Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (12 minutter siden):

De skjorteløse CNBC økonomene har aldri hatt rett i noe av det de har sagt. I 2007/8 rådet de folk til å kjøpe CDCer fra bankene helt til det smalt. Du må aldri tro på noe av det de sier. De er selgere ikke analytikere. Hvis du skal tro på noen 'over there' så er det short selgere.

Hva mener du? Dette er et intervju med to doktorer som ikke sier noe som helst om økonomi eller shorting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tilfelle noe skulle skje med tweeten:

Quote

Reports of a tough situation in Lombardy. Rest of Italy is more calm but is now preparing in increasing ICU by 50% from 5000 to 7500 beds and also doubling semi intensive care

in an hospital of Lombardy they had initially 7 ICU beds and they increased to 13, 100% are occupied by covid19. They have to redirect 1-2 ICU patients a day. They don’t have enough oxygen ports for all the patients that need them.All hospitalized even outside ICU need oxygen

"Antoine Flahault is in charge of the public health department at the Tenon Hospital in Paris, France. Head of Sentinelles (http://www.sentiweb.fr), he directs WHO's collaborative centre for electronic disease surveillance."

50% av bekreftet syke trenger oksygen. Dette kommer ikke til å gå bra når antallet øker! De eneste som har skjønt hvor ille er så langt ser ut til å være Kina, som var nære ved å gå tom for oksygen.

Dette blir fullstendig kollaps av hele helsevesenet og samfunnet om man ikke gjør drastiske tiltak NÅ, om det er i nærheten av hvor ille som det som beskrives her. Norge har så langt gjort en strålende jobb med å gjøre det dårligst i verden her.

Hjelpe meg, dette kan bli ille.

"80% får en mild, mild forkjølelse" ?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Splitter skrev (16 minutter siden):

Hva mener du? Dette er et intervju med to doktorer som ikke sier noe som helst om økonomi eller shorting.

Må innrømme at jeg ikke så videoen. CNBC showet du viste er et 'hallelulja' show som ikke jeg tar alvorlig. Så beklager at jeg ikke så videoen, men kritikken mot CNBC som en troverdig kilde står jeg ved. Legene ha meg unnskyldt ?

Lenke til kommentar
1 hour ago, pappkake said:

I tilfelle noe skulle skje med tweeten:

"Antoine Flahault is in charge of the public health department at the Tenon Hospital in Paris, France. Head of Sentinelles (http://www.sentiweb.fr), he directs WHO's collaborative centre for electronic disease surveillance."

50% av bekreftet syke trenger oksygen. Dette kommer ikke til å gå bra når antallet øker! De eneste som har skjønt hvor ille er så langt ser ut til å være Kina, som var nære ved å gå tom for oksygen.

Dette blir fullstendig kollaps av hele helsevesenet og samfunnet om man ikke gjør drastiske tiltak NÅ, om det er i nærheten av hvor ille som det som beskrives her. Norge har så langt gjort en strålende jobb med å gjøre det dårligst i verden her.

Hjelpe meg, dette kan bli ille.

"80% får en mild, mild forkjølelse" ?

Om det du sier stemmer høres det jo ikke bra ut. Her går jo flytrafikken som normalt, det gjør den jo forsåvidt i resten av verden, men det virker jo ikke som det er særlig tiltak som gjøres.. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (8 minutter siden):

Om det du sier stemmer høres det jo ikke bra ut. Her går jo flytrafikken som normalt, det gjør den jo forsåvidt i resten av verden, men det virker jo ikke som det er særlig tiltak som gjøres.. 

Det gjør den ikke, de fleste oppegående land har stengt grensa for de som kommer ifra "hot zones"

Lenke til kommentar

5472.jpg?width=780&quality=85&auto=forma

A doctor in Mexico inside the mobile intensive care unit in preparation for coronavirus cases. Photograph: Ulises Ruiz/AFP via Getty Images

 

Kina har snart rundet 3 tusen døde

 

Sør-Korea

Quote

South Korea reports 476 new cases of virus

South Korea has reported 476 new cases of virus, taking the total in the country to 4,688.

 

USA

Quote

USA: NBA tells basketball players to stop high-fives
The world’s top basketball league, the NBA, has told teams avoid high-fiving fans and strangers and avoid taking any item for autographs.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Enda en av FHI's myter kan legges død:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4005043/Kind-5-uit-Alphen-aan-den-Rijn-besmet-met-coronavirus-hele-gezin-in-thuisisolatie

En 5 år gammel gutt er blant de smittede i Nederland.

