Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (4 minutter siden):

Bruker de folks mobiltelefon til å lage disse oversiktene? :)

Eller en kombinasjon av master, betalingsautomater, skiltavlesere ol.

Det er enklere enn du tror. De samkjører betalingsregistrene for alle abonnentene. Der er telefonen registrert med celletårn og signal styrke (flere tårn ser samme telefon). Telefonen svarer på png med jevne mellomrom (du husker sikkert lyder fra gamle crt skjermer) Så triangulerer de bare så ser de hvor telefonen er. Dette har de gjort i mange år. Da kan bevegelse mønstrene plottes uten problem. Google har ingenting med det å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Theo343 said:

Bruker de folks mobiltelefon til å lage disse oversiktene? :)
Eller en kombinasjon av master, betalingsautomater, skiltavlesere ol.

 

EDIT:
Ah det var selvsagt google (antok først den kun var skrevet i google office el.)

En interessant ting ift. dette. 

De fleste er kanskje ikke klar over at Google samler inn disse dataene selv om du slår av all lokasjonsdata og selv om mobiltelefonen din er i flymodus. Noe å tygge på for de som ikke visste det. Men jeg antar de fleste visste det allerede, det er bare interessant at de nå bruker det offentlig i situasjoner som dette - oops.

"disclaimeren" skal man nok ta med en klype salt men Google satser nok på at vi tror på den.

Å fader, Rogalendinger er visst glad i parker i disse tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Oddvardm said:

Det er enklere enn du tror. De samkjører betalingsregistrene for alle abonnentene. Der er telefonen registrert med celletårn og signal styrke (flere tårn ser samme telefon). Telefonen svarer på png med jevne mellomrom (du husker sikkert lyder fra gamle crt skjermer) Så triangulerer de bare så ser de hvor telefonen er. Dette har de gjort i mange år. Da kan bevegelse mønstrene plottes uten problem. Google har ingenting med det å gjøre.

Jeg vet hvor enkelt det er, derfor var master (mobilmaster) første punkt. Det ville vært det naturlige og at det var norske myndigheter som brukte slike type data.

Men les siste siden nøyere, samt det jeg skrev.

 

Quote

Insights in these reports are created with aggregated, anonymized sets of data from users who have turned on the Location History setting, which is off by default.

Den siste detaljen har allerede vært bevist å ikke ha noen  betydning, de bare gir deg mindre tilgang til å se dine egne data om du velger å slå det av :). Man har sett at de samme data (kun i noe forminsket hyppighet og grad) går over linjen likevel til google.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6 minutes ago, helsten2 said:

Joda, du vil klare deg, men det blir en helt annen hverdag enn vi ser nå. Strøm brukes til nesten alt (direkte eller indirekte).

Og hvordan i helv... skal vi få oppdatert denne tråden da? ?

Tror at ergometersyklet strøm kommer til å bli populært. Finn.no kommer til å bli skåltomt for ergometersykler :fun:

Lenke til kommentar
helsten2 skrev (Akkurat nå):

Har vel allerede vært tilfeller i Italia hvor folk ikke hadde mer penger og prøvde å stjele mat på supermarkedet ...

jupp, tror ikke villskapen ligger så langt unner overflaten hvis situasjonen er prekær.

Selv her i landet (ekstrem tilfelle) kunne det nok blitt kamp mann mot mann.

men vi er ikke der ennå :p (blir kanskje ved neste virus, Svartedauen 2

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (5 minutter siden):

Det er enklere enn du tror. De samkjører betalingsregistrene for alle abonnentene. Der er telefonen registrert med celletårn og signal styrke (flere tårn ser samme telefon). Telefonen svarer på png med jevne mellomrom (du husker sikkert lyder fra gamle crt skjermer) Så triangulerer de bare så ser de hvor telefonen er. Dette har de gjort i mange år. Da kan bevegelse mønstrene plottes uten problem. Google har ingenting med det å gjøre.

 

G skrev (2 minutter siden):

Tror at ergometersyklet strøm kommer til å bli populært. Finn.no kommer til å bli skåltomt for ergometersykler :fun:

Det som er dritt er at jeg har vurdert å kjøpe meg det, uavhengig av corona.. Men nå er det uaktuelt! 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Jeg vet hvor enkelt det er, derfor var master første punkt.

