Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

22 minutes ago, Zeph said:

Spørsmålet er om ein skal lytte til ein enkelt svenske eller epidemiologane i resten av verda.

Det finnes da plenty av anerkjente epidemiologer som deler hans syn. F.eks https://www.statnews.com/2020/03/17/a-fiasco-in-the-making-as-the-coronavirus-pandemic-takes-hold-we-are-making-decisions-without-reliable-data/

Virker som folk har absolutt ingen peiling på hvor mange som blir syke av influensa hver eneste vinter. Både i Norge og Sverige er situasjonen fullstendig udramatisk. Bare i år har allerede flere barn dødd av vanlig influensa. Faktum er at dersom vi ikke hadde visst om at Covid19 eksisterte og trodd det var en vanlig influensa, så hadde det slik situasjonen er i dag ikke en gang gjort merkbart utslag i statistikken.

Les FHI's rapport om årets Influensasituasjon, publisert 5. mars i år: https://www.fhi.no/nyheter/2020/influensautbruddet-er-pa-sitt-hoyeste/
 

Quote

Hittil har drøyt 61 050 personer fått diagnosen influensa av fastlege og legevakt, mens i underkant 2300 personer har vært innlagt på sykehus med influensa.
....
Omtrent halvparten av innleggelsene har vært blant personer under 60 år.


 

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
helsten2 skrev (19 minutter siden):

Hvis dette var sant så ville vel myndighetene alikevel velge å holde det skjult så lenge som mulig for å unngå panikk og giga-hamstring?

Om flere varer fra andre land forsvinner, og norske bønder ikke tør å plante jordbær fordi de er usikre på om noen vil plukke dem, er det faktisk en del varer som forsvinner. Det er ikke så mange kalorier i jordbær, men hvis det også mangler en del grønnsaker og eksotiske frukter, blir det jo litt som mangler. Burde egentlig plante noe jordbær selv... men det tar flere år før en plante gir noe særlig med bær/frukt.

Det står at privatpersoner nå har begynt å sy ansiktsmasker, men disse maskene vil da være uten en klassifisering (nummer) som sier hvor effektive de er. I den asiatiske "gjør det selv"-maska er det sydd inn tynn plast for å hindre smitte. 

Youtuberen Harald Baldr har nå oppdatert om sin situasjon i Sri Lanka. Han har brukt en ansiktsmaske, som nå er blitt skitten. Og han går derfor ut uten ansiktsmaske. Kanskje en mulighet å vaske den?

Lenke til kommentar
helsten2 skrev (3 minutter siden):

Fram til nå så har vel Sverige klart seg omtrent like bra som de fleste andre europeiske land. Såvidt jeg vet så fins det  ikke data som sier at det går til helvete i Sverige, mens Norge klarer seg bra?

Sammeling tallene over døde i Norge https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=corona-widget og Sverige... https://c19.se/

Norge 3422 smittede og 15 døde = 0.44% døde

Sverige 2858 smittede og 79 døde = 2.8% døde

Lenke til kommentar
helsten2 skrev (4 minutter siden):

Fram til nå så har vel Sverige klart seg omtrent like bra som de fleste andre europeiske land. Såvidt jeg vet så fins det  ikke data som sier at det går til helvete i Sverige, mens Norge klarer seg bra?

Når du ser på hvor mange dødsfall de har siste dagene og hvor fort det stiger, så ser det skummelt ut.

Tallene for Norge er ganske anderledes der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Alle disse tiltakene hjelper kanskje, men vi kan ikke drive landet slik i ett år

Skal vi stoppe smitten, så må vi hamstre mat for 14 dager, og alle må så låse seg inne, i hele verden, som aldri vil skje 

Hva med de som blir smittet på den 14 og siste dagen av karantenen. Det vil ikke fungere. Vi må ha strenge regler og så må vi myke opp og så stenge ned igjen når vi får for mange smittede. Ingenting vil være normalt før langt ute i 2021-22

 

Lenke til kommentar
John-B skrev (15 minutter siden):

Det finnes da plenty av anerkjente epidemiologer som deler hans syn. F.eks https://www.statnews.com/2020/03/17/a-fiasco-in-the-making-as-the-coronavirus-pandemic-takes-hold-we-are-making-decisions-without-reliable-data/

Virker som folk har absolutt ingen peiling på hvor mange som blir syke av influensa hver eneste vinter. Både i Norge og Sverige er situasjonen fullstendig udramatisk. Bare i år har allerede flere barn dødd av vanlig influensa. Faktum er at dersom vi ikke hadde visst om at Covid19 eksisterte og trodd det var en vanlig influensa, så hadde det slik situasjonen er i dag ikke en gang gjort merkbart utslag i statistikken.