Quote

ALPHEN AAN DEN RIJN - The corona virus was diagnosed in a child of 5 in Alphen aan den Rijn, GGD Hollands Midden reported on Monday. The child was on holiday in northern Italy last week. The child has not been to school after the trip.

(Google translate)

Han blir ikke nødvendigvis veldig syk, men da kan vi i alle fall stikke hull på en av de siste fantasiene til FHI, om at barn ikke kan ha viruset eller smitte andre. Hvis han har nok virus til å teste positivt gjennom tester av hals og nese, har han nok smitte til å hoste det på andre også.

Her er en video fra Iran... veldig skremmende saker. Det er fra et sykehus og egentlig bare veldig mange som er døde. Norske "ansvarlige" har tilrettelagt for slike tilstander her også. Det spørs om dette kan stoppes nå. Ingen andre land har klart det, men kanskje Norge, som seiler opp i teten blant de med flest smittede per innbygger kan klare det...?

Sånn går det når man tror at Kina stenger ned økonomien sin totalt i over en måned for litt forkjølelse...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, pappkake said:

(.....)Sånn går det når man tror at Kina stenger ned økonomien sin totalt i over en måned for litt forkjølelse...

Nå uttaler jo Erna slik som dette:

«— Det forteller oss at vi må opptre så vanlig som mulig, også i en situasjon hvor smittsom sykdom brer seg, oppfordrer statsministeren.

— Det er å vise solidaritet med samfunn som er mer sårbart enn vårt eget. Verden må ikke stoppe opp på grunn av frykt.»

Kan jo være litt tanketomt røl, mens hun egentlig tenker på om det er noe gode kanelboller i pausen, men «smittespredning i solidaritet» høres ikke så proft ut..
 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K37525/erna-solberg-om-coronaviruset-verden-maa-ikke-stoppe-opp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, M98kF1 said:

Nå uttaler jo Erna slik som dette:

«— Det forteller oss at vi må opptre så vanlig som mulig, også i en situasjon hvor smittsom sykdom brer seg, oppfordrer statsministeren.

— Det er å vise solidaritet med samfunn som er mer sårbart enn vårt eget. Verden må ikke stoppe opp på grunn av frykt.»

Kan jo være litt tanketomt røl, mens hun egentlig tenker på om det er noe gode kanelboller i pausen, men «smittespredning i solidaritet» høres ikke så proft ut..
 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K37525/erna-solberg-om-coronaviruset-verden-maa-ikke-stoppe-opp

Ja, Erna slutter aldri å overraske! Det beste vi kan gjøre er å ikke gjøre noe slik at flest mulig blir smittet. En oppskrift på suksess!

Nok en merkelig sak:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO2dAj/coronaviruset-advarer-mot-hamstring

Quote

Coronaviruset: Advarer mot hamstring

Jaha? Hvem advarer, og hvorfor?

Quote

Også Per Brekke, fungerende direktør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), advarer mot hamstring og sier det ikke er noen grunn til å gjøre dette siden Norge har velfungerende systemer som vil sørge for at butikkhyllene fylles opp igjen.

 

– Men hvorfor skal man ikke handle inn litt ekstra?

Vi ønsker ikke skape en situasjon som minner oss om hamstring. Hamstring handler om at folk ikke tror det er nok mat og at man må komme først i køen og fylle opp kjøleskapet. Skjer det, kan det bli perioder hvor du ikke får tak i alt du skal, sier Brekke til VG.

?

Direktøren for samfunnssikkerhet og beredskap her altså, som advarer mot å kjøpe inn et lite lager av ekstra mat når man plutselig kan bli sittende i karantene i 14 dager (som egentlig er for lite).

Er det ikke meningen at man skal ha et nødlager i krisesituasjoner? Dette må da være krise nok, og er det ikke bedre at folk kjøper litt mer om gangen, slik at det blir mindre sjanse for smitte?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 hours ago, pappkake said:

I tilfelle noe skulle skje med tweeten:

"Antoine Flahault is in charge of the public health department at the Tenon Hospital in Paris, France. Head of Sentinelles (http://www.sentiweb.fr), he directs WHO's collaborative centre for electronic disease surveillance."

