Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Miri skrev (3 minutter siden):

Hvor raskt samfunnet kommer i gang igjen er avhengig av hvor mye penger staten har til overs når krisen er over. For det er da vi virkelig trenger å smøre maskineriet. Under nedstengningen er det produksjonen som er stoppet opp, ikke folks kjøpekraft. Det hjelper ikke å gi folk penger når butikkene er stengt. Når hjulene skal i gang igjen, trenges det mye støtte i form av kapital. Hvis statskassen da er slunken fordi man har delt ut rundhåndet tidlig i krisen for at folk skal slippe å kjenne krisen på kroppen, så har vi et problem. Jeg synes det er for lite frykt for dette scenarioet.

Kor mye av skattepenger skal vi bruke på det?
La oss ta hoteller som eksempel. Stordalen har tjent seg ekstremt rik på det. Levd i luksus, eier eigendommer over heile verda (verdt fleire millioner-milliærder). Og nå skal vi bruke skattepenger for å hjelpe han "komme tilbake på beina" fortest mulig etter krisen? Om han selger 2 av sine hoteller, så kan han fint komme seg opp på beina. 
Og det gjelder alle bedrifter. Folk satser på business. De tar ein sjanse. De kan tjene seg rike, de kan tape mye/alt. Det er ikkje opp til staten å redde alle bedrifter. De rike vil ikkje burke/tape ein einaste krone av opptjente milliærder, mens skattebetalere må ta rekningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tjavel skrev (2 minutter siden):

Verden kommer til å trykke penger som aldri før. Om vi i Norge ikke gjør det så trenger vi ihvertfall ikke bekymre oss for lav kronekurs. Ellers enig, bedre å få det unnagjort.

Det som kalles 'trykke penger' er egentlig bare tall i en balanse. Når disse lånene er gitt til kunden (firmaer) uten renter og de ivesterer dem i oppkjøp av 'assets' (aktiva) så har økonomien økt totalt sett. Hvis pengene bare brukes for forbruk så kan lånene (når de er tilbakebetalt) strykes fra balansen. Det er defor vi MÅ stoppe økonomien. Enkelt sagt så må vi holde hjulene igang, men ikke investere i varige aktiva. Vi må holde utgifter og inntekter i samme katogori i balansen. Hvis dere følger med i USA så er det største tjueriet i menneskehistorien i full gang.

Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):

Italia melder om 662 døde siste døgn, 6153 nye tilfeller.

Spania nærmer seg, med 498 døde siste døgn, og 6682 nye tilfeller.

Det ser ikke ut som det roer seg noe særlig med det første ?

Det ser ut som det bare øker overalt, og at økningen akselrerer. I Norge og verden. Passert 500 000, da er nok de reelle tallene 6 sifret. Økningen i USA er spesielt skummel. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Oddvardm said:

Det som kalles 'trykke penger' er egentlig bare tall i en balanse. Når disse lånene er gitt til kunden (firmaer) uten renter og de ivesterer dem i oppkjøp av 'assets' (aktiva) så har økonomien økt totalt sett. Hvis pengene bare brukes for forbruk så kan lånene (når de er tilbakebetalt) strykes fra balansen. Det er defor vi MÅ stoppe økonomien. Enkelt sagt så må vi holde hjulene igang, men ikke investere i varige aktiva. Vi må holde utgifter og inntekter i samme katogori i balansen. Hvis dere følger med i USA så er det største tjueriet i menneskehistorien i full gang.

Slik jeg skjønner verdensøkonomien så er samlet utenlandsgjeld verden skyhøyt. Dette skylder man vel til sentralbankene, men egentlig ikke. Bankene bare finner opp penger elektronisk og da er det egentlig tiltroen til disse verdiene som er verdien av pengene. Som med aksjer, de er verdt så mye som tiltroen til firma.

Så om jeg skjønner det rett så er denne verdensgjelden egentlig at vi overvurderer verdiene, men det går bra så lenge alle har troa på det. Etter en slik krise og man begynner å se oppgang igjen så vil tiltroen øke og en kan trykke mere penger uten at det er noe problem, helst ikke for mye.

Det er ikke så ille når alle gjør det, er verre når noen land må gjøre det alene.

Så lenge det ikke er strukturelle problemer så går det bra. Økt automatisering i produksjon og tjenester som fører til arbeidsledighet kan være et slikt strukturelt problem, en pandemi som går over er ikke det mener jeg. Det er fortsatt samme fundamentet i økonomien, dvs. produksjonsutstyr er der fortsatt, folk ønsker reise rundt, alle råvarene er der, teknologien er som før osv.