Les FHI's rapport om årets Influensasituasjon, publisert 5. mars i år: https://www.fhi.no/nyheter/2020/influensautbruddet-er-pa-sitt-hoyeste/

Jadå, det finnes sjølvsagt fleire, men framleis har dei fleste land endt opp med same metoden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
helsten2 skrev (4 minutter siden):

Fram til nå så har vel Sverige klart seg omtrent like bra som de fleste andre europeiske land. Såvidt jeg vet så fins det  ikke data som sier at det går til helvete i Sverige, mens Norge klarer seg bra?

Det finnes ingen modeller som kan gi gode predikasjoner så tidlig i en epidemi som i den fasen Norge og Sverige er i. Først når vi får et større antall registrerte tilfeller, er dataene gode nok til å gi meningsfulle svar. Derfor er det gjettverk også ekspertene driver med nå.

Vi kan se til utviklingen i andre land som har kommet lenger, men heller ikke det kan overføres direkte til Norge eller Sverige, fordi viktige parametre er veldig forskjellige mellom ulike kulturer, for eksempel typer nær sosial kontakt, boforhold og befolkningstetthet.

Tegnell er forresten mer ydmyk enn han kan fremstå om man bare leser overskriftene. Han mener Norge og Sverige til slutt vil komme ganske likt ut.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Radovan said:

De har liktelt i NY om likhusene blir fulle

FEMA i USA har også siste 7-9 år kjøpt millioner av store masseproduserte likkister som kan romme inntil 4 store voksne mennesker og blir lufttette ved forsegling. De er laget for å kunne foreta massebegravelser i høyt tempo med hjullastere etc. Disse står rundt i leirene over hele landet. FEMA Leirene er provisjonert opp for sivile i unntakstilstand.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, nirolo said:

Når du ser på hvor mange dødsfall de har siste dagene og hvor fort det stiger, så ser det skummelt ut.

Tallene for Norge er ganske anderledes der.

Hvis det går til helvete i Sverige, så betyr vel det også at det går til helvete i de fleste europeiske land, ref. antall døde per million innbyggere:

image.png.c8667b5fee5fcc8ed36d058f52bc646b.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mm.. Skeptisk til om tiltakene er nok. Men det er jo slik det er når folk klør i fingrene etter noe å gjøre på.. Da kommer stimene..

Plantasjen, butikk

Quote

Haukås sier de også vurderer å gi handlevogner til alle kunder, som automatisk vil gjøre at man holder avstand til hverandre. Dessuten bes kundene om å benytte såkalt «tæpping», det vil si at du legger bankkortet oppå terminalen når du betaler.

https://www.nettavisen.no/nyheter/klar-advarsel-til-hageglade-nordmenn/3423943317.html

Lenke til kommentar
1 hour ago, helsten2 said:

Så en artikkel på Nyhetsdøgnet i VG igår morges. Den lå ute en kort stund før den ble fjernet.

Artikkelen fortalte at flere europeiske land hadde innført forbud mot eksport av visse matvarer. De ville sikre sin egen befolkning.

Har ikke sett noe om dette i andre media. Hvis dette var sant så ville vel myndighetene alikevel velge å holde det skjult så lenge som mulig for å unngå panikk og giga-hamstring?

Jepp og det samme bør Norge gjøre med fisk, korn,  grønt, bær/epler, meieri, vilt og egen kjøttproduksjon. Samtidig bør man sørge for å holde grensene stengt for utenlandske statsborgere som kommer hit hvert år for å fylle matlagrene med våre viltprodukter. Har man ikke plukket bær, sopp og lignende før bør man vurdere å begynne med det i år, lære seg å sylte, røke, salte osv.

