Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
d'espresso skrev (2 minutter siden):

Etterlyser fortsatt svar på "Så dersom en student arbeider deltid på en Kiwi-butikk, så betaler ikke Kiwi arbeidsgiveravgift på lønnen til den studerende arbeidstakeren?". For det virker som om du mener at det en studerende arbeider er fritatt for arbeidsgiveravgift. Det er nytt for meg.

Dette kan du snakke med tilitsvalgte for å få klarhet i. Men som de fleste unge i dag som aldri har opplevd slikt som dette (miste inntekt) og er forvirret, kan jeg ikke svare deg anderledes enn det du har fått beskjed om tidligere.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Oddvardm said:

Nå formoder jeg at du sikter til enslige unge som ikke sparer?

Jeg sikter til de du omtalte som "redd for å ikke lenger kunne betale lån på hus og bil".  Antar du mener godt etablerte voksne mennesker i jobb.  Har de lånt så ekstremt at de ikke tåler en bitte liten endring i inntekt i en kort periode, ja da mener jeg de er økonomisk uansvarlige og har seg selv å skylde på.  Ser du virkelig ikke det?

Endret av tigerdyr
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Oddvardm said:

Dette kan du snakke med tilitsvalgte for å få klarhet i. Men som de fleste unge i dag som aldri har opplevd slikt som dette (miste inntekt) og er forvirret, kan jeg ikke svare deg anderledes enn det du har fått beskjed om tidligere.

Nei, tillitsvalgte skal ikke svare meg på hvorfor det en student arbeider for ikke skal betales arbeidsgiveravgift av. Du kommer med en påstand, og jeg ber deg dokumentere den. Det er ikke hjemmel i folketrygdloven for at man slipper å betale arbeidsgiveravgift bare fordi en arbeidstakeren er studerende. Hadde det vært fakta hadde studenter vært de definitivt mest ettertraktede arbeidstakerne.

For å få litt mer klarhet i hvordan arbedsgiveravgift fungerer kan du lese litt her.

Videre, når du skriver at:

Quote

 Hvis du jobber betaler du arbeidsgiver avgift (via arbeidsgiver) og har rett til veferdstjenester som arbeidsledighet trygd oa som dekkes av den avgiften. Er du student gjør du ikke det og da skal du ikke ha tilgang til de godene arbeidsgiver avgiften finansiere

så virker det som om du ikke forstår saken. Det er studenter som vanligvis jobber (som to tredjedeler gjør), det her er tale om. Ikke studenter som ikke jobber. Det virker som om du ikke helt forstår forskjellen.

Det forbauser meg hvor lite folk kjenner samfunnet de lever i.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (10 minutter siden):

Jeg sikter til de du omtalte som "redd for å ikke lenger kunne betale lån på hus og bil".  Antar du mener godt etablerte voksne mennesker i jobb.  Har de lånt så ekstremt at de ikke tåler en bitte liten endring i inntekt i en kort periode, ja da mener jeg de er økonomisk uansvarlige og har seg selv å skylde på.  Ser du virkelig ikke det?

Du siterer feil person. Det du sier er folk som har for mye gjeld. Hvor mage mennesker har ikke det. Men hvis du tenker på hvem som har skyld i det så kan vi ta den diskusjonen i en annen tråd. Feks kan du starte en ny tråd med tittel: Låneinstutisjoner som gir kreditt til folk uten tilfredstillende kreditt vurdering. Alternativt: Kreditt registeret.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (5 minutter siden):

Nei, tillitsvalgte skal ikke svare meg på hvorfor det en student arbeider for ikke skal betales arbeidsgiveravgift av. Du kommer med en påstand, og jeg ber deg dokumentere den. Det er ikke hjemmel i folketrygdloven for at man slipper å betale arbeidsgiveravgift bare fordi en arbeidstakeren er studerende. Hadde det vært fakta hadde studenter vært de definitivt mest ettertraktede arbeidstakerne.

For å få litt mer klarhet i hvordan arbedsgiveravgift fungerer kan du lese litt her.

Videre, når du skriver at:

så virker det som om du ikke forstår saken. Det er studenter som vanligvis jobber (som to tredjedeler gjør), det her er tale om. Ikke studenter som ikke jobber. Det virker som om du ikke helt forstår forskjellen.

Det forbauser meg hvor lite folk kjenner samfunnet de lever i.

Dette for Nte gang. Hvis du ikke jobber >= 50% heltid får du ikke abeidsledighets trygd, omsorgspenger eller andre tjenester som finansieres over arbeidsgiver avgiften. Nå får du ikke flere svar fra meg.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, tigerdyr said:

De som ikke tåler et inntektsfall på få prosent i noen uker har levd så økonomisk uforsvarlig at de må ta en vesentlig del av skylden selv. 

Suppestasjoner eller lignende kan være noe å tenke på i en periode så blir det ikke sveltihjel ihvertfall, om noen ikke faller inn under noen av tiltakene. Bare det ikke blir overfylt av de som skal få med seg alt som er billig eller ikke koster noe, uansett hvor god råd de har.

Lenke til kommentar
Quote

Per kan mangle flere hundre sesongarbeidere: – Jeg tror ikke det er mange nordmenn som vil plukke jordbær

Det er mange inntektsmuligheter hvis man ikke er kresen. Selv tok jeg tonnevis av strøjobber via diverse vikarbyråer som ung. Det var ikke så nøye om jeg sorterte flasker eller bar planker på et lager så lenge jeg fikk betalt husleia.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (10 minutter siden):

Har de lånt så ekstremt at de ikke tåler en bitte liten endring i inntekt i en kort periode, ja da mener jeg de er økonomisk uansvarlige og har seg selv å skylde på.  Ser du virkelig ikke det?