Men les siste siden nøyere, samt det jeg skrev.

Leste den før du redigerte tror jeg. ? Jeg vil gjerne rette litt på dette med google. Hvis du har GPS tjenesten påskrudd så sender telefonen melding om posisjonen sin til google. Men de gjør bare det hvis du aktivt svarer ja til å bruke GPS tjenesten. Det gjør du for å kunne bruke openstreetmap oa posisjons/kart tjenester.  Triangulering av telefonen er det bare eierne av telenettet som kan gjøre (utenom sikkerhets tjenesten, men ikke uten rettslig prøvning). Google kan få disse dataene men de inneholder ikke (scrubbet for) abonnemang meta data som navn. adresse etc. Tenker bare å si det.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (20 minutter siden):

Det er derfor vi har staten, klarer ikke massene å følge råd, så må de påbud til.. 

Flere sentrale politikere ønsker lettelser i tiltak og åpning av skoler. 

Erna har allerede nå hintet at det vil komme lettelser over påske.

Ikke rart befolkningen begynner å bli litt slappe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

24 minutes ago, Oddvardm said:

Leste den før du redigerte tror jeg. ? Jeg vil gjerne rette litt på dette med google. Hvis du har GPS tjenesten påskrudd så sender telefonen melding om posisjonen sin til google. Men de gjør bare det hvis du aktivt svarer ja til å bruke GPS tjenesten. Det gjør du for å kunne bruke openstreetmap oa posisjons/kart tjenester.  Triangulering av telefonen er det bare eierne av telenettet som kan gjøre (utenom sikkerhets tjenesten, men ikke uten rettslig prøvning). Google kan få disse dataene men de inneholder ikke (scrubbet for) abonnemang meta data som navn. adresse etc. Tenker bare å si det.

Jupp leste den kanskje før, men skrev 8 minutter etter siste edit. ?
Men joda, interessant at google nå begynner å bruke og ikke minst publisere disse data om andre nasjoners borgere selv om de i rapportene er anonymiserte.
 

Quote

Hvis du har GPS tjenesten påskrudd så sender telefonen melding om posisjonen sin til google.

Korrekt.

Quote

Men de gjør bare det hvis du aktivt svarer ja til å bruke GPS tjenesten.

Det er hva de ønsker at man skal tro. Det står sikkert også i EULAen. Dette har blitt motbevist med "man in the middle" for flere år siden og dataene måtte selvsagt dekrypteres.

Quote

Triangulering av telefonen er det bare eierne av telenettet som kan gjøre

Jeg leste også disse bøkene på 90-tallet. Derfor antok jeg først at det var en kombinasjon av slike data da det ville være naturlig at norske myndigheter stod for rapporter om slike data for norske borgere. At jeg nevnte flere kilder i samme setning er fordi man ofte sammenstiller data fra flere kilder for "vask" og økt nøyaktighet/presisjon.

Quote

Google kan få disse dataene men de inneholder ikke (scrubbet for) abonnemang meta data som navn. adresse etc. Tenker bare å si det.

Data Google leverer fra seg er scrubbet ja. Også de man kan hente om seg selv.

EDIT:
Hva google ellers samler inn og gjør med data kjenner jeg godt til. Det interessante her er at de nå har begynt å levere de uttad utenfor sine egne tjenester i slike rapporter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sheldon C skrev (1 minutt siden):

Flere sentrale politikere ønsker lettelser i tiltak og åpning av skoler. 

Erna har allerede nå hintet at det vil komme lettelser over påske.

Ikke rart befolkningen begynner å bli litt slappe!

Det kan være gode grunner hun har som vi ike helt vet. Malaria medisinen kan ha så god virkning at antall ICU pasienter går kraftig ned (epidemisk kalkulator) og fagfolkene sier at helsetjenesten kan håndtere mange flere syke da. Husk at vi under strenge tiltak fordi ICU pasientene kom i hopetall og oversvømte intesiv avdelingen. Med denne medisinen som bremser utviklingen av inflamasjonen så takler vi mange flere syke og mister ikke mange. Sammen med lavt antall smitte i befolkningen kan vi gjerene starte opp igjen. Dette vet vi ikke men fagfolka vet, og de skal gi en anbefaling til regjeringen over helga. Så får vi se da om vi får beskjed om å sitte innesperret en stund til, eller vi får komme ut og lufte oss litt.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

  

Jupp leste den kanskje før, men skrev 8 minutter etter siste edit. ?
Men joda, interessant at google nå begynner å bruke disse data om andre nasjoners borgere.
 

