Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (9 minutter siden):


Dersom absolutt alle vasker hendene før de handler, å ikke peller seg i nesen mens de er i butikken, så vil det jo forsåvidt virke, men jeg kan garantere at ikke alle følger dette.

Ikke ta seg i ansiktet under handleturen, å vaske hendene godt etterpå er nok det beste.

Blir litt som disse munnbindene, de fungerer dersom alle som er syke bruker de, men det er utopi, for friske mennesker er det liten beskyttelse mot virus de kan komme i kontakt med rundt omkring.

Er litt usikker på det her med munnbind, som FHI har vært tydelig på fra dag én ikke anbefales for folk å bruke. Om alle bruker munnbind, om så skjerf eller annet som dekker til munn og nese, så vil vel smittede, inkludert de som ha få eller ingen symptomer, i langt mindre grad spre om seg med dråper fra hosting, nysing og prating? Ser smittespredning er langt mindre i asiatiske land hvor dette er opplagt, uten at det kan konkluderes hundre prosent sikkert derfra, men får se på de europeiske landene som har hatt det innført i et par uker allerede. Om det har en god effekt, så er det galskap å tviholde på den opprinnelige anbefalingen om ikke å bruke det, samtidig som tiltak som ruinerer økonomien skal forlenges.

Argumentene mot er vel blant annet at man tar seg mer til ansiktet. Jeg tror de fleste av oss er veldig bevisste på ikke å ta seg til ansiktet når hendene ikke er rene nå, og om man gjør det så ser jeg ikke helt problemet at man klør seg på en maske/skjerf i stedet for direkte på munn/nese. Annet problem er smittefare med masken. Ja vel, vær nøye med å vaske hendene både før og etter man tar av masken. Vask masken før neste bruk. Hvilke andre problemer er det? At man tar masker fra helsevesenet? Ja vel, sy egen maske eller bruk skjerf/buff eller lignende. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Miri said:

Flokkimmunitet uten vaksine vil ikke redde oss, skriver australsk epidemiolog. Flokkimmunitet forutsetter at et antall individer som er immune mot sykdommen, er jevnt fordelt i befolkningen. Hvor stor andel immune som kreves, bestemmes av hvor smittsom sykdommen er. For meslinger med reproduksjonstall (R0) på 15-17 må 92-95 prosent være immune før flokkimmunitet oppnås. Hvis Covid19 har R0 på 2-3, kreves 50-70 prosent immunitet. Men fordi vi må beskytte utsatte grupper mot smitte, hvor gamle er den største, vil det oppstå store klynger i befolkningen uten immunitet. Flokkimmunitet kan derfor bare oppnås dersom viruset får herje fritt, og ta livet av gamle og andre utsatte som danner større grupper. En vaksine (eller medisiner) er det eneste som kan redde oss fra dette.

Jeg skjønner dette. Det kan ta flere år å oppnå flokkimmunitet med dagens tiltak, og en vaksine kan være 18 måneder unna. Samtidig vurderes det forløpende om skole og barnehager skal åpne etter påsken. 

Er vi ikke alle enige om at katta er ute av sekken om disse åpner? Blir ett barn smittet er det sannsynlig at hele skolen/barnehagen også blir smittet. Disse tar så smitten med seg hjem. 

Da har vi et dilemma. Skal skoler og barnehager være stengt i 18 måneder, eller skal vi åpne og la viruset herje? Jeg tenker at det ikke finnes en mellomting her.

Tanker?

Endret av Windoge
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (2 minutter siden):

Ser smittespredning er langt mindre i asiatiske land hvor dette er opplagt, uten at det kan konkluderes hundre prosent sikkert derfra, men får se på de europeiske landene som har hatt det innført i et par uker allerede.


De har jo brukt masker i mange asiatiske land i årevis, men har fremdeles mer influensa i mange av disse landene enn vi har i vesten?

WHO svarte på dette i dag igjen, dataene viser ikke at masker beskytter de som bærer de, men de kan beskytte andre dersom bæreren er syk, så noe har det for seg, men det er også en del ulemper, som falsk trygghet, at helsevesenet nå trenger maskene, at man kan ta seg mer i ansiktet osv.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når det er snakk om å rømme "røde soner", Finland har analysert teledata, og svært mange innbyggere i området i og rundt Helsinki flyktet til landsteder og hytter før karantenen ble iverksatt, for å unnslippe reiserestriksjonene.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/17508-hs-finns-fled-coronavirus-to-cottages-before-movement-restrictions-many-stayed.html


Ryktene sier at politiet i Helsinki trapper ned og fjerner sperringer, og at det ble rett og slett for mye jobb å opprettholde en karantene rundt Nyland-området, det gjenstår å se om det stemmer eller ikke?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, kim_InnleggNO said:

På polet i Norge blir det utdelt antibac og vektere passer på avstand.

Ikke alle pol, i hvertfall. Gikk forbi det lokale polet idag, og en vekter passet på antall kunder som var inne i butikken samtidig. Men køen så ut som 17-mai toget i Oslo. Ikke mye 2-meters avstand her, nei.

EDIT:

Hadde forresten tenkt å kjøpe en klunk til påsken selv også, men tok en kjapp beslutning om alkoholfri påske da jeg så køen ?

Endret av helsten2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):


De har jo brukt masker i mange asiatiske land i årevis, men har fremdeles mer influensa i mange av disse landene enn vi har i vesten?

WHO svarte på dette i dag igjen, dataene viser ikke at masker beskytter de som bærer de, men de kan beskytte andre dersom bæreren er syk, så noe har det for seg, men det er også en del ulemper, som falsk trygghet, at helsevesenet nå trenger maskene, at man kan ta seg mer i ansiktet osv.