50% av bekreftet syke trenger oksygen. Dette kommer ikke til å gå bra når antallet øker! De eneste som har skjønt hvor ille er så langt ser ut til å være Kina, som var nære ved å gå tom for oksygen.

Dette blir fullstendig kollaps av hele helsevesenet og samfunnet om man ikke gjør drastiske tiltak NÅ, om det er i nærheten av hvor ille som det som beskrives her. Norge har så langt gjort en strålende jobb med å gjøre det dårligst i verden her.

Hjelpe meg, dette kan bli ille.

"80% får en mild, mild forkjølelse" ?

Nå er Italia kjent for å overbehandle så mye at det faktisk er helsefarlig, så jeg tror vi skal vente litt med å konkludere hva de gjør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
27 minutes ago, pappkake said:

Direktøren for samfunnssikkerhet og beredskap her altså, som advarer mot å kjøpe inn et lite lager av ekstra mat når man plutselig kan bli sittende i karantene i 14 dager (som egentlig er for lite).

Er det ikke meningen at man skal ha et nødlager i krisesituasjoner? Dette må da være krise nok, og er det ikke bedre at folk kjøper litt mer om gangen, slik at det blir mindre sjanse for smitte?

Blir du satt i hjemmekarantene passer helsevesenet på at du får tilkjørt mat hvis du har behov for det. Vanskeligere er det ikke.

Lenke til kommentar
3 hours ago, PingEnt said:

Foreskriving av antibiotika kan ikke sammenlignes med å gi oksygen på grunn av oksygenmangel. Det er helt absurd hvilke halmstrå du klamrer deg til nå...

Antyder du virkelig at de gir oksygen til friske mennesker med normal o2-metning fordi de er inkompetente?

"Løs" foreskrivning av antibiotika er først og fremst et problem fordi bakteriene blir resistente...

Endret av pappkake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, pappkake said:

Foreskriving av antibiotika kan ikke sammenlignes med å gi oksygen på grunn av oksygenmangel. Det er helt absurd hvilke halmstrå du klamrer deg til nå...

Antyder du virkelig at de gir oksygen til friske mennesker med normal o2-metning oksygentilførsel fordi de er inkompetente?

"Løs" foreskrivning av antibiotika er først og fremst et problem fordi bakteriene blir resistente...

Ja jeg antyder det. I flere høyfjellssteder i USA selger de oksygen på flaske over en lav sko. Folk er gale.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (27 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg vil si meg enig i at Italia er kjent for å overbehandle bare fordi de skriver ut (eller iallefall har skrevet ut) over snittet mye antibiotika. Hellas ligger visstnok høyere på listen enn Italia så vi vil vel se korrelasjonen når/om Hellas får et lignende corona utbrudd. 
Samme artikkel sier forresten at Italia ligger under gjennomsnittet (relativt lavt) når det kommer til å skrive ut antidepressiva, diabetes samt kolesterol medisin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, PingEnt said:

Ja jeg antyder det. I flere høyfjellssteder i USA selger de oksygen på flaske over en lav sko. Folk er gale.

Jeg ser ikke helt hva dette har med leger i Italia som behandler lungesyke pasienter, men fin anekdote.

Jeg skyter et skudd i blinde her og velger å stole på legene som faktisk behandler disse pasientene.

image.thumb.png.e6665f1b460268535c75d905b3e4135f.png

 

Jeg tipper han ville nevnt at dette var unødvendig og feilbehandling i stedet for å slå alarm om alvoret, dersom det var slik situasjonen var.

Endret av pappkake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, pappkake said:

Jeg ser ikke helt hva dette har med leger i Italia som behandler lungesyke pasienter, men fin anekdote.

Jeg skyter et skudd i blinde her og velger å stole på legene som faktisk behandler disse pasientene og personen som deler informasjonen fremfor et internett-troll...

image.thumb.png.e6665f1b460268535c75d905b3e4135f.png

 

Jeg tipper han ville nevnt at dette var unødvendig og feilbehandling i stedet for å slå alarm om alvoret, dersom det var slik situasjonen var.

Du tviler altså på utsagn fra fagfolk i Norge med liknende CV, men alt han her sier tar du for god fisk?

Og hold deg feor god til personangrep ("Internettroll")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...