Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (2 timer siden):

 

Løsningen på denne krisen er også det motsatte av hva Erna ønsker seg. Man må stenge grensene og sette opp et kontrollsamfunn. 

Det er vel nettopp det noen ønsker seg. Og nettopp en gylden anledning en politistat som Kina fikk til de ekstreme tiltakene de satte i gang. Ikke noe demokratiene bør kopiere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Morromann said:

Jeg føler meg temmelig sikker på at smittetilfellene har dalt betraktelig og at "pandemien" er betraktelig på vei tilbake etter dette. Kanskje det er helt slutt. "Fugleinflusensaen for 10 år siden varte da ikke så lenge, tre måneder var det?

Så når pandemien er på vei tilbake etter drastiske tiltak så bør vi samle masse folk sammen og ha en massiv feiring? Det høres kjempelurt ut. 

Eller tror du pandemien vil forsvinne av seg selv, fordi nordmenn er så renslige sammenlignet med Italienere, Kinesere og Sør Koreanere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 minutter siden):

Så når pandemien er på vei tilbake etter drastiske tiltak så bør vi samle masse folk sammen og ha en massiv feiring? Det høres kjempelurt ut. 

Eller tror du pandemien vil forsvinne av seg selv, fordi nordmenn er så renslige sammenlignet med Italienere, Kinesere og Sør Koreanere?

Jeg tror det samme vil skje som under fugleinfluensaen for 10 år siden. Absolutt ingen grunn til å tro noe annet. Det har blitt ropt ulv ullv hver eneste gang og millioner skulle dø. Skjedde ikke. Skjer ikke nå heller.

Apropos Kina, smitteltilfellene går jo tilbake nå, AKKURAT som ventet. Så der er nok det hele over til slutten av april ihvertfall. Og snart går det tilbake i Italia og Norge også. Stalltips: 500 nordmenn får viruset; 28 mennesker med svak helse dør. Trist for de som er rammet men det er blir ingen masseepedemi som vil utrydde halve menneskeheten.

Forøvrig har jeg ikke telt med de eventuelle tilfellene som har død av hjerteinfarkt og slag fordi hypokondere okkuperte Legevakten og 113-nødlinjenummeret.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Morromann said:

Jeg tror det samme vil skje som under fugleinfluensaen for 10 år siden. Absolutt ingen grunn til å tro noe annet. Det har blitt ropt ulv ullv hver eneste gang og millioner skulle dø. Skjedde ikke. Skjer ikke nå heller.

Fugleinfluensan spredde ikke mellom mennesker. Du må virkelig være i benektelse når du begynner å sammenligne covid med fugleinfluensan. Svineinfluensaen derimot smittet mellom mennesker, og den spredde seg til hele verden. Heldigvis så var dødsraten lav.

Og alle pandemier som er svært smittsomme mellom mennesker og har ikke en ekstremt høy dødsrate har spredd seg over hele verden. Hva er det som får deg til å tro at denne gangen så er det et unntak? 

Om hvis vi skal snakke om ulv, ulv, så er dette deg. Ulv! (ulven kom). Ulv! (ulven kom), Ulv!. Deg: Denne gangen kommer ikke ulven, bjørnen kom ikke sist gang.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (11 minutter siden):

Fugleinfluensan spredde ikke mellom mennesker. Du må virkelig være i benektelse når du begynner å sammenligne covid med fugleinfluensan. Svineinfluensaen smittet mellom mennesker, og den spredde seg til hele verden. Heldigvis så var dødsraten lav.

Og alle pandemier som er svært smittsomme mellom mennesker og ikke har en ekstremt høy dødsrate har spredd seg over hele verden. Hva er det som får deg til å tro at denne gangen så er det et unntak? 

Ulv! (ulven kom). Ulv! (ulven kom), Ulv!. 
Deg: Denne gangen kommer ikke ulven.

