Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Psykake said:

Å tenke "friske folk har ingenting å frykte" og slå seg til med ro med det, er ekstremt uintelligent. 

Før du kaller andre "ekstremt uintelligent" så kan du jo begynne med litt grunnleggende leseforståelse. Du og andre tilegner meg meninger jeg ikke har bare fordi jeg kritiserer skremselspropaganden til media.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Laffe said:

Javel? Hva om en frisk person skulle ha havent i en ulykke som sårt trenger respirator, men som ikke får det pga at alle er i bruk av folk som er smittet.  At du er innpå Kvinneguiden sier jo sitt. 

Er du ferdig med å bygge stråmenn snart? Du krangler om ting som jeg ikke har sagt et ord om.

Lenke til kommentar

Angela Merkel er i karantene. Legen hennes som injekterte henne med en sprøyte her om dagen har testet positivt. Vi husker vel alle hennes ristninger for litt siden.

Hun er forøvrig muligens den mektigste personen i Europa. Og hun er i risikogruppen. Muligens kan hun dø. Håper ikke det.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (33 minutter siden):

Tabloidene er seg selv like ja. De gjør alt de kan for å prøve å skremme oss med dette viruset, når faktum er at friske mennesker ikke har stort å frykte. Grunnen til at vi gjør så store tiltak i verden nå er jo for å skåne de som er i risikogruppa.

 

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (23 minutter siden):

Må ha vært høydepunktet i ditt liv.

Men nå har jeg faktisk studert en del russisk politikk, både formelt gjennom et studie i statsvitenskap og historie og ellers. Det er velkjent at Sovjetunionen hadde det største biologiske våpenarsenalet i verden. Russerne arvet dette og har en god del kompetanse innen fagfeltet.

Russerne har også en kompetanse som er sterkere enn Vesten innen rakett-teknologi (som de nye våpensystemer de har innført peker på) og utviklet Armata systemet som er like bra som det Vesten har.

Anyway, gidder ikke å krangle med dere. Det er åpenbart at Oddvarm ikke liker Russland og Kina som de mange innleggene hans peker på. Vi andre er mer nøytrale. Og det virker også som om det at "har arrestert" meg på noe er et slags høydepunkt for deg, så bare det sier nok egentlig. Jeg tar det som en kompliment faktisk.

Det er utvilsomt rett, men om et virus er egnet som våpen er jeg ikke så sikker på. Ei heller sikker på Russlands hensikter her. Det jeg kan gjøre er å sitere kilder som sier at grensen mellom Russland og Kina er stengt. Det samme er grensen mellom Nord Korea og Kina. Hvis Kina er smittefritt burde vel de grensene være gjennåpnet, men det er de ikke. Kan ikke se at noe er endret i situasjonen utifra de rapporter som kommer fra det offisielle Kina eller Russland. Det er nå offentlig kjent at Kinas utenriksminister åpent anklager USA for å ha bragt smitten til Kina. Kineserne hevder via Hong Kong avisa 'China southern Morning News' at viruset kommer fra Italia. Om Kina står bak denne påstanden er sannsynlig da avisas eier er et Malaysisk eid foretak og Hong Kong et Kinesisk territorium samt at Kina er tungt inne i Malaysia med store infrastruktur investeringer. Vi ser helt klare tegn på misinformasjon fra CCP styrte medier og vi burde gjøre hverdagen vår enklere ved bare å anerkjenne det faktum. Intet mer eller intet mindre.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (43 minutter siden):

begynner bli type gjengangere man alltid må dobbelsjekke

Dagbladet
18-åring døde

  Vis skjult innhold

med små bokstaver lengre nede:

"Alle de 37 personene i England som har mistet livet det siste døgnet tilhørte den såkalte risikogruppa og hadde alle underliggende sykdommer."

https://www.dagbladet.no/nyheter/18-aring-dode/72280884

Folk er folk også om de har underliggende sykdommer. Det er jo ikke sånn at vi skal ignorere de.

Finnes det noen oversikt/tabell over andelen risikopersoner i ulike aldersgrupper i Norge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (57 minutter siden):

Det går for sakte med smittespredningen i Norge. Skal vi ha kjangs om å bli ferdig i løpet av 3 måneder og målet er at 2200000 personer skal igjennom smitten, så  bør vi komme oss opp på en smittetakt som øker med 24000 nye tilfeller hver dag. Med dagens fart så blir vi å bruke 5-6 år.

Det er ikke et mål å bli ferdig med det så fort som mulig. Det er et mål om å holde oss under den striplede linja fram til vi har blitt vaksinerte (ca et år). Men helst ikke stoppe landet så alvorlig at vi havner helt ned mot null-linja. Vi skal tross alt leve økonomisk og praktisk i den tida også.