Korrekt.

Det er hva de ønsker at man skal tro. Det står sikkert også i EULAen.

Jeg leste også disse bøkene på 90-tallet. Derfor antok jeg først at det var en kombinasjon av slike data. At jeg nevnte flere kilder i samme setning er fordi man ofte sammenstiller data fra flere kilder for "vask" og økt nøyaktighet.

Data Google leverer fra seg er scrubbet ja. 

Her er en tråd jeg har hatt gående en stund. Den omhandler NSA og sikkerhetstjenesten i Norge. Spesiellt lyttestasjonen på Hønefoss. Der er dere invitert til å komme med synspunkter ?

 

Lenke til kommentar
Gjest d6e8f...265

Nå er ikke jeg særlig til konspirasjon person men det er mange nyhets kanaler på youtube og noen utenlandske aviser som sier tallene til Kina er veldig feil ang. dødsfall og smittede, Kina har tydeligvis bestilt rundt 200K likposer fra Taiwan, folk sier krematoriumer der går 24/7, en intervjuet lastebil sjåfør forteller at han kjører ut nesten 2500 urner hver dag og har gjort dette i ukesvis, doktorer blir bedte om å skrive andre årsaker enn viruset på dødsattester og familier der noen har gått bort av viruset forteller de ble betalt av staten for å si familiemedlemet døde av andre årsaker.

 

Ligger det noe bak dette da ingen store aviser melder om det? Er Kina til å stole på egentlig? Å hvis ingenting av dette er sant, hvorfor blir dette brakt opp igjen og igjen?

Anonymous poster hash: d6e8f...265

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Oddvardm said:

Her er en tråd jeg har hatt gående en stund. Den omhandler NSA og sikkerhetstjenesten i Norge. Spesiellt lyttestasjonen på Hønefoss. Der er dere invitert til å komme med synspunkter ?

 

Takk for invitasjonen men for egen del liker jeg å lade batteriene på fritiden.

?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest d6e8f...265 skrev (9 minutter siden):

Nå er ikke jeg særlig til konspirasjon person men det er mange nyhets kanaler på youtube og noen utenlandske aviser som sier tallene til Kina er veldig feil ang. dødsfall og smittede, Kina har tydeligvis bestilt rundt 200K likposer fra Taiwan, folk sier krematoriumer der går 24/7, en intervjuet lastebil sjåfør forteller at han kjører ut nesten 2500 urner hver dag og har gjort dette i ukesvis, doktorer blir bedte om å skrive andre årsaker enn viruset på dødsattester og familier der noen har gått bort av viruset forteller de ble betalt av staten for å si familiemedlemet døde av andre årsaker.

 

Ligger det noe bak dette da ingen store aviser melder om det? Er Kina til å stole på egentlig? Å hvis ingenting av dette er sant, hvorfor blir dette brakt opp igjen og igjen?

Anonymous poster hash: d6e8f...265

Se på NY. Hvis en by som Wuhan (10 Millioner) er i nærheten av de tallene som NY (8 Millioner) har (>1000 i døgnet) burde tallene fra Kina ikke være 3000 som dustene i NRK sier. Denne Halvard Solberg og Gry Blekastad Almås er jo helt i la-la land der de vrøvler ivei. Bruk sunn fornuft og spør hvis du lurer på noe. Og hvis du bor i Oslo så burde du tenke deg om før du reiser hjem.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Gjest d6e8f...265 skrev (4 minutter siden):

doktorer blir bedte om å skrive andre årsaker enn viruset på dødsattester

samme som i Russland. Er først nå i det siste at de har ført opp noen døde av coronaviruet.

Det er nok lettere å ramse opp troverdige land, enn alle de med tvilsomme regimer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...