Ja, svineinfluensaen smittet mellom mennesker og det ble ropt at millioner skulle dø. Jeg trodde det ikke den gangen og jeg ble møtt av sinte personer som fortalte meg at jeg ikke skjønte alvoret - akkurat som nå. Deja vu.

Intak? Untaket må isåfall være at denne gangen får skremselsporpagandaen rett om at store deler av menneskeheten vil utryddes slik som de sa om SARS, svineinfluensaen og fugleinfluensaen. Sorry, men jeg har hørt det før. Og jeg hører det igjen. Og når det kommer en ny viruspanikk om 10 år er det så godt som 100% sikkert at jeg får høre at DENNE GANGEN er det riktig og at DENNE GANGEN vil millioner dø. Deja vu.

Og for å gjenta meg selv: i Kina, hvor det startet er sykdommen på vei tilbake. Så slik er den saken. Jeg tar det helt med ro og det siste i verden som bekymrer meg er coronavirus.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Morromann said:

Ja, svineinfluensaen smittet mellom mennesker og det ble ropt at millioner skulle dø. Jeg trodde det ikke den gangen og jeg ble møtt av sinte personer som fortalte meg at jeg ikke skjønte alvoret - akkurat som nå. Deja vu.

Og så byttet du forklaring. 

Er dette en sykdom som vil spre seg over hele verden og er like ufarlig som influensa, eller er det en sykdom som vil få tilbakegang før 17 mai? Det er to fullstendig ulike scenarioer, du kan ikke ha det begge veier.

Når du har bestemt deg for hva du egentlig mener utenom at det finnes null risiko for pandemier, kom tilbake til oss.

 

Quote

SARS, svineinfluensaen og fugleinfluensaen. 

Vi har hatt mange pandemier i historien fra mildere som svineinfluensaen til verre som spanskesykdommen. Dette er viruser som sprer seg lett mellom mennesker og har ikke ekstremt høy dødsrate. Vi har aldri klart å kontrolere et slikt virus. Med andre ord, ulven kom hver gang men var ikke alltid like dødlig.

De vi har klart å kontrolere er viruser som ikke sprer seg mellom mennesker som fugleinfluensaen eller viruser med spesielt høy dødsrate som SARS. Har den for høy dødsrate så vil det bli for lett å oppdage hvem som er syke og isolere dem. 

Alle historiske eksempler på virus som ligner på covid tyder på at det vil spre seg. Det ville ikke vært et problem om viruset var relativt ufarlig som svineinfluensaen, men når dataene viser at dødsraten er mye høyere så er det problem.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jambimaster skrev (4 timer siden):

Tror dere kan være trygge på at Erna jobber med dette på kammerset. Sier seg selv at hun ikke kan brette ut alt til media, for noen er jo én ordlyd unna plyndring av hermetikk på nærbutikken. Og, ja, selvfølgelig skal dette tas alvorlig. 

Når skal folk skjønne at Erna er en høyre frue som skal spare penger? Hennes jobb (som hun ser det) er  å spare penger for Norge AS.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Morromann said:

Og for å gjenta meg selv: i Kina, hvor det startet er sykdommen på vei tilbake. Så slik er den saken. Jeg tar det helt med ro og det siste i verden som bekymrer meg er coronavirus.

Sykdommen er på vei tilbake i Kina på grunn av tiltakene de har gjort. Problemet er at du mener at lignende tiltak i Norge er ikke noe demokratiene bør kopiere og at mørke krefter i norske samfunnet vil prøve å presse igjennom slike tiltak.

Det skal bli morsomt å se reaksjonen din de neste ukene ?

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, Miri said:

Når nå over 60 prosent av smittetilfellene i Kina har et resultat, enten død eller frisk, kan vi beregne mer nøyaktig dødelighet av dette viruset. Svaret er 6,1 prosent.

Igjen tror du altså at kun 0.006 % i Kina faktisk ble smittet. Dødeligheten er nok laaaangt lavere.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, PingEnt said:

Igjen tror du altså at kun 0.006 % i Kina faktisk ble smittet. Dødeligheten er nok laaaangt lavere.

