirus Outbreak Reports Firm

https://wccftech.com/nand-dram-supplies-unhampered-by-coronavirus-outbreak-reports-firm/

Dagens bilde?

Bærere av slikt verneutstyr for ikke å etterlate støv, klesfiber, hår og hudceller i wafer-produksjonen vel og merke ?

Screen-Shot-2020-02-03-at-8.21.29-PM-740

Det beste Kina nå kunne gjort for disse fabrikkansatte og Kinas økonomi, er vel å internere dem i midlertidige luksusarbeidsleire skjermet fra resten av Kina? Gitt dem ekstra god lønn og en smittebekymringsfri hverdag?

All inn og ut trafikk til leiren, inkludert tørrmatleveranse og vann, kunne vært gitt desinfeksjon og 30 dagers forhåndskarantene?

Zombie-kråker kunne vært skutt på stedet med strengt vakthold og desinfisert til den store gullmedalje etterpå ;)

OOn9.gifdzyii4-dc0647bd-c0ea-4096-b800-9d64a678a

 

 

Dette bildet er bare priceless synes jeg:

92da4f17333442a388c5cbe361a8bb65_18.jpg

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra artikkel (på kinesisk, men google translate fungerer greit):

http://china.caixin.com/2020-02-05/101511802.html

Av interessante ting som nevnes er urealistiske og alt for høye diagnosekriterier (underdiagnostisering), at 40 av 138 pasienter er/var ansatte på sykehuset, og at en gravid kvinne var blant dem som døde. Dødsrate på mellom 4-5% står det en plass, med forventet forløp på tre uker før man dør.

Jeg tror jeg har sagt det tidligere, men her nevnes det også at viruset går hardt ut over immunforsvaret og at hvis det først går ille og man havner i "siste steg" så blir man virkelig syk med organsvikt etc. Jeg kan ikke tenke meg at dette kan gå i lengden når alle ICU-senger er opptatt, helsepersonell blir syke, og syke mennesker blir plassert i en seng i en slags karantene i store stadioner og lignende...

Det som gjør denne sykdommen så ille er omfanget og hvor vanskelig/umulig den er å stoppe. Det er bare å krysse fingrene for at norsk helsevesen tar dette mer alvorlig enn de gir uttrykk for og er forberedt når sykdommen kommer.

image.png.8c7b1575126f71bfc8f2ab71f5f29a0a.png

Lenke til kommentar
9 hours ago, pappkake said:

Jeg tror jeg har sagt det tidligere, men her nevnes det også at viruset går hardt ut over immunforsvaret og at hvis det først går ille og man havner i "siste steg" så blir man virkelig syk med organsvikt etc. Jeg kan ikke tenke meg at dette kan gå i lengden når alle ICU-senger er opptatt, helsepersonell blir syke, og syke mennesker blir plassert i en seng i en slags karantene i store stadioner og lignende...

 

Det må vel være rimelig vanskelig å regulere finbalansen mellom å medisinere mot cytokine storm og det å la immunforsvaret få gjort jobben sin vel? Jeg har ingen kunnskap om cytokinstorm.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cytokine_release_syndrome

 

Antall syke, døde og overlevende:

WUHAN CORONAVIRUS OUTBREAK
Last updated: February 6, 2020, 02:45 GMT
 

Coronavirus Cases:

28,276
of which 3,863 (14%)
in critical condition

Deaths:

565

Recovered:

1,173
Altså litt over 32 % dødsrate om man ikke tar hensyn til de 28 tusen syke
Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 hours ago, G said:

Altså litt over 32 % dødsrate om man ikke tar hensyn til de 28 tusen syke

På samme måte som statsbudsjettet går 1 400 milliarder kroner i minus, om man ikke tar hensyn til statens inntekter.

Lenke til kommentar

Ingen som har dødd på noen timer nå. Kan det hende at medisinregimé har begynt å forstås hvordan balanse og type medisin som skal til?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Samme 565 døde som før, men friskmeldte har en økning på litt over 200 på få timer. En kan jo ha et lite håp om at dette ikke kun dreier seg om etterslep med rapportering. Må vel se an noen dager hva trenden blir på akkurat dette..

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (47 minutter siden):

Ingen som har dødd på noen timer nå. Kan det hende at medisinregimé har begynt å forstås hvordan balanse og type medisin som skal til?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Samme 565 døde som før, men friskmeldte har en økning på litt over 200 på få timer. En kan jo ha et lite håp om at dette ikke kun dreier seg om etterslep med rapportering. Må vel se an noen dager hva trenden blir på akkurat dette..

Hmmmm.....info fra Kina?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Coronavirus Cases:

31,481
of which 4,824 (15%)
in critical condition

Deaths:

638

Recovered:

1,563
 
Ca. 29 % dødelig nå bare, om en ser vekk i fra de 31 tusen.
Nytt er en sak ombord på et cruise-skip
Nye forumet er noe dritt å redigere i:
Quote

Of the 273 on the cruise ship tested, a total of 61 have tested positive, with one patient in serious condition. Japan is looking to expand its testing for infections among the some 3,700 passengers and crew, Health Minister Katsunobu Kato told reporters Friday.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...