Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tjavel skrev (24 minutter siden):

Tror jeg skjønner hva du sier, og du har rett i og for seg. Jeg snakker om noe litt annet men relatert. Firmaer må ha balanserte bøker, men la oss gøre et tankeeksperiment.

Vi fryser økonomien slik at folk fleste får penger til det nødvendige, alle får betalingsutsettelse. Alle sender regninga videre i systemet. Det ender opp hos bankene som så sender den til staten.

Frem til nå er det snakk om balanse i regnskapet, men så tar fantasi-pengene over for etter alle gikk bort fra gull-standarden så er det ikke slik balanse i verdensøkonomien uansett. Da kan landene betale det med å bare finne opp verdiene, basert på positive fremtidsutsikter. Det vil man ha så snart man ser at virus-utviklingen begynner å snu, slik det har gjort i deler av Asia.

Så da kan landene trykke penger for å betale kostnaden ved betalingsutsettelse. Kostnaden er å oppdatere tall på noen datamaskiner rundt om. Så hvis troen på bedring i verdensøkonomien er der så koster det egentlig nesten ikke noe som helst å komme seg igjennom krisa.

Edit: mange vet det sikkert men gull-standarden her er altså at før så var verdien på penger fastsatt opp mot verdien av gull siden den er ganske stabil. Nå om dagen kan man finne opp penger av løse lufta. Når du låner penger i banken så låner de ikke av noen, de kan finne opp penger ut av ingenting med noe forbehold at de må kunne støtte opp under noe av det med reelle midler. Sentralbankene bestemmer hvor stor del dette skal være og kan bruke det som virkemiddel til å stramme inn eller utvide økonomien.

Du har reist et godt poeng. Ta et skritt tilbake og se at staten tar regninga uansett. Enten ved å forskutere via kreditt garantier eller ved direkte trygde utbetalinger. Hold trygden utenfor og se på kreditten statsbanken (norske bank) utsteder. Hvis disse gis videre som utlån til bedrifter, kan bedriftene bruke dem til å kjøpe nye biler, eller gravemaskiner hva som helst. Da er pengene investert. For at vi skal kunne investere må det skje en transaksjon. Denne skjer i banken og i statlige organer. Hvis bankene stenger transaksjons systemet sitt, og staten tar kontroll med transaksjons systemet kan vi kunne kontrollere forbruket. Ikke 100%, men godt nok. Det er slik økonomien virker i krigstid.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Tillegg til forrige innlegg, kan tenke meg at noe er dette som medfører disse lange syklusene i økonomien. Siden valuta er basert på tiltro så vil det være mere og mere billig kreditt flytende rundt i økonomien, til folk tror at nå er det overvurdet, alle selger seg ut og så blir det resesjon. Da ligger man lavt en stund helt til noen begynner å bli positive igjen og så flere og flere og mere penger trykkes inn i økonomien for å bygge ut alt mulig osv, helt til man mister troen igjen. Så det er basert på consumer confidence, om den går ned så er det selvoppfyllende profeti. En ordentlig saueflokks-økonomi med andre ord, men gull-standarden fungerte ikke av andre grunner.

 

Lenke til kommentar
tjavel skrev (1 minutt siden):

Tillegg til forrige innlegg, kan tenke meg at noe er dette som medfører disse lange syklusene i økonomien. Siden valuta er basert på tiltro så vil det være mere og mere billig kreditt flytende rundt i økonomien, til folk tror at nå er det overvurdet, alle selger seg ut og så blir det resesjon. Da ligger man lavt en stund helt til noen begynner å bli positive igjen og så flere og flere og mere penger trykkes inn i økonomien for å bygge ut alt mulig osv, helt til man mister troen igjen. Så det er basert på consumer confidence, om den går ned så er det selvoppfyllende profeti. En ordentlig saueflokks-økonomi med andre ord, men gull-standarden fungerte ikke av andre grunner.

 

Følg med i disse ulvetider.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/kampen-om-smittevernutstyr_-_-de-moter-opp-med-kofferter-fulle-av-cash-1.14960305

Med så mange permiterte vi har, så burde det ikke være noe problem å få laget munnbind og sånt her i Norge

NAV har jo egentlig ett sysselsetting krav for at en skal få dagpenger

Ja og nå er det vell 100.000 der snart! 

Men fra spøk til alvor, hvor fader blir det av smittevernsutstyr? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Dubious said:

https://www.nrk.no/norge/kampen-om-smittevernutstyr_-_-de-moter-opp-med-kofferter-fulle-av-cash-1.14960305

Med så mange permiterte vi har, så burde det ikke være noe problem å få laget munnbind og sånt her i Norge

NAV har jo egentlig ett sysselsetting krav for at en skal få dagpenger

Tror du det står mange produksjonslokaler med hundrevis av symaskiner klare og bare venter på arbeidskraft? I beste fall går det å mobilisere alle hjemmesymaskinene om noen hoster opp materialer og mønster, så kan husmødre ta en innsats, men tviler på det blir gjort

Lenke til kommentar
1 hour ago, Windoge said:

Kan noen med sånn halveis peiling spå noen prognoser fremover? Når når vi toppen? Hva skjer etter det? Er planen da å lette tiltakene gradvis?

Har ikke peiling men tror at vi kan se noen land i Europa flate ut etter hvert og det gir en pekepinn. Da kan vi sammenligne våre tiltak med hva de har gjennomført. Dette er sikkert ikke hva du ønsker å høre men tror som hovedregel at jo strengere tiltak nå jo bedre slik at en kommer gjennom verste så fort som mulig og ned på noe der vi kan noenlunde kontrollert lette på tiltakene.

Langt svar

FHI sier at med strenge tiltak vil det vare lengre før en er helt kvitt det. Dette er med utgangspunkt i at en kan oppnå flokkimmunitet om det brer seg i befokningen. Det mener ihvertfall jeg at ikke lar seg gjøre fordi sykehuskapasiteten blir sprengt før den tid.

Hvis vi ikke når flokkimmunitet så blir det snakk om å få det ned på håndterbart nivå og med bedre sporing og langt mere utbredt testing og at om de fleste er bevisste og kan også selvteste, så holder man det nede til det kommer en vaksine. I mellomtiden vil vi kunne normalisere samfunnet noe innenfor disse rammene og lette på tiltakene der det er forsvarlig. FHI m.fl. legger mye arbeid i å samle statistikk.

Lengre svar

Fasene slik som FHI beskriver.

1. Enkelttilfeller - Importtilfeller og lite smitte videre.

2. Klynger - Importtilfeller fra flere land. Nye tilfeller i lokale klynger.

3. Hovedbølgen - Utstrakt spredning i samfunnet.

4. Full epidemi - Stor belastning på helsesektoren.

5. Senere epidemi - Synkende antall tilfeller

 

I dag er fleste kommuner i fase 1 fortsatt eller ingen smitte, Oslo er kun i fase 2 forhåpentligvis. Det er spredt i befolkningen men ikke veldig utbredt, så kanskje 2,5. Det er noe belastning på helsevesenet så fasene har ikke helt nøyaktige grenseoppganger. Jeg er optimist så tror egentlig vi aldri kommer til helt over i fase 3 her til lands.

Så da blir de stedene som er fase 2 i dag tilbake til fase 1 med mye testing for å holde det der, en og annen oppblusning til fase 2 som vi klarer å ta ned igjen.

Kan vi bli kvitt det helt? Muligheter:

- viruset muterer til en snillere variant, det har skjedd med virus før.

- vaksine blir tilgjengelig, over et år til sier de i dag.

- vi klarer å ta knekken på det med mye testing og sporing og sperre grensene. Vi får se hva asiatene kan få til uten vaksine.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
2 hours ago, G said:

Kartet har vel bare hatt en 6.000 i økte registreringer de siste 2-3 dagene jeg ikke har fulgt med. Ser ut å stagnere med registreringsaktiviteten snart:

https://www.dagbladet.no/spesial/coronakart/kart

 

Herregud for et fantastisk etternavn i disse afterski tider:

https://www.dagbladet.no/kjendis/frykter-a-bli-corona-fast/72298242

Rimelig forsinka reaksjon det der frøken snøløs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest b6487...931 said:

Verden er i en krise og staten reagerer med å forskjellsbehandle til de grader. 

Det er forøvrig lenge siden jeg studerte og BSU-en er long gone. Jeg gråter ikke for min gamle mor her. Det er snakk om en gruppe mennesker som er vår alles fremtid, som ofte er i startgropen når det kommer til sparing. Og disse skal ikke få hjelp? Selv har jeg noen år på baken og hadde hatt noen måneder å gå på om inntekten min plutselig ble borte. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Man tåler at det kniper mye før man er 30. De færreste får i dag barn før man er 30. Ingen poeng å krisemaksimere "situasjonen for de unge". Selv hadde jeg rimelig "kriseøkonomi" helt til jeg ble 30, det ødela ikke landets fremtid og jeg fungerer like godt som de fleste andre nå senere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...