Kan du svare på de 2 spørsmålene under. Jeg trenger ikke et nøyaktig svar, bare hva din magefølelse sier.

Hvor mange i Wuhan tror du har blitt syke?
Hvor mange prosent dødsfall i Wuhan skjedde på grunn av covid, men ble ikke oppdaget?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Camlon said:

Kan du svare på de 2 spørsmålene under. Jeg trenger ikke et nøyaktig svar, bare hva din magefølelse sier.

Hvor mange i Wuhan tror du har blitt syke?
Hvor mange prosent dødsfall i Wuhan skjedde på grunn av covid, men ble ikke oppdaget?

Hvor mange som har blitt syke er litt irrelevant. Jeg tror rundt 1 million har blitt smittet i Kina.

Ubetydelig få for dødsratens skyld.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
13 minutes ago, PingEnt said:

Hvor mange som har blitt syke er litt irrelevant. Jeg tror rundt 1 million har blitt smittet i Kina.

Ubetydelig få for dødsratens skyld.

Jeg spurte om Wuhan. Men da antar jeg at du tror prosentandelen i Wuhan er det samme som resten av landet. Det betyr at det er 600k smittet i Wuhan.

Det er 2227 døde i Wuhan. At du tror de oppdaget alle som døde av covid, men svært få av de som er smittet høres litt rart ut. Alle som døde før de ble bekreftet ble ikke registrert som COVID dødsfall, og i starten så var det nesten umulig å bli bekreftet. Det kommer også til å bli noen som dør de neste ukene. La oss si totalt antall døde er 4000.

Dette gir oss en dødsrate på 0.7%. Det er mye høyere enn vanlig influensa.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Camlon said:

Jeg spurte om Wuhan. Men da antar jeg at du tror prosentandelen i Wuhan er det samme som resten av landet. Det betyr at det er 600k smittet i Wuhan.

Det er 2227 døde i Wuhan. At du tror de oppdaget alle som døde av covid, men svært få av de syke høres litt rart ut. Hva slags insentivt har CPP å øke dødsraten? Alle som døde før de ble bekreftet ble ikke registrert, og i starten så var det nesten umulig å bli bekreftet. Det kommer også til å bli noen som dør de neste ukene. La oss si totalt antall døde er 4000.

Dette gir oss en dødsrate på 0.7%. Det er mye høyere enn vanlig influensa.

Ingen incentiver til å øke dødsraten, men CCP gir vel de tall de får innrapportert og så kommer en endelig evaluering av dødsraten mot slutten. 

 

0.7% i et sterkt forurenset område er ikke så mye når det gjelder lungeinfeksjon. Det er heller litt lavt.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, PingEnt said:

Ingen incentiver til å øke dødsraten, men CCP gir vel de tall de får innrapportert og så kommer en endelig evaluering av dødsraten mot slutten. 

0.7% i et sterkt forurenset område er ikke så mye når det gjelder lungeinfeksjon. Det er heller litt lavt.

Så du tror dødsraten gikk fra 0.1% til 0.7% på grunn av forurensingen i Kina? Lykke til med den teorien.

Men Italia er ikke så forurenset. Hva tror du er grunnen til at Italia har en dødsrate på 2%. Italia er ikke forurenset, men de røyker litt mer så la oss si dødsraten er 0.2%. Vi vet også fra Kina at i starten så er dødsraten mye lavere fordi mange har akkuratt blitt syke og har ikke rukket å dø. Det gir oss en dødsrate på 0.02%. Helsevesnet fungerer fortsatt, så da reduserer vi andelen til 0.01%.

Tror du det egentlig er 180000 som er smittet i Italia?

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Så du tror dødsraten gikk fra 0.1% til 0.7% på grunn av forurensingen i Kina? Lykke til med den teorien.