Edit: mener ikke vi i Norge skal sløse unødvendig, vi bør komme gjennom det med minst mulig kostnad men det er ikke så mye grunn til å bekymre seg for at dette skal  dempe verdensøkonomien i mange år fremover.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
Miri skrev (31 minutter siden):

Hvor raskt samfunnet kommer i gang igjen er avhengig av hvor mye penger staten har til overs når krisen er over. For det er da vi virkelig trenger å smøre maskineriet. Under nedstengningen er det produksjonen som er stoppet opp, ikke folks kjøpekraft. Det hjelper ikke å gi folk penger når butikkene er stengt. Når hjulene skal i gang igjen, trenges det mye støtte i form av kapital. Hvis statskassen da er slunken fordi man har delt ut rundhåndet tidlig i krisen for at folk skal slippe å kjenne krisen på kroppen, så har vi et problem. Jeg synes det er for lite frykt for dette scenarioet.

Jeg har tenkt i samme baner. Folk trenger ikke penger til luksusforbruk nå. Til restauranter og opera, klær og biler.

Det som gjelder er mat-, bolig- og finansutgifter / renter.

Samtidig kommer statens inntekter til å stupe. Hva med å redusere lønnsnivået i det offentlige slik at man går noenlunde i null her?

Dessuten er det mange som er permitert / ledige i næringslivet.

Så da får man "bare" redusere husleier og renter til det nivået denne nye og lavere kjøpekraften tilsier.

Frys dessuten alle faste utgifter for firmaer som ikke kan drive som normalt. Utleiere finner ingen andre leietakere likevel.

Altså: "Frys" økonomien i den grad det er nødvendig og mulig , slik at firmaer kan overleve og fortsette noenlunde som før når krisen er over, og slik at staten ikke pådrar seg stor gjeld.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, tjavel said:

Er det noen ca-tall på hvor lang forsinkelse det er, altså hvor lenge i snitt fra en ble smittet til innleggelse?

 

Fra du blir smittet til syk 1-14 dager (gjennomsnitt 5 tror jeg) og så 7-10 dager før man eventuelt blir "skikkelig syk" Med andre ord, ganske romslige rom for "ca".

 

21 minutes ago, M98kF1 said:

Ikke godt å si. FHI sine scenarier inkluderer vel fremdeles at de tror at kun 1% skal på sykehus og 0,25% skal i respirator? Andre land har hatt 12-20% på sykehus og 4-5% i respirator...

 

Jeg bruker ikke de tallene i det hele tatt, kun vekst i antallet som ligger innlagt og antall på folk i ICU. Det er egentlig umulig å si noe om de reelle tallene her, men FHI er definitivt på jordet som vanlig. I deres egne beregninger hadde de for noen dager siden "så mange som 20.000 muligens smittet" som kan stemme; om man spoler tilbake 10 dager skulle det da være omtrentlig 7.000 eller noe smittet, og vi har 265 innlagt nå, så da er vi oppe i nesten 4% med FHI sine maks-estimater for antallet syke.

Respirator har større lag så i starten var det 1/9 (av innlagte) som var i respirator, mens nå er det litt over 1/4. Denne andelen går opp.

4% på sykehus og 1% i respirator ser ut til å være mer riktige anslag, men alt kommer an på "mørketall".

Man kan virkelig lure på hvor FHI får disse tallene fra, når de selv går ut med tall som overhodet ikke stemmer med hverandre.

Om vi skulle hatt 265 innlagte i dag og dette var 1% av syke måtte vi hatt 26.500 syke for 7-10 dager siden omtrent. Vi kan kanskje runde ned noe og anta at dette er gamle mennesker, men vi har fortsatt 70 i respirator nå. 0.25% kan ikke stemme uansett hvordan man snur på det....

Da måtte vi hatt MINST 28.000 smittede for minst 7-10 dager siden.

2 dager siden:

Quote

Basert på det mener FHI at det mandag var et sted mellom 7120 og 23.140 smittede i Norge. Instituttet tror fasiten ligger et sted i midten, på rundt 13.100, men presiserer at tallene fremdeles er usikre.

https://www.bt.no/innenriks/i/K3Ayl7/fhi-tror-13000-har-vaert-smittet-av-korona-i-norge

De kan ikke BÅDE tro at bare 13.000 er smittet, OG at bare 1% havner på sykehus samtidig.... de to er motstridende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kartet har vel bare hatt en 6.000 i økte registreringer de siste 2-3 dagene jeg ikke har fulgt med. Ser ut å stagnere med registreringsaktiviteten snart:

https://www.dagbladet.no/spesial/coronakart/kart

 

Herregud for et fantastisk etternavn i disse afterski tider:

Quote

I NEW YORK: De siste ukene har Amalie Snøløs oppholdt seg i USA grunnet jobb. Nå frykter 23-åringen at hun må bli værende i landet grunnet coronaviruset. Foto: Morten Eik/ Se og Hør

 

I NEW YORK: De siste ukene har Amalie Snøløs oppholdt seg i USA grunnet jobb. Nå frykter 23-åringen at hun må bli værende i landet grunnet coronaviruset. Foto: Morten Eik/ Se og Hør

https://www.dagbladet.no/kjendis/frykter-a-bli-corona-fast/72298242

Endret av G
Lenke til kommentar
tjavel skrev (26 minutter siden):

Slik jeg skjønner verdensøkonomien så er samlet utenlandsgjeld verden skyhøyt. Dette skylder man vel til sentralbankene, men egentlig ikke. Bankene bare finner opp penger elektronisk og da er det egentlig tiltroen til disse verdiene som er verdien av pengene. Som med aksjer, de er verdt så mye som tiltroen til firma.

Så om jeg skjønner det rett så er denne verdensgjelden egentlig at vi overvurderer verdiene, men det går bra så lenge alle har troa på det. Etter en slik krise og man begynner å se oppgang igjen så vil tiltroen øke og en kan trykke mere penger uten at det er noe problem, helst ikke for mye.

Det er ikke så ille når alle gjør det, er verre når noen land må gjøre det alene.

Så lenge det ikke er strukturelle problemer så går det bra. Økt automatisering i produksjon og tjenester som fører til arbeidsledighet kan være et slikt strukturelt problem, en pandemi som går over er ikke det mener jeg. Det er fortsatt samme fundamentet i økonomien, dvs. produksjonsutstyr er der fortsatt, folk ønsker reise rundt, alle råvarene er der, teknologien er som før osv.

Edit: mener ikke vi i Norge skal sløse unødvendig, vi bør komme gjennom det med minst mulig kostnad men det er ikke så mye grunn til å bekymre seg for at dette skal  dempe verdensøkonomien i mange år fremover.

Det er snakk om em en regnskaps balanse. Inn, ut og verdier. Hvis inn og ut er like kan de strykes. Hvis pengene er omgjort til aktiva (bygninger, maskiner eller andre firmaer) inngår de i balansen og må skrives av. Det det er snakk om er å stoppe kjøp og salg av aktiva og det gjør man ved å stenge bankene for den handelen. Bankene kan bare betjene forbruk. Håper at du skjønner forklaringen min. Hvis det er gjort vil man kunne stryke disse 'fantasi-pengene' så snart de er trukket tilbake fra kunden.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
8 minutes ago, pappkake said:

Fra du blir smittet til syk 1-14 dager (gjennomsnitt 5 tror jeg) og så 7-10 dager før man eventuelt blir "skikkelig syk" Med andre ord, ganske romslige rom for "ca".

Kan hende oppgangen nå er fra alpeturistene kom hjem og før tiltakene. Vi skal likevel være på vakt, tror vi kan få noe strengere tiltak snart. Om vi ser at det flater ut i noen andre land i Europa som har mange smittede men strenge tiltak så kan vi likeså greit forsøke få det overstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, tjavel said:

Slik jeg skjønner verdensøkonomien så er samlet utenlandsgjeld verden skyhøyt. Dette skylder man vel til sentralbankene, men egentlig ikke. Bankene bare finner opp penger elektronisk og da er det egentlig tiltroen til disse verdiene som er verdien av pengene. Som med aksjer, de er verdt så mye som tiltroen til firma.

Så om jeg skjønner det rett så er denne verdensgjelden egentlig at vi overvurderer verdiene, men det går bra så lenge alle har troa på det. Etter en slik krise og man begynner å se oppgang igjen så vil tiltroen øke og en kan trykke mere penger uten at det er noe problem, helst ikke for mye.

Det er ikke så ille når alle gjør det, er verre når noen land må gjøre det alene.

All pengetrykkingen er på vei til å vekke et monster vi ikke har sett siden 70-tallet. Jeg snakker naturligvis om stagflasjon.

Vi kommer først til å se litt deflasjon, men så vil mangel på varer begynne å presse prisene opp. Da får sentralbanken i USA et problem, fordi hvis de fortsetter å kjøpe all statsgjeld så vil masse folk selge sin statsgjeld og skape enda mer inflasjon.

Om de ikke kjøper all gjeld og øker renten for stoppe inflasjonen så kollapser markedet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tjavel skrev (1 minutt siden):

Kan hende oppgangen nå er fra alpeturistene kom hjem og før tiltakene. Vi skal likevel være på vakt, tror vi kan få noe strengere tiltak snart. Om vi ser at det flater ut i noen andre land i Europa som har mange smittede men strenge tiltak så kan vi likeså greit forsøke få det overstått.