Vi bør også vurdere hva man gjør med eksport av strøm. I en vanskelig økonomisk tid for mange lavtlønnede nordmenn, minstepensjonister og studenter vil det mest solidariske for egen befolkning være å holde av vår strømproduksjon til egne borgere og evt. se på muligheter for gratis strøm til studenter, pensjonister og andre utsatte grupper. Det samme med vann hvor man har vannmålere og betaler for dette.

"In times of plenty you share", nå må man planlegge nøye mot neste vinter ift. nasjonale avlinger/produksjon i 2020.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, xRun said:

Medikamenter:

Ny kinesisk studie publisert de siste dagene indikerer at hydroxychloroquine kan være ineffektivt mot COVID-19. Denne studien skal isteden ha tydet på at medikamentet kunne virke mot sin hensikt hos COVID-19 pasienter. Etter behandling ble viruset funnet hos flere pasienter som fikk medikamentet enn hos kontrollgruppen.
 

Malaria Drug Chloroquine No Better Than Regular Coronavirus Care, Study Finds
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-25/hydroxychloroquine-no-better-than-regular-covid-19-care-in-study
"The report published by the Journal of Zhejiang University in China showed that patients who got the medicine didn’t fight off the new coronavirus more often than those who did not get the medicine."

New study casts doubt on hyrdoxychloroquine’s effectiveness in treating coronavirus
https://techcrunch.com/2020/03/25/new-study-casts-doubt-on-hyrdoxychloroquines-effectiveness-in-treating-coronavirus/
"After a week, 13 of the 15 control patients showed no sign of the virus, while 14 of the 15 who were treated with hydroxychloroquine showed the same."

Coronavirus: Malaria drug has no impact on treating Covid-19 patients, Chinese study finds
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/coronavirus-malaria-drug-treatment-covid-19-patients-hydroxychloroquine-a9426366.html
"The malaria drug hydroxychloroquine might not be effective in treating patients with Covid-19, a new study finds. 
The report published by the Journal of Zhejiang University in China tested if coronavirus patients who received the medication were more likely to recover than those who didn’t, and it found that was not the case.
"

 

Det foregår testing av forskjellige andre medikamenter for behandling av COVID-19, og flere vil skje fremover. Resultatene fra noen av disse kan kanskje være bedre.

Kan han amerikaneren som magisk overlevde på hydroxychloroquine-behandling, som lå på dødens rand være oppkonstruert nyhet da? Noe iscenesatt (plantet) av Trump for å kjøpe den amerikanske regjeringen noen dager med håpstid? Hva var alderen på han som på mirakuløst vis overlevde, husker en 52 år i fra tidl. artikkellenke  denne tråden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
helsten2 skrev (4 minutter siden):

Hvis det går til helvete i Sverige, så betyr vel det også at det går til helvete i de fleste europeiske land, ref. antall døde per million innbyggere:

Det er misvisende, i denne sammenhengen, å se på antall døde i forhold til befolkningen, fordi smitten i de fleste land ikke er jevnt fordelt i befolkningen. I Norge er smitten mest konsentrert i Oslo og et fåtall andre områder, i Italia er den mest konsentrert til områder nord i landet, i USA er det New York som er hardest rammet.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 timer siden):

Forundrer meg litt hvor få som holder avstand til andre på GSV for tiden. Var ute å syklet på en GSV som er like brei som ett vanlig veifelt og litt til. Følgende møtte meg:

- flere går tur sammen med 2 og 3 i bredden så andre ikke kan passere med 1-2m avstand. Litt type "Her går vi tur så du får bare holde deg unna". "ok, men kan jeg få passere takk?"

- Møtte innimellom folk som vinglet over hele GSV slik at det ble umulig å passere med god avstand. Noen av disse snudde seg helt ville i blikket rett før jeg passerte. Spesielt en var så grå og hvit i ansiktet med oppsperrede øyne at jeg lurte på om han var dødssyk, så ut som han hadde tenkt til å hoppe på meg og sykkelen med armene til siden og bøy i knærne.