Men Italia er ikke så forurenset. Hva tror du er grunnen til at Italia har en dødsrate på 2%. I en så tidlig stadie så burde den være på rundt 0.05% om dødsraten er på 0.7%. Eponentiell vekst betyr at de aller fleste har blitt syke de siste 10 dagene og helsevesnet fungerer fortsatt og burde føre til en lavere dødsrate. 

Tror du det egentlig er 72000 som er smittet i Italia?

Deter flere studier sol tyder på at luftveisinfeksjoner er mer problematisk i områder med høy forurensning. Har til og med vist til et par tidligere i tråden. Synes ikke det er så oppsiktsvekkende.

 

Dødsraten er nesten alltid høyere i begynnelsen, det er hovedsakelig fordi kun folk med betydelige symptomer melder seg.

Tror maaange er smittet i Italia. Se til nabolandene Østerrike og Sveits. Nesten "alle" som kom tilbake fra helgebesøk er nå registrert syke 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, PingEnt said:

Tror maaange er smittet i Italia. Se til nabolandene Østerrike og Sveits. Nesten "alle" som kom tilbake fra helgebesøk er nå registrert syke 

Problemet med den teorien du kommer med her, er land som Italia, England, Singapore og Sør Korea som har gjort enorme mengder med tester og de kom tilbake negative. Jeg antar du vil bortforklare dette med at testene kan bare være positive om man er syk nok.

Problemet med den teorien er at steder som Singapore har ikke sett en kraftig økning i antall tilfeller. Hvis det er så mange skjulte tilfeller så burde Singapore ha fått flere tusen importerte tilfeller fra hele verden. Da hadde det ikke hjulpet å finne 100 tilfeller og isolere dem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Camlon said:

Problemet med den teorien du kommer med her, er land som Italia, England, Singapore og Sør Korea som har gjort enorme mengder med tester og de kom tilbake negative. 

Et problem til er at Singapore har ikke sett en kraftig økning i antall tilfeller. Hvis det er så mange skjulte tilfeller så burde Singapore ha fått flere tusen importerte tilfeller, og da hadde det ikke hjulpet å finne 100 tilfeller og isolere dem.

Hva er enorm her? 10 000? 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, PingEnt said:

Hva er enorm her? 10 000? 

Ja. F.eks. UK har fått ca 10000 negative tester og 36 positive tester. Hvis det faktisk var over 100,000 syke i Italia så burde litt flere tester ha kommet tilbake positiv?

Sør Korea har testet 66000 og har ikke rapportert om masse importerte tilfeller, noe som burde komme hvis det var så mange skjulte tilfeller.

Hvis Italia har over 100000 smittete, så burde det være enda flere i USA. Hvorfor er det ingen som legger merke til det utenom deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Ja. F.eks. UK har fått ca 10000 negative tester og 36 positive tester. Hvis det faktisk var over 100,000 syke i Italia så burde litt flere tester ha kommet tilbake positiv?

Sør Korea har testet 66000 og har ikke rapportert om masse importerte tilfeller, noe som burde komme hvis det var så mange skjulte tilfeller.

Hvis Italia har over 100000 smittete, så burde det være enda flere i USA. Hvorfor er det ingen som legger merke til det utenom deg?

Det må ikke ha vært flere tester. Problemet er at de ofte kun tester de som har vært i nærkontakt, men det kan ta tid før smitten manifesterer seg skikkelig. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, PingEnt said:

Det må ikke ha vært flere tester. Problemet er at de ofte kun tester de som har vært i nærkontakt, men det kan ta tid før smitten manifesterer seg skikkelig. 

Ikke alle land følger Norges sine strenge regler. En del land tester de som har fått lungebetennelse eller har drive through testing.

Hvis det faktisk var hundre tusen skjulte tilfeller i land som Italia, så ville de lagt merke til det. Man ville funnet mange positive resultater, som man ikke vet hvor kommer fra. 

På Diomond Princess så har 7 dødt og det er med tidelig medisinsk hjelp. Hvis det er så mange syke, så burde cruise ship over hele verden bli syke og hundrevis av folk ville død. Det hadde vi lagt merke til.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...