Kan også se det slik at det å leie en bolig i mange år, er å kaste penger ut av vinduet. Skal de komme seg inn på boligmarkedet noengang, må de ta opp store lån. Og hvis 3-4 barn skal dele soverom i dag, oppfyller det ikke dagens standard og kan bli sett på som barnemishandling. 

Det står nå i VG at "dette er krisepakken til studentene". 

Lenke til kommentar
Just now, Oddvardm said:

Dette for Nte gang. Hvis du ikke jobber >= 50% heltid får du ikke abeidsledighets trygd, omsorgspenger eller andre tjenester som finansieres over arbeidsgiver avgiften. Nå får du ikke flere svar fra meg.

Nei, det forstår jeg. Det jeg fortsatt etterlyser svar på er hvordan du kan si at en student som jobber ikke betaler arbeidsgiversgiveravgift gjennom arbeidsgiveren sin (og dermed legger opp til at det en student bidrar til fellesskapet med er mindre verdt enn det ikke-studerende gjør).

 

Du må gjerne melde at jeg ikke får flere svar av deg, og det går helt fint for meg, for du bidrar lite til debatten. Jeg savner grunnlag for dine påstander, og når du ikke produserer det er det kanskje like greit å legge ballen død?

Lenke til kommentar
28 minutes ago, tigerdyr said:

Der er forhåbentlig ikke så mange som lever paycheck til paycheck her som i f.eks. USA.  Jeg har forståelse for at folk kan få problemer hvis de står helt uten innteket av noe slag i >3 måneder, men det er jo ikke tilfellet her.  Selv som permittert får du penge selvom du ikke nødvendigvis får like mye som før.  Hvis dette er nok til å velte økonomien til den enkelte får de skylde på seg selv.

Selv er jeg vant til å leve med trange kår fra oppvekst og studietid så jeg sørger alltid for å ha bufferkontoer. Unner meg mindre luksus i hverdagen og sløser så og si aldri. Men er mange familier med lav inntekt som sliter når man ikke vet når neste lønn kommer.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Det er mange inntektsmuligheter hvis man ikke er kresen.

Tull om man sitter inne permittert og går på veggene i stedet for å ta en hvilken som helst jobb der det trengs. I en periode nå er det greit å hjelpe noen i våronna som ikke har utlendinger lengre. Og nesten greit om de tar svart betaling i denne perioden.

Så det ikke blir kluss med alle mulige beregningsgrunnlager og at det blir mindre å bale med for myndighetene når det er nok å styre med.

 

Om de bor i nærheten landlig altså, ikke så bra om Oslo-folk brer seg utover landet.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, tjavel said:

Tull om man sitter inne permittert og går på veggene i stedet for å ta en hvilken som helst jobb der det trengs. I en periode nå er det greit å hjelpe noen i våronna som ikke har utlendinger lengre. Og nesten greit om de tar svart betaling i denne perioden.

Så det ikke blir kluss med alle mulige beregningsgrunnlager og at det blir mindre å bale med for myndighetene når det er nok å styre med.

 

Om de bor i nærheten landlig altså, ikke så bra om Oslo-folk brer seg utover landet.

Hadde det ikke vært for at jeg har full jobb så hadde jeg vurdert det selv. Om ikke annet for å bidra til å få inn avlinger.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (4 minutter siden):

Nei, det forstår jeg. Det jeg fortsatt etterlyser svar på er hvordan du kan si at en student som jobber ikke betaler arbeidsgiversgiveravgift gjennom arbeidsgiveren sin (og dermed legger opp til at det en student bidrar til fellesskapet med er mindre verdt enn det ikke-studerende gjør).

 

Du må gjerne melde at jeg ikke får flere svar av deg, og det går helt fint for meg, for du bidrar lite til debatten. Jeg savner grunnlag for dine påstander, og når du ikke produserer det er det kanskje like greit å legge ballen død?

Personlige problemer er det akkurat nå litt lavere empati med enn normalt. Det er beklagelig. Hvis vi kommer gjennom dette med livet til våre nærmeste i behold er det sikkert som lås at sammfunnet vil våkne opp og kreve endringer. Vi har tradisjon for det her på berget. Gamle ordtak kommer frem i lyset igjen; "nøden lærer naken kvinne å spinne" er et av dem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, d'espresso said:

Nei, det forstår jeg. Det jeg fortsatt etterlyser svar på er hvordan du kan si at en student som jobber ikke betaler arbeidsgiversgiveravgift gjennom arbeidsgiveren sin (og dermed legger opp til at det en student bidrar til fellesskapet med er mindre verdt enn det ikke-studerende gjør).

Det er ikke så rettferdig men det er nå en gang slik loven er med dagpenger og det tar tid å endre. Å få på plass noe som spesialhåndterer studenter med jobb mot de uten er ikke så enkelt byråkrati. Så de gjør nok så godt de kan nå og så blir det bedre etter hvert.

Kan være en mulighet for regjeringen å teste ut korona-loven sin.

Endret av tjavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Oddvardm said:

Personlige problemer er det akkurat nå litt lavere empati med enn normalt. Det er beklagelig. Hvis vi kommer gjennom dette med livet til våre nærmeste i behold er det sikkert som lås at sammfunnet vil våkne opp og kreve endringer. Vi har tradisjon for det her på berget. Gamle ordtak kommer frem i lyset igjen; "nøden lærer naken kvinne å spinne" er et av dem.

Intet grunnlag der, nei. Som forventet. Anbefaler at du bruker fritiden så mange har så mye av i disse dager på å lese en bok eller to om blant annet velferdsrett. Kan blant annet anbefale Velferdsrett I. :)

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...