- Folk som er ute å går tur med hund lar den vase over hele GSV selv når du kommer på sykkel.

- Jeg pleier å hilse på folk når jeg er ute og trimmer litt men i dag var det ingen som hilste tilbake og de fleste så demostrativt vekk akkurat i det man hilste på dem (med god avstand).

- Hadde en som ropte etter meg fra et hus og hyttet med neven. Jeg brukte ikke tid på å finne ut hva det var.

Tror noen er litt på edge og er på kanten til mentalt ustabile for tiden. Det er mye rar oppførsel å observere ute om dagen. Bruker alltid ringeklokke når jeg passerer folk bakfra, i god tid, men de fleste rikket ikke på seg og ga ingen tegn til å vise at de hørte deg (ikke ørepropper og slik).

EDIT:
1 av disse som var ute og gikk tur 2 og 2 hilste fordi jeg ble nødt til å stoppe og vente på at de skulle trekke seg sammen på ene siden så jeg kunne passere. Da sa jeg "Heisann" mens jeg trillet forbi og klarte å tvinge ut et motvillig "Hei".

Gsv=garnisonen i sør-varanger

Lenke til kommentar
5 minutes ago, ScandiFlick said:

Gsv=garnisonen i sør-varanger

Siden jeg har tjenestegjort som bl.a. grensejeger er jeg veldig klar over det ;). Pasvikelva er et "lite" paradis.  Men det brukes også i denne sammenhengen.

https://www.tryggtrafikk.no/trygg-og-sikker-sykling/trafikkregler-for-syklister/

https://nordbyhagen.no/generell-info/gang-og-sykkelveier-gsv/

(En av tingene jeg gjorde med trang økonomi i studieår hvor det ikke alltid gikk opp var å verve meg tidlig til førstegangstjeneste, utenlandstjeneste osv.). Artig å høre fra en som kanskje har vært på GSV.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Theo343 skrev (9 minutter siden):

"In times of plenty you share", nå må man planlegge nøye mot neste vinter ift. nasjonale avlinger/produksjon i 2020.

Det som er vanskelig med dette synet, er at det går imot den globalistiske økonomien som har preget verden i flere generasjoner. At nasjonene igjen skulle bevege seg mot mer selvstendighet, står i motsetning til overnasjonalt samarbeid, som alle er vokst opp med er det som betyr noe for å løse verdens problemer. Corona-krisen har tydeliggjort sårbarheten i en globalistisk økonomi, men det sitter nok langt inne å erkjenne at Trump og demokratiske nasjonalister har hatt rett hele tiden.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Miri said:

Det som er vanskelig med dette synet, er at det går imot den globalistiske økonomien som har preget verden i flere generasjoner. At nasjonene igjen skulle bevege seg mot mer selvstendighet, står i motsetning til overnasjonalt samarbeid, som alle er vokst opp med er det som betyr noe for å løse verdens problemer. Corona-krisen har tydeliggjort sårbarheten i en globalistisk økonomi, men det sitter nok langt inne å erkjenne at Trump og demokratiske nasjonalister har hatt rett hele tiden.

Ikke uenig.

Dette må først og fremst være et planverk man må ha klart og koordinert ut til alle nasjonale produksjonsledd i forkant. Jeg regner med at vår landbruksminister og hans undersåtte allerede er i gang med arbeidet. Det samme med olje og energiminister. Jeg vil bli noe sjokkert om de ikke allerede har startet på planarbeid om dette trekker ut i tid?

Slik at om man ser at andre land begynner å iverksette lignende tiltak (som det nå ryktes om i media) så kan vi også iverksette raskt og effektivt. Så får man ellers gjøre det beste ved å holde den globale økonomien i gang så lenge som mulig.

Å se på veksthus til hage og veranda denne våren er kanskje heller ikke det dummeste man gjør :). I enkelte land har man begynt å dyrke på tak i høyhus i byer ol. kanskje dette får fart på den trenden.

Skal man sette poteter ol. i hagen så bør man allerede planlegge. Det er litt sent å begynne med det i Juni/Juli.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...