ESnUFsWUMAABqbh.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så jeg må passe på hva jeg skriver når jeg sier at viruset ikke er så veldig farlig for friske mennesker i et forum, men media har null ansvar når de skriver >

18-åring døde av korona.

Shame on me. Fryktelig mange hårsåre, overreagerende mennesker her inne for tiden. Trodde da karantene bare var som ferie for oss nerder jeg.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Så jeg må passe på hva jeg skriver når jeg sier at viruset ikke er så veldig farlig for friske mennesker i et forum, men media har null ansvar når de skriver >

18-åring døde av korona.

Shame on me. Fryktelig mange hårsåre, overreagerende mennesker her inne for tiden. Trodde da karantene bare var som ferie for oss nerder jeg.

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (17 minutter siden):

Jepp, viruset er ikke farlig for friske mennesker. Jeg står ved den uttalelsen.

At helsevesenet kan bli overbelastet er en helt annen fare.

Risikoen for unge friske mennesker er nok veldig liten, men neppe null (det trekkes jo fram et og annet eksempel på at det er mulig å havne på intensiven/dø til tross for at man er både ung, sunn og sprek). Det sagt så har jeg ikke sett statistikkkombinasjoner av alder og underliggende sykdommer. Jeg har sett statistikkene hver for seg, men ikke kombinert. Håper det dukker opp slike kombinasjonsanalyser etter hvert.

Det finnes nettsider som estimerer hvor gammel man kommer til å bli, statistisk, ut fra de input man oppgir. Noen burde lage noe tilsvarende for Corona. Tast inn alder, kjønn, høyde, vekt, sykdommer, røykevaner, blodtype etc og få beregnet dødsrisikoen. (NB. Om noen finner noe sånt, husk å bruk en anonymiseringstjeneste)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (18 minutter siden):

Før du kaller andre "ekstremt uintelligent" så kan du jo begynne med litt grunnleggende leseforståelse. Du og andre tilegner meg meninger jeg ikke har bare fordi jeg kritiserer skremselspropaganden til media.

Du skriver ordrett at friske mennesker ikke har noe å frykte. 

Jeg er ikke ute etter å diskutere om media driver med skremselspropaganda, for det sier seg nesten selv når de fleste medier lever av antall klikk. 

Jeg er ute etter å påpeke at man må ikke ta et standpunkt på motsatt side av skalaen kun fordi man mener at media driver med skremselspropaganda. Dette er noe friske mennesker burde ha en rasjonell frykt for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (19 minutter siden):

Å tenke "friske folk har ingenting å frykte" og slå seg til med ro med det, er ekstremt uintelligent. 

vel, fokusere mindre på "friske mennesker" og mer på reell beskyttelse av utsatte grupper, kan være like farbar vei.

i butikken her om dagen så jeg minst 3-4 jeg vil karakterisere som "risikogruppe" Gamle mennesker og nesten åpenbare syke mennesker. Eksistere det noe organisert innen kommune/helsevesen til å hjelpe de de hjelpeløse?

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Fryktelig mange hårsåre, overreagerende mennesker her inne for tiden. Trodde da karantene bare var som ferie for oss nerder jeg.

Er ikke alle som har karrantene.

Noen må holde hjulene i gang selv om man er i en rissikogruppe som selvsagt gjør at alle krumspringene folk finner på rundtom som potensielt øker smittespredningen føles ganske skremmende.
Jeg skulle gjerne hatt karantene men er desværre for frisk til å karrakteriseres som syk så da får det stå til.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Risikoen for friske mennesker er nok veldig liten, men neppe null (det trekkes jo fram et og annet eksempel på at det er mulig å havne på intensiven til tross for at man er både ung, sunn og sprek). Det sagt så har jeg ikke sett statistikkkombinasjoner av alder og underliggende sykdommer. Jeg har sett statistikkene hver for seg, men ikke kombinert. Håper det dukker opp slike kombinasjonsanalyser etter hvert.

Det finnes nettsider som estimerer hvor gammel man kommer til å bli, statistisk, ut fra de input man oppgir. Noen burde lage noe tilsvarende for Corona. Tast inn alder, kjønn, høyde, vekt, sykdommer, røykevaner, blodtype etc og få beregnet dødsrisikoen. (NB. Om noen finner noe sånt, husk å bruk en anonymiseringstjeneste)

Simen. Du preker for døve ører. Tåkefyrste er i store trekk ikke en fornuftig stemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Oddvardm said:

Er du lege eller autorisert helsepersonell?

 

6 minutes ago, Oddvardm said:

Hvor gammel er du?

 

3 minutes ago, Oddvardm said:

Simen. Du preker for døve ører. Tåkefyrste er i store trekk ikke en fornuftig stemme.

 

Oddvardm: du vet de hersketeknikkene dine er veldig ineffektive og gjør egentlig ikke stort annet enn å sette deg i et dårlig lys.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...