 

Jeg tror de fleste landene som bruker maskene så er det kjent at man bruker masken for å forhindre at man selv kan smitte andre, ikke for å beskytte seg selv. Men så lenge alle bruker de, så beskytter man seg selv, ved at den man møter også bruker det. Får se hvem som gjør det "best", men er redd FHI ikke ønsker å snu nå som de har vært så tydelige på anbefalinger om ikke å bruke det. Argumentet i mot som jeg har sett mest er at man tar seg mer til ansiktet, og som nevnt er de fleste bevisste på at man ikke må ta seg til ansiktet med skitne hender nå. Og om man gjør det, ser jeg ikke ulempen med at man klør seg på et munnbind vs direkte på huden. Falsk trygghet også, det blir bare synsing. De aller fleste er veldig forsiktige nå, og synet av mennesker med munnbind gjør deg ikke mindre bevisst på å holde avstand. Får "håpe" det ikke har noen positiv effekt, hvis ikke gjør Norge noe helt idiotisk ved å fraråde, i stedet for å kreve, bruke av munnbind. Det gjøres mange forskjellige tiltak nå som gjør stor skade på både økonomi og folks liv, også der er man veldig usikre på effekten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, knipsolini said:

Jeg tror de fleste landene som bruker maskene så er det kjent at man bruker masken for å forhindre at man selv kan smitte andre, ikke for å beskytte seg selv. Men så lenge alle bruker de, så beskytter man seg selv, ved at den man møter også bruker det. Får se hvem som gjør det "best", men er redd FHI ikke ønsker å snu nå som de har vært så tydelige på anbefalinger om ikke å bruke det. Argumentet i mot som jeg har sett mest er at man tar seg mer til ansiktet, og som nevnt er de fleste bevisste på at man ikke må ta seg til ansiktet med skitne hender nå. Og om man gjør det, ser jeg ikke ulempen med at man klør seg på et munnbind vs direkte på huden. Falsk trygghet også, det blir bare synsing. De aller fleste er veldig forsiktige nå, og synet av mennesker med munnbind gjør deg ikke mindre bevisst på å holde avstand. Får "håpe" det ikke har noen positiv effekt, hvis ikke gjør Norge noe helt idiotisk ved å fraråde, i stedet for å kreve, bruke av munnbind. Det gjøres mange forskjellige tiltak nå som gjør stor skade på både økonomi og folks liv, også der er man veldig usikre på effekten.

Det har sikkert en effekt som du sier men tror FHI er litt redd for at vi skal få worst of both worlds, at mange bruker maske, mange bruker det feil og mest gir falsk trygghet slik at folk ikke holder distanse. Å holde avstand og minne folk på å gjøre det er safe bet.

Det kan spre seg 5-6 meter når man nyser men er det mange i dag som har hoste og som ikke holder seg hjemme når de ser på tallene fra andre land?

Lenke til kommentar
34 minutes ago, 0laf said:

WHO svarte på dette i dag igjen, dataene viser ikke at masker beskytter de som bærer de, men de kan beskytte andre dersom bæreren er syk, så noe har det for seg, men det er også en del ulemper, som falsk trygghet, at helsevesenet nå trenger maskene, at man kan ta seg mer i ansiktet osv.

Hensikten er vel ikke å beskytte seg selv, men å beskytte andre? Vil tro at det hjelper noe hvis du går rundt og hoster eller nyser ...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nopros skrev (10 minutter siden):

Var 1355 i går.

Javisst det var det, sto et eller annet sted at det var rekord, men det må ha vært i går, for det er jo faktisk litt ned i dag, selv om det er høye tall. 

helsten2 skrev (3 minutter siden):

Hensikten er vel ikke å beskytte seg selv, men å beskytte andre? Vil tro at det hjelper noe hvis du går rundt og hoster eller nyser ..


Joa, det kan være, men når folk hoster og nyser bør de holde seg hjemme, så det er jo enda et problem, at folk kanskje går ut når de burde vært hjemme, fordi de har maske.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):


De har jo brukt masker i mange asiatiske land i årevis, men har fremdeles mer influensa i mange av disse landene enn vi har i vesten?

WHO svarte på dette i dag igjen, dataene viser ikke at masker beskytter de som bærer de, men de kan beskytte andre dersom bæreren er syk, så noe har det for seg, men det er også en del ulemper, som falsk trygghet, at helsevesenet nå trenger maskene, at man kan ta seg mer i ansiktet osv.

 

Jeg tror de fleste landene som bruker maskene så er det kjent at man bruker masken for å forhindre at man selv kan smitte andre, ikke for å beskytte seg selv. Men så lenge alle bruker de, så beskytter man seg selv, ved at den man møter også bruker det. Får se hvem som gjør det "best", men er redd FHI ikke ønsker å snu nå som de har vært så tydelige på anbefalinger om ikke å bruke det. Argumentet i mot som jeg har sett mest er at man tar seg mer til ansiktet, og som nevnt er de fleste bevisste på at man ikke må ta seg til ansiktet med skitne hender nå. Og om man gjør det, ser jeg ikke ulempen med at man klør seg på et munnbind vs direkte på huden. Falsk trygghet også, det blir bare synsing. De aller fleste er veldig forsiktige nå, og synet av mennesker med munnbind gjør deg ikke mindre bevisst på å holde avstand. Får "håpe" det ikke har noen positiv effekt, hvis ikke gjør Norge noe helt idiotisk ved å fraråde, i stedet for å kreve, bruke av munnbind. Det gjøres mange forskjellige tiltak nå som gjør stor skade på både økonomi og folks liv, også der er man veldig usikre på effekten.

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...