Vi er nå i det tidsrommet hvor vi snart skal kunne se virkningen av tiltakene. Hold hodet kaldt til over helga, kanskje midt i uka. Da skal vi se trenden.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 minutter siden):

All pengetrykkingen er på vei til å vekke et monster vi ikke har sett siden 70-tallet. Jeg snakker naturligvis om stagflasjon.

Vi kommer først til å se litt deflasjon, men så vil mangel på varer begynne å presse prisene opp. Da får sentralbanken i USA et problem, fordi hvis de fortsetter å kjøpe all statsgjeld så vil masse folk selge sin statsgjeld og skape enda mer inflasjon.

Om de ikke kjøper all gjeld og øker renten for stoppe inflasjonen så kollapser markedet.

 

Ja. Derfor MÅ vi stoppe økonomien. Hold hjulene igang, men trekk tilbake pengene så snart vi kan. Hvis ikke krasher markedet som Camelon sier og alle aktiva går til de få som har penger. Og hvem er de? Jo, de som fikk dem av staten. Verdens største tjueri er under oppseiling.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
-PoWa- skrev (1 time siden):

Fremtidige rentefradraget? har du hørt??? Verden er i en krise. Forbred deg dere deretter.

Verden er i en krise og staten reagerer med å forskjellsbehandle til de grader. 

Det er forøvrig lenge siden jeg studerte og BSU-en er long gone. Jeg gråter ikke for min gamle mor her. Det er snakk om en gruppe mennesker som er vår alles fremtid, som ofte er i startgropen når det kommer til sparing. Og disse skal ikke få hjelp? Selv har jeg noen år på baken og hadde hatt noen måneder å gå på om inntekten min plutselig ble borte. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Oddvardm said:

Det er snakk om em en regnskaps balanse. Inn, ut og verdier. Hvis inn og ut er like kan de strykes. Hvis pengene er omgjort til aktiva (bygninger, maskiner eller andre firmaer) inngår de i balansen og må skrives av. Det det er snakk om er å stoppe kjøp og salg av aktiva og det gjør man ved å stenge bankene for den handelen. Bankene kan bare betjene forbruk. Håper at du skjønner forklaringen min. Hvis det er gjort vil man kunne stryke disse 'fantasi-pengene' så snart de er trukket tilbake fra kunden.

Tror jeg skjønner hva du sier, og du har rett i og for seg. Jeg snakker om noe litt annet men relatert. Firmaer må ha balanserte bøker, men la oss gøre et tankeeksperiment.

Vi fryser økonomien slik at folk fleste får penger til det nødvendige, alle får betalingsutsettelse. Alle sender regninga videre i systemet. Det ender opp hos bankene som så sender den til staten.

Frem til nå er det snakk om balanse i regnskapet, men så tar fantasi-pengene over for etter alle gikk bort fra gull-standarden så er det ikke slik balanse i verdensøkonomien uansett. Da kan landene betale det med å bare finne opp verdiene, basert på positive fremtidsutsikter. Det vil man ha så snart man ser at virus-utviklingen begynner å snu, slik det har gjort i deler av Asia.

Så da kan landene trykke penger for å betale kostnaden ved betalingsutsettelse. Kostnaden er å oppdatere tall på noen datamaskiner rundt om. Så hvis troen på bedring i verdensøkonomien er der så koster det egentlig nesten ikke noe som helst å komme seg igjennom krisa.

Edit: mange vet det sikkert men gull-standarden her er altså at før så var verdien på penger fastsatt opp mot verdien av gull siden den er ganske stabil. Nå om dagen kan man finne opp penger av løse lufta. Når du låner penger i banken så låner de ikke av noen, de kan finne opp penger ut av ingenting med noe forbehold at de må kunne støtte opp under noe av det med reelle midler. Sentralbankene bestemmer hvor stor del dette skal være og kan bruke det som virkemiddel til å stramme inn eller utvide økonomien.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931 skrev (37 minutter siden):

Verden er i en krise og staten reagerer med å forskjellsbehandle til de grader. 

Det er forøvrig lenge siden jeg studerte og BSU-en er long gone. Jeg gråter ikke for min gamle mor her. Det er snakk om en gruppe mennesker som er vår alles fremtid, som ofte er i startgropen når det kommer til sparing. Og disse skal ikke få hjelp? Selv har jeg noen år på baken og hadde hatt noen måneder å gå på om inntekten min plutselig ble borte. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Dessverre rekker ikke Norges penger til alle for å opprettholde dagens livstil. Men oppturen kommer når dette er over, dog noe mindre å rutta